Σάββατο 20 Αυγούστου 2022

Τα μυστικά της πνευματικής ζωής-Η επανάσταση εναντίον των παθών | π. Σπυρίδων Βασιλάκος | Σοφία Χατζή

Τα μυστικά της πνευματικής ζωής-Η επανάσταση εναντίον των παθών | π. Σπυρίδων Βασιλάκος | Σοφία Χατζή

Οι αγιασμένοι άνθρωποι επαναστατούν εναντίον των παθών τους και όχι εναντίον των άλλων
Τα μυστικά της πνευματικής ζωής με τον π. Σπυρίδωνα Βασιλάκο
___
Στον χρόνο που μας έδωσε ο Θεός καλλιεργείται η αγιότητα ή η αγριότητα.
Μέσα στην εκκλησία φεύγουμε από την θηριότητα και μεταβαίνουμε στη Θεότητα.
Η φυλακή της καρδιάς είναι ο φλοιός του εγωισμού, η σκληρότητα της ψυχής.
Οι λογισμοί, οι διαθέσεις και οι κινήσεις του ανθρώπου μεταδίδονται γύρω.



Η ορθοδοξία δεν είναι θρησκεία, είναι ειδύλιο λέει ο Κώστας Γανωτής.
Έτσι νοιώθουμε εμείς οι Χριστιανοί... Οι χριστιανοί και οι άλλοι;
Ο άλλος είναι εικόνα Θεού. Όταν χριστοποιηθούν όλα στην καρδιά μου, τότε ο άλλος είμαι εγώ, είναι ο παράδεισός μου.
Συγ-χωρούμε μέσα στην αγάπη του Θεού.

Λέμε ότι κατέχουμε την αλήθεια και έχουμε μια περηφάνια γι αυτό.
Έχουμε την αλήθεια, αλλά την ζούμε ;
Αν έχω την αλήθεια, τον Χριστό, είμαι ελεύθερος.
Όταν είμαι φυλακισμένος στο πάθος η αλήθεια έχει μείνει στο μυαλό μου, αλλά δεν έχει ποτίσει την ύπαρξή μου.
Πρέπει να βρω τα κομμάτια της ψυχής μου που δεν αγαπούν τον Χριστό, παραμένουν χωρίς ενέργεια και κίνηση απέναντι στην αγάπη Του. Έχω σκλαβωμένα σύνορα και καρδιά διχοτομημένη.
Λέω ότι πιστεύω στο Χριστό, αλλά βλέπω ότι δεν έχω λαχτάρα.
Περισσότερο λαχταρώ κάποιον δικό μου άνθρωπο και όχι τη χαρά της Θείας Λειτουργίας, χωρίς να διψώ.
Αν θέλω να δω μέσα μου, δεν θα έχω χρόνο για τίποτε άλλο γύρω.
Νοιώθουμε θλίψη ανεξήγητη γιατί μέσα μας κάποιο ζωντανό κομμάτι της ψυχής μας νεκρώθηκε. Η ψυχή συζεί με το σώμα και αυτό μεταδίδεται.
Ασχολούμαι με την κηδεία των άλλων γιατί έχει κόπο να κινητοποιηθώ για την Ανάσταση. Αυτό έχει κόπο και το αποφεύγουμε.
Η Ανάσταση είναι αποτέλεσμα του σταυρού. Ο εγωισμός δεν αφήνει να σηκώσουμε τον σταυρό. Αυτός θα χτίσει τις γέφυρες και θα δώσει πορεία.

Φοβόμαστε την αλλαγή ζωής, δεν ξεβολευόμαστε από τον εγωισμό μας που δεν είναι ζωή. Ας δοκιμάσουμε την προσπάθεια. Δεν έχουμε ακόμη γευτεί. Ο Σταυρός είναι το κουταλάκι με το οποίο τρως Ανάσταση.
Η Αγία Μαρία Αιγυπτία λέει πως θεωρούσε ζωή την ύβρη της φύσεως.
Το φορτίο μου είναι ελαφρύ, λέγει ο Κύριος. Ας δοκιμάσουμε μόνο μια φορά να πάρουμε τη γεύση.

Οι άγιοι μέσα στις δοκιμασίες και στους πόνους έχουν χαρά και ελπίδα. Διαφορετικά ο πόνος πολλαπλασιάζεται.
Οι δυσκολίες έρχονται για να μας παιδαγωγήσουν ;
Ο σεισμός γίνεται σωσμός. Ισοπεδώνονται τα παλιά και φθαρμένα για να χτιστούν νέα και λαμπερά.
Ο αββάς Ισαάκ Σύρος λέει να μην υπολογίζουμε τα παθήματα που συμβαίνουν σαν τιμωρία του Θεού. Δεν θα μας ζητήσει τι κάναμε στο παρελθόν, αλλά πως χρησιμοποιήσαμε αυτό που μας δόθηκε για να προχωρήσουμε.
Διαμελίζομαι στο γιατί που προκύπτει από ένα ατύχημα, μια πληγή και δεν σκέφτομαι τι έμαθα από αυτό, τι πήρα.
Από τις δοκιμασίες μετακινούμαστε, αφού δεν θέλουμε οι ίδιοι να μετακινηθούμε.

