Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ὁ «Ἀπόστολος» πού ἀναγινώσκεται στή Θ. Λειτουργία τῆς Μ. Πέμπτης, ἔχει σχέση μέ τή συμμετοχή τῶν πιστῶν
στή Θ. Κοινωνία
(Α΄Κορ.17:23-32). Ὁ Παῦλος δέν ἀναφέρθηκε χωρίς λόγο στό συγκεκριμένο θέμα.
Δόθηκε ἀφορμή.
Ὑπῆρχε συνήθεια στήν πρώτη Ἐκκλησία, μετά
τήν Κυριακάτικη Λειτουργία, νά ἀκολουθεῖ «τραπέζι»· τό λεγόμενο «Κυριακό Δεῖπνο». Ὅμως, ἄλλος ἔτρωγε μέχρι διαρρήξεως τῆς κοιλίας,
ἄλλος πεινοῦσε.
Παραλλήλως, μεταξύ τῶν πιστῶν, ὑπῆρχαν φατρίες, διαρέσεις (Α΄Κορ.17:17-22)· ἡ μία φατρία
«ἔθαβε» τήν ἄλλη. Καί κοινωνοῦσαν. Ἀποτέλεσμα; Ἄλλοι ἀρρώστησαν βαριά, ἄλλοι-πολλοί πέθαναν!(Α΄Κορ. 11:30).
Ἔχουμε διερωτηθεῖ, μήπως καί σέ μᾶς ἡ Θ.
Κοινωνία προκαλέσει ἀρρώστιες, θάνατο ἤ καί περιπέτειες στή ζωή μας;! ΄(Χρυσόστομος. εἰς Α΄πρός Τιμόθεον P.G. 62: 529 & ΣΤ΄περί Ἀκαταλήπτου P.G. 48: 749). Καί μήπως αὐτή ἡ ἄνετη (!) προσέλευση στά Μυστήρια, πρόκειται γιά πόλεμο ἐκ
δεξιῶν, ὥστε νά ὁδηγηθοῦμε στήν καταφρόνηση τοῦ Μυστηρίου, μέ ὅ,τι αὐτό
σημαίνει;
«Κοινωνῶ σέ κάθε Λειτουργία», εἶπε ἕνας χριστιανός. Ὅταν ἔλαβε «ἐντολή» νά κοινωνεῖ πιό ἀραιά, γιά νά μπορεῖ νά προετοιμάζεται, «χάλασε» τόν κόσμο. Πρόκειται γιά νοσηρή κατάσταση. Καί δέν εἶναι ἡ μοναδική περίπτωση...
Πολλοί παγιδεύονται ἀπό τό λόγο τοῦ Μ.
Βασιλείου, ὅτι ἡ
καθημερινή Θ. Κοινωνία εἶναι «καλόν καί ἐπωφελές» (P.G. 32: 484). Ναί, ἀλλά γιά ποιόν; Π.χ., καί γι'αὐτόν πού κατακρίνει; Καί γι'αὐτόν πού ἀκούει τόν καταλαλοῦντα; Ὄχι, ἀπαντᾶ ὁ Μ. Βασίλειος· καί οἱ δύο ἀποκλείονται
τῆς Θ. Κοινωνίας· «ἀφορισμοῦ
καί ἀμφότεροι» (P.G. 31:1101)· δηλαδή, γι'αὐτόν πού μαγάρισε τήν ψυχή του μέ τήν κατάκριση, εἶναι,
κατά τό Μ. Βασίλειο,
πιό ὠφέλιμο νά μείνει ἀκοινώνητος (!) παρά νά κοινωνήσει!
Τό συμπέρασμα: Ἡ Θ. Κοινωνία γίνεται «εἰς
ὑγείαν ψυχῆς καί σώματος... εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί εἰς ζωήν αἰώνιον»,
στούς καθαρούς στήν ψυχή καί στό σῶμα. Καλή Ἀνάσταση!
19 σχόλια:
Οι καθαροί δεν έχουν ανάγκη από την θεία Κοινωνία. Οι αμαρτωλοί την έχουν ώστε Αυτή να γίνει εις ίασιν ψυχής. Ας το καταλάβουμε η θεία Κοινωνία δεν είναι για τους αγίους, είναι για τους αμαρτωλούς. Ο ιερέας λέει μετά φόβου, Θεού πίστεως και αγάπης προσέλθετε. Δεν λέει η αναμάρτητοι, οι άγιοι, οι καθαροί, οι εκλεκτοί να προσέλθουν.
Η θεία Λειτουργία είναι για να κοινωνήσουν οι πιστοί και όχι για να περάσουν την ώρα τους προσευχόμενοι εκεί
Ειδικά τίς ημέρες αυτές, Μ. Πέμπτη,Μ. Σάββατο,Ανάσταση οι περισσότεροι που κοινωνούν είναι "οι άρπα κόλλα"χριστιανοί...
Όσοι έχουν εξομολογηθεί και νιώθουν καθαρή τη συνείδησή τους μπορούν να κοινωνήσουν οποιαδήποτε ημέρα της εβδομάδος. Οι ιερείς, οι οποίοι σε κάθε Θεία Λειτουργία κοινωνούν είναι αναμάρτητοι; είναι καθαροί; Τι συμβαίνει με αυτούς; Μπροστά στο Θεό είμαστε όλοι ίδιοι και κληρικοί και λαϊκοί.
Το ερώτημα είναι ισχύει αυτό που λέει ο Απόστολος Παύλος;
Ἡ τράπεζα γέμει, τρυφήσατε πάντες. Ὁ μόσχος πολύς, μηδείς ἐξέλθη πεινῶν. Πάντες ἀπολαύσατε τοῦ συμποσίου τῆς πίστεως˙ πάντες ἀπολαύσατε τοῦ πλούτου τῆς χρηστότητος. Μηδείς θρηνείτω πενίαν˙ ἐφάνη γάρ ἡ κοινή Βασιλεία.
Κατηχητικός λόγος Άγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου
Τα σχόλια είναι εκτός θέματος, οι σχολιαστές δεν ξέρουν να διαβάσουν...
Προς 1:23 ... εύλογη η απορία καί όντως ουδείς αναμάρτητος, ούτε οι ιερείς... αυτό που θα πρέπει όμως να κάνουμε κληρικοί και λαϊκοί να μετέχουμε στο μυστήριο της μετανοίας και εξομολογήσεως καί με το έλεος του Θεού να κοινωνούμε.
Οι ιερείς φέρουν την ιερωσύνη καί τελούν τα μυστήρια, εννοείται ότι κοινωνούν σε κάθε θ. Λειτουργία, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει νά έχουν μεγαλύτερη συναίσθηση της ευθύνης τους καί της ανθρώπινης αδυναμία τους...
Ο Άγιος Εφραίμ ο Κατουνακιώτης επί 50 χρόνια τελούσε καθημερινά την θεία λειτουργία.
Έλεγε λοιπόