Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Πρὶν ἀπὸ λίγες μέρες πληροφορηθήκαμε ὅτι τὸ Δημοτικὸ Συμβούλιο Μαρκοπούλου ὁμόφωνα ἀπεφάσισε τὴν λειτουργία ἀποτεφρωτηρίου σὲ δημοτικὴ ἔκταση δίπλα ἀπὸ τὸ Κοιμητήριο.
Εἶναι ἀλήθεια ὅτι ἡ δημιουργία τέτοιων χώρων ἔχει πλέον νομοθετικὰ ἀποφασισθεῖ καὶ ρυθμισθεῖ, ὁπότε περιττεύει κάθε πρωτοβουλία παρεμπόδισης ἢ καὶ δημόσιας κριτικῆς τέτοιων ἀποφάσεων, ἰδίως ὅταν αὐτὲς ἐκφράζονται ἀπὸ ἐκλεγμένα ὄργανα. Σὲ τελικὴ ἀνάλυση, ὁ καθένας εἶναι ἐλεύθερος νὰ πράξει κατὰ συνείδηση καὶ ἐπιλογή. Ἡ ἐλευθερία εἶναι ἀναφαίρετο δικαίωμα.
Κατόπιν τούτου, ἀρχικὴ σκέψη μας ἦταν μᾶλλον νὰ σιωπήσουμε, παρὰ τὸ ὅτι ἡ ἐπιδειχθεῖσα σπουδὴ ἀπὸ τὸν Δῆμο Μαρκοπούλου, μάλιστα πρὶν ἀπὸ ἄλλους μεγάλους Δήμους, ὅπως τουλάχιστον τῆς Ἀθήνας καὶ τοῦ Πειραιᾶ, μὲ τὴν πρόφαση τῆς ἐπείγουσας ἀνάγκης ἢ τῆς ὑποδειγματικῆς εὐαισθησίας, ἀφήνει πολλὰ ἐρωτηματικὰ γιὰ τὰ κίνητρα τῆς ἀποφάσεως καὶ ἐνδεχομένως τὴν ἀποτελεσματικότητά της.
Μὲ μεγάλη μας ὅμως ἔκπληξη εἴδαμε ὅτι ἡ Δημοτικὴ Ἀρχή, ποὺ πιστεύουμε νὰ μὴν ἀμφισβητεῖ τοὺς διακριτοὺς ρόλους τῆς Ἐκκλησίας καὶ πολιτείας, ἐντελῶς αὐθαίρετα, ἐπειδὴ προφανῶς πιστεύει ὅτι τὸ ὅλο θέμα σαφῶς ἀφορᾶ καὶ τὴν Ἐκκλησία, στὸ ἀνακοινωθὲν ποὺ ἐξέδωσε ἐξηγεῖ τὸ ποιὰ εἶναι ἡ ἄποψη τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ἐπὶ τοῦ θέματος. Ἔχουμε τὴν ἐντύπωση ὅτι ὅπως ὁ Ἐπίσκοπος δὲν εἶναι ἁρμόδιος νὰ μᾶς πληροφορήσει περὶ τῶν ἀρχῶν λειτουργίας τῆς τοπικῆς αὐτοδιοίκησης, κατὰ ἀνάλογο τρόπο καὶ ἡ ὅποια δημοτικὴ ἀρχὴ δὲν εἶναι ἁρμόδια νὰ μᾶς ἀναλύσει τὴν Ὀρθόδοξη διδασκαλία γιὰ τὴν ἀποτέφρωση τῶν νεκρῶν σωμάτων. Ἂν δὲν ὑπῆρχε σπουδή, καὶ μὲ δεδομένη τὴν καλὴ διάθεση, θὰ μποροῦσαν πρὶν ἀποφασίσουν οἱ Δημοτικοί μας ἄρχοντες –ἀφοῦ μάλιστα ἤθελαν νὰ λάβουν, ὅπως φαίνεται, ὑπόψη τους τὴν ἄποψη τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας- νὰ ἀπευθύνονταν στὸν τοπικὸ Ἐπίσκοπο ἢ νὰ συμβουλεύονταν τοὺς Ἱερεῖς τοῦ Μαρκοπούλου ἢ ἀκόμη καὶ νὰ ρωτοῦσαν τὴν Ἱερὰ Σύνοδο. Δυστυχῶς, αὐτὸ δὲν ἔγινε τότε ποὺ ἔπρεπε. Γι’ αὐτὸ κι ἐμεῖς ὀφειλετικῶς ἐπιχειροῦμε τώρα νὰ ἐνημερώσουμε τὸν πιστό μας λαό.
Ἡ ἐπίσημη θέση τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὅπως διατυπώθηκε μὲ ἀπόφαση τῆς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας της εἶναι κάθετα ἀντίθετη μὲ τὴν πρακτικὴ τῆς καύσης τοῦ σώματος: «ἡ Ἐκκλησία ἀπορρίπτει τὴν καῦσιν τῶν νεκρῶν ὡς θεσμὸν ἀπάδοντα πρὸς τὴν παράδοσιν Αὐτῆς» (Ἐγκύκλιος ὑπ’ ἀριθμ. 2734 τοῦ 2002). Μάλιστα ἡ τελευταία ἀπόφαση τῆς Ἱεραρχίας, στὴν Συνεδρία τῆς 12ης Μαΐου 2010, λέγει: «Γιά τοὺς Ὀρθοδόξους Χριστιανούς, ἡ Ἐκκλησία γνωρίζει καὶ συνιστᾶ ὡς μοναδικὸ τρόπο ἀποσυνθέσεως τοῦ νεκροῦ σώματος τὴν ταφὴ σύμφωνα μὲ τὴν ἁγία Διδασκαλία Της καὶ τὴν ἀπό αἰώνων Παράδοσή Της». Κατόπιν τούτου, ἡ τέλεση τῆς ἐξοδίου ἀκολουθίας γιὰ ὅσους ἀποφασίζουν προηγουμένως νὰ ἀποτεφρωθοῦν εἶναι προβληματική. Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ἀσφαλῶς δὲν ἔχει λόγο γιὰ τοὺς ἑτεροδόξους καὶ ἑτεροθρήσκους καὶ φυσικὰ δὲν μπορεῖ νὰ ἐπιμείνει γι’ αὐτοὺς οἱ ὁποῖοι εἴτε ἐπιλέγουν τὴν πολιτικὴ κηδεία εἴτε δέχονται νὰ φύγουν χωρὶς ἐκκλησιαστικὴ ἱεροπραξία. Ἀντιλαμβάνεται ὅμως κανεὶς τὸ πρόβλημα ποὺ θὰ δημιουργηθεῖ στὶς περιπτώσεις ποὺ κάποιοι ζητοῦν ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία νὰ παραβεῖ τὶς ἀρχὲς καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ πράξη της. Οὔτε τὶς ἀκολουθίες μποροῦμε νὰ ἀλλάξουμε οὔτε φυσικὰ τὴν παράδοση καὶ τὴν πίστη μας νὰ ἀλλοιώσουμε.
Τελικὰ μὲ πρόφαση τὰ ὅποια οἰκονομικὰ ὀφέλη, ἐντελῶς ἀβίαστα κάποιοι ἐπιδιώκουν νὰ εἰσαγάγουν πρωτόγνωρα ἤθη, ποδοπατῶντας ἱερὲς διαχρονικὲς παραδόσεις καὶ περιφρονῶντας τὴν ἐκκλησιαστική μας συνείδηση. Μπορεῖ τὰ κοιμητήρια νὰ εἶναι δημοτικὲς ἐπιχειρήσεις, ἀλλὰ ἡ ἐξόδιος ἀκολουθία καὶ ἡ ταφὴ ἀποτελοῦν ἀποκλειστικὰ ὑπόθεση τῆς Ἐκκλησίας, τὴν ὁποία εἶναι ὑποχρεωμένη αὐτὴ νὰ τελεῖ γιὰ ὅσους τῆς τὸ ζητοῦν μὲ τοὺς δικούς της καὶ μόνον ὅρους. Ὁ Ἐπίσκοπος ἀσφαλῶς δὲν μπορεῖ νὰ ἐνεργεῖ σύμφωνα μὲ τὴ γνωμοδότηση τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου. Ἐπιβάλλεται νὰ ἀκολουθεῖ τὶς ἀποφάσεις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, τὶς ἐπιταγὲς τῶν ἱερῶν κανόνων καὶ τὴν ἀρχιερατικὴ συνείδησή του. Τυχὸν ἐπιμονὴ τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου στὴν ἀπόφασή του πιθανὸν νὰ προκαλέσει ἔντονα κοινωνικὰ προβλήματα, στὰ ὁποῖα τὴν λύση δὲν θὰ εἶναι δυνατὸν νὰ δώσει ἡ Ἐκκλησία. Ἐμεῖς δὲν θὰ μπορέσουμε νὰ ὑποκύψουμε σὲ τετελεσμένα γεγονότα. Γι’ αὐτὸ καὶ ζητοῦμε ἀπὸ τὸ Δημοτικὸ Συμβούλιο νὰ ἐπανεξετάσουν τὸ ὅλο θέμα μὲ μεγαλύτερη προσοχὴ καὶ σύνεση, διότι ἡ εὐθύνη θὰ ἐπιβαρύνει ἀποκλειστικὰ τοὺς ἴδιους.
