Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2020

Εκοιμήθη εν Κυρίω ο Αρχιμανδρίτης π. Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος


Εκοιμήθη  εν Κυρίω 
ο Αρχιμανδρίτης π. Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος 


«Ἐλεύσῃ δὲ ἐν τάφῳ ὥσπερ σῖτος ὥριμος 
κατὰ και­ρὸν θεριζόμενος, 
ἢ ὥσπερ θιμωνία ἅλωνος καθ᾽ ὥραν συγκομισθεῖσα»  
(Ἰὼβ 5,26).

  Είχα την ευλογία να γίνω αποδέκτης της αγάπης και του ενδιαφέροντος του, προς το πρόσωπό μου. 
   Για μένα ήταν και θα παραμείνει μια από τις μεγαλύτερες θεολογικές προσωπικότητες του 20ου αιώνα. Μεγάλη μορφή που γνώριζε να προβάλει και να βοηθά τους άλλους, και να κρύβει επιμελώς τον εαυτόν του. 
  Δεν υπήρξε Καθηγητής Πανεπιστημίου αλλά το πέρασμά του από εκκλησιαστικές σχολές τον ανέδειξαν Πατέρα και Διδάσκαλο πολλών συγχρόνων Ιεραρχών, Κληρικών, Θεολόγων και επιστημόνων. Ήταν σοφός με τους σοφούς και απλός με τους καθημερινούς ανθρώπους. Ο πανσεβάσμιος π. Ηλίας υπήρξε Μεγάλος.
   Τον ευγνωμονώ για την συμπαράστασή του και την επικοινωνία μαζί μου και μετά την απόλυσή μου από την Ζωή.
   Με απέραντο σεβασμό τον κατασπάζομαι και τον παρακαλώ μην με ξεχνά στο επουράνιο Θυσιαστήριο.
Άγιε Γέροντα αιωνία σας η μνήμη

Αναστάσιος Κ. Κωστόπουλος

 ____________________________________________
Ο Αρχιμανδρίτης π. Hλίας Mαστρογιαννόπουλος γεννήθηκε το 1919 στην Αθήνα, όπου και σπούδασε Θεολογία. Χειροτονήθηκε Διάκονος το 1945 και πρεσβύτερος το 1949. Από το 1938 είναι μέλος της Αδελφότητας Θεολόγων «Ζωή», ενώ από το 1959 μέχρι το 1965 χρημάτισε Προϊστάμενος της Αδελφότητας.

 Συνέγραψε δεκάδες βιβλία και άρθρα, ενώ πάνω από μισό αιώνα στήριξε, ενέπνευσε και προσανατόλισε, με το εύρος των θεολογικών του αναζητήσεων, πλήθος θεολόγων στις έρευνες και τις σπουδές τους.
Υπήρξε πολυγραφότατος, αφού συνέγραψε περί τα 50 βιβλία, συνδυάζοντας τη θεολογική κατάρτιση με τη δημοσιογραφική έρευνα και την ενημέρωση σε διορθόδοξα και διαχριστιανικά θέματα, ιστορικά και θεολογικά, ενώ η καθημερινότητα του μακαριστού π. Ηλία χαρακτηριζόταν από την έντονη λειτουργική ζωή, την έντονη κηρυκτική δράση, την πλούσια ιεραποστολή.

Ο Μακαριστός π. Ηλίας κατά την ιερατική  και θεολογική του πορεία γνώρισε και συνδέθηκε με προσωπικότητες της ορθόδοξης Θεολογίας, όπως τον π. Αλέξανδρο Σμέμαν, τον π. Γεώργιο Φλορόφσκυ, τον Μέγεντορφ και πολλούς άλλους, που σημάδεψαν τη θεολογική σκέψη του προηγούμενου αιώνα. Την περίοδο κατά την οποία ήταν προϊστάμενος της Αδελφότητος Θεολόγων «Η ΖΩΗ» κόσμησαν άρθρα των ανωτέρω μεγάλων θεολόγων το περιοδικό της Ζωής

Συνδέθηκε όμως και με αγιορείτες πατέρες εκφραστές της πατερικής παράδοσης και αγιορειτικής εμπειρίας, όπως τον όσιο Ιωσήφ τον Ησυχαστή και τον μοναχό Θεόκλητο Διονυσιάτη, με τον άγιο Άνθιμο της γυναικείας Μονής Παναγία η Βοήθεια της Χίου. Τον Άγιο Αμφιλόχιο Μακρή της Πάτμου, Αρχιμανδρίτη Γερβάσιο Παρασκευόπουλο και πολλούς άλλους, καθώς και με τον Μητροπολίτη Τρίκκης Διονύσιο Χαραλάμπους, ο οποίος την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου βρέθηκε αιχμάλωτος σε στρατόπεδο συγκεντρώσεως.

