Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2011

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΕΙΑ - ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑ ΚΛΗΡΙΚΩΝ - π. Πέτρος Μποζίνης

Το θέμα των σχέσεων Εκκλησίας - Κράτους έχει έρθει αρκετές φορές στη δημοσιότητα τις τελευταίες δεκαετίες. Επανέρχεται και στις ημέρες μας και σε συνδυασμό με την παρούσα οικονομική - και όχι μόνο - κρίση ακούγονται και γράφονται πολλές απόψεις, άλλες επωνύμως και άλλες ανωνύμως.


Τα όσα θα αναφερθούν στο παρόν άρθρο, εκφράζουν την άποψη του γράφοντος και μόνο και παρατίθενται προς προβληματισμό. Άλλωστε η Εκκλησία όταν εκφράζεται επίσημα εκφράζεται Συνοδικώς δια των θεσμικών της οργάνων. Αυτά τα ολίγα προς αποφυγή παρεξηγήσεων.

Χωρισμός Κράτους - Εκκλησίας;

Μα για να μιλήσουμε για χωρισμό θα πρέπει πρώτα να εντοπίσουμε τα σημεία επαφής ώστε να ξέρουμε ακριβώς τι θα πρέπει να χωρίσουμε, καθώς επίσης ποιοι απαρτίζουν την Εκκλησία, για να ξέρουμε σε ποιους αναφέρεται αυτός ο χωρισμός. Ευθύς εξαρχής, η ταυτότητα «Εκκλησία» = «οι παπάδες», που χρησιμοποιείται από ορισμένους, δηλώνει μόνο άγνοια. Δεν είναι του παρόντος να αναπτύξουμε την Ορθόδοξη Εκκλησιολογία, αλλά θα πούμε συνοπτικά ότι την Εκκλησία την αποτελούν όλοι όσοι έχουν βαπτισθεί Ορθόδοξοι (περισσότερο ή λιγότερο ενεργά μέλη) και δεν έχουν αποκηρύξει την πίστη τους, κληρικοί και λαϊκοί. Άρα ο χωρισμός δεν αφορά σε μία κατηγορία Ορθοδόξων (παπάδες) αλλά σε όλους τους Ορθοδόξους αυτού του τόπου.

Έρχεται λοιπόν το εύλογο ερώτημα: Να χωριστεί τι από τι; Ή ποιος από ποιον (δεδομένου ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών είναι ταυτόχρονα και μέλη της Εκκλησίας).

Που εμποδίζει λοιπόν η Εκκλησία το Κράτος;

Ποια από τα παρακάτω δεν μπορεί κάποιος πολίτης να πράξει;

- Πολιτικό γάμο ή σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης;

- Πολιτική κηδεία;

- Να δώσει όνομα στο παιδί του χωρίς Βάπτιση;

- Να  μην ορκιστεί στο Ευαγγέλιο ή να δώσει πολιτικό όρκο;

- Να απαλλάξει το παιδί του από το μάθημα των θρησκευτικών (με σύμφωνη γνώμη και των 2 γονιών);

Όλα μπορεί να τα κάνει και ακόμη περισσότερα. Άρα για τι είδους χωρισμό μιλάμε;

Να ασχολείται, λένε, η Εκκλησία με τα του οίκου της (και εννοούν τους κληρικούς) και να μην ανακατεύεται στα του κράτους.

-Έχουμε θεοκρατικό κράτος και δεν το γνωρίζουμε;

- Μήπως στο Ελληνικό κοινοβούλιο υπηρετούν κληρικοί;

- Μήπως τους δημόσιους οργανισμούς τούς διευθύνουν κληρικοί;

- Μήπως η διοικούσα Εκκλησία έχει λόγο στο νομοθετικό ή εκτελεστικό έργο της Πολιτείας;

- Να μην τελούν οι κληρικοί αγιασμούς, δοξολογίες και ορκωμοσίες; Μα κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από το Σύνταγμα. Οι κληρικοί καλούνται από τις αρμόδιες αρχές στα πλαίσια της εθιμοτυπίας. Αν δεν κληθούν δεν πηγαίνουν.

Μήπως τελικά αυτό που εννοούν και δεν το λένε ευθέως, είναι το να περιορίζεται ο λόγος των κληρικών μόνο σε «αμήν» και «κύριε ελέησον» ;

Το άρθρο 14 παρ.1 του Ελληνικού Συντάγματος ορίζει:
«Kαθένας μπορεί να εκφράζει και να διαδίδει προφορικά, γραπτά και δια του τύπου τους στοχασμούς του τηρώντας τους νόμους του Kράτους».

Επίσης στο άρθρο 4 παρ.1 αναφέρεται ότι: «Oι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου».

Αν λοιπόν κάποιοι θέλουν εμείς οι κληρικοί να μην μιλάμε, θα πρέπει πρώτα να τροποποιήσουν το Σύνταγμα της Ελλάδος. Μέχρι τότε όμως θα μιλάμε (και οφείλουμε να το κάνουμε), κάνοντας υπακοή στους Επισκόπους μας ως κληρικοί και στο Σύνταγμα ως πολίτες.

