Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2019

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η ουκρανική αυτοκεφαλία και η ευθύνη των ψυχών»

Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος: 
«Η ουκρανική αυτοκεφαλία και η ευθύνη των ψυχών»

Ακολουθεί η παρέμβαση του Σεβ. Μητροπολίτου Δημητριάδος κ. Ιγνατίου, Προέδρου της Συνοδικής Επιτροπής Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, κατά την Έκτακτη Συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, της 12ης Οκτωβρίου 2019, σχετικώς προς το ζήτημα της αναγνωρίσεως της νεοσύστατης Αυτοκεφάλου Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Μακαριώτατε, άγιοι αδελφοί,
Η Συνοδική Επιτροπή Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων, της οποίας έχω την τιμή να προεδρεύω, ακολούθησε ρητά την εντολή της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου. Επιθυμώ να συνοψίσω τις σκέψεις που επικράτησαν στις συζητήσεις της Επιτροπής, επικεντρώνοντας την προσοχή του Σώματος σε πέντε σημεία:
1. Ο ορθόδοξος ουκρανικός λαός
Όπως τόνισε και ο Μακαριώτατος στην εισηγητική του ομιλία, έχουμε να κάνουμε με τον ορθόδοξο λαό ενός ανεξάρτητου κράτους, όπως είναι σήμερα η Ουκρανία. Συνεπώς, μιλάμε για εκατομμύρια ψυχές ορθόδοξων πιστών, οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν στο διάβα της ιστορίας, είτε από την Πολωνία, είτε από τη Ρωσία, μέχρι και τις ημέρες μας. Η επικέντρωση των συζητήσεών μας στην εγκυρότητα των χειροτονιών και στη συμπεριφορά των Επισκόπων δεν πρέπει να λαμβάνει χώρα ερήμην της ύπαρξης εκατομμυρίων ψυχών, έναντι των οποίων έχουμε ευθύνη.