23 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο Κύριος να τον αναπαύσει!

Ανώνυμος είπε...

Εὐχαριστοῦμεν σὲ δι᾽ὅσα ἐκοπίασας, δι᾽ ὅσα προσέφερες, διὰ τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἦθος σου, διὰ πάντα τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τῆς ἐκκλησιαστικῆς διακονίας σου. Ἀναπαύσου ἐν εἰρήνῃ ἐν τῇ προσδοκίᾳ τῆς κοινῆς Ἀναστάσεως.
Ἀ.

Ανώνυμος είπε...

Πλατάνι σκιερό που τροφοδοτούσε την δροσιά του Παναγίου Πνεύματος ο π. Ηλίας σε όσους κατέφευγαν κοντά του.

Ανώνυμος είπε...

Σπουδαίος εκκλησιαστικός άνδρας με ανοικτούς ορίζοντες και οραματισμούς για την Εκκλησία και την Ιεραποστολη. Ας μεσιτεύει για όλους μας.
π. Νεόφυτος

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

«Ράβδος εκ της ρίζης Ευσεβίου Ματθοπούλου, δένδρο αγλαόκαρπο θείων λόγων και αρετών είκοσι έτη πλέον αυτού ! Κήρυγμα η ρίζα, και ζωή στη «Ζωή», «νεοελληνικό χριστιανικό κίνημα», η διαδοχή, άνοιγμα η ράβδος ασκητικό και πατερικό, προανάκρουσμα στροφής στο ορθόδοξο !
Δάκρυα πολύ πολλά, πολύ-πολύ θερμά, ευχαριστίας, ευχαριστίας, ευχαριστίας … εκ βάθους καρδίας, από σαράντα παρά μία «Μορφές Αγωνιστικής Αγιότητας της Εκκλησίας των χρόνων μας», συν τρεις Οσίων Στυλιτών Ασκητών-Δανιήλ, Αλυπίου, Λουκά, συν εξήντα Αγίων Μαρτύρων, των δεκάξι "αρχαίων μαρτυρίων" που η αγάπη σου εμπιστεύτηκε στη γραφίδα μου … Χαρά για την υποδοχή που σου ετοίμασε σήμερα και αυτός ο χορός, εισερχόμενο «όπου ήχος χαθαρός εορταζόντων, και βοώντων απαύστως, «Κύριε δόξα σοι» !
«Προσευχή, προσευχή», διαμήνυες σε κάθε τηλεφωνική μας επαφή. Με θερμή δική σου σκέπαζε τώρα από τον τόπο της αιώνιας χαράς, για χάρη και έλεος σε όλους εμάς «τους «περιλειπόμενους εις την παρουσίαν του Κυρίου»-1Θεσ.4,15.
Αθανάσιος Κοτταδάκης

Ανώνυμος είπε...

Οι λέξεις έχουν χάση την σημασία τους αλλά η εκδημία του σεβαστού μας π. Ηλία είναι ΑΠΩΛΕΙΑ όχι για την αδελφότητά του αλλά για την Εκκλησία και την Θεολογία.
Δ.Τ.

Ανώνυμος είπε...

Αιωνία η μνήμη του ! Να εχουμε την ευχούλα του !

Ανώνυμος είπε...

ΣΤΥΛΟΣ ΑΡΕΤΗΣ ΚΑΙ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ!... ΑΙΩΝΙΑ ΚΑΙ ΑΓΙΑ ΤΟΥ Η ΜΝΗΜΗ!... ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΧΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΣ ΚΥΡΙΟΝ ΠΡΕΣΒΕΙΕΣ ΤΟΥ!...

Ανώνυμος είπε...

Ο πρῶτος ὀρθόδοξος Θεολόγος κληρικός που συλλαμβάνει την ὀρθόδοξη σκέψῃ και ὀρθόδοξη Ακαδημαϊκή Θεολογία, Φίλος εν Χριστω του Αγιου Αμφιλοχιου και του Γέροντος Παύλου ...
Μεγάλο κεφάλαιο για την Εκκλησια μας και την ἀδελφότητα της Ζωῆς ...
ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥ Η ΜΝΗΜΗ !
π. Αντύπας Νικηταράς

Ανώνυμος είπε...

Ποιός είναι ο Γέροντας Παύλος, π. Αντύπα;

Ανώνυμος είπε...

Ο ΦΛΟΓΕΡΟΣ ΙΕΡΩΜΕΝΟΣ ΠΟΥ ΠΥΡΠΟΛΟΥΣΕ ΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΑΣ ΙΕΡΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΕ ΤΑ ΟΡΑΜΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΤΙΝ ΛΟΥΘΗΡ ΚΙΝΚ ΚΑΜΙΛΟ ΤΟΡΕΖ..... ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΛΟΥΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ .. ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΑΠΟΥΛΗ..
Γεωργιος Περακης

Ανώνυμος είπε...

Στιγμάτισε θετικά και εκκλησιαστικά τα παιδικά μας χρόνια. Να έχουμε την ευχή του.

Ανώνυμος είπε...

Μορφή κληρικού και πατρός!!!
Αιωνία του η μνήμη !!!

Ανώνυμος είπε...

Η Εκκλησία δεν έχει ανάγκη απο παραδείγματα εκτός αυτής.
Τα δικά της, των αγίων της, φτάνουν και περισσεύουν σε επιδόσεις αρετής κατά πολύ.

Παμβώ

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξεκαθαρίζετε σχολιαστά κ. Παμβώ, τι εννοείτε; Μήπως ότι ο κοιμηθείς κληρικός αποτελεί παράδειγμα ε κ τ ό ς Εκκλησίας;

Ανώνυμος είπε...

Στον 10:27 μμ
Αν έχεις συσκευή συγκεκριμένη εμφανίζει το σχόλιο του Παμβώ σαν απάντηση στο σχόλιο 1:49 μμ.
Αν έχεις άλλου τύπου συσκευή εμφανίζει τα σχόλια κατα χρονολογική σειρά, το ένα κάτω απο το άλλο.
Διάβασε το σχόλιο 1:49 μμ και θα καταλάβεις ότι ο Παμβώ δεν αναφέρεται στον π. Ηλία Μαστρογιαννόπουλο.

Ανώνυμος είπε...

Αναφέρομαι στα "ΟΡΑΜΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΤΙΝ ΛΟΥΘΗΡ ΚΙΝΚ ΚΑΜΙΛΟ ΤΟΡΕΖ....." και στον Μάρτιν Λούθηρ Κίνκ και τους άλλους ετεροδόξους.

Η Εκκλησία δεν έχει ανάγκη απο παραδείγματα εκτός αυτής.
Τα δικά της, των αγίων της, φτάνουν και περισσεύουν σε επιδόσεις αρετής κατά πολύ.

Παμβώ

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ Παμβώ έχετε δίκιο αναλόγως πως το προσεγγίζετε και κατά πόσο το απολυτοποιείτε. Στην περίπτωση του π. Ηλία, δεν τα έχουμε ως υποκατάστατα του πλούτου των αγίων της Εκκλησίας. Ο π. Ηλίας ήταν πολύ καλό μελετητής όχι μόνο από τα βιβλία (έζησε και από κοντά ο ίδιος) των αγίων. Αλλά ήθελε να προβάλλει κάθε τι το καλό και ευαγγελικά ορθό, εννοείται όχι σε δογματικό επίπεδο, από όλο τον κόσμο ως πρότυπα για τον σύγχρονο άνθρωπο και ότι τα μηνύματα του Ευαγγελίου είναι ζωντανά και στον σύγχρονο κόσμο. Τώρα αν κάποιοι στο χώρο που έδρασε ο π. Ηλίας ή και ο ίδιος αν θέλετε δεν οριοθέτησε κάποια πράγματα όσο αφορά τα πρότυπα από τον χώρο των ετεροδόξων, είναι άλλο θέμα. Το να βγάλουμε όμως έναν κατά πάντα ταπεινό, αγίας βιοτής και καλοπροαίρετο κληρικό ως οικουμενιστή είναι λάθος. Και ο άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς και ο Λουκάς Κριμαίας πρόβαλαν τέτοιες μορφές μέσα από το λόγο και τα γραπτά τους.

