Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

Σκέψεις .... περί εκκλησιαστικών Οφικίων

 
Χαρά είναι για την Αγία μας Εκκλησία η χειροτονία κληρικού. Δόξα στον Άγιο Θεό, σε πολλές Μητροπόλεις οι Επίσκοποι φροντίζουν παρά τις δυσκολίες, από κρατικής οικονομικής πλευράς, να επανδρώσουν τους Ναούς με κληρικούς ευλαβείς.

Παρατηρώ, ότι με την χειροτονία αγάμου κληρικού εις Πρεσβύτερο, ο επίσκοπος του προσφέρει το Οφίκιο του Αρχιμανδρίτη.  Ο αείμνηστος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κυρός Χριστόδουλος, πρότεινε το οφίκιο του Αρχιμανδρίτη οι Επίσκοποι να το δίνουν μετά από μια ευδόκιμο πορεία του αγάμου κληρικού, και όχι ταυτόχρονα με την εις πρεσβύτερο χειροτονεια του.

Σήμερα, σε όλες τις Μητροπόλεις παρατηρείται το φαινόμενο της ύπαρξης ενός μεγάλου αριθμού Αρχιμανδριτών, οι οποίοι και σε κάθε ιεροπραξία φέρουν ως εξωτερικά γνωρίσματά τους το επανωκαλύμμαυχο, σταυρό επί του στήθους, καθώς και επιγονάτιο, και προηγούνται των λοιπών ιερέων αφού δεν τηρούνται τα πρεσβεία ιεροσύνης για αυτούς.

Έτσι βλέπεις νέους στην ηλικία και στην ιεροσύνη, να προΐστανται λευκασμένων στο ιερό Θυσιαστήριο ιερέων. Πόσο άσχημη εντύπωση μου έκανε, όταν προ πολλών ετών εκκλησιάστηκα στην Ευαγγελίστρια Πατρών, και είδα τον πολυσέβαστο μακαριστό άγιο κληρικό π. Μιχαήλ Καραμπατάκη να είναι τρίτος στην σειρά διότι προηγήθηκαν δύο Αρχιμανδρίτες που δεν είχαν φτάσει τα 30 χρόνια τους ηλικιακά.

Πηγαίνεις σε Μοναστήρια και βλέπεις όλοι οι ιερείς μέλη της Μοναστικής Αδελφότητας να έχουν τα διακριτικά του Αρχιμανδρίτη. Κανένας σεβασμός στον Ηγούμενο. Έπρεπε νομίζω να φορούν μόνο την ιερατική στολή χωρίς τίποτα παραπάνω, ως προς σεβασμό στον Ηγούμενο.

Και κάτι ακόμα. Γέμισε η Εκκλησία της Ελλάδας από Πρωτοπρεσβυτέρους. Πως θα μπορούσες να τιμήσεις προσωπικότητες όπως ο π. Γεώργιος Μεταλληνός, π. Θεόδωρος Ζήσης, και άλλοι, όταν πολλοί έγγαμοι κληρικοί φορούν σταυρούς επιστήθιους. Μήπως σε λίγο καιρό δούμε Πρωτοπρεσβυτέρους με δύο σταυρούς όπως έχω δει στην Αφρική.

Α.Κ.Κ.

 

ΥΓ.  Αρχιμανδρίτης σεβάσμιος της Μητροπόλεως Πατρών, επί Μητροπολίτη Νικοδήμου Βαλληνδρά, βλέποντας την δράση του συνταξιούχου ιερέα π. Ανδριανού Παπαδημητρόπουλου, οποίος παρά την βεβαρημένη υγεία του γυρνούσε σε χωριά κηρύττοντας -ο Αρχιμανδρίτης αυτός όταν συνέπιπτε σε Ναό με τον π. Ανδριανό του παραχωρούσε την θέση να ομιλήσει- έκανε πρόταση στον Μητροπολιτη να τον κάνει πρωτοπρεσβύτερο.

Ο Μητροπολίτης Νικόδημος δεν δεχόταν. Ο Αρχιμανδρίτης σε όλο τον Όρθρο και την Λειτουργία προσπαθούσε να του αλλάξει γνώμη. Τελικά του λέει άντε βγάλτε τον, θα τον κάνω. Έγινε η χειροθεσία, αλλά αντί για σταυρό, του έδωσε επιγονάτιο. Ο π. Ανδριανός το ένιωσε ως προσβολή, και του είπε ότι, από τον Μητροπολίτη Κωνσταντίνο είχε το επιγονάτο του Σακελλάριου, τώρα πως θα ξεχώριζε αφού του ξαναέδωσε επιγονάτιο. Του αιτιολόγησε ο Μητροπολίτης ότι το οφίκιο του Πρωτοπρεσβυτέρου είναι χωριστό του Σταυροφόρου κλπ. κλπ. .