Δεν αρκεί να πιστέψουμε στο Θεό. Πρέπει να πιστέψουμε στην Αγάπη του Θεού. Αυτή θα διαλύσει τα πάντα, την αμφισβήτηση, την αμφιβολία, τη θλίψη, τα γιατί...
Η Ανάσταση είναι επανάσταση. Όχι εναντίον του άλλου, αλλά εναντίον του θανάτου, του σκότους.
Επανάσταση στα όρια του εαυτού μου είναι η Μετάνοια. Επειδή δεν έχουμε αυτή την επανάσταση, στρέφουμε λανθασμένα τη δράση αυτή προς τον άλλο.
Όταν επαναστατούν οι αγιασμένοι άνθρωποι εναντίον των παθών, δεν μπορούν να παλέψουν εναντίον του άλλου.
Το πάθος με παραμορφώνει, η αρετή με μεταμορφώνει.
Καταδικάζω τον εαυτό μου, αναδεικνύω το πρόσωπο και την εικόνα του Θεού.
Εάν δικαστείς πριν δικαστείς, δεν θα δικαστείς όταν δικαστείς.

Όλοι άλλοι φταίνε, όλα συνωμοτούν για να είναι άσχημα τα πράγματα για μας.
Λογισμοί, επιθυμίες, πράξεις, κίνηση, λόγος πρέπει να συνωμοτούν στον χώρο της ταπείνωσης για τη σωτηρία μου.
Συνειδητοποιούμε πρόσκαιρα όλα αυτά και στην πράξη χάνουμε. Περνούν όλα επιφανειακά.
Όλα χαϊδεύουν τις αισθήσεις μας και δεν φθάνουν στα αισθητήρια της ψυχής. Το βίωμα της Θείας Λειτουργίας θα έπρεπε να μας τρελαίνει.

Λέμε ότι πιστεύουμε, αλλά δεν βιώνουμε και αυτό μας κουράζει. Απαιτούμε μόνο από τους άλλους.
Ας δούμε τα πράγματα με την προοπτική ενός αγώνα σε ένα στίβο. Όλα γίνονται με σκοπό να φθάσουμε στο βίωμα, με συσπείρωση όλων των στοιχείων: της πίστης, αγάπης, ταπείνωσης, προσευχής, νηστείας.
Ας μην δρούμε μεμονωμένα. Όλα είναι συγκοινωνούντα δοχεία, όπως αναφέρει Ρώσος νηπτικός.
Τα στοιχεία αυτά συνεργάζονται, πρέπει να έχουν απόλυτη σχέση μεταξύ τους, είναι αδέλφια.
Ιερό ζευγάρι η Αγάπη και η Ταπείνωση κατά τον Άγιο Ιωάννη της Κλίμακας. Ας γίνουμε ο χώρος που οι αρετές παντρεύονται.
Πιστεύω είναι μια προοπτική προς το βίωμα.
Η πίστη είναι σαν το καρδιογράφημα. Πηγαίνει πάνω και κάτω, αυξάνεται - μειώνεται. Είναι ψυχογράφημα, είναι η ψυχή που παλεύει.
Πιστεύω Κύριε βοήθει μοι τη απιστία. Ας θυμηθούμε τον Απόστολο Πέτρο στη θάλασσα όταν άρχισε να βουλιάζει.
Θα έλθει σίγουρα το Χέρι του Χριστού στη ζωή μας.

Μας ελκύουν οι άνθρωποι που παλεύουν και όχι οι επηρμένοι.
Έχουμε όλα τα στοιχεία της εγκατάλειψης, της άρνησης, της προδοσίας, της αμαρτίας. Αυτά είναι τα στοιχεία της ζωής μας.
Ψάχνοντας τον εαυτό μας ας ψηλαφίσουμε τα αποτυπώματα της Αγάπης του Θεού στη ζωή μας και όταν τα διαπιστώσουμε αυτή η Αγάπη θα μας τρελάνει.

Ο Άγιος Εφραίμ Κατουνακιώτης κάνει διάλογο με τη Χάρη του Θεού και την ίδια του την ψυχή:
Ω Φως, Φως προαιώνιο, γλυκύτατο μου Φως, φώτιστον και μένα, το σκότος μου, διάλυσόν μου Φως μου την πόρωσή μου, την σκοτοδύνη μου.
Ω Φως, πότε θα σε ξαναδώ και πάλι. Έλα Φως, Φως της ψυχής μου, δεν έχω άλλη υπομονή...
Ψυχή μου έως πότε θα έχεις τα μάτια σου κλειστά. Ω ψυχή μου πόσο σε αδίκησα...! Αλλά έλα και συ προς το Φως, κι ας είσαι τυφλή. Το Φως θα σου ανοίξει τους οφθαλμούς σου.
____
Καινά και παλαιά, 07.04.2014, με τη Σοφία Χατζή

Ραδιοπαραμυθία - Μια εκπομπή της Σοφίας Χατζή, στο σταθμό της Πειραϊκής Εκκλησίας 91.2 FM που μεταδίδεται τις εργάσιμες μέρες, κάθε μεσημέρι στις 12:10 έως 13:00.

Επιμέλεια ήχου και μουσικής: Βαγγέλης Σφακιανάκης

δείτε περισσότερα στο youtube...
ΡΑΔΙΟΠΑΡΑΜΥΘΙΑ Σοφία Χατζή:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLVOw7e45N8AfBDlBujCCViMyx36BQGksz

Spotify (podcast): https://open.spotify.com/show/5X318QLNpY9Og41FIVelGS

δημιουργία βίντεο: kkaratz@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια: