Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2021

Συνοδική έκβασις του ‘’Ουκρανικού’’ θα επιφέρει την χαρμονήν της ενότητας - Του Β. Χαραλάμπους


 Συνοδική έκβασις του ‘’Ουκρανικού’’ 
θα επιφέρει την χαρμονήν της ενότητας 

Του Β. Χαραλάμπους
θεολόγου

Πολλοί πιστοί έχουν σκανδαλισθεί με την παρατεινόμενη αυτή μορφή διάσπασης της εκκλησιαστικής ενότητας, εξ αφορμής του λεγόμενου Ουκρανικού εκκλησιαστικού ζητήματος. Δυστυχώς αυτή η μορφή διάσπασης της εκκλησιαστικής ενότητας που προκάλεσε το ‘’Ουκρανικό’’, έγινε αφορμή σκανδαλισμού των πιστών. Αυτό καταδεινύει επιτακτικότερη την ανάγκη  της Συνοδικής οδού ως της μόνης διεξόδου, με πρώτιστο θέμα  την κλονισθείσα εκκλησιαστική ενότητα και μέσα από αυτό το εκκλησιαστικό κριτήριο της ενότητας θα πρέπει να συζητηθεί το Αυτοκέφαλο. 
 
Συνοδικώς θα πρέπει να επιλυθεί το πρόβλημα της κλονισθείσας εκκλησιαστικής ενότητας και συνεπακόλουθα το ζήτημα του Αυτοκεφάλου.  Θα είναι και μια ευκαιρία τοιουτοτρόπως  να επαναβεβαιωθεί αυτό που η Παράδοση της Εκκλησίας γνωρίζει για το Αυτοκέφαλο και να ανασκευαστούν τα περί έθους και προνομίων που πρόβαλαν κάποιοι. Ποια προνόμια και ποιο έθος, σύμφωνα με ισχυρισμούς τους, μπορεί να τίθεται υπεράνω της εκκλησιαστικής ενότητας;  Το  Αυτοκέφαλο είναι ζήτημα που αφορά την Εκκλησία και ως εκ τούτου απαιτείται να είναι αποτέλεσμα ομόθυμης απόφασης. 
 
Δια Συνόδου θα επανέλθει η χαρά της ενότητας.  ‘’Εκκλησία συστήματος και συνόδου εστίν όνομα’’, λέγει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (PG 55,493).  Έτσι με βάση το εκκλησιαστικό αυτό κριτήριο της ενότητας, θα επιλυθεί το μεγάλο αυτό πρόβλημα.  Αυτό θα γίνει απαρχή για επίλυση παρόμοιων ζητημάτων και να αποφευχθούν παρόμοιες δυσάρεστες καταστάσεις.   
 
Η στάση όσων μεροληπτούν στο ‘’Ουκρανικό’’ με τη μονομερή εκχώρηση  Αυτοκεφάλου, καταδεικνύει ότι όχι μόνο δεν υπάρχει χρεία ουσιαστικής συναίνεσης, αλλά ούτε και χρεία ‘’άτυπης’’ συναίνεσης υπάρχει. Για όσους μεροληπτούν στο Ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα δυστυχώς δεν απαιτείται καμιά συναίνεση εκ μέρους των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών για το ζήτημα του Αυτοκεφάλου.  Κατά ένα πολύ περίεργο τρόπο προβάλλουν την καινοφανή μορφή ‘’υποχρεωτικής’’ συναίνεσης, την υποχρέωση δηλαδή των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών να συναινέσουν στην απόφαση του Οικουμενικού θρόνου στο Αυτοκέφαλο, είτε το επιθυμούν είτε όχι.  Τι εκκλησιολογία είναι αυτή που προβάλλουν;  Άτυπο συμβουλευτικό ‘’κονκλάβιο’’ είναι οι υπόλοιπες Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες;
 
‘’Εκπλήσσονται’’ τώρα όσοι επέλεξαν τη μεροληψία στο ‘’Ουκρανικό’’, για το ότι η κληθείσα ‘’Ενωτική Σύνοδος’’, τη διάσπαση τελικά επέφερε, αν και ήταν εκ των προτέρων γνωστά τα επακόλουθα της μεγάλης ανατροπής.  Πως μπορεί στην Εκκλησία που βιώνει το μυστήριο της ενότητας, να συμβαίνει τέτοιας μορφής διάσπαση της εκκλησιαστικής ενότητας;
 
Είναι χρεία λοιπόν, οι Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες της Μίας Αγίας Εκκλησίας να συναχθούν ‘’εν τω ονόματι του Χριστού’’, για να επιλυθεί το πολύ σοβαρό αυτό πρόβλημα, το οποίο είναι πρωτίστως πρόβλημα στην εκκλησιαστική ενότητα.  Και η  χαρά της ενότητας θα άρει και τον σκανδαλισμό των πιστών.

