Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

ΤΡΙΚΥΜΙΑ ΕΝ ΠΟΤΗΡΙΩ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

  Το «γκράφιτι του Αλεξαμένου» ή «βλάσφημο γκράφιτι» είναι εγχάρακτη παράσταση που βρέθηκε σε τοίχο δωματίου στον Παλατινό λόφο της Ρώμης. *


ΤΡΙΚΥΜΙΑ  ΕΝ  ΠΟΤΗΡΙΩ

 ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

        Πολύ φοβάμαι ότι, πέρα από όσα γράφτηκαν, και όση αλήθεια έχει το καθένα, ουσιαστικά περί αυτού πρόκειται ! Γιατί. Το μέγα και ασύγγνωστο λάθος στο περί την Εθνική Πινακοθήκη και τη σχετική Έκθεση συμβάν έγκειται στην περί την ελευθερία της τέχνης υποκρισία του Ελληνικού Κράτους-Υπουργείο Πολιτισμού-να δώσει θέση στο επίσημο βήμα του σε έργα τέχνης που προσβάλλουν απροκάλυπτα κακοποιητικά Πανάγια Πρόσωπα τιμώμενα έτσι ή αλλιώς από τη μέγιστη πλειοψηφία των ορθόδοξων Ελλήνων, και όχι μόνο, πολιτών ! Και σαν κάτι να λέει περί αυτού και το Σύνταγμα. Κατά τα άλλα καθένας γράφει ελεύθερα και εκφράζεται «εκ του περισσεύματος της καρδίας αυτού» !

     Επί του προκειμένου στο Χριστό είπαν κατά πρόσωπο. «Εν τω Βεελζεβούλ τω άρχοντι των δαιμονίων εκβάλλει τα δαιμόνια»-Μτ.12.24. Και τι έκανε Εκείνος; Ξεσκέπασε με τα γνωστά «ουαί» όλους αυτούς ! Και όταν μιλούσε στους μαθητές για το επερχόμενο πάθος του, κι αυτοί αντί άλλης απαντήσεως του είπαν. «Κύριε, ιδού μάχαιραι δύο» ! Ο Χριστός τι απάντησε; «Ο δε είπεν αυτοίς. Ικανόν εστίν» ! Με άλλα λόγια, «δεν καταλάβατε τίποτα. Το αυτό και την ώρα της σύλληψης που ο Πέτρος τράβηξε μαχαίρι ! «Βάλε την μάχαιραν εις την θήκην», του είπε, ο δικός μου δρόμος δεν είναι αυτός, αλλά αυτός ! «Το ποτήριον ο δέδωκέ μοι ο πατήρ, ου μη πίω αυτό»; Τι πας να κάνεις, δηλαδή, να εμποδίσεις να πιω το ποτήρι που μου όρισε ο Πατέρας, ήτοι να σταυρωθώ»;

       Εμφανέστατα αυτά για το αν η Εκκλησία Του είναι υπέρ οποιαδήποτε μορφής βίας για την προάσπιση της Αλήθειας Του, ως της Αλήθειας της ή υπέρ της μαρτυρικής οδού.  Από κει και πέρα υπάρχει παμπάλαια παράσταση του Χριστού ως σταυρωμένου γάιδαρου ! Και όσο για την ερωτική σχέση του με τη Μαρία τη Μαγδαληνή και τα παιδιά που έκανε μαζί της, γνωστά πράγματα. Είπαμε ο καθένας βγάζει έξω του, αυτό που έχει μέσα του, και το δυστύχημα είναι ότι, μπορεί αυτός να είναι και … βαπτισμένος χριστιανός.

      Επανέρχομαι, λοιπόν, και επαναλαμβάνω. Το μέγα και ασύγγνωστο λάθος στο περί την Εθνική Πινακοθήκη και τη σχετική Έκθεση συμβάν έγκειται στην περί την ελευθερία της τέχνης υποκρισία του Ελληνικού Κράτους-Υπουργείο Πολιτισμού-να δώσει θέση στο επίσημο βήμα του σε έργα τέχνης που προσβάλλουν αποκάλυπτα κακοποιητικά Πανάγια Πρόσωπα τιμώμενα έτσι ή αλλιώς από τη μέγιστη πλειοψηφία ορθόδοξων Ελλήνων, και όχι μόνο, πολιτών ! Και «ο νοών, νοείτω» ό,τι δει !

Αθανάσιος Κοτταδάκης

*Σημείωση Ιστολόγου: Το «γκράφιτι του Αλεξαμένου» ή «βλάσφημο γκράφιτι» είναι εγχάρακτη παράσταση που βρέθηκε σε τοίχο δωματίου στον Παλατινό λόφο της Ρώμης.
Πρόκειται για μια σταυρωμένη ανθρωπόμορφη φιγούρα με κεφαλή γαϊδάρου, που στην άνω δεξιά πλευρά της παράστασης υπάρχει ένα σχήμα που μοιάζει με το γράμμα ύψιλον ή σταυρό τύπου ταυ. Στα αριστερά της αναπαράστασης απεικονίζεται ένας νεαρός άνδρας, ο οποίος ανασηκώνει το δεξί του χέρι σε μια κίνηση που πιθανώς υποδηλώνει λατρευτική πρόθεση....
 Κάτω από τον σταυρό υπάρχει μια επιγραφή, η οποία αναφέρει ΑΛΕΞΑΜΕΝΟC CΕΒΕΤΕ ΘΕΟΝ και η οποία ερμηνεύεται ως «Ο Αλεξάμενος σέβεται [τον] θεό του». Άλλη εναλλακτική πρόταση είναι: « «Ο Αλεξάμενος λατρεύει έναν [κάποιον] θεό»....

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Σωστή τοποθέτηση με νηφαλιότητα και με ουσιώδεις αναφορές. Εξαιρετικό κλείσιμο του άρθρου.

Ανώνυμος είπε...

᾿Εξαιρετικὸ ἄρθρο.