Ο π. Ανδριανός το έφερε βαριά… Μετά από πολλούς μήνες στην εορτή της Παντανάσσης, αποφάσισε να πειράξει τον Μητροπολίτη Νικόδημο για την «τιμή» που του έκανε, σε αυτά ο π. Ανδριανός ήταν άπιαστος.  Αφού ντύθηκε για να Λειτουργήσει με τον Επίσκοπο, εκεί που φορούσε το ένα επιγονάτιο, ζητά από τον π. Γεώργιο να του δώσει κάποιο άλλο. Έτσι εμφανίσθηκε στον Μητροπολίτη Νικόδημο με δύο επιγονάτια. Ο Μητροπολίτης Νικόδημος το ρωτά τι είναι τούτο; και του απαντά το ένα του Σακελάριου, το άλλο του Πρωτοπρεσβύτερου. 

Τότε ο Νικόδημος του λέει να βγάλει το περισσευούμενο επιγονάτιο, και του φόρεσε τον σταυρό του, έχοντας στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία ο Μητροπολίτης μόνο το εγκόλπιο. Έτσι ο π. Ανδριανός πήρε τον Σταυρό.

32 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Οι τόσοι άγαμοι κληρικοί σε θέσεις εφημεριακές και όχι σε μοναστήρια με πάει στον άγαμο κλήρο των παπικών. Να το προσέξουν οι ηγέτες γιατί οι έγγαμοι θα είναι οι διάκονοι των αγάμων.

Ανώνυμος είπε...

Καλά τα γράφεις, αλλά οι αρμόδιοι σε γράφουν!!!!

Ανώνυμος είπε...

👍

Ανώνυμος είπε...

Τι είναι αυτά που γράφεις;;;;;;; Η συμπαθή τάξη των εκκλησιαστικών ειδών κερδίζει πουλώντας σταυρούς επιστήθιους.

Ανώνυμος είπε...

Κοιμάμαι με ένα όνειρο ξυπνώ με μια ελπίδα…
Πρωτοπρεσβύτερος να γίνω και εγώ.
Έχω αγοράσει σταυρούς και αναμένω!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κ. Κωστόπουλε συμφωνώ μαζί σας.
Διάβασα ότι προ της ενθρονίσεώς του ο εψηφισμένος Ηγούμενος Σταυροβουνίου έλαβε το οφίκιο του Αρχιμανδρίτη. Εδώ σε μας κάθε ιερομόναχος και Αρχιμανδρίτης. Πας σε πανηγύρι και βαίνουν, βγαίνουν.. βγαίνουν.. οι Αρχιμανδρίτες οι οποίοι όπου δουν πολυαρχιερατική χοροστασία σπεύδουν για να τους πουν ότι αναμένουν ψήφο. Και τα χρόνια περνούν προσδοκώντας!
π. Νεόφυτος

Ανώνυμος είπε...

Είμαι έγγαμος ιερεύς της αρχιεπισκοπής. Έχω χρόνια την Κυριακή και μεγαλογιορτή να ιερουργήσω πρώτος. Είμαι 60 ετών και έχω 30 χρόνια ιεροσύνης. Πάντα μπροστά μου ο Αρχιμανδρίτης-τες και εγώ στα μετόπισθεν να υπακούω στις εντολές τους νέοι στην ηλικία που με μιας μα βάζουν πίσω.
Ο Σύνδεσμος Κληρικών τι έχει κάνει για μας;
Η φωνή σας είναι φωνή πολλών εγγάμων κληρικών.

Ανώνυμος είπε...

Η παρθενία από άσκηση αγιασμού κατάντησε προϋπόθεση προαγωγής.
Αξιοθρήνητη κατάσταση και αξιοθρήνητοι.

Ανώνυμος είπε...

Βλέπεις στον πολιούχο ή και σε άλλους Ναούς, μία πρωία,να έρχονται λιανοπαιδα αρχιμανδρίτες,οι οποίοι πρίν έδιναν το θυμιατό καί τό ζέον στον γέροντα προϊστάμενο καί τώρα να προϊσταντε σαν λόρδοι..