Αξιώνουν επίσης να δώσει η Εκκλησία στο Κράτος την «τεράστια» ακίνητη περιουσία της.
Ποια είναι αυτή; Τα 170.000 γεωργικά καλλιεργήσιμα στρέμματα που διαθέτει από δωρεές και αντιστοιχούν στο 0,48% της συνολικής γεωργικής Ελληνικής γης;

- Όταν κάθε χρόνο εγκαταλείπονται από αγρότες και κτηνοτρόφους 162.000 στρέμματα καλλιεργήσιμης γης;

- Όταν είχαμε 4.380.000 εγκαταλειμμένα στρέμματα το 1983[1] και σήμερα έχουμε ακόμη περισσότερα;

- Όταν η Τρόϊκα καλεί το κράτος να εκποιήσει γη και νησιά;[2]

- Γιατί δεν μιλούν για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις της περιόδου 1917-1930 οι οποίες καταδίκασαν δεκάδες μοναστήρια σε μαρασμό, ενώ τα χρήματα από αυτές οφείλονται έως και σήμερα;

- Γιατί δεν μιλούν για τα 128 δεσμευμένα από το κράτος μεγάλης αξίας ακίνητα της Εκκλησίας[3], τα οποία παραμένουν αναξιοποίητα εδώ και δεκάδες χρόνια ενώ θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ανακούφιση των ασθενεστέρων οικονομικά ομάδων;

- Γιατί δεν μιλούν για τις δεκάδες δωρεές ακινήτων της Εκκλησίας; Μόνο η Ιερά Μονή Ασωμάτων Πετράκη είναι σήμερα ο μεγαλύτερος κοινωνικός ευεργέτης της Αθήνας.[4]

-Γιατί δεν μιλούν για τα 100 εκατομμύρια ευρώ που διαθέτει κάθε χρόνο η Εκκλησία για την διατήρηση και λειτουργία των προνoιακών της ιδρυμάτων, καθώς και για τα 250.000 συσσίτια καθημερινώς;[5] Στον λαό δεν προσφέρονται όλα αυτά;

Μιλούν για την μισθοδοσία των κληρικών από το κράτος, ζητώντας την κατάργησή της. Ξεχνούν ότι το κράτος δεν μισθοδοτεί τους κληρικούς ως δημοσίους υπαλλήλους, π.χ. ως υπαλλήλους υπουργείων, πυροσβέστες, αστυνομικούς κ.λ.π. αλλά αυτή η μισθοδοσία έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα μετά την αναγκαστική απαλλοτρίωση του 80% της αγροτικής περιουσίας της Εκκλησίας, το 1952.[6]

Ισχυρίζονται ότι η Ελλάδα είναι το μοναδικό κράτος στην Ευρώπη που μισθοδοτεί τους ιερείς και ότι αυτό πρέπει να σταματήσει.

ΜΕΓΑ ΨΕΜΑ!

- Στο Βέλγιο οι λειτουργοί των αναγνωρισμένων θρησκειών πληρώνονται από το κράτος![7]

- Στη Τσεχία οι μισθοί των κληρικών προέρχονται από το κράτος![8] Έχουν μάλιστα ανταποδοτικό χαρακτήρα και αφορούν στις κατασχέσεις της Εκκλησιαστικής περιουσίας από το πρώην Κομμουνιστικό καθεστώς.[9]

- Στη Γαλλία, η οποία προβάλλεται ως πρότυπο κράτους χωρισμένο από την Εκκλησία, στις περιφέρειες της Αλσατίας και της Μοζέλ (πρώην Λωρραίνη) με 3.5 εκατομμύρια πληθυσμό, οι κληρικοί των Ρωμαιοκαθολικών, των Προτεσταντών καθώς και οι Ραβίνοι πληρώνονται από το Δημόσιο ταμείο του κράτους (Trésor Public)!!![10]

- Στο Λουξεμβούργο, οι κληρικοί και οι ραβίνοι πληρώνονται από το κράτος.[11]

- Στη Ρουμανία οι λειτουργοί των εκεί 18 αναγνωρισμένων θρησκειών πληρώνονται από το κράτος.[12]

-  Στη Σλοβακία το κράτος επιδοτεί τους μισθούς των κληρικών.[13]

- Στην Ελβετία, στα περισσότερα από τα 26 καντόνια (αυτοδιοικούμενες περιοχές), οι ιδιωτικές εταιρίες πληρώνουν υποχρεωτικά φόρο υπέρ της Εκκλησίας! (Ρωμαιοκαθολική, Παλαιοκαθολική, Προτεσταντική και Εβραϊκή κοινότητα)[14]. Τα έσοδά τους από τον υποχρεωτικό φόρο και τις εθελοντικές προσφορές φθάνουν τα 1,9 δισεκατομμύρια φράγκα (1,44 δις. ευρώ!) τον χρόνο. Ουσιαστικά οι κληρικοί μισθοδοτούνται από το κράτος!

Θα χρειαζόμουν αρκετές σελίδες για να αναφέρω όλες τις παροχές των περισσοτέρων Ευρωπαϊκών κρατών προς τις Εκκλησίες τους, είτε μέσω φοροαπαλλαγών, είτε ως άμεσες ή έμμεσες χρηματοδοτήσεις.

Το παράλογο και συνάμα απίστευτο της υπόθεσης είναι ότι, ενώ μας λένε ότι  δήθεν η «Ευρώπη» επιθυμεί την διακοπή της μισθοδοσίας των κληρικών από το Ελληνικό κράτος, ταυτόχρονα στα κέντρα λήψης των αποφάσεων και σχεδιασμού της Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, δηλαδή στο Στρασβούργο, τις Βρυξέλλες και το Λουξεμβούργο, οι κληρικοί των εκεί δογμάτων ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ από το κράτος!!!

Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του…

Και αν το κράτος προχωρήσει μονόπλευρα στον χωρισμό και τη διακοπή της μισθοδοσίας των κληρικών αγνοώντας τα Ευρωπαϊκά μοντέλα - τα οποία όπου το συμφέρει τα επικαλείται - τι θα γίνει;

Εδώ θα πρέπει να θυμίσουμε κάτι από το πρόσφατο παρελθόν. Το 1988, το κράτος με τον γνωστό ως νόμο – Τρίτση θέλησε να απαλλοτριώσει την εναπομείνασα Εκκλησιαστική ακίνητη περιουσία. Οκτώ Ιερές Μονές[15] προσέφυγαν τότε στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο, το οποίο τις δικαίωσε και όρισε ότι αν το κράτος προχωρούσε θα έπρεπε να τις αποζημιώσει με το ποσό των 7,6 τρις δραχμών (22,5 δις. ευρώ!!!)[16] Επιδίκασε μάλιστα 8,4 εκατ. δραχμές στο Ελληνικό κράτος ως δικαστικά έξοδα. Μετά από αυτό οι απαλλοτριώσεις «πάγωσαν».

Επειδή λοιπόν η μισθοδοσία των κληρικών έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, θα πρέπει σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας - την οποία εφάρμοσε το Ευρωπαϊκό δικαστήριο στην περίπτωση των 8 Μονών - το κράτος είτε να επιστρέψει τη γη που έχει κατασχέσει εδώ και πολλές δεκαετίες είτε να αποδώσει την αξία της σε χρήματα (αφού πρώτα αφαιρέσει τους έως τώρα καταβληθέντες μισθούς και συντάξεις και έπειτα προσθέσει τα ποσά που έχει εισπράξει όλα τα χρόνια από την φορολογία 30% επί των ακαθαρίστων εσόδων των Ι.Ναών). Αν για τις 8 μονές ήταν 22,5 δις ευρώ, μπορούμε να φανταστούμε τι θα συμβεί όταν τα εκατοντάδες Ν.Π.Δ.Δ της Εκκλησίας (ενορίες, Μονές κ.λ.π.) αρχίζουν να προσφεύγουν μαζικά στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο και αυτό να τα δικαιώνει. Και σε αυτό το δικαστήριο δεν υπάρχουν «πλάγιες» οδοί.

Ταυτόχρονα θα πρέπει το κράτος να διακόψει την μισθοδοσία των θρησκευτικών λειτουργών των Μουσουλμάνων της Θράκης παραβιάζοντας έτσι τη συνθήκη της Λωζάνης[17] σύμφωνα με την οποία αυτοί παραμένουν πάντα δημόσιοι λειτουργοί.

Όσοι λοιπόν επιμένουν, καλό θα ήταν να συμβουλευτούν τα «12 σημεία για τις σχέσεις Κράτους Εκκλησίας», του έγκριτου συνταγματολόγου και υπουργού κ.Ευάγγελου Βενιζέλου[18].

Η Εκκλησία της Ελλάδος, κλήρος και λαός, έχει μια πορεία και μια προσφορά ανεκτίμητη. Συνεχίζει δε να προσφέρει αυτά που δωρίζει ο λαός, στο λαό, ασκώντας μια υποδειγματική διαχείριση και έναν εθελοντισμό που θα ζήλευε κάθε κρατική υπηρεσία. Οποιοσδήποτε «χωρισμός», όπως τον εννοούν οι θιασώτες της προοδευτικής και μεταμοντέρνας πολιτικής σκηνής, θα ισοδυναμούσε με το να προσπαθήσουμε να αφαιρέσουμε είτε το σκελετικό, είτε το μυϊκό ή το νευρικό σύστημα του ανθρώπινου οργανισμού και να περιμένουμε μετά να συνεχίζει να παραμένει ζωντανός άνθρωπος.

Αρχιμανδρίτης Πέτρος Μποζίνης
Φυσικός - Ραδιοηλεκτρολόγος – Msc Θεολογίας
Υπ. Δρ. Παν/μίου Στρασβούργου
petrosbozinis@yahoo.gr


[1] «ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ», τευχ.23, Απρίλιος 1999.
[2] Εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», 14-2-2010, σελ. 1, 11-13.
[3] Εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ», 27-1-2011, «http://www.emprosnews.gr/news_Full.asp?articleID=661»
[4] ΑΝΤΙΒΑΡΟ, 14-9-2000, «http://www.antibaro.gr/node/746»
[5]ΡΟΜΦΑΙΑ, Εκκλησιαστικό πρακτορείο ειδήσεων,  http://www.romfea.gr/index.php?option=com_content&view=article&id
=7281:------100--&catid=23:2009-12-18-08-37-13”
[6] αναλυτικά στο βιβλίο ΛΕΚΚΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ, Εκκλησιαστική Περιουσία, http://efimeriosgr.blogspot.com/2010/09/172.html»
[7] ΒΕΛΓΙΚΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ, άρθρο 181.
[8] Εφημερίδα “PRAGUE DAILY MONITOR”, 9-12-2010.
[9] ως ανωτ., 13-1-2011.
[10] http://fr.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%AAtre_catholique
[11] ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟΥ, άρθρο 106, 1868, το οποίο παραμένει σε ισχύ.
[12]ROMANIA, Official Journal, Νόμος 486/2006, άρθρο 10, παρ.4 «On request, the State shall support the pay funds for the clerical and nonclerical staff of recognized denominations through contributions, based on the number of their worshipers who are Romanian citizens and based on their genuine needs of subsistence and activityΕπίσης:
« Additionally, they have the right to establish schools, teach religious beliefs in public schools where they have a sufficient number of adherents, receive government funds to build places of worship, pay clergy salaries with state funds and subsidize clergy's housing expenses…», αναφορά του 2009 για την θρησκευτική ελευθερία από το Αμερικανικό διπλωματικό σώμα,
 http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2009/127332.htm»
[13] LUBOMIR MARTIN ONDRASEK, «http://www.ekklesia.co.uk/node/11554», 18-3-2010.
[14] BRADLEY SIMON, Swissinfo.ch, 5-12-2010.
[15] πρόκειται για τις Ιερές Μονές: Άνω Ξενίας Θεσσαλίας, Οσ. Λουκά Βοιωτίας, Αγ.Λαύρας και Μεγ.Σπηλαίου Καλαβρύτων, Μεταμ. Σωτήρος Μετεώρων, Ασωμάτων Πετράκη, Χρυσολεόντισσας Αιγίνης και Φλαμουρίου Βόλου.
[16] EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS, Case of the Holy Monasteries v. Greece, Application no.13092/87 ; 13984/88, Strasbourg, 9 Dec 1994, «A. Pecuniary damage 97.  Under the head of pecuniary damage, the eight applicant monasteries sought 7,640,255,213,120 (seven trillion six hundred and forty billion two hundred and fifty-five million two hundred and thirteen thousand one hundred and twenty) drachmas (GRD)».
[17] ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΗΣ ΛΩΖΑΝΗΣ, αρθρ. 41, 46, 24-7-1923.
[18] http://palio.antibaro.gr/religion/venizelos_diaxwrismos.htm

32 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΧΡΩΣΤΑΕΙ ΠΟΛΛΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ...

ΗΘΙΚΑ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΗΝ ΞΕΚΟΨΕΙ,
ΝΑ ΜΗΝ ΤΗΝ ΧΩΡΙΣΕΙ.

ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΣΕΒΕΤΑΙ.

ΑΣΕ ΜΟΥ ΑΜΑ ΖΗΤΟΥΣΕ ΠΟΤΕ ΠΙΣΩ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΟΛΑ ΟΣΑ ΕΧΕΙ ΔΩΣΕΙ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ...
ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΘΑ ΚΑΤΕΡΡΕΕ!

ΕΙΜΑΙ ΒΕΒΑΙΗ ΟΜΩΣ
ΠΩΣ ΑΝ ΓΙΝΟΤΑΝ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΛΟΙ ΘΑ ΚΛΟΝΙΖΟΝΤΑΝ....

Ανώνυμος είπε...

Αξιόλογη εργασία.
Λύνει απορίες και τοποθετεί τα πράγματα στην σωστή τους θέση.
Θα επιθυμούσα να διαβάσω την τεκμηριωμένη απάντηση της αντιθέτου πλευράς.
Σας ευχαριστώ και σας συγχαίρω π. Πέτρο.

Ανώνυμος είπε...

Ενημερωτικά τα όσα ο π. Μποζίνης μας γράφει. Δεν θέλω να πω κάτι το αντίθετο. Μέσα στην υπερπληθώρα των αργόσχολων δημοσίων υπαλλήλων οι κληρικοί επάξια λαμβάνουν τον μισθό τους. Αν μη τι άλλο τελούν την Θεία Λειτουργία τα διάφορα μυστήρια της Εκκλησίας και συνάμα κάνουν σπουδαίο προνιακό έργο.
Το μόνο το οποίο θα επιθυμούσα να ρωτήσω είναι γιατί αυτή η μονομέρεια. Γιατί να μισθοδοτούνται μόνο οι ορθόδοξοι κληρικοί. Για ποιο λόγο να μην λαμβάνουν μισθό και οι άλλοι εν Ελλάδι θρησκευτικοί λειτουργοί. Αναφέρω τους παλαιημερολογίτας, τους παπικούς κ.α.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ 21 Φεβρουαρίου 2011 1:27 π.μ.,

όπως αναφέρεται στο παρόν κείμενο, οι θρησκευτικοί λειτουργοί των μουσουλμάνων της Θράκης μισθοδοτούνται από το κράτος. Για τους υπολοίπους που αναφέρετε μόνο οι αρμόδιοι της Πολιτείας θα μπορούσαν να απαντήσουν. Θα ήθελα και εγώ να μάθω αν το έχουν ζητήσει επίσημα από την Πολιτεία και τι απάντηση έχουν λάβει.

π.Πέτρος

Ανώνυμος είπε...