Πιστεύουμε ὅτι ἡ ἀπόφαση ἦταν μᾶλλον βιαστικὴ, μὲ κίνητρο τὴν ἐνδεχόμενη ἐπίλυση οἰκονομικῶν προβλημάτων τοῦ Δήμου. Μὲ κανέναν τρόπο δὲν μποροῦμε νὰ φαντασθοῦμε ὅτι τὸ Δημοτικὸ Συμβούλιο εἶχε διάθεση ἀντιπαράθεσης μὲ τὴν Ἐκκλησία ἢ πρόκλησης τοῦ αἰσθητηρίου τοῦ πιστοῦ λαοῦ, μέσα στὸν ὁποῖο αἰσθανόμαστε πὼς καὶ οἱ ἴδιοι ἀνήκουν. Γι’ αὐτὸ καὶ ἐλπίζουμε ὅτι μὲ ὡριμότερη σκέψη θὰ μποροῦσε τὸ ὅλο σκεπτικὸ νὰ ἀξιολογηθεῖ ὀρθότερα καὶ ἡ Ἀπόφαση τοῦ Δήμου νὰ ἀλλάξει κατεύθυνση.
Ἐμεῖς θεωροῦμε ὅτι, τουλάχιστον γιὰ τὶς δύσκολες μέρες ποὺ περνοῦμε, αὐτὸ ποὺ μὲ εὐαισθησία καὶ σοβαρότητα προέχει νὰ ἀντιμετωπίσουμε ὡς ὀξύτερο πρόβλημα δὲν εἶναι βέβαια ἡ καύση τῶν νεκρῶν στὰ Μεσόγεια, ὅσο ἡ καθολικὴ κινητοποίησή μας γιὰ τὴν ἀνάσταση τῶν πνευματικὰ νεκρῶν ἀφ’ ἑνὸς καὶ τὴ συντήρηση τῶν φτωχῶν, τῶν πεινασμένων, τῶν πολλῶν ἀναγκεμένων συνανθρώπων μας ἀφ’ ἑτέρου. Ἂν ὑπάρχουν κάπου χρήματα, γιατί αὐτὰ νὰ μὴ δοθοῦν στὴ βελτίωση τῶν συνθηκῶν ἐπιβίωσης τόσων ἀνθρώπων ποὺ ὑποφέρουν καὶ νὰ δίνονται σὲ ἀμφίβολες οἰκονομικὰ καὶ πολυσυζητημένες ἠθικοπνευματικὰ ἐπενδύσεις; Ἀντὶ νὰ ἐπενδύουμε σὲ ἀποτεφρωτῆρες νεκρῶν, πιστεύουμε ὅτι θὰ ἔπρεπε νὰ ἐπενδύουμε σὲ ἐνδιαφέρον γιὰ αὐτοὺς ποὺ παλεύουν νὰ ζήσουν. Καὶ αὐτὸ θὰ κάνουμε ὡς Ἐκκλησία στὰ Μεσόγεια. Ἡ τιμὴ τῶν νεκρῶν συμβαδίζει μὲ τὸ ἐνδιαφέρον γιὰ τοὺς ζωντανούς.
Σίγουροι πὼς οἱ Δημοτικοί μας ἄρχοντες τοῦ Μαρκόπουλου θὰ ἀκούσουν τὴν ἀνιδιοτελῆ φωνή μας, καὶ ἕτοιμοι ὡς τοπικὴ Ἐκκλησία νὰ συμβάλουμε μὲ ὅλες τὶς δυνάμεις μας σὲ κάθε ὑγιῆ κοινωνικὴ προσπάθεια καὶ πρωτοβουλία τοῦ Δήμου, ἐπαναλαμβάνουμε τὸν λόγο τοῦ ἀποστόλου Παύλου πρὸς τοὺς Θεσσαλονικεῖς «ἀδελφοί, στήκετε, καὶ κρατεῖτε τὰς παραδόσεις ἃς ἐδιδάχθητε εἴτε διὰ λόγου εἴτε δι’ ἐπιστολῆς ἡμῶν» (Β΄ Θεσ. β΄ 15) καὶ εὐχόμαστε ὅπως ὅλοι μαζὶ εἰρηνεύοντες καὶ ὁμονοοῦντες ὑποδεχθοῦμε τὸν ἐναθρωπήσαντα Κύριο καὶ ἑορτάσουμε
ΚΑΛΑ καὶ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!