Όπως επισήμανε και ο Αρχιεπίσκοπος, αμέσως μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενώσεως και την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας του, το κράτος της Ουκρανίας ζήτησε την χορήγηση αυτοκεφαλίας στην εκεί Εκκλησία, κατά το πρότυπο των υπόλοιπων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών. Το πρωταρχικό αυτό αίτημα ήταν και αυθεντικό. Το γεγονός ότι συνυπογράφτηκε και από τον σημερινό Μητροπολίτη Ονούφριο είναι μία ισχυρή ένδειξη ότι επρόκειτο για ένα αίτημα καθολικό, όλου του λαού και συμπάσης της Ιεραρχίας, ώστε να απεξαρτηθούν από την ρωσική Ιεραρχία και την δέσμευση που είχαν μέχρι τότε. Δυστυχώς, το καθολικό αυτό αίτημα δεν υλοποιήθηκε και η εκκρεμότητα παρέμεινε. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με ένα ανεξάρτητο ουκρανικό κράτος, ένα λαό με μία ξεχωριστή ταυτότητα, στην οποία ανήκει και η ορθόδοξη πίστη.
2. Ο ρόλος της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας
Πιστεύω πως ενδείκνυται η μελέτη του ρόλου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Και επιμένω στον όρο αυτό, Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, διότι, δυστυχώς, η εμπειρία μας έχει δείξει ότι οι αδελφοί μας αυτοί προτάσσουν το «ρωσική», ενώ το «ορθόδοξη» έπεται. Αυτό παρατηρείται ήδη από την εποχή της πτώσης της Κωνσταντινουπόλεως. Ενώ η Ρωσική Εκκλησία είχε κάθε δυνατότητα να επιλύσει το πρόβλημα, οδηγώντας τα πράγματα στην αυτοκεφαλία, ή, τουλάχιστον, σε μία λύση που θα ήταν αποδεκτή από τον ουκρανικό λαό, δυστυχώς, δεν το έκανε. Δεν θέλησε, παρ’  όλο που πραγματοποιήθηκε μακροχρόνιος διάλογος, σχεδόν τριάντα ετών. Στο διάλογο αυτό συνέβαλε και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ερχόμενο να συμπαρασταθεί στην προσπάθεια. Μετά την εισβολή στην Κριμαία, τα πάντα κατέρρευσαν. Πλέον, ουδείς πιστεύει ότι είναι δυνατόν ποτέ η Ρωσική Εκκλησία να δώσει λύση στον ουκρανικό λαό. Αυτό έχει, πλέον, τελεσίδικα λήξει. Από εκεί η λύση δεν θα προέλθει ποτέ.
Μάλιστα, η Ρωσική Εκκλησία όχι μόνο δεν έδωσε λύση, αλλά στη συνέχεια η στάση της στη διαδικασία της προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου ήταν εντελώς αρνητική. Ήταν λάθος, όπως τελικά αποδεικνύεται. Μέσα στα θέματα που συζητούνταν προσυνοδικώς, όπως όλοι γνωρίζουμε, συμπεριλαμβανόταν το αυτοκέφαλο. Την δεκαετία του 1980 το Οικουμενικό Πατριαρχείο φαινόταν να συγκατανεύει στη σχετικοποίηση του προνομίου του. Με μία διαδικασία πολύ αυστηρή ζητούσε την πανορθόδοξη συναίνεση για να δοθεί οποιοδήποτε αυτοκέφαλο.
Όταν φτάσαμε στις πρόσφατες προσυνοδικές διασκέψεις και συναντήσεις για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα των υπογραφών για το αυτοκέφαλο. Το θέμα του κειμένου είχε λήξει. Εκεί, όμως, φάνηκε καθαρά η εμμονή και η επιμονή της Ρωσικής Εκκλησίας να αρνηθεί την πρόταση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, κατά το πρότυπο του αυτοκεφάλου της Εκκλησίας της Ελλάδος, με το «αποφαίνομαι» και «συναποφαίνομαι»: «Αποφαίνομαι» ο Οικουμενικός Πατριάρχης, «συναποφαίνομαι» οι υπόλοιποι Πατριάρχες.
Προσπαθήσαμε να τους εξηγήσουμε ότι, άπαξ και υπογράψει πρώτος ο Οικουμενικός Πατριάρχης, αυτό δεν αμφισβητείτο. Το αυτοκέφαλο έχει δοθεί. Το «συναποφαίνομαι», πάντως, είναι κάτι πολύ ισχυρό, είναι μετοχή στην απόφαση. Η εμμονή τους, όμως, ήταν φοβερή. Επιτρέψτε μου να μαρτυρήσω ότι προσωπικά υπενθύμισα στον εκπρόσωπο της Ρωσικής Εκκλησίας: «Έχετε το ουκρανικό μπροστά σας. Δεν το βλέπετε; Δεν μπορείτε να δείτε τί θα συμβεί;». Μου επικαλείτο την επιμονή του Πατριάρχου του να μην υποχωρήσει σε αυτό το θέμα. Δεν ξέρω πόσο αληθινός ήταν, τελικά, αυτός ο ισχυρισμός. Σήμερα, πάντως, αμφισβητείται.
Η άρνηση αυτή απορρέει από την άρνησή τους να δεχτούν στο διάλογο με τους Ρωμαιοκαθολικούς ότι υπάρχει πρωτείο στην Ανατολή. Εκεί είναι το πρόβλημα. Το έχω ξαναπεί. Όταν στριμώχνονται οι Ρωμαιοκαθολικοί από την επισήμανση ότι υπάρχει Πρώτος και Σύνοδος στην πρώτη χιλιετία, λένε: «Ωραία, δείξτε μας εσείς, που είστε η όντως Εκκλησία, τί κάνατε με το πρωτείο στη δεύτερη χιλιετία;». Τότε επικαλούμεθα τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Οι Ρώσοι λένε: «Όχι, εμείς δεν έχουμε πρωτείο στην Ανατολή, δεν υφίσταται πρωτείο στην Ανατολή στη δεύτερη χιλιετία». Και εκεί καταρρέει ο διάλογος. Γνώριζαν ότι, εάν στη διαδικασία χορήγησης του αυτοκεφάλου υπέγραφε διαφορετικά ο Οικουμενικός Πατριάρχης, θα έπρεπε κατά κάποιον τρόπο να αποδεχτούν ότι «υπάρχει Πρώτος». Εκεί έχουν πρόβλημα οι Ρώσοι.
Ως αποτέλεσμα, το ζήτημα της απονομής του αυτοκεφάλου δεν συζητήθηκε στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο. Αν είχε συζητηθεί εκεί, σήμερα δεν θα υπήρχε θέμα. Όχι, όμως, απλώς δεν συμπεριλήφθηκε στην ημερήσια διάταξη, αλλά και η ίδια η Ρωσική Εκκλησία επέλεξε να μη συμμετάσχει ολωσδιόλου, επικαλούμενη δήθεν την απουσία της Εκκλησίας της Αντιόχειας. Ξέρουμε πολύ καλά ότι θα μπορούσε να έχει συμβάλει στο να είναι και η Αντιόχεια εκεί. Αν ερχόταν, πιστεύουμε ακράδαντα ότι θα είχαν αποσπάσει από τον Οικουμενικό Πατριάρχη στα Πρακτικά της Συνόδου την υπόσχεση ότι δεν θα προχωρήσει το Αυτοκέφαλο χωρίς τη συναίνεσή τους.
Εμείς, με την παρουσία μας στη Μεγάλη Σύνοδο, δύο πράγματα κατορθώσαμε. Και μάλιστα, αναφερθήκαμε στο πρώτο όταν ήμασταν με τον άγιο Πειραιώς στον Πατριάρχη Κύριλλο. Εισαγάγαμε τη λέξη «Ουνία», για την εισαγωγή της οποίας επέμεναν οι Ρώσοι, μολονότι δεν υπήρχε στα προσυνοδικά κείμενα. Εμείς κατορθώσαμε το κείμενο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου να μνημονεύει ξεκάθαρα το ζήτημα της Ουνίας. Και το δεύτερο που επιτύχαμε ήταν η υπόσχεση του Οικουμενικού Πατριάρχου ότι δεν θα θέσει ποτέ ζήτημα Νέων Χωρών.
3. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο και το χρέος του
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο ενήργησε κατά το χρέος του. Οι πάντες αναγνωρίζουν ότι είχε και έχει το δικαίωμα να δίδει την αυτοκεφαλία, κάτι που η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος δεν αναίρεσε. Το Πατριαρχείο μεριμνά για τις ανθρώπινες ψυχές που προανέφερα. Ήρθε να λύσει ένα θέμα που αλλιώς δεν είναι δυνατόν να λυθεί. Ενεργεί έτσι, διότι αυτή είναι η διακονία του, αυτό είναι το χρέος του εντός της Ορθοδοξίας.
Η απόδοση της αυτοκεφαλίας είναι προνόμιο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, δεν αναιρεί, όμως, την οντότητα και την παρουσία του Ονουφρίου και της εκκλησιαστικής παρουσίας των Ρώσων στην Ουκρανία. Αυτή δεν θίγεται. Δεν αλλάζει το καθεστώς της, δεν τους αφορίζει, δεν τους οδηγεί στο σχίσμα. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν παύει την κοινωνία. Αυτοί παύουν την κοινωνία μαζί του. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης συνεχίζει να μνημονεύει στα δίπτυχα τον Πατριάρχη Κύριλλο. Συνεχίζει, άρα, να κοινωνεί με τον Ονούφριο, όμως δίνει την ευκαιρία της σωτηρίας και στις ψυχές των Ουκρανών που θέλουν την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία. Ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει το δικαίωμα του Πατριάρχου.