Ανώνυμος είπε...

ΞΈΡΕΤΕ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΚΆΤΙ ΣΤΑΥΡΟΊ,ΟΙ ΟΠΟΊΟΙ ΜΕ ΤΙΣ ΓΎΡΩ ΠΕΡΙΚΟΚΛΆΔΕΣ, ΜΟΙΆΖΟΥΝ ΣΑΝ ΕΓΚΌΛΠΙΑ.ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΊ ΓΊΝΟΝΤΑΙ ΑΝΑΡΠΑΣΤΟΙ ΚΑΊ ΠΛΗΡΩΤΕΟΙ ΟΣΟ ΌΣΟ....

Ανώνυμος είπε...

Συλλειτουργέ της Αρχιεπισκοπής στην Θεσσαλονίκη έχω μπροστά μου δύο Αρχιμανδρίτες. Όχι του μοναστηριού αλλά του διαμερίσματος. Με τα τυχερά και καλά αυτοκίνητα κλπ. εγώ στα μετόπισθεν με μισθό μικρό και οικογένεια. Ίσοι στην ιερωσύνη αλλά αυτοί προνομιούχοι. Μάλιστα ο ένας εκτελεί (παράνομα) χρέη προϊσταμένου. Αυτά στα ιερατικά συνέδρια κανένας δεν τολμά να τα εκθέσει.

Ανώνυμος είπε...

Αφού κατά την στιγμή τού Πιστεύω στην θ. Λειτουργία δεν τούς τινάζετε τον αέρα στο κεφάλι,σαν Δεσποταδες , πάλι καλά...

Ανώνυμος είπε...

Σε αυτό το κείμενο συμφωνώ. Σε κάποια άλλα οικουμενιστικά μου τα χαλάς. Επιστροφή στις ρίζες.

Ανώνυμος είπε...

Οι Αρχιμανδρίτες των πόλεων,αν τούς πεις να κοιμηθούν έστω μία βραδιά στην Μάνδρα - Μοναστήρι,θα μείνουν άϋπνοι, όχι γιατί θα κάνουν κομποσχοίνι αλλά γιατί δεν θα τούς χωράει ο τόπος....

Ανώνυμος είπε...

Δεν με νοιάζει και τόσο για τους παπάδες μια ζωή κοιτάζουν ποιος θα έχει το πάνω χέρι. Να είναι αρεστοί στον δεσπότη για μεγαλύτερη και κερδοφόρα ενορία. Και πολλά άλλα όπως να βολέψουν τα παιδιά τους ως ψάλτες στην ενορία του και άλλα παρόμοια. Αυτό που χάρηκα η ιστορία με τον παπα-Ανδρέα που άφησε θετική ιστορία πίσω του. ας είναι αιώνια η μνήμη του.

Ανώνυμος είπε...

Προς τους σεβαστούς εγγαμους (παραπονουμενους) κληρικούς της αρχιεπισκοπης, της Θεσσαλονίκης κ όπου αλλλου: θέλετε κ τη μεγάλη ενορία κ την πρωτοκαθεδρια στις ακολουθιες! Ε όχι! Πηγαίνετε σε κάποιο χωριό κ απολαύστε το να προιστασθε...

Ερρωσο!

Ανώνυμος είπε...

Όμως υπάρχουν καί καλά παιδιά, πού αξίζουν...

Ανώνυμος είπε...



To εκκλησίασμα δεν προσέχει ποιός ιερέας φοράει σταυρό, οι μόνοι που το προσέχουν είναι οι ίδιοι που το φοράνε, το εκκλησίασμα εκτιμάει τον ιερέα αν έχει ευλάβεια, διαφορετικά και μίτρα να φορέσει δεν του δίνουν σημασία

Ανώνυμος είπε...

Αδελφοί και πατέρες :
''Στώμεν καλώς''άν ισχύει και για μας ο Λόγος του Κυρίου μας :
''Πῶς δύνασθε πιστεύειν ,όταν ''Δόξαν παρὰ ἀνθρώπων λαμβάνοντες,
καὶ τὴν δόξαν τὴν παρὰ τοῦ μόνου Θεοῦ οὐ ζητοῦντες;''

Ανώνυμος είπε...

Τι παραπάνω έχουν οι άγαμοι να λαμβάνουν μαζί με τον δεύτερο βαθμό τής ιερωσύνης καί τό οφίκιο τού Αρχιμανδριτου, ενώ ο έγγαμος, τού πρωτοπρεσβυτέρου μπορεί να τον λάβει κατά την σύνταξή του; Έπειτα γιατί οι έγγαμοι να αισθάνονται ξένοι καί παραγκωνισμένοι στον φυσικό τους χώρο,την ενορία καί νά οικειοποιούνται τον χώρο αυτό οι Αρχιμανδρίτες,των οποίων ο φυσικός χώρος είναι το μοναστήρι;

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ Ερρωσο! 10:13 ευχαριστώ για τις προτάσεις σου. εύχομαι από ιερατικής καρδίας να τις απολαύσεις. Στην Θεσσαλονίκη δεν υπάρχουν χωριά. Οι μονοεφημεριακές θέσεις είναι ελάχιστες. Μου ζητάς να ξεσπιτωθώ; Εσύ θα διοριζόσουν παράνομα σε μια θέση. Οι Αρχιμανδρίτες είναι διορισμένοι σε ναούς με την ανοχή μας και παράνομα. Ποτέ αφού είναι προσωρινοί και όχι σε οργανική θέση δεν μπορούν να είναι προϊστάμενοι διοικητικοί. Δυστυχώς οι Μητροπολίτες τους διορίζουν και τους δίνουν εξουσίες για δικούς τους λόγους. Ο Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος δεν μιλάει διότι θέλει να τα πηγαίνει καλά με την εξουσία. Σας γνωρίζω ότι οι Αρχιμανδρίτες δεν μπορούν να εγγραφούν μέλη του Συνδέσμου. Τελειώνοντας πως θα σας φαινόταν επί ιδίων ή και περισσοτέρων προσόντων να είναι προϊστάμενός σας ένας νεαρός που ενώ έδωσε υπόσχεση ότι θα παραμένει στο Μοναστήρι με ακτημοσύνη αυτός ζει στο διαμέρισμα. Στην διπλανή ενορία ο εφημέριος είναι έγγαμος και διαθέτη Διδακτορικά Θεολογίας και Νομικής ο Προϊστάμενος του Αρχιμανδρίτης μόνο Κοινωνική Θεολογία με βαθμό 6 και κάτι.

Ανώνυμος είπε...

Διαφωνώ και με τον διαχειριστή και με τους συμφωνούντες με τον διαχειριστή σχολιαστές.

Ανώνυμος είπε...

Πιπεράτο. Ουσιώδες. Επιμορφωτικό. Όμως μην περιμένεις να γίνει κάτι. Μητροπολίτες και αρχιμανδρίτες είναι από την ίδια πλευρά. Κολίγοι τους τα παππαδάκια που όλο και σκύβουν το κεφάλι.

Ανώνυμος είπε...

Δεν έγραψες το σημαντικότερο. Σε πολλές μητροπόλεις υπάρχουν νέοι κληρικοί με οικογένεια και χωρίς μισθό ή με κάποιο φιλανθρωπικό επίδομα από την ενορία. Οι αγιότατοι αρχιμανδρίτες-ιερομόναχοι υποσχέθηκαν ακτημοσύνη. Να παύσουν να παίρνουν μισθό ώστε να μισθοδοτηθούν οι νέοι κληρικοί και να παραμείνουν στον ναό εθελοντικά. Μην θέλουν και την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο.

Ανώνυμος είπε...

Ποιός Δεσπότης όμως θα το υπογράψει, αφού είναι από το ίδιο νταμάρι;

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ (αρχιμανδρίτα;) 9 Μαρτίου 10:13 μ.μ. Αν το μήνυμά σας δεν είναι κατά το κοινώς λεγόμενον "τρολάρισμα", λυπάμαι πολύ. Και δεν ξέρω πραγματικά τι είναι χειρότερο, η εκτός πάσης εκκλησιολογίας, λειτουργικής τάξης -αλλά και πολλές φορές κατά παράβαση του Νόμου- κατάσταση που έχει επικρατήσει, ή ότι υπάρχουν κάποιοι που πραγματικά πιστεύουν πως έχουν και δίκαιο και πως με τον τρόπο αυτό πρέπει να συνεχίσουν να υφίστανται οι συνθήκες. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά. Αρκεί και μόνο να αναφέρουμε την τέλεση Μυστηρίων Γάμου και Βαπτίσεως, αλλά και της εξοδίου ακολουθίας από αρχιμανδρίτες, άνευ φαιλονίου, αλλά μόνο με επιτραχήλιο και φυσικά επανοκαλύμμαυχο. Μεγάλη συζήτηση, αλλά όπως λέει και ο άγιος Κυπριανός, αν δεν απατώμαι, η χρονίως επαναλαμβανόμενη κακή συνήθεια, δεν δημιουργεί παράδοση, αλλά συνιστά πλάνη... Εύχεσθε!