Μ.

Ανώνυμος είπε...

Μπορείτε αγαπητέ Μ. (3:46) να μας δείξετε σε ποιά σημεία ο άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς και ο άγιος Λουκάς Κριμαίας πρόβαλαν τέτοιες μορφές μέσα από το λόγο και τα γραπτά τους;

Ευχαριστώ
Κανανίτης

Ανώνυμος είπε...

Φυσικά και θα το κάνω. Αν και ρωτάτε προφανώς αμφισβητώντας την αλήθεια των λεγομένων μου.
Από τον άγιο Λουκά:
Λόγοι και ομιλίες Τόμος Γ΄ σελ, 286
«Πριν 70 χρόνια ζούσε στην Αγία Πετρούπολη ένας γιατρός που λεγόταν Γαάζ.[...] Για να αισθανθεί τον πόνο τους μια φορά φόρεσε στα πόδια του αλυσίδες και περπατούσε μ' αυτές ώρες στην αυλή του σπιτιού του. Όταν βρισκόταν στην κλίνη του θανάτου, ο άγιος αυτός άνθρωπος και γιατρός, είπε στους συγκεντρωμένους γύρω του ανθρώπους τα εξής θαυμαστά λόγια, τα οποία πρέπει να τα βάλουμε καλά....»
Ο Γαάζ είναι άγιος των Παπικών (16 Αυγούστου τον τιμούν), παπικός και ο ίδιος.

Από τον άγιο Νικόλαο:
Αργά Βαδίζει ο Χριστός σελ. 110-111
«Τότε γιά ποιό λόγο νά υπάρχει έκκλησία σέ κάθε χωριό καί πόλη τής Εύρώπης,γιά ποιό λόγο νά ύπάρχει ή Έκκλησία καί ή προσευχή; “Ω, τί άλλο είναι τότε ή έλπίδα, παρά καπνός, καί ή άγάπη τί άλλο είναι τότε, παρά άνοησία; Καί όλη η ζωή τί άλλο είναι τότε παρά καπνός καί άνοησία ; Τί είναι ή χριστιανική τέχνη παρά αίωνιοποί-ηοη τοϋ ψεύδους; Καί ή χριστιανική εύγένεια, παρά μιά άβάσιμη άδυναμία;
Καί οί άπόστολοι τοϋ Χριστού τί άλλο είναι παρά ονειροπαρμένοι; Ό Δάντης: άρρωστος ονειροπόλος; Ό Κάντ: άμαθής; Ό “Ολιβερ Λότζ: κακός λογικός; Ό Λομπρόζο: πλανεμένος πνευματιστής ; Καί έμεΐς όλοι κληρονόμοι ενός άρρωστου ονείρου,άμάθειας,βλακείας καί πλάνης;»
Μιλάει βλέπουμε εδώ ο Άγιος και για την Ευρπαϊκή θρησκευτικότητα, για Ναούς, προσευχή κ.α. ενώ βρίσκονται στην αίρεση (παπικοί, προτεστάντες).

Ανώνυμος είπε...

Δεν ονόμασα πουθενά τον π. Ηλία Μαστρογιαννόπουλο οικουμενιστή διότι δεν τον γνωρίζω από άποψη έργων. Το σχόλιο μου ήταν μόνο στα όσα αναφέρονται στο σχόλιο 1:49 μ.μ. και τίποτα παραπάνω.

Παμβώ

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ Διαχειριστή αν μπορείτε διορθώστε το σχόλιο 4 Φεβρουαρίου 2020 - 3:15 μ.μ.

βάζοντας το Μ. από κάτω για να φαίνεται ότι είμαι ο ίδιος που έγραψε και το προηγούμενο.

Ευχαριστώ!

Μ.
(Μιλτιάδης Ντ.)

Ανώνυμος είπε...

Μια ερώτηση έκανα για καλύτερη προσέγγιση.
Ευχαριστούμε τον Μ. για τον κόπο του και τις παραπομπές του. Θα τις μελετήσουμε ολοκληρωμένα και αν χρειάζεται θα κάνουμε κάποιο σχόλιο.

Κανανίτης