Τρίτη 15 Απριλίου 2025

Το Ευαγγελικό ανάγνωσμα της Προηγιασμένης της Μεγάλης Τρίτης - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Το Ευαγγελικό ανάγνωσμα της Προηγιασμένης της Μεγάλης Τρίτης (Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον 24:36 – 26:2) είναι πλούσιο σε θεολογικό και πνευματικό περιεχόμενο και συνδέεται με την εσχατολογία (τη διδασκαλία για τα έσχατα), την προετοιμασία για τη Δευτέρα Παρουσία και την κλήση για εγρήγορση και μετάνοια. Ορισμένα βασικά σημεία:

1. Ματθαίος 24:36-44 – Η ημέρα και η ώρα της Δευτέρας Παρουσίας

Στα εδάφια αυτά, ο Χριστός δηλώνει πως ούτε οι άγγελοι ούτε ο ίδιος ως άνθρωπος γνωρίζουν την ημέρα και την ώρα της Δευτέρας Παρουσίας – μόνο ο Πατέρας το γνωρίζει. Αυτό υπογραμμίζει την αδυναμία του ανθρώπου να προβλέψει την έλευση του Κυρίου και την ανάγκη για συνεχή πνευματική εγρήγορση.

Ερμηνεία:Η άγνοια της συγκεκριμένης ημέρας έχει ως σκοπό να κατευθύνει τους πιστούς σε συνεχή προετοιμασία. Η Εκκλησία τονίζει τη σημασία της πίστης και της μετάνοιας, ώστε ο κάθε άνθρωπος να είναι έτοιμος ανά πάσα στιγμή να συναντήσει τον Χριστό.

Παραλληλισμός με την εποχή του Νώε:Όπως στην εποχή του Νώε, οι άνθρωποι ζούσαν αμέριμνα, έτσι και σήμερα υπάρχει ο κίνδυνος της πνευματικής αδιαφορίας. Ο Χριστός καλεί τους πιστούς να προσέχουν και να μην παρασύρονται από τις μέριμνες του κόσμου.

2. Ματθαίος 24:45-51 – Η παραβολή του πιστού και φρόνιμου δούλου

Η παραβολή αυτή δείχνει την ευθύνη που έχουν οι πιστοί να εκτελούν σωστά τα καθήκοντά τους εν όψει της Δευτέρας Παρουσίας.

Ο πιστός δούλος:Αντιπροσωπεύει τον άνθρωπο που παραμένει πιστός στο έργο που του ανέθεσε ο Θεός. Η αμοιβή του είναι η συμμετοχή στη χαρά του Κυρίου.

Ο κακός δούλος:Αντιπροσωπεύει τον αμελή και αδιάφορο πιστό που εκμεταλλεύεται την απουσία του Κυρίου. Η τιμωρία του είναι η αποκοπή από τη Βασιλεία του Θεού.

Ερμηνεία:Η Εκκλησία διδάσκει ότι κάθε πιστός έχει καθήκον να ζει με υπευθυνότητα και αφοσίωση, προσμένοντας την επιστροφή του Κυρίου. Η παραμέληση αυτής της ευθύνης οδηγεί στη φθορά και την πνευματική αποξένωση.

3. Ματθαίος 25:1-13 – Η παραβολή των δέκα παρθένων

Η παραβολή αυτή αναφέρεται στην προετοιμασία για τη συνάντηση με τον Νυμφίο, που είναι ο Χριστός.

Οι φρόνιμες παρθένες:Συμβολίζουν τους πιστούς που ζουν με πνευματική εγρήγορση και έχουν «λάδι» στις λαμπάδες τους, δηλαδή την ενεργή πίστη, τα καλά έργα και τη χάρη του Αγίου Πνεύματος.

Οι μωρές παρθένες:Συμβολίζουν όσους παραμελούν τη σχέση τους με τον Θεό και δεν είναι έτοιμοι να Τον συναντήσουν.

Ερμηνεία:Η Εκκλησία διδάσκει ότι η πνευματική ζωή απαιτεί συνεχή αγώνα. Η προετοιμασία για τη Δευτέρα Παρουσία δεν είναι στιγμιαία αλλά διαρκής, ώστε ο κάθε πιστός να είναι έτοιμος για την αιώνια Βασιλεία.

4. Ματθαίος 25:31-46 – Η τελική κρίση

Ο Χριστός περιγράφει τη σκηνή της τελικής κρίσης, όπου όλοι οι άνθρωποι θα κριθούν με βάση την αγάπη τους προς τον πλησίον.

Τα κριτήρια της κρίσης:Η βοήθεια προς τους φτωχούς, τους πεινασμένους, τους ασθενείς και τους φυλακισμένους. Ό,τι κάνει κανείς σε αυτούς, το κάνει στον ίδιο τον Χριστό.

Ερμηνεία:Η σωτηρία δεν εξαρτάται μόνο από την πίστη αλλά και από τα έργα της αγάπης. Η Εκκλησία διδάσκει ότι η αγάπη προς τον πλησίον είναι έκφραση της αγάπης προς τον Θεό.

5. Ματθαίος 26:1-2 – Η πρόρρηση του Πάθους

Ο Χριστός προλέγει στους μαθητές Του ότι σε δύο ημέρες θα παραδοθεί για να σταυρωθεί.

Ερμηνεία:Η πρόρρηση υπογραμμίζει την εθελούσια θυσία του Χριστού για τη σωτηρία του ανθρώπου. Στην Ορθόδοξη παράδοση, η Σταύρωση και η Ανάσταση του Χριστού είναι αδιαχώριστες και συνιστούν το αποκορύφωμα του σχεδίου της σωτηρίας.

Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Δεν υπάρχουν σχόλια: