Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2024

Τήν βρῆκαν; Τήν εἶδαν; - π.. Δανιήλ Ἀεράκη


 Τήν βρῆκαν; Τήν εἶδαν;

Ἀρχιμ. Δανιήλ Ἀεράκη


Εἴμαστε σίγουροι, ὅτι στή λεγόμενη εἰκόνα τῆς Μεγαλόχαρης ὑπάρχει τό πρόσωπο τῆς Παναγίας; Στίς 15 Αὐγούστου, ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, συνέτρεξε καί πάλι πλήθος λαοῦ στήν Τῆνο. Θά μπορούσαμε νά ποῦμε, πώς λάθος κάνουν καί οἱ αρμόδιοι τοῦ προσκυνήματος τῆς Τήνου, πού ὀργανώνουν πανηγύρι στήν Τῆνο τόν Δεκαπενταύγουστο, ἀφοῦ ό Ναός τους δέν εἶναι ἀφιερωμένος στήν Κοίμησι, ἀλλά στόν Εὐαγγελισμό.

● Τό σπουδαιότερο ὅμως δέν εἶναι αὐτό. Ἄλλωστε εἶναι τόσο διαφημισμένο τό τηνιακό προσκύνημα, ὥστε εἶναι καθημερινός μαγνήτης λαοῦ (πιστοῦ, ὀλιγοπίστου, ἀλλά καί ἀπίστου!).

● Τό σπουδαιότερο εἶναι ἄλλο, καί ἀπορεῖ κανείς, πῶς μ’ αὐτό δέν ἀσχολεῖται ἔστω ἕνας ἁρμόδιος. Μιλᾶνε γιά «εἰκόνα τῆς Μεγαλόχαρης». Καί φυσικά δέν ἐνοχλεῖ τό ὄνομα. Ἔχει ὄντως μεγάλη χάρι ἡ Θεοτόκος, ὡς ἔχουσα παρρησίαν πρός τόν Θεόν καί ὡς πρεσβεύουσα ὑπέρ πάντων ἡμῶν. Στ’ ἀλήθεια ὅμως, ὑπάρχει, ἔστω καί ἕνας, πού νά εἶδε πάνω στήν πολυσχιδῆ κορνίζα τό πρόσωπο τῆς Παναγίας, ἔστω καί ἴχνη του; Βλέπεις ἁπλῶς κορνίζα!

●Βλέπεις κολιέδες. Βλέπεις δακτυλίδια. Βλέπεις βραχιόλια. Βλέπεις ρολόγια. Βλέπεις χρυσαφικά ποικίλα. Πρόσωπο βλέπεις;

●Λέγεται, ὅτι ἡ ἁγια Πελαγία βρῆκε κατά θαυματουργικό τρόπο τήν εἰκόνα, πού ἔσπευσαν νά τήν ὀνομάσουν «Μεγαλόχαρη». Ἆραγε ἐκείνη πού τήν βρῆκε, τήν εἶδε κιόλας; Πολλοί διερωτῶνται: Ὅποιος τήν βρῆκε τήν εἰκόνα, γιατί... τήν ἔκρυψε; Πάντως γιά νά μή βλέπη κανείς οὔτε ἴχνος εἰκονίσματος, οὔτε ἴχνος προσώπου, αὐτό σημαίνει, ὅτι λέγεται ὅτι βρῆκαν κάποια εἰκόνα τής Παναγίας, ἀλλά... δέν τήν εἶδαν!

● Δέν γνωρίζουμε, πῶς καί πότε ἐγκαταστάθηκε στό προσκυνητάρι τῆς Τήνου κορνίζα χωρίς συγκεκριμένη εἰκόνα!!! Οὔτε γνωρίζουμε πῶς καί πότε κρεμάστηκαν μπροστά στήν κορνίζα χρυσᾶ καράβια καί χρυσά δέντρα!

● Ἡ εὐλάβεια στό πρόσωπο τῆς Θεοτόκου δέν μετριέται μέ χρυσᾶ τάματα οὔτε μέ μακρινά προσκυνηματικά ταξίδια. Μετριέται μέ τήν πίστι στό Μυστήριο τής σαρκώσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου, πού ό ἁγιώτατος ρόλος τῆς Μαρίας τῆς Παρθένου ὑπῆρξε ἡ σημαντικότερη ἀνθρώπινη προσφορά στή σαρκωμένη ΑΓΑΠΗ.

Ἆραγε οἱ διοικοῦντες τό προσκύνημα τῆς Τήνου σκέφτηκαν ποτέ, ὅτι σκέτα ξύλα δέν προσκυνᾶμε, ἔστω κι ἄν μέ πολύ χρυσάφι εἶναι περιτυλιγμένα;

● Ὅσο γιά τήν Μεγαλόχαρη, αὐτήν τήν βρίσκουμε παντοῦ, σέ κάθε ὀρθόδοξο Ναό καί σέ κάθε παρεκκλήσι καί ξωκκλήσι, καί μάλιστα στήν περίοπτο θέσι τοῦ τέμπλου. Θέλουμε νά ἐλπίζουμε, ὅτι οἱ πρεσβεῖες τῆς Παναγίας γιά μία σωστή λατρεία καί μία τιμητική προσκύνησι σώζει ἀπό προσκυνήσεις καί ἀνυπάρκτων ἀκόμη εἰκόνων!


5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

«Γηράσκω δ' αιεί πολλά διδασκόμενος»

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι διακρίνεται η μορφή τής Παναγίας σε παλιές φωτογραφίες χωρίς τα τάματα...

Ανώνυμος είπε...

Γιατί καλέ μας πάτερ έχετε τέτοιους λογισμούς;
Μήπως βλέπετε εσείς κάθε που μεταλαμβάνετε των αχράντων μυστηρίων σάρκα και αίμα Κυρίου; Κι αν δε βλέπετε τότε τι; δεν υπάρχει Σώμα και Αίμα; Τζάμπα κοινωνάτε;;
Ή δεν γνωρίζετε πως πολλές παλιές εικόνες αν και δεν υπάρχει κανένα ίχνος του εικονιζόμενο προσώπου σ'αυτες και όμως τίθενται προς προσκύνηση όπως π.χ. η εικονα της Παναγίας Σουμελά στο Βέρμιο;;
Δεν ενθυμείσθε το φοβερό εκείνο με την σκιά του Απ. Πετρου;
Πραξ. 5,15 ὥστε κατὰ τὰς πλατείας ἐκφέρειν τοὺς ἀσθενεῖς καὶ τιθέναι ἐπὶ κλινῶν καὶ κραβάττων, ἵνα ἐρχομένου Πέτρου κἂν ἡ σκιὰ ἐπισκιάσῃ τινὶ αὐτῶν." ώστε να δείτε κάπως αλλιώς το πώς πιστεύουν οι άνθρωποι και πώς τελικά γίνονται τα θαύματα;
Ή και γιαυτό θα εκφράσετε ενστάσεις;

Περπερίδης Χαράλαμπος

Σωτηρία είπε...

Ίσως είναι κατεστραμμενη στο μεγαλύτερο μέρος της η Εικόνα και γι αυτό την κάλυψαν. Η Παναγια Σουμελα και η Εικοσιφοινισσα, όμως, είναι τελείως κατεστραμμενες και οι υπεύθυνοι των προσκυνηματων τις έχουν αφήσει όπως είναι και έτσι τις ασπάζονται και τις προσκυνούν οι πιστοί (είναι πάντως δύσκολο να εξηγήσεις σε μη Ορθοδοξους Χριστιανούς αυτό το πράγμα). Τέλος πάντων, θα ήθελα να σχολιαστεί αυτό το άρθρο, που με εξέπληξε ευχάριστα.

jean alatzo είπε...

" τίς γὰρ μείζων ἐστίν, ὁ χρυσὸς ἢ ὁ ναὸς ὁ ἁγιάσας τὸν χρυσόν; " Τι ίδιο και για τις εικόνες ,που επικαλύπτονται με ασήμι ή χρυσό και δεν βλέπεις παρά μόνον ελάχιστα στοιχεία της εικόνας. Ακόμα και οι φθαρμένες έχουν μεγαλύτερη λατρευτική αξία από τα μέταλλα.......η κάπνα της φωτιάς
της Σμύρνης ή της μονής Σουμελά βγάζει αγιότητα . Μανία με επίδειξη χλιδής κοσμημάτων ,χώρια τα εγκόλπια .....Που είσαι Φ.Κόντογλου .