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δεν θα γίνει κάτι τέτοιο γιατί οι Ρώσοι έχουν άλλα στο μυαλό τους. Δεν τους ενδιαφέρει η Ουκρανία αλλά το καπέλωμα της Κωνσταντινούπολης. Το θέμα δεν είναι Εκκλησιολογικό. Η Ρωσία μετά τον κομουνισμό έβαλε θεμέλια να επικράτηση παντού. στα Ιεροσόλυμα εκατοντάδες οι μοναχές και μοναχοί. Στην Κύπρο κτίζουν ναούς έξω από την παράδοση της ναοδομίας της κυπριακής. Τέτοια η κατάσταση που όταν προ 3 ετών πήγα στην Λεμεσό έβλεπα περισσότερους τιμοκαταλόγους στα ρωσικά από ελληνικά και αγγλικά. Για τις σλαβικές χώρες δεν χρειάζονται αποδείξεις είναι ίδια ρεύματα.

Ανώνυμος είπε...

Αξίζουν να προσεχθούν οι λόγοι του Μητροπολίτη Κωνσταντίας κ. Βασιλείου σε χειροτονία Πρεσβυτέρου:

Πρόσελθε, λοιπόν, για να λάβεις τον δεύτερο βαθμό της ιερωσύνης και να γνωρίζεις ότι από τούδε και στο εξής η νέα σου πατρίδα δεν είναι πλέον ούτε η Λευκορωσία, ούτε η Κύπρος, ούτε η Κωνσταντινούπολη, ούτε η Μόσχα, – η Εκκλησία δεν έχει εθνικότητα – αλλά πατρίδα σου είναι το άγιο θυσιαστήριο, όπου και εσύ, όπως και κάθε κληρικός, θα πρέπει να γίνεις μάρτυρας του θανάτου και της αναστάσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, όπως οι Μυροφόρες γυναίκες και οι Άγιοι Ιωσήφ και Νικόδημος, που γιορτάζουμε σήμερα. Η νέοι σου γονείς και συγγενείς πλέον είναι ο λαός του Θεού, που καλείσαι από αυτή τη στιγμή να ποιμάνεις.
Οι ευχές όλων μας θα σε συνοδεύουν και η χάρη του Θεού θα σε ενδυναμώνει. Αμήν!
29 Απριλίου 2012

Πότε θα το κατανοήσουν οι Προκαθήμενοι ότι «η Εκκλησία δεν έχει εθνικότητα» όταν γίνει αυτό κατανοητό θα λυθούν πολλαπλά προβλήματα.
π. Νεόφυτος

Ανώνυμος είπε...

Αυτόπου λέτε για καπέλωμα απότη Ρωσία στην Κωνσταντινούπολη, αποφεύγειτην πραγαματικότητα και τοποθετεί το θέμα σε διμερή βάση. Το θέμα αφορά την Εκκλησία και συνοδικά έπρεπε να επιλυθεί. Όσον αφορά αυτό που λέτε για την αρχιτεκτονική των ναών στην Κύπρο που σας λύπησε,δεν θεωρώ ότιυπάρχει πρόβλημα που κτίστηκέ για παράδειγμα ναός ρωσικού ή ρουμάνικου ρυθμού. Αυτό που πραγματικάλυπεί είναι η μη ορθόδοξη βυζαντινή αρχιεκτονική που πληγε παλιά να εφαρμοσθεί στην Κύπρο, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον ναό του Αποστόλου Βαρνάβα στη Δασούπολη. Ψάξτε στο διαδίκτυο και θα καταλάβετε. Ήταν η περίοδος μιας περίεργης εκκοσμίκευσης που πήγε να αλλοίωσει και την αγιογραφία και ευτυώς έλαβε νωρίς τέλος.
Β.Χ.