Ανώνυμος είπε...

Άδικος θόρυβο κάνει το άρθρο για το τίποτα.
Πολύ καλά κάνει η Εκκλησία και τιμά τους εν παρθενία ζώντες κληρικούς γιατί η παρθενία είναι πολύ ανώτερη του τίμιου και κανονικού Γάμου.
Πολύ καλά από αιώνες η Εκκλησία δίνει και την αρχιερωσύνη μόνο στους απερίσπαστους παρθένους κληρικούς και όχι σε κληρικούς με οικογενειακές μέριμνες και υποχρεώσεις.

Ορθόδοξος Χριστιανός

Ανώνυμος είπε...

Ορθόδοξε Χριστιανές
μπερδεύεις τα αυγά με τις τυρόπιτες

Ανώνυμος είπε...

Εσύ ανώνυμε 8:36 π.μ. έχεις μπερδέψει την γραβάτα με τις κάλτσες.
Όχι ο Ορθόδοξος Χριστιανός!

Ανώνυμος είπε...

Φίλος μου κληρικός Πρωτοπρεσβύτερος φοράει τον σταυρό 4-5 φορές σε δεσποτικές εορτές αν Λειτουργεί μόνος. Λέει για μένα οφίκιο είναι η οικογένειά μου και Σταυρός αυτός που μου βάλουν στο μνήμα μου.
Να τα ακούσουν αυτοί που καμαρώνουν σαν γύφτικα σκεπάρνια.

Ανώνυμος είπε...

Ανέκαθεν στην εκκλησιαστική ιστορία υπήρχαν ιερομόναχοι, οι οποίοι εξυπηρετούσαν κοσμικές ενορίες. Και ναι υπήρχε (και υπάρχει και θα υπάρχει) ο θεσμός των εν τω κόσμω άγαμων πρεσβυτέρων. Άλλωστε για ποιο λόγο την βυζαντινή περίοδο η πλειονότητα των μοναστηριών ήταν εντός των πόλεων;;; Δυστυχώς το μόνο που διαπιστώνω είναι ότι πολλοί έγγαμοι πρεσβύτεροι διαπνέονται από ένα έντονα αντιμοναχικό πνεύμα, και αντιμετωπίζουν με ζήλεια τους συλλειτουργούς τους αρχιμανδρίτες...

Ανώνυμος είπε...

Με συγχωρείτε πάτερ, αλλά άγαμοι κληρικοί στην Εκκλησία υπήρχαν και θα υπάρχουν. Καταλαβαίνω ότι ορισμένοι εξ αυτών είναι προβληματικές προσωπικότητες, αλλά δεν νομίζω ότι πρέπει να γενικεύουμε την κρίση μας. Μήπως και έγγαμοι κληρικοί δεν πέφτουν σε ανθρώπινα σφάλματα (αλήθεια πόσα διαζύγια ιερέων έχουμε;). Στην Εκκλησία της Κύπρου για παράδειγμα όπου οι άγαμοι κληρικοί διαμένουν στο Επισκοπείο και παράλληλα διακονούν σε ενορίες, δεν έχουν ούτε καν ρασοευχή! Δεν συνδέεται απαραίτητα ο άγαμος κλήρος με τον μοναχισμό. Γιατί αναφέρεστε λοιπόν συνεχώς σε υποσχέσεις περί εγκαταβιώσεως σε Μονή κτλ.; Ωσάν να είναι δηλαδή η παρθενία κώλυμα ιερωσύνης! Στην Ρωμαιοκαθολική εκκλησία όπου όλοι οι πρεσβύτεροι είναι άγαμοι δεν συνδέονται απαραίτητα με τον μοναχισμό. Υπάρχουν και σε αυτούς οι ιερομόναχοι (Monsignor) αλλά οι υπόλοιποι πρεσβύτεροι δεν συνδέονται με τον μοναχισμό!