4. Η Εκκλησία της Ελλάδος και η ενότητά της

Και ερχόμαστε και στη δική μας Εκκλησία, την Εκκλησία της Ελλάδος. Εδώ είναι το πλέον σημαντικό, Μακαριώτατε. Και πολύ σωστά το θέτετε, επικαλούμενος το άρθρο 3 του Συντάγματός μας, το οποίο υπερασπιζόμαστε οι πάντες, μη επιθυμώντας να αλλάξει.
Όπως σωστά είπε ο Πρόεδρος της σημερινής Ελληνικής Βουλής, αυτό το άρθρο δεν έχει να κάνει με τη σχέση Κράτους και Εκκλησίας, έχει να κάνει με την ενότητα της Εκκλησίας μας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Μια ενότητα που δεν επιτρέπεται να διασαλεύσουμε, δεν δυνάμεθα να διακυβεύσουμε επ’ ουδενί, διότι αφορά στην ενότητα του Σώματος της Εκκλησίας μας, της ίδιας μας της Ιεραρχίας.
Σ’ αυτό το σημείο να υπενθυμίσω ότι οι αδελφοί μας, το μέρος του Σώματός μας το ονομαζόμενο των «Νέων Χωρών», μετείχαν, με την έγκρισή μας, στην περίφημη Σύναξη στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί παρουσιάστηκε στους αδελφούς μας όλη η διαδικασία, όπως ακριβώς συντελέστηκε. Ορθώς την απεδέχθησαν. Ποτέ δεν θα πρέπει να εμπλακούμε σε σύγκρουση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο για το ουκρανικό ζήτημα, διότι αυτό θα είχε συνέπεια τον δικό μας διχασμό, την δική μας μετά προβληματική σχέση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Γιατί να κάνουμε κάτι τέτοιο;

5. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις και τα εθνικά μας θέματα

Αναντίρρητα, όλα αυτά έχουν και γεωπολιτικές διαστάσεις. Το είπα και στη μικρή Σύνοδο. Σήμερα αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας. Καλώς ή κακώς, κανένα αυτοκέφαλο δεν δόθηκε με αναφορά μόνο προς ενδοεκκλησιαστικούς παράγοντες. Πάντοτε είχε να κάνει και με τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Λυπάμαι αν κάποιοι δεν αντιλαμβάνονται τί συμβαίνει στην εποχή μας, πού ανήκουμε και τί ευθύνη φέρουμε για τα αποτελέσματα.
Το τί θα κάνει η Ρωσική Εκκλησία, μετά τη δική μας αναγνώριση, είναι θέμα δικό της. Ούτως ή άλλως, αντιεκκλησιαστικά ενεργεί, εντελώς αντιεκκλησιαστικά. Αυτό θα ισχύσει και εάν τυχόν τολμήσει να αποφασίσει διακοπή κοινωνίας με μας. Αυτό ισχύει και ως προς τον τρόπο που παρεμβαίνει στο δικό μας έργο και στη δική μας αυτοκεφαλία. Δυστυχώς, αυτό αποδεικνύει ακριβώς ότι εμείς πρέπει να κρατήσουμε την ενότητά μας, να στηρίξουμε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, να αναγνωρίσουμε, όπως και εσείς λέτε σωστά, την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία. Έτσι, ενωμένοι, θα μπορέσουμε να διορθώσουμε και τυχόν παραλείψεις ή λάθη. Διχασμένοι, Μακαριώτατε, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να συμβάλουμε σ’ αυτό που όλοι θέλουμε, στην αληθινή ενότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Σας ευχαριστώ.

25 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καθαρές κουβέντες από υπεύθυνο Ιεράρχη και το τονίζω ΥΠΕΥΘΥΝΟ

Ανώνυμος είπε...

Το πρόβλημα στην Ορθοδοξία σήμερα δεν είναι το Ουκρανικό, αλλά ο Ρωσικός ηγεμονισμός...

Ανώνυμος είπε...

Την ευθύνη για τις ψυχές που κατασκανδαλίζονται από το σχίσμα που προκαλεί η εξακολουθητική εμμονή του Φαναρίου στην αντικανονικότητα την σκέπτονται κάποιοι ιεράρχες μας;

Ανώνυμος είπε...

Την ευθύνη σκανδαλισμού την έχουν ο Σεραφείμ, ο Σεραφείμ, ο Άγγελος και ο αθέατος τώρα Αναστάσιος.

Ανώνυμος είπε...

Τί θέλει να πει ο αναιδέστατος 4:16 μ.μ.;
Κατηγορεί τον διαχειριστή του μπλογκ επειδή παρουσιάζει και την ορθή άποψη των αντιοικουμενιστών μητροπολιτών και κληρικών;
Τόσος πανικός τον κατέλαβε απο την αλήθεια;;;;
Τόσο μεγάλος Γκαίμπελς;;
Αιδώς Αργείοι Φαναριολάτρες!

Ανώνυμος είπε...

Την ευθύνη σκανδαλισμού την έχει το Φανάρι και οι μητροπολίτες που ακολουθούν τυφλά το Φανάρι σε όλα και νομίζουν ότι το Φανάρι είναι νέο Βατικανό.

Ορθόδοξος

Γκουρβελος Παναγιωτης είπε...

Σεβασμιώτατε άγιε Δημητριάδος, ευλογείτε!
Επιτρέψτε μου δύο σχόλια επί της εισηγήσεώς σας:
Α) Η Ρωσία δεν εισέβαλε στην Κριμαία, διότι απλούστατα η Κριμαία ήταν και θα είναι πάντοτε Ρωσική! Αυτό αποδεικνύεται πανηγυρικά και από το δημοψήφισμα που έγινε εκεί το έτος 2014, κατά το οποίο οι κάτοικοι της Κριμαίας με συντριπτική πλειοψηφία, σχεδόν 90 ο/ο, διατράνωσαν την επιθυμία τους για επανένωση της Κριμαίας με την μητέρα -πατρίδα τους, την Ρωσία.
Β) Επιτέλους, τι το μεμπτό και επιλήψιμο υπάρχει στην πάγια θέση της Ρωσικής Εκκλησίας πως, στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υφίσταται Πρώτος ούτε πρωτείο; Απεναντίας, η ακλόνητη αυτή πίστη της Ρωσικής Εκκλησίας είναι αξιέπαινη και ορθοδοξότατη! Πράγματι, η Ορθόδοξη Εκκλησία μας απορρίπτει μετά βδελυγμιας τον παπικό ολοκληρωτισμό και ασμενως υιοθετεί το συνοδικό -δημοκρατικό σύστημα διοίκησης. Ούτε ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, ούτε ο Πατριάρχης Μόσχας, έχει απεριόριστη εξουσία εφ' όλης της Εκκλησίας, σαν άλλος Πάπας, παρά μόνον εντός των ορίων του Πατριαρχείου τους. Προς Θεού!
Πανορθόδοξη Σύνοδος για το Ουκρανικό τώρα, πριν να είναι πολύ αργά!
Κι ας μην διαρρήξουμε ποτέ τις σχέσεις αγάπης με τους ομόδοξους Ρώσους αδελφούς μας, για χάρη των Αμερικανών. Μή Γένοιτο!


Παναγιώτης Ν. Γκουρβέλος
Καθηγητής Θεολόγος

Ανώνυμος είπε...

Είμαι στην Ελλάδα 17 χρόνια
κ. Παναγιώτη Γκουρβέλο
Ήλθα εδώ για εργασία και μετά ήλθαν ο σύζυγος και τα παιδιά τα οποία πλέον είναι καλοί μαθητές και μιλάνε και γραφούν καλύτερα από την πατρική μας γλώσσα τα Ελληνικά. Κοντά σε αυτά έμαθα και εγώ να γράφω και να διαβάζω Ελληνικά.
Μια από τις παροιμίες σας λέει ότι δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα.
Θέλω να σας ρωτήσω αυτές τις σκέψεις τις δικές σας και των άλλων σεβαστών ιερέων που διαβάζω τις μιλήσατε ποτέ με Ουκρανούς;
Θέλω να σας γράψω ότι για μας τους Ουκρανούς οι Ρώσοι ήταν όπως για σας οι Τούρκοι ή οι Βούλγαροι στην Μακεδονία ή οι Αλβανοί στην Ήπειρο. Επί Σοβιέτ κάναν κατάληψη στα χώματά μας και μας συμπεριφέρθηκαν όχι σαν ανθρώπους Ουκρανούς αλλά προσπάθησαν να μας κάνουν Ρώσους. Εκτός από το Κόμμα το ίδιο κάναν και μέσα από την ιερατική πλευρά.
Ρωτήστε για τους πόνους και τους καημούς μας. Αλλά εσάς και κάποιους άλλους που διαβάζω εδώ σας νοιάζουν τα θρησκευτικά κεκτημένα με τους Κανόνες και δεν βλέπεται τον Ουκρανικό κόσμο που δεν θέλει την κυριαρχία της Ρωσίας στην Εκκλησία μας.
Για την Κριμαία όπου γράφεται δεν θα σας πω δικά μου λόγια αλλά θα αντιγράψω το κείμενο από τη Βικιπαιδεία που λέει «To 2014 η απόφαση του προέδρου της Ουκρανίας Βίκτορ Γιανουκόβιτς να διακόψει την διαδικασία σύνδεσης με την Ευρωπαϊκή Ένωση, αποτέλεσε αιτία μεγάλων αντικυβερνητικών διαδηλώσεων, οι οποίες έμειναν γνωστές ως Euromaidan. Αυτές οι διαδηλώσεις είχαν ως αποτέλεσμα την πτώση της κυβέρνησης και τη διαφυγή του προέδρου. Λόγω της πολιτικής αστάθειας στη χώρα, η Ρωσική Άνω Βουλή αποφάσισε να επιτρέψει την αποστολή ρωσικών στρατευμάτων σε ουκρανική επικράτεια, στη χερσόνησο της Κριμαίας, όπου ο πληθυσμός είναι κυρίως ρωσόφωνος. Αυτό επιδείνωσε ακόμα περισσότερο τις σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας. Η Κριμαία, μάλιστα, μετά από δημοψήφισμα, ενώθηκε με την Ρωσική Ομοσπονδία, κάτι που η δύση και η κυβέρνηση του Κιέβου, αρνούνται να αναγνωρίσουν.»
Στην Κριμαία το Κόμμα είχε μεταφέρει για την αλλαγή του πληθυσμού Ρώσσους εκτοπίζοντας εμάς. Αυτό είχε κάνει και σε πολλά άλλα μέρη.
Ναι η Κριμαία με τους Ρώσους ψήφισε να πάει με την Ρωσία. Μας πήραν τα χώματά μας με αυτό τον ύπουλο τρόπο. Αν τολμήσει η Ελληνική Κυβέρνηση να κάνει δημοψήφισμα στην Κομοτηνή που έχουν απομείνει πολλοί Τούρκοι ποιο θα είναι το αποτέλεσμα κ. Γκουρβέλο; Κατά τα άλλα φέρνεις ως παράδειγμα την Κριμαία ΜΑΣ. Μην σας πω και για άλλα μέρη Ελληνικά και σας πικράνω γιατί έχω κάνει Ιστορία στην Ουκρανία.
Νομίζω ότι και στην δικά σας περιοχή ότι θα είναι Ουκρανές που δουλεύουν ρωτήστε ναθ θα δείτε ποιες είναι Ουκρανέζες και ποιες Ουκρανέζες που μετέφερε το Κόμμα στην Ουκρανία από την Ρωσία.
Για μένα που δεν θέλω την Εκκλησία να την Κυβερνούν οι Ρώσοι η απόφαση του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης και αυτή της Εκκλησίας εδώ είναι ότι το καλύτερο.
Σας ευχαριστώ
Ольга

Ανώνυμος είπε...

Η Ουκρανική Εκκλησία είχε και έχει κανονικό προκαθήμενο τον Ονούφριο. Ποιός ο λόγος να δοθούν τα σκήπτρα στον σχισματικό Επιφάνιο που μόλις τώρα "νομιμοποίησε" το Φανάρι χωρίς την συμφωνία όλων των Προκαθημένων;;;

Ανώνυμος είπε...

Ο Ονούφριος είναι τοποθετημένος από την Μόσχα και εξυπηρετεί στην Ουκρανία μέσω των ναών την Ρωσική πολιτική. Δεν μας κάνουν τέτοιοι προκαθήμενοι. Να ενωθούν όλοι στην αυτόνομη Ουκρανική Εκκλησία και να διακόψουν κάθε δεσμό επιρροής με την Ρωσική επεκτατική πολιτική.

Ανώνυμος είπε...

Από τα βιβλία γνωρίζω και εγώ πολλά. Στην πραγματικότητα είναι αλλιώς. Στην Ελλάδα υπάρχει η εικονική πραγματικότητα. Γράφουν όλοι θεωρητικά. Η Όλγα τα έγραψε καλά. Την τύχη της Εκκλησίας μας θα την κρίνει ο Ουκρανικός πιστός λαός και όχι το χρήμα της Ρωσικής προπαγάνδας.

Ανώνυμος είπε...

Ο Ονούφριος για χρόνια ήταν και είναι ο κανονικός προκαθήμενος της Ουκρανικής Εκκλησίας εδώ και πολλά χρόνια, αναγνωρισμένος και από αυτό το Φανάρι!
Σε τί έγκλημα υπέπεσε τον τελευταίο χρόνο για να κάνουν άλλον και μάλιστα σχισματικό, ως προκαθήμενο της Ουκρανικής Εκκλησίας;

Το αν σου κάνει εσένα ανώνυμε φαναριώτη 1:00 μ.μ. ή δεν σου κάνει, αυτό καθόλου δεν μας ενδιαφέρει, ούτε εμάς ούτε την κανονικότητα της Εκκλησίας!!

Ανώνυμος είπε...

Προστέθηκε και η αποκαλυπτική συνέντευξη του πολύ μορφωμένου μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικολάου. Είπε ότι δεν έγινε ψηφοφορία στην Σύνοδο. Και συναισθάνθηκε το βάρος του σχίσματος γι' αυτό ο ίδιος δεν θέλει να το φορτωθεί. Μπράβο του!
Ο μητροπολίτης Μεσογαίας είναι απο τους μητροπολίτες που ζήτησαν ν' αναβληθεί η συζήτηση για το Ουκρανικό στο μέλλον.

Ανώνυμος είπε...

Γιατί να γίνει Πανορθόδοξη κ. Π. Γκουρβέλε αφού το ζήτημα αυτό εμπίπτει στην αρμοδιότητα του ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ Πατριαρχείου. Από πότε ο Μόσχας θα μας κάνει τον χωροφύλακα της Ορθόδοξης Εκκλησίας;

Ανώνυμος είπε...

Η παπική εκκλησία έχει ένα Πρώτο και είναι η μόνη εκκλησία σε όλους τους παπικούς ανά τον κόσμο.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει
4 Πατριάρχες από τα Πρεσβυγενή.
5 από τα νεότερα Πατριαρχεία
5 Αρχιεπισκόπους

Καθένας από αυτούς το παίζει αφέντης στην εκκλησιαστική δικαιοδοσία του και προσπαθεί να ασκεί επιρροή σε άλλους για να έχει δύναμη ο λόγος και η ψήφος του.

Κάθε τόσο σηκώνουν μπαϊράκι και δεν μνημονεύει ο ένας τον ή τους άλλους.

Μήπως είναι καλύτερο το σχήμα των παπικών γιατί εμείς έχουμε γίνει διοικητικά σαν τους προτεστάντες;

Ανώνυμος είπε...

Η συντριπτική πλειοψηφία του κλήρου και των ι. Ναών στην Ουκρανία είναι με την κανονική Εκκλησία υπό τον Ονούφριον.
Αυτό λέει πολλά. Και όχι τί λέει η κάθε "Ολγα" εικονική ή πραγματική.

Ανώνυμος είπε...

Υπηρέτησα τη δεκαετία του 80 στην Κομοτηνή. Τότε ο Δήμος Κομοτηνής ήταν σαν κάτι καποδιστριακός είχε μέσα και χριστιανικά χωριά. Θυμάμαι ότι στις δημοτικές εκλογές που ήμουν στρατιώτης μετέφεραν μεγάλα σχήματα στρατιωτών να ψηφήσουν στην Κομοτηνή για να βγει χριστιανός δήμαρχος.
Ας κάνουν οι φίλοι μια βόλτα στην Κατερίνη να δουν πόσοι προτεστάντες είναι.
Στα Γιαννιτσά να δουν πόσοι Ουνίτες είναι.
Και στην Κόνιτσα να δουν Προτεστάντες και Χιλιαστές πόσοι είναι.
Αυτά τα αφιερώνω στους π. Θεόδωρο, π. Νικόλαο, π. Άγγελο, και π. Αναστάσιο που προσπαθούν να σώσουν την Ουκρανία και αφήνουν την Πατρίδα μας σε λύκους βαρείς.

Ανώνυμος είπε...

Τα σχόλια 5:01 μ.μ. και 5:14 μ.μ. είναι απο κολλημένο Φαναριώτη.
Χωρίς τσίπα μας λέει να γίνουμε παπικοί και εμείς με Πάπα τον Βαρθολομαίο!!!!!
Εκτός Ορθοδοξίας ο άνθρωπος!

Ανώνυμος είπε...

Οι κληρικοί που αναφέρει ο 5:31 μ.μ. παλεύουν και για την Ελλάδα ακόμα και αν προσωρινά ασχολούνται και με το Ουκρανικό για να μην έχουμε Πάπα το Φανάρι!

Γκουρβελος Παναγιωτης είπε...