Μετὰ πολλῆς τῆς ἐν Κυρίῳ ἀγάπης
† Ὁ Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς Νικόλαος
14 σχόλια:
Ποιο είναι τελικά το πρόβλημα με την καύση των νεκρών;
τι να πεις με τους μουρλοελληνες μωρε...
αντι να μετανοησουμε,προκαλουμε τον Θεό με την καύση...
θα μας εμμεσει και ποιος μας ξεπλενει μετα...
Έτσι που προκαλούμε το Θεό εάν εμείς επιμείνουμε στην καύση των νεκρών αυτός θα ρίξει φωτιά να κάψει και τους ζωντανούς. Γι αυτό η Ελλάδα έφτασε στο σημείο που είναι σήμερα επειδή τόσα χρόνια δεν καίγαμε τους νεκρούς... αυτό ήταν το πρόβλημα.
Σωστή η τοποθέτηση του Σεβασμιωτάτου και της εκκλησίας! πιστεύω αν παγιωθεί λόγω των πιέσεων κάποιων άπιστων συνειδητών μελών της εκκλησίας μας να γίνεται εξόδιος Ακολουθία και μετέπειτα να ακολουθεί καύση,θα υπάρχει πρόβλήμα στην αλλοίωση της Πίστεώς μας.Η Εκκλησία σέβεται το ανθρώπινο σώμα και τα τροπάρια της εξοδίου Ακολουθίας μιλούν για κεκοιμημένους που ''χους ην και εις χουν απελεύσει''..δεν μιλάει για αποτεφρωτήρειο..Τα λείψανα επίσης των αγίων δείχνουν την Χάρη του Θεού.Πως μπορεί κανείς να αποκλείσει τον δικό του άνθρωπο από αυτή την δυνατότητα της Τριαδικής Θεότητας;Σωστά είχε πει ο σεβασμιώτατος Πειραιώς πως αν γίνει εξόδιος Ακολουθία και μετέπειτα ακολουθήσει καύσις του θανόντος είναι σαν να δηλώνεις πίστη στην μετά θάνατον ανυπαρξία σου..π
Μπράβο στόν σεβασμιώτατο. Ὀρθοτομεῖ τήν ἀλήθεια χωρίς ἐκπτώσεις.
Απλά….
Σταράτα….
Χωρίς κορώνες….
Πάντως σύμφωνα με την εγκύκλιο της ΙΣ (η οποία αν και λιτή, ωστόσο περιεκτική), ΔΕΝ τίθεται θέμα αλλοίωσης της πίστεως. Οπότε που είναι το πρόβλημα?
O άνθρωπος είναι εικόνα Θεού.
Το σώμα είναι ναός του Αγίου Πνεύματος, γι'αυτό το τιμούμε και το ενταφιάζουμε, προσδοκώντας την ανάσταση των νεκρών.
Τα άγια λείψανα μεταδίδουν τη χάρη του Αγίου Πνεύματος στους Ορθόδοξους πιστούς, κι αν κάποιοι θέλουν να τα κάψουν, θα τους έλθει η οργή του Θεού.
Σεβαστή η άποψη σου αλλά δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο στην εγκύκλιο της ΙΣ, η οποία ασχολείται με το θέμα(2734 τοῦ 2002). Επιπλέον, αν δεν κάνω λάθος ο Θεός ΕΙΝΑΙ αγάπη. Πώς μπορεί να στέλνει την οργή του? Επίσης, αν δεν κάνω λάθος, η χάρις του Αγίου Πνεύματος μεταδίδεται στον άνθρωπο μέσω της συμμετοχής του στα Μυστηρία της Εκκλησίας.
Φωνή λαού, οργή Θεού.
Ο Θεός είναι αγάπη αλλά δεν εμπαίζεται από τις διαθέσεις και τη βούληση των απίστων, διότι είναι και ΔΙΚΑΙΟΣ.
Γιατί να μη σεβόμαστε το άγιο θέλημά Του και κάνουμε όλα τα αντίθετα, που είναι επιζήμια, σαν να ζητάμε την καταστροφή μας; Ο Ίδιος μας έδωσε το παράδειγμα της ταφής και όχι της καύσεως.
