Στήν Ἀνάστασι ἐπιτάφιος;
ἀρχ/του Δανιήλ Ἀεράκη
Μόδα κατάντησε ὁ ἐπιτάφιος καὶ τὰ
ἐπιτάφια ἐγκώμια στὴν ἑορτὴ τοῦ Δεκαπενταυγούστου, πού ὅμως εἶναι χαρούμενη
καὶ ὄχι πένθιμη! Ἡ μόδα φανερώνει ἄγνοια ὀρθοδόξου
θεολογίας. Ποτὲ στὴν μακραίωνη παράδοσι τῆς Ἐκκλησίας δὲν εἴχαμε ἐπιταφίους
στὴν ἑορτὴ τῆς Παναγίας.
Στὸ ἀπολυτίκιο τῆς γιορτῆς τῆς Κοιμήσεως λέμε: «Μετέστης πρὸς τήν
Ζωήν, Μήτηρ ὑπάρχουσα τῆς Ζωῆς...». Εἴδατε ποτὲ τὴ μέρα τοῦ Πάσχα νὰ
προσκυνᾶμε ἐπιταφίους; Νὰ ψάλλουμε ἐγκώμια; Νὰ κάνουμε περιφορὲς ἐπιταφίων; Ἡ
Παναγία μετέστη. Εἶναι ἀναστημένη καὶ ζωντανὴ στὸν οὐρανὸ, ψυχῇ τε καὶ σώματι.
Δὲν τῆς ἁρμόζουν ἐπιτάφια ἐγκώμια.
• Ὅταν ἐμφανίστηκαν μεμονωμένα
περιστατικὰ ἐπιταφίου στὴν Κοίμησι, στὰ τέλη τοῦ 19ου αἰῶνος, ἡ τότε
Ἱ. Σύνοδος ἔσπευσε μὲ ἐγκύκλιο νὰ ἀπαγορεύση τὸ φαινόμενο.
• Στὶς μέρες μας κάποια φυλλάδα
σχετικὴ, παρουσιάστηκε ἀπό τά Ἱεροσόλυμα, καὶ σιγὰ-σιγὰ ἐξαπλώθηκε ἡ μόδα τῶν ἀντορθοδόξων ἐπιταφίων!
Ὁ λόγος; Τά «ἐφέ», τὸ ἐπιδεικτικὸ «φολκλόρ»,
ἡ τάσις γιὰ κάτι τό ἐντυπωσιακό, πού ὅμως ἀποπροσανατολίζει τοὺς πιστοὺς ἀπό τό
μυστήριο τῆς Θεοτόκου.
• Μία ἐγκύκλιος τῆς Ἱ. Συνόδου, ἀνανεώνουσα
τὴν παλαιά, θὰ ἀνέκοπτε τό ἀντορθόδοξο (ἐπαναλαμβάνουμε) ἔθιμο τῶν ἐγκωμίων στὴ
Ζωντανὴ (καὶ ὄχι πεθαμένη) Παναγία.
15 σχόλια:
Οι δεσποτάδες και οι αρχιμανδρίτες επιθυμούν λιτανείες για μάζωξη του κόσμου. Γίνηκε η ορθοδοξία χειρότερη από τους παπικούς στις φιέστες με τα εκκλησιαστικά φολκλόρ. Για ποια σύνοδο μας λέει εδώ ο π. Δανιήλ…. Την ακούει κανένας;;;;; ούτε οι συνοδικοί δεσποτάδες!!!!!
Είναι της μόδας, αρέσει, τραβάει κόσμο, τι ζόρι τραβάνε οι πολέμιοι … ας μην έλθουν. Για μας αρκεί που ο κόσμος δείχνει ανταπόκριση, και ο δεσπότης μας κάνει το ίδιο.
Αρχιμανδρίτης Νικόδημος
Προϊστάμενος Ναού
π. ΔΑΝΙΗΛ, ΕΧΕΤΕ ΑΠΟΛΥΤΑ ΔΙΚΙΟ. ΔΕΝ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
ΘΕΛΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ΜΑΣ.
Ο,ΤΙ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΤΟ ΒΑΖΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΚΑΙ Ο,ΤΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΤΟ ΒΓΑΖΟΥΜΕ. ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΛΕΜΕ ΔΙΑΚΚΟΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
Λυπουμεθα,αλλά η πολεμική των εγκωμίων της Κοιμήσεως της Θεοτόκου δείχνει μια αρρωστημένη νοοτροπία,Και διερωτώμεθα γιατί. Μήπως ζηλεύουν οι αγιορείτες επειδή τους "πρόλαβαν "οι αγιοταφίτες; Τί ενοχλεί αν, μέσα στο κατακαλόκαιρο και στην ξηρασία της πνευματικότητας ,βιώσεις μια δεύτερη Μεγάλη Παρασκευή ή μάλλον πολύ περισσότερο μια παννυχίδα του Μεγάλου Σαββάτου; Γιατί ενοχλεί τους πολεμίους της ακολουθίας το να σπάσει ο χρόνος στα δύο; Τί ενοχλεί μια δεύτερη "χαρμολύπη" ,που μάλιστα στο πρόσωπο της Θεοτόκου, ανεβάζει την υποταγή του ανθρώπου στις εντολές του Θεού στο Αρχαίο κάλλος. Δεν μειώνεται ο Κυριος ,η σταυρική του θυσία και η Ανάστασή του, με την απόδοση αναλόγων τιμών προς την "Κυρία των Αγγέλων". Αντίθετα ο άνθρωπος αναπαύεται, αισθάνεται ότι "κλαίει και ταυτόχρονα χαίρει" ,για τη μητέρα όλων μας. Κλαίει γιατί αποχωρίζεται σωματικά την απόδειξη της σαρκώσεως του Κυρίου και χαίρει γιατί στο πρόσωπο της Θεοτόκου,αποκτά μια Βασιλισσα, παρισταμένη ενώπιον του Κυρίου , που ανάγει εις την άνω ζωήν το ανθρώπινον.
Η μη αποδοχή λοιπόν των εγκωμίων και της ακολουθίας του Επιταφίου της Θεοτόκου, λυπούμεθα που θα το πούμε , δείχνει στενοκαρδία και μικρότητα. Ά λλωστε, αν ο Κυριος ή η Θεοτόκος δεν τα ήθελε ,γιατί ενέπνευσε τους υμνογράφους να τα γράψουν; Εξ άλλου κανείς δεν υποχρεώνει ,οποιον δεν θέλει να τα παρακολουθήσει. Όπως και εκείνους που αρνούνται την πρόσκληση στο βασιλικό δείπνο του Κυρίου
Το ζητημα ειναι ποιο ειναι το ορθον....εαν ειναι νεοτερισμος,πρεπει να βρουμε γιατι...
Ηταν η κηδεια της Παναγιας μας περιλαμπρη;
Οι Αποστολοι,μετεφεραν το σκηνωμα της ως τον κηπο της Γεσθημανης,οπου και εταφη;
Ο Απ.Θωμας λογω του οτι απουσιαζε,οταν ζητησε να ανοιξουν τον ταφο να προσκυνησει το σεπτο σκηνωμα της,οταν ανοιξαν τον ταφο ειχε μεταστει στους ουρανους,με το σωμα της;
Τι εννοουμε,''ταφον γαρ οι -κησασα,εδειξε Παραδεισον''; οτι καταργει την απογνωση της φθορας,οτι αναπτερωνει τις ελπιδες,οτι το αδειο μνημα της,γινεται Πυλη Παραδεισου;;;;
Οι Υμνοι της Παναγιας μας ειναι αναριθμητοι!
7 Αυγούστου 2018 - 3:30 μ.μ.
ENOXΛΕΙ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΚΑΙ ΩΜΗ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ.
.
Γράφεις μέσα σε πολλά αστήριχτα ‘’Άλλωστε, αν ο Κυριος ή η Θεοτόκος δεν τα ήθελε ,γιατί ενέπνευσε τους υμνογράφους να τα γράψουν;’’ Οι υμνογράφοι έγραψαν πολυχρονισμούς και εγκωμιαστικά τροπάρια στους σουλτάνους πως θα σου φαινόταν να τους ψάλουν σήμερα στον νέο σουλτάνο της γείτονας χώρας; Άφησε τις φαιδρότητες….
Το τυπικό δεν είναι δόγμα. Οι αποκαλούμενοι "νεωτερισμοί" από τους τυπικολάτρες, εφόσον δεν περιέχουν κατι που να απάδει από τα δόγματα και τις θέσεις της Ορθοδοξίας ,έχει δε απήχηση στο λαό του Θεού ,θα πρέπει να γίνεται αποδεκτό. Πώς γίνονται αποδεκτές και ψάλλονται οι ακολουθίες νεοτέρων Αγίων που αγιοκατατάσσονται στην πορεία; Μαλιστα για πολλούς έχουν συντεθεί και εγκώμια τα οποία ψάλλονται την ημέρα της εορτής τους.
Εξ άλλου καινοτομίες δεν είναι και οι μεταφορές των μοναστηριακών νηστειών στους λαϊκούς; Τα εγκώμια της Θεοτόκου μας ενόχλησαν;
Απάντηση στον Αυγούστου 2018 - 7:53 π.μ.
Δηλαδή, μπορεί ο κάθε παπάς και κάθε Δεσπότης να κάνουν ο,τι θέλουν μέσα στην Εκκλησία, εφόσον το τυπικό δεν είναι δόγμα;
Γιατί; Μήπως τις περισσότερες φορές δεν το κάνουν; Και αν είναι κατι για καλό,όπως τα εγκωμια να είναι ευλογημένο Αν όμως το κάνουν για να βγαλουν το απωθημένο τους πείσμα;Καποτε στο Αγιο όρος ένας τυπικάρης, είπε σε εναν επισκέπτη διάκονο ,όταν θα θυμίαζε τη Θεοτόκο στον όρθρο :Θα πεις "την Θεοτόκο ν εν ύμνοις μεγαλύνομεν" έτσι λέμε εδώ. Ο διακονος είπε: " την Θεοτόκον και μητέρα του φωτός ,εν ύμνοις τιμώντες μεγαλύνομεν", όπως λέμε σε όλες τις ακολουθίες .Ο τυπικάρης του είπε : "ξεντύσου".Μετά μερικά χρόνια ,ο διακονος επέστρεψε στο Αγιο Όρος ,ως Επίσκοπος.Είδε τον τυπικάρη και του υπενθύμισε το γεγονός ."Και τώρα θα σε ξεντύσω" του είπε ο τυπικάρης(πηγή :Βήμα Ορθοδοξίας).
Α΅μην αποδεκατούμε λοιπόν το ηδύοσμον και το άνηθον και το κύμινον ,όταν γεμίζουν τις καρδιές των πιστών.Σεβασμό προς την Θεοτόκο και την Ορθοδοξία εκφράζουν τα εγκώμια. Διαφορετικά θα πρεπει να παψουν και οι λιτανειες των εικόνων της Τήνου,της Εκατονταπυλιανής ,της Σουμελά κλπ .γιατί καμιά δεν αναφέρεται στην Κοιμηση της Θεοτόκου
Ας ακολουθεί καθένας μας την Παράδοση της Εκκλησίας και το Τυπικό.
Θα σας φέρω ένα παράδειγμα για να δω τι θα πουν οι υπέρμαχοι των Εγκωμίων της Θεοτόκου.
Στα Ιεροσόλυμα υπάρχει ακολουθία του Ιερού Νιπτήρα. Τώρα τον άρχισαν να τον κάνουν εκτός από την Πάτμο και πολλά Μοναστήρια με την συμμετοχή των Αρχιερέων.
Το λοιπόν από του χρόνου γιατί να μην θεσπίσουν οι καινοτόμοι κληρικοί στις ΕΝΟΡΙΕΣ να κάνουν την ακολουθία του Νιπτήρα.
Δεν θα είναι κακό. Άντε λοιπόν παπάδες μου καλή αρχή. Θα σας δώσω και άλλες συμβουλές για να ξεπεραστούν τα τοπικά Τυπικά.
Και αυτό είναι κακό; Σε τί ενοχλεί να μπορεί να απολαύσει καποιος που δεν μπορεί να πάει σε ενα μέρος,να βιώσει ένα τοπικό λατρευτικό έθιμο; Μια ορθόδοξη ακολουθία ,που γίνεται σε ένα Πατριαρχείο ,δεν έχει πανορθόδοξη ισχύ; Άλλα είναι εκείνα που ενοχλούν. Ότι δεν απάδει προς τα δόγματα της Ορθοδοξιας είναι ευχής έργο να γίνεται γνωστό και να λαμβάνει την τιμή που του αξίζει.Καλό Δεκαπενταύγουστο
Μεταφέρω ένα σχόλιο που με εκφράζει.
"Κανένος κακός νεωτερισμός δεν είναι, ούτε τα εγκώμια ούτε ο επιτάφιος της Παναγίας!
Ταιριάζει απόλυτα στο πνεύμα της εορτής της Κοιμήσεως της Παναγίας.
Ας αφήσουμε τους φαρισαϊσμούς και τυπικότητες που δεν έχουν σχέση με το πραγματικό πνεύμα της Εκκλησίας. Η ημιμάθεια είναι η στενοκέφαλη προσκόλληση σε τυπικά πράγματα που καθόλου δεν είναι απόλυτα.
Κανείς Πατέρας της Εκκλησίας δεν έχει πει το παραμικρό για τα εγκώμια ή τον επιτάφιο της Παναγίας, όταν γίνεται με ευλάβεια από ευλαβείς κληρικούς. Γι΄αυτό μην κάνουν μερικοί σχολιαστές τους ξερόλες!!!!"
"Ο επιτάφιος και τα εγκώμια προς την Παναγία δεν παραβλάπτουν ούτε χαλάνε το σωστό πνεύμα που διέπει την εορτή της Κοίμησης της Παναγίας. Το αποδίδουν και αυτά σωστά και το ενισχύουν. Φυσικά μιλάμε όταν γίνονται από ευλαβείς ιερείς και όχι μοντέρνους του "αγαπο"λάγνου τύπου "κάνε ό,τι θέλεις και αγάπα και δεν πειράζει".
Μην λέμε πράγματα που αδικούν ευλαβείς ιερείς και αφοσιωμένους στην λειτουργική τάξη της Εκκλησίας."
(Απο καλό Σχόλιο με ασήμαντη αλλαγή)
Εφ΄όσον υπάρχουν αποφάσεις τόσο τής Ιεράς Συνόδου τού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπολεως, όσο και τής Ιεράς Συνόδου τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, που απαγορεύουν αυστηρά την ψαλμωδία εγκωμίων και επιταφίου τής Θεοτόκου, οφείλουμε υπακοή.
Δημοσίευση σχολίου