Κυρία Όλγα, καλήν εσπέρα!
Σέβομαι απόλύτως τη γνώμη σας, αλλά σας παρακαλώ ακούστε και τη δική μου:
Α. Υποστηρίζω και εγώ σταθερά την αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Β. Στην ανεξάρτητη και αυτόνομη αυτή Εκκλησία, θα ανήκουν ασφαλώς οι Ουκρανοί Ορθόδοξοι, που αποτελούν το 1/3 περίπου των Ορθοδόξων της Ουκρανίας, ενώ οι Ρώσοι Ορθόδοξοι που κατοικούν στην Ανατολική Ουκρανία και μάλιστα στην Κριμαία, και είναι τα 2/3 των Ορθοδόξων της Ουκρανίας, θα συνεχίσουν να υπάγονται στο Πατριαρχείο της Ρωσίας. Συμφωνείτε; Αν η αναλογία των Ορθοδόξων Ουκρανών προς τους Ορθοδόξους Ρώσους είναι λανθασμένη, σας παρακαλώ να με διορθώσετε.
Γ. Γράφετε ότι οι Ρώσοι κατέκτησαν και εποίκησαν με τη βία την Ουκρανία, επί Στάλιν καθώς και ενωρίτερα. Στο μάθημα της Εκκλησιαστικής Ιστορίας όμως, όταν ήμουν φοιτητής της Θεολογικής Σχολής, ο καθηγητής μας κ. Βλάσιος Φειδάς μας δίδασκε πως οι Ρώσοι (Ρως), και όχι βεβαίως οι Ουκρανοί (!), με επικεφαλής τον τσάρο τους Άγιο Βλαδίμηρο και την ισαπόστολο των Ρώσων Αγία Όλγα, το σωτήριο έτος 988 αλλά και ύστερα, βαπτίστηκαν χριστιανοί στην Χερσώνα και στο Κίεβο (στον Δνείπερο ποταμό). Επομένως, τα εκατομμύρια αυτών των ανθρώπων που κατοικούσαν στο έδαφος της σημερινής Ουκρανίας και βαπτίστηκαν χριστιανοί ήσαν Ρώσοι, και όχι βεβαίως Ουκρανοί που κατακτήθηκαν δήθεν και υποδουλώθηκαν δήθεν κατόπιν από τους Ρώσους. Διότι, εάν ισχύυει το δεύτερο, εγώ στ' αλήθεια οφείλω αμέσως να σκίσω το πτυχίο μου!

Με εκτίμηση
Παναγιώτης Ν. Γκουρβέλος

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

10:00μμ
Νομιζω εχετε δικιο.Αλλα να μιλησω λιγο θεολογικα αν και ειμαστε παντοτε μαθητευομενοι.
Ποια ειναι η πειρα των υψηλων διδασκαλιων,αν δεν ειναι ατα που ειπαν οι αγιοι Πατερες,γιατι και αν ακομα φευγαμε σε αλλη χωρα,δεν θα μπορουσαμε να απαξιωσουμε ο,τι μας εχει παραδοθη.
Ετσι ζωντας ακομα και κατω απο τρογλες και λεγομαστε χριστιανοι,εχουμε αυτη την ιδιαιτεροτητα και αςμη το πιστευουν οι ορθοδοξοι στη σημερινη εποχη,επειδη δεν θελησαν να μαθουν.Ποια ιδιαιτεροτητα?
Την αληθινη Ζωη εν Χριστω μεσα στην Εκκλησια Του.
Παραθετω την επιστολη προς Διογνητον για να καταλαβουμε ολοι ποια ειναι η ιδιαιτεροτητα να ζει κανεις εν Χριστω.

'' Και βεβαια οι χριστιανοι δεν ξεχωριζουν απο τους αλλους ανθρωπους ουτε κατα τη χωρα,ουτε κατα τη γλωσσα,ουτε κατα τις συνηθειες.Διοτι ουτε ιδι αιτερες πολεις κατοικουν,ουτε χρησιμοποιουν ξεχωριστη διαλεκτο,ουτε ακολουθουν βιο σημαδεμενο.
Κατοικουν σε πολεις ελληνικες και βα ρβαρικες,οπως.ε τ υ χ ε ο καθενας ...
Κατοικουν τις ιδιαιτερες πατριδες τους,ομως ως π ρο σ ω ρ ι ν ο ι.
Μετεχουν σε ολα ως πολιτες και τα υ π ο μ ε ν ο υ ν. ΟΛΑ σαν ξ ε ν ο ι.
Καθε ξε-νη πατριδα ,ειναι η πατριδα τους,,,,,,και καθε πατριδα ειναι ξ-ε-ν-η....
Νυμφευονται,κανουν παιδια,αλλα δεν ριχνουν τα παιδια που γεννιουνται.
Ζουν στη γη αλλα πολιτευονται στους ουρανους.
Υπακουουν στους νομους που ισχυουν και με τη διαγωγη τους,,,,,,,,,>νικουν τους νομους.....
Συν

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

2
Ολους τους αγαπουν
Και απο ολους διωκονται
Αγνοουνται και κατακρινονται.Θανατωνονται και ζωοποιουνται.
Φτωχευουν και πλουτιζουν πολλους.
Στερουνται απ'ολα και ολα τα εχουν εν αφθονια.
Ατιμαζονται και στις ατιμωσεις δοξαζονται.
Λοιδορουνται και ευλογουν.
Βριζονται και τιμουν.
Πραττοντας το αγαθο,τιμωρουνται ως κακοι.
Τιμωρουμενοι χαιρουν.
Απο τους Ιουδαιους πολεμουνται ως αλλοφυλοι και διωκονται απο τους Ελληνες κ αυτοι οι ιδιοι δεν μπορουν να πουν την αιτια της εχθρας.