Σεβαστέ π. Πέτρο.
Τεκμηριωμένο το άρθρο σας με πολλές αξιόπιστες παραπομπές. Έχω την άποψη ότι η πλειονοψηφία του Ελληνικού Λαού τρέφει αισθήματα αγάπης για τον ιερό κλήρο. Μεμονωμένες φωνές και αυτές άκριτα φωνάζουν για την διακοπή της μισθοδοσίας.
Διάβασα στο άρθρο σας για άλλα ευρωπαϊκά κράτη τα οποία μισθοδοτούν ή συμπληρώνουν τον μισθό των κληρικών. Η αναφορά σας στην Γαλλία μας λέει για δύο μέτρα και δύο σταθμά. Στην μεγαλύτερη επικράτεια της Γαλλίας δεν πληρώνονται οι κληρικοί και μόνο σε δύο περιοχές λαμβάνουν μισθό.
Θα επιθυμούσα να γνώριζα στην Ρωμαιοκαθολική Ιταλία όπου σε κάθε γωνιά υπάρχει και ναός και πολλά τα ιερατικά και μοναχικά τάγματα τί επικρατεί;
Πέρα από αυτά, νομίζω ότι επέστη ο καιρός η Εκκλησία της Ελλάδος να αντιμετωπίσει υπεύθυνα το θέμα της περιουσίας της. Πρότυπό μας θα πρέπει να είναι η αδελφή Εκκλησία της Κύπρου που έχει αξιοποιήσει την περιουσία της και νιώθει οικονομικά ισχυρή.
Με θλίψη βλέπω πολλά εκκλησιαστικά κτίρια και αγροτεμάχια να παραμένουν ανεκμετάλλευτα. Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Κοτσώνης έχω ακούσει ότι προσπάθησε να αντιμετώπιση το θέμα της Εκκλησιαστικής περιουσίας αλλά δυστυχώς παραιτήθηκε και μετά παρέμεινε στο συρτάρι.
Τελειώνοντας θα έλεγα να σταματήσει η Εκκλησία να παίζει το παιχνίδι της Πολιτείας. Η πολιτεία κάθε τόσο βγάζει και κάποιο θέμα από το συρτάρι για να ασκεί πιέσεις στην εκκλησία. Δεν μου αρέσει ο εναγκαλισμός Εκκλησίας και κράτους. Νομίζω ότι μια οικονομικά εύρωστη Εκκλησία θα μπορούσε να μιλήσει καλύτερα στον Λαό χωρίς να δέχεται τους οποιοσδήποτε εκβιασμούς του κράτους.
Να αξιοποιήσει η Εκκλησία την περιουσία της για να μην έχει ανάγκη το Ελληνικό Δημόσιο.

Ανώνυμος είπε...

Ο συνταγματολόγος κ. Ευάγγελος Βενιζέλος είχε πει ότι ο χωρισμός κράτους εκκλησίας μπορεί να γίνει χωρίς συνταγματική τροποποίηση. Χρειάζεται μόνο Προεδρικό Διάταγμα τροποποιήσεως κάποιων ισχυουσών διατάξεων. Όταν οι πολιτικοί κρίνουν ότι δεν θα βλαφτούν από ψήφους θα προχωρήσουν. Η Ελλαδική Εκκλησία ας πάρει τα μέτρα της για να μην της έρθει εγκεφαλικό όταν το ανακοινώσει κάποιο Υπουργικό Συμβούλιο.

Ανώνυμος είπε...

Παπά μου εσύ καλά τα γράφεις και προειδοποιείς. Η εκκλησιαστική ηγεσία όμως έχει τώρα πανηγύρια και συναφής υποχρεώσεις. Θα το αντιμετωπίσει το θέμα όταν της έλθει κατακέφαλα η καρπαζιά.
Πολλές ενορίες δεν έχουν παπάδες. Τι θα γίνει;
Γιατί να εξαρτάτε η εκκλησία από το κράτος;
Που ακούστηκε να εκβιάζει το κράτος την μεγάλη της ευεργέτιδα την εκκλησία.
Τα χειρότερα έρχονται ας το ακούσουν οι δεσποτάδες….

Ανώνυμος είπε...

Όταν το Σύνταγμα «στο άρθρο 4 παρ.1 αναφέρεται ότι: «Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου».»
Γιατί να υπερέχει η Ορθόδοξη Εκκλησία;
Γιατί να μην μισθοδοτούνται όλοι οι κληρικοί των αναγνωρισμένων από το υπουργείο γνωστών θρησκειών;

Ανώνυμος είπε...

Είναι ακανθώδες θέμα και ο χωρισμός και η μισθοδοσία. Το κακό ότι η διοικούσα Εκκλησία έχει υποστεί χρόνιο στρουθοκαμηλισμό στα φλέγοντα θέματα. Αυτό το «εις αύριο τα σπουδαία» θα το πληρώσει άμεσα ακριβά.

Ανώνυμος είπε...

Νηφάλιες σκέψεις από κληρικό της διασποράς που μπορεί να κάνει συγκρίσεις. Τα λέει σταράτα τα πράγματα. Ο καθένας μας ας αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί.

Ανώνυμος είπε...