Τα άγια λείψανα είναι χαριτόβρυτα και πολλοί ασθενείς, ασπάζοντας τα με πίστη, θεραπεύονται θαυματουργικά.
Ναι, με τα Ιερά Μυστήρια της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας.
Δεν βλέπω κάποιον εμπαιγμό στη δημιουργία αποτεφρωτηρίου. Απλά σέβομαι την επιθυμία κάποιου που επιθυμεί την αποτέφρωσή του. Είναι επιλογή του, την οποία οφείλουμε να σεβόμαστε και να του παρέχουμε, ως Κράτος, την δυνατότητα της πραγματοποίησης της. Επαναλαμβάνω ότι η σχετική εγκύκλιος της ΙΣ είναι αρκετά σαφής ως προς αυτό το θέμα.
Φυσικά να την αποδεχτεί η εκκλησία.Ο Καθένας είναι ελεύθερος να κάνει ότι θέλει.
από την άλλη όμως η εκκλησία έχει ορισμένους κανόνες.Και ένας από τους κανόνες λέει ότι ο άνθρωπος δεν καίγεται.Αλλά θάβεται.Οπότε και αυτοί που θέλουν να καούν ας μην επιζητούν εκκλησιαστική ακολουθία και μετά αποτέφρωση.
Δεν γίνεται αυτό.
Αφού αγνοεί την εκκλησιαστική παράδοση πως θέλει να γίνει και εκκλησιαστική ακολουθία;
Παραμερίζουμε και αποδεχόμαστε ότι μας βολεύει από την εκκλησία;
Δεν είναι μαγαζί η εκκλησία και να πουλάει ότι γουστάρει ο καθένας.
Η θα ακολουθήσεις τονΧριστό και την εκκλησία του ή θα απορίψεις την ζωή του χριστιανού.Δεν γίνεται να τα έχεςι και τα δύο.
εκτός τούτου τι να την κάνεςι την ακολουθία εσύ άνθρωπε άθεε που θες να αποτεφρωθείς αφού δεν πρόκειται να σε βοηθήσει σε κάτι από την στιγμή που συνειδητά ζητάς την απομακρυνσή σου από τον Θεό.
Ετσι γι ατα μάτια του κόσμου;
Δηλ. σαν ένα έθιμο ή σαν κοινωνική εκδήλωση;
Προσπερνώ τον αήθη χαρακτηρισμό που μου απευθύνεις και θα σου υπενθυμίσω ότι μέσα από τα blogs εκφράζονται, εκτός από ειδήσεις, και οι προβληματισμοί των ανθρώπων. Επίσης, θα σου πω ότι συμφωνώ με αυτό που γράφεις ότι "Δεν είναι μαγαζί η εκκλησία και να πουλάει ό,τι γουστάρει ο καθένας. Η θα ακολουθήσεις τον Χριστό και την εκκλησία Του ή θα απορίψεις την ζωή του χριστιανού. Δεν γίνεται να τα έχεις και τα δύο".
Εκ του ανωτέρω λοιπόν δημιουργείται το ερώτημα: Αφού η Εκκλησία έχει κανόνες και δεν είναι μαγαζί, τότε γιατί γίνεται η εξόδιος ακολουθία στους αυτόχειρες? (Για έθιμο ή για κοινωνική εκδήλωση;)
Τέλος, αφού η Εκκλησία αποδέχεται(χωρίς να την υιοθετεί) την αποτέφρωση, γιατί ο Σεβασμιώτατος είναι αντίθετος στη δημιουργία αποτεφρωτηρίου?
Γιατί δεν είναι θέλημα Θεού. Δεν είναι σκουπίδι το σώμα μας για να αποτεφρώνεται.
Ξέρεις πόσοι είναι ακατήχητοι και δεν ξέρουν ότι υπάρχει η μεταθάνατος ζωή και έχουν πλανηθεί από αιρέσεις;
Ως Χριστιανοί Ορθόδοξοι οφείλουμε να πονέσουμε για τα αδέλφια μας και να προσευχηθούμε για να επιστρέψουν στην οδό της Αλήθειας και να ΜΗΝ υιοθετούν τις αιρετικές διδασκαλίες που θα τους οδηγήσουν στην αιώνια φωτιά της κολάσεως. Κι αν στη Δευτέρα Παρουσία τους ρωτήσει ο Θεός γιατί έκαψες το σώμα που σου έδωσα; Τι θα Του απαντήσουν;
Καλόν Παράδεισον!
Δημοσίευση σχολίου