Και μιλωντας με συντομια,ο,τι ειναι η ψυχη στο σωμα,αυτο ειναι οι χριστιανοι στον κοσμο''
----
Προσφερουν οι Πατερες τη γνωση,οι χριστιανοι ακουνε και προσφερουν λιθαρια γνωσεως στους αλλους ωστε να οικοδομηθουμε ολοι.
Το ουκρανικο ειναι ζητημα πολυπλοκο,πλην οι σχισματικοι δεν εχουν ιεροσυνη.
Ο καθενας ας κατανοησει με ποιον συντασσει τον εαυτον του...
Ποια ειναι λοιπον τα θρησκευτικα κεκτημενα που μας νοιαζουν εαν δεν μας νοιαζει αν θα αξιωθουμε καποτε να Τον ατενισουμε καθως εστιν?
Δηλαδη εσας και τον καθενα,τι ακριβως σας νοιαζει,πως θα ζησουμε ωραια ελευθερα με σα στις κρεπαλες στη μερα η και στη νυχτα?Μια ζωη οπως ολοι ακουω να λενε,μια καλυτερη ζωη και μονον αυτο?
Οταν οι αγιοι Πατερες μας εκφραζουν ολοκληρωτικα,λεγοντας πως τους υιους και τις θυγατερες του Φωτος και η μερα και η νυχτα ειναι ομοια?
Για ποια εκκλησια ομιλουμε.?
Την ορθοδοξη φυσικα!

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ ORTHODOXIA ORTHO φυσικά και την Ορθόδοξη. Δεν χρειαζόταν η εξήγηση στο τέλος.
Μα δεν υπάρχει άλλη Εκκλησία. Μία είναι η Εκκλησία, η Ορθοδοξία.
Τα άλλα βρίσκονται στις φαντασίες των οικουμενιστών.

Ανώνυμος είπε...

Έντιμε
κ. Παναγιώτη Γκουρβέλο
Σας ευχαριστώ για την καλοσύνη σας να λάβω απάντηση.
Θα διαφωνήσω στο θέμα της αναλογίας. Δεν είναι θέμα ποιοι είναι περισσότεροι οι λιγότεροι. Όλοι όσοι γεννήθηκαν ζουν και δουλεύουν στην Ουκρανία ή και αυτοί που έφυγαν για λόγους βιοπορισμού είναι Ουκρανοί. Δεν μπορώ να δεχθώ και από το παράδειγμα που σας έδωσα στο προηγούμενο γραπτό μου ότι μπορεί να είναι μόνιμα κάποιος στη Ελλάδα και να μην υποστηρίζει θα συμφέροντα της Ελλάδας. Στην Ουκρανία δεν μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν την Ρωσία και όχι την Ουκρανία. Αυτοί να φύγουν και να πάνε στην Ρωσία την πατρίδα τους. Σε αυτό μπορεί να διαφέρουν οι εθνικές απόψεις μου από τις δικές σας αλλά αυτά πιστεύω σαν Ουκρανή. Εγώ θέλω μια Εκκλησία που να εκλέγει μόνη της τον Αρχιεπίσκοπο και όχι να είναι δορυφόρος της Μόσχας.
Αν αυτοί στο Κίεβο το 998 ήταν Ρώσοι και όχι Ουκρανοί γιατί το κόμμα έκανε τα όσα έκανε τον περασμένο αιώνα εναντίον μας. Γιατί προσπάθησαν να μετατοπίσουν πληθυσμούς. Μην σκίστε το πτυχίο σας, σας παραπέμπω στους Νεότουρκους και στους πληθυσμούς της Μικράς Ασίας και του Πόντου αυτό δείχνει το τι μπορούν να κάνουν οι σοβινιστές.
Το σημαίνει Ρωσία και Πατριαρχείο Μόσχας θα το δείτε σήμερα με το τι μέτρα θα λάβει η γεμάτη αγάπη εκκλησία της Μόσχας και για σας.
Αν σας πίκρανα ζητώ συγνώμη αλλά αυτά έχω στο μυαλό μου.
Ольга

Ανώνυμος είπε...

Κυρία Ολγα, καλύτερα θα ήταν να αλλάξετε τις απόψεις σας, διότι πλησιάζουν επικίνδυνα τον Εθνοφυλετισμό, που είναι αίρεση καταδικασμένη από την Ορθόδοξη Εκκλησία.