Τα κόμματα θέλουν να’ χουν υποτεταγμένο το κλήρο για να’ ναι «κομματάρες».
Οπότε, λοιπόν, να αφήσουν ελεύθερο τον εκκλησιαστικό χώρο να αξιοποιήσει την εναπομείνασα περιουσία. Υπάρχει βιβλίο –και πολλά άλλα νεότερα– του 1951 του Μητροπολίτου Λαρίσσης Δωροθέου, που έγινε Αρχιεπίσκοπος μετά, επιστημονικό «Το αναπαλλοτρίωτον της εκκλησιαστικής περιουσίας». 320 απαλλοτριώσεις έγιναν από το κράτος, από το 1833 μέχρι το 1950.
Ξεκοκκάλισαν ό,τι εκκλησιαστικό υπήρχε.
Σήμερα, αυτό που λέμε «χωρισμός» δεν μπορεί να γίνει! Πρέπει να γίνει κτηματολόγιο, όπως έγινε στην Κύπρο. Και ξέρετε, η εκκλησία στη Κύπρο –όλο το σύνολο των πιστών– είναι δύναμις! Διότι ξέρει τι της ανήκει. Πώς θα τα χρησιμοποιήσει; Σε φτωχούς, κοινωνικά έργα. Όλα τα κάνει η Εκκλησία της Κύπρου, αφού έχει ένα τεράστιο κοινωνικό έργο. Και όλη η Εκκλησία της Ελλάδος. Αλλά αν αξιοποιηθεί η εναπομείνασα περιουσία, ό,τι μπορεί να αξιοποιηθεί –τα λειβάδια, ας πούμε, δεν αξιοποιούνται, είναι μόνο νούμερα αναξιοποίητα–, θα έχει εσωτερική δύναμη. Αυτό είναι που δεν θέλουν τα κόμματα.
Η Μισθοδοσία των Ιερέων είναι οφειλή του Ελληνικού κράτους

Ανώνυμος είπε...

Με την από 18/9/1952 "Σύμβαση περί εξαγοράς υπό του Δημοσίου κτημάτων της Εκκλησίας προς αποκατάστασιν ακτημόνων γεωργικών κτηνοτρόφων", η Εκκλησία της Ελλάδος υποχρεώθηκε να παραχωρήσει στο Κράτος το 80% της καλλιεργούμενης ή καλλιεργήσιμης αγροτικής περιουσίας της με αντάλλαγμα να λάβει κάποια αστικά ακίνητα και 45.000.000 δραχμές νέας (τότε) εκδόσεως. Στη σύμβαση του 1952 περιέχεται η διακήρυξη του κράτους ότι η απαλλοτρίωση αυτή είναι η τελευταία και δεν πρόκειται να υπάρξει νεότερη στο μέλλον, ενώ υπάρχει και η δέσμευση ότι η Πολιτεία θα παρέχει κάθε αναγκαία υποστήριξη (υλική και τεχνική), ώστε η Εκκλησία να μπορέσει να αξιοποιήσει την εναπομείνουσα περιουσία της. Στην ίδια σύμβαση καθιερώθηκε και η "μισθοδοσία" των κληρικών από τον Κρατικό Προϋπολογισμό - του δε Αρχιεπισκόπου και των Μητροπολιτών από το έτος 1980 - ως υποχρέωσις του Κράτους έναντι των μεγάλων παραχωρήσεων γης στις οποίες είχε προβεί η Εκκλησία της Ελλάδος κατά την δεκαετία 1922-32. Δηλαδή, επειδή το Κράτος αδυνατούσε να καταβάλει οποιοδήποτε αντίτιμο - όπως προέβλεπε ο νόμος του 1932 - συνεφωνήθη να μισθοδοτούνται επ' άπειρον οι κληρικοί και το Κράτος δεσμεύθηκε επ' αυτού. Διευκρινίζουμε ότι η μισθοδοσία του κλήρου καλύπτει μόνο τους ιερείς και όχι τους μοναχούς ή μοναχές. Καταρρίπτεται έτσι ο μύθος με τις αναφορές του σε "δημόσιους υπαλλήλους".

Αβίαστα το συμπέρασμα ότι όχι μόνο δεν οφείλει ο κλήρος στην πολιτεία, αλλά αντιθέτως η πολιτεία οφείλει στην Εκκλησία.

Ανώνυμος είπε...

Ευτυχώς που υπάρχουν και οι μεμονωμένες απόψεις κληρικών της Εκκλησίας διότι οι Συνοδικές απόψεις αργούν πολύ. Θα έλθουν κατόπιν εορτής.

Ανώνυμος είπε...

Οι προηγούμενοι σχολιογράφοι με καλύπτουν πλήρως με τις αναφορές τους στο τεκμηριωμένο κείμενο του π. Πέτρου Μποζίνη.
Παρατηρώ Αναστάσιε ότι, η ανάρτηση του εν λόγω κειμένου πραγματοποιήθηκε τη Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 11.59 μ.μ. To Εκκλησιαστικό Πρακτορείο "Romfea" αναδημοσίευσε το κείμενο αργά το μεσημέρι της Δευτέρας.
Όφειλε να αναγράψει για λόγους δεοντολογίας την πηγή προελεύσεως του.
Αλεξ. Κ. Κολλιόπουλος

Αναστάσιος είπε...

Αγαπητέ κ. Κολλιόπουλε, σας ευχαριστώ για την αγάπη σας. Ο σεβαστός π. Πέτρος μου κοινοποίησε το κείμενό του αυτό με mail την Κυριακή. Λόγω απουσία μου εις Αγρίνιο καθυστέρησα την ανάρτηση.
Έχω την εντύπωση -χωρίς να το γνωρίζω- ότι ο συντάκτης π. Πέτρος το ίδιο κείμενο -για να γίνει ευρύτερα γνωστό- το απέστειλε σε πολλούς αποδέκτες.
Προσωπικά τον ευχαριστώ για την τιμή της αποστολής και σε εμένα.

Ανώνυμος είπε...

Σωστές οι απόψεις του π. Πέτρου. Αν και όπως λέει είναι προσωπικές, θα έλεγα ότι, οι πιστοί ορθόδοξοι συμφωνούν μαζί του. Μακάρι να διαβασθούν και από αυτούς που αποφασίζουν και διατάσουν ώστε να συνετισθούν και να μην φτάσουν στα άκρα.

Ανώνυμος είπε...

Διάβασα ότι τρεις αντιδήμαρχοι του Καμίνη παραιτήθηκαν διότι διαφώνησαν μαζί του σε θέματα μεταναστευτικής πολιτικής.
Όσο η Εκκλησία σιωπά θα τρώει καρπαζιές από αυτούς που έχουν το μαχαίρι και κόβουν το πεπόνι. Πέρασε η εποχή του σφάξε με αγά μου. Ήλθε ο καιρός της αντεπίθεσης. Υπάρχουν επιχειρήματα από μέρους μας. Επιτέλους η Ιεραρχία ας αρχίσει πολυμέτωπη επίθεση. Ως εδώ δεν πρέπει να τους περάσει.
Να που υπάρχουν κληρικοί που με σωφροσύνη παίρνουν το λόγο να υπερασπισθούν την Αλήθεια.
Το κείμενο τούτο να γίνει ευρύτατα γνωστό και να σταλεί από μέρους μας σε βουλευτές που γνωρίζουμε. Μην μας περνούν και για κουτορνίθια.
Άγγελος

Ανώνυμος είπε...

Ο Π.ΠΕΤΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣ ΚΛΗΡΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΑΤΡΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΟ ΟΤΙ ΤΕΛΕΙ ΤΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ.ΑΞΙΟΣ.

Ανώνυμος είπε...

Ο Αυγουστίνος Καντιώτης ζητούσε ελευθέρα και ζώσα Εκκλησία. Τότε με τα γεγονότα της εκκλησιαστικής περιουσίας τα μάτια των ιεραρχών στράφηκαν στο Φανάρι. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτή η άρνηση των εκκλησιαστικών ανδρών σε χωρισμό εκκλησίας από το κράτος. Από την εποχή του Όθωνα η εκκλησία εγκλωβίστηκε στον βασιλικό επίτροπο και στην συνέχεια κάτω από την εκάστοτε κρατική εξουσία. Αν το καλοσκεφθούμε ο χωρισμός θα φέρει λύτρωση διότι θα αναπτυχθούν οι μεγάλες δυνάμεις που έχουν οι άνθρωποι της εκκλησίας και τώρα είναι καθυποταγμένες κάτω από την ελληνική δημοκρατία. Η εκκλησία έξω από τον κρατικό μανδύα θα μπορέσει να βρει τον δρόμο της.

Ανώνυμος είπε...

Είναι ένα πρόβλημα. Όμως έχω την εντύπωση ότι και αυτό τραίνο το χάσαμε. Τώρα πια μας μένουν οι διαπραγματεύσεις.

Ανώνυμος είπε...

ΕΙΧΕ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΜΙΑ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗ ΧΦΔ ΑΘΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗς ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΟΥς ΦΟΙΤΗΤΕς.ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΚΛΗΡΙΚΟ ΤΗς ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗς.ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΝΑΦΕΡΘΗΚΕ ΟΤΙ ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΠΑΝΕ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΛΛΑΧΘΟΥΝ ΤΑ ΚΑΛΥΜΑΤΑ ΤΗς ΑΓ.ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΕΓΙΝΕ ΕΡΑΝΟΣ!!!

Ανώνυμος είπε...

Σε έσχατη λύση θα επιστρέψουμε στα πατροπαράδοτα. Οι πιστοί θα συντηρούμε τους ιερείς μας με την 10η. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει ανάγκη το Κράτος. Ας σκεφτούν όμως οι φωστήρες της πολιτικής αν μπορεί να υπάρχει Ελληνικό κράτος χωρίς την Εκκλησία.

Ανώνυμος είπε...

1.19

ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ΤΟΙΣ ΠΑΣΙ

οτι οι δῆμοι μας καταΛΗΣΤΕΥΟΥΝ.

50 ΕΥΡΩ ΤΟ ΜΗΝΑ ΖΗΤΑΝΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΕ ΤΑΦΟ.

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΘΑΒΕΤΕ ΚΑΝΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΟΥ...ΤΕΛΙΚΑ!

ΟΙ ΔΗΜΟΙ=ΛΗΣΤΕ$$$$

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστούμε π.Πέτρε για το υπέροχα τεκμηριωμένο κείμενο.Η απάντηση φαίνεται απλή και τετραγωνισμένη.Η εξέλιξη-φοβάμαι-θα είναι ακόμη μία συμφορά,από τόν υπερβολικό εγωισμό πού διαθέτουμε ως φυλή ! Κάπου θα τα μπλέξουμε ...υπέροχα όπως πάντα !!!Καλή φώτιση να έχουν οι αρμόδιοι.!

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ 21 Φεβρουαρίου 2011 11:05 π.μ.

Στην Ιταλία συμβαίνουν τα εξής:

Σε κάθε φορολογική δήλωση υπάρχει η παράγραφος "ειδικές εισφορές". Εκεί μπορεί κανείς να τσεκάρει την Καθολική εκκλησία ή να το αφήσει κενό. Το κράτος παρακρατά το 8 τοις χιλίοις (το αποκαλούμενο otto per mille) από κάθε δηλωθέν εισόδημα. Όσων έχουν τσεκάρει «Καθολική» το αποδίδει στην Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία – περίπου 400 εκατ. ευρώ το χρόνο. Το υπόλοιπο – πάνω από 600 εκατ. – το διαθέτει για φιλανθρωπικούς σκοπούς δίνοντας το μεγαλύτερο μέρος πάλι στην Ρωμ/λική Εκκλησία. Συνολικά φθάνει περίπου το 1 δις. ευρώ!!!

Επίσης σύμφωνα με τον Ιταλικό νόμο τα 100.000 μη «εμπορικά» ακίνητα της Ρωμ/κης Εκκλησίας απαλλάσσονται από κάθε φορολογία ενώ τα μισθωμένα ή εμπορικά αξιοποιημένα απαλλάσσονται από το 100% των δημοτικών και το 50% των εθνικών φόρων. Αν περιέχουν στις εγκαταστάσεις τους κάποιο μικρό εκκλησάκι η απαλλαγή μπορεί να φθάσει έως το 90%. Μόνο στη Ρώμη διαθέτει 18 νοσοκομεία, 55 κλινικές και 250 σχολεία. Κέρδος 1 δις ευρώ το χρόνο!

Και αρκετές άλλες διευκολύνσεις – ξέχωρα ότι το Βατικανό είναι κράτος με τράπεζα, επενδύσεις και νο1 κάτοχος έργων τέχνης.

π.Πέτρος

Ανώνυμος είπε...

Χωριστά και αγαπημένοι μπορεί να ήταν και καλύτερα. Το πλήρωμα της Εκκλησίας δεν έχει την ανάγκη του κράτους. Αμφιβάλω για το πόσο βοήθησε την Εκκλησία που έγινε κρατική. Ας κόψει τον μισθό το κράτος, το ποίμνιο έχει την δυνατότητα να θρέψει τον βοσκό-ιερέα. Ο Χριστό τα έχει τοποθετήσει όλα άριστα.

Ανώνυμος είπε...

Παίρνοντας αφορμή από το απαντητικό σας σχόλιο π. Πέτρο (7,46) η Ρώμη μας δείχνει το παράδειγμα της αξιοποιήσεως κάθε περιουσιακού στοιχείου. Με ενθουσίασε το ότι το Βατικανό έχει «Μόνο στη Ρώμη διαθέτει 18 νοσοκομεία, 55 κλινικές και 250 σχολεία. Κέρδος 1 δις ευρώ το χρόνο!».
Εμείς τι από αυτά έχουμε; Η Εκκλησία είχε ένα κόσμημα το ΝΙΚΕ (Νοσηλευτικό Ίδρυμα Κληρικών Ελλάδος) που με ιδρώτα είχε δημιουργήσει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος Κοτσώνης και ο διάδοχος τους Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ Τίκκας έσπευσε να το κλείσει.
Θα μας πιάσουν στο ύπνο οι άθεοι κρατούντες την εξουσία.

Ανώνυμος είπε...

Το κείμενο αυτό ήταν αναγκαίο. Η Εκκλησία έχει θέσεις. Να σταματήσουν να μονοπωλούν με τις απόψεις τους οι διάφοροι περιφερόμενοι κύριοι των καναλιών που το μόνο προσόν που διαθέτουν είναι η βλακεία που εκφράζουν με λόγο. Έχει η εκκλησία στελέχη που μπορούν να αρθρώσουν γόνιμο και επικοδομιτικό λόγο όπως το άρθρο αυτό.
Συγχαρητήρια!

Ανώνυμος είπε...

Το κείμενο αυτό ήταν αναγκαίο. Η Εκκλησία έχει θέσεις. Να σταματήσουν να μονοπωλούν με τις απόψεις τους οι διάφοροι περιφερόμενοι κύριοι των καναλιών που το μόνο προσόν που διαθέτουν είναι η βλακεία που εκφράζουν με λόγο. Έχει η εκκλησία στελέχη που μπορούν να αρθρώσουν γόνιμο και εποικοδομητικό λόγο όπως το άρθρο αυτό.
Συγχαρητήρια!

Ανώνυμος είπε...

το κίνητρο τοῦ χωρισμοῦ
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΛΙΚΟ
Αλλά

Π Ν Ε Υ Μ Α Τ Ι Κ Ο!!!

ΤΟ ΚΡΑΤΟς ΔΕΝ ΑΓΑΠΑΕΙ ΟΥΤΕ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΜΑΣ
ΟΥΤΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ!

ΓΙΑΥΤΟ ΖΗΤΑΕΙ ΧΩΡΙΣΜΟ!

ΘΕΛΕΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
ΧΩΡΙΣ
Χ Ω Ρ Ι Σ ΤΗΝ ΠΑΡΑΟΥΣΙΑ
+ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ!

ΑΝΤΙΛΑΒΟΥ ?


ΔΕΝ ΤΟΝ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ
οι αντιχριστοι προδοτες.

Ανώνυμος είπε...

Παπά-Πέτρο υπέροχο το κείμενό σας νομίζω ότι απηχεί στις απόψεις του πληρώματος της Εκκλησίας. Συγχαίρω!

Ανώνυμος είπε...

Σας συγχαίρω για το άρθρο. Είναι η τεκμηριωμένη όλη η αλήθεια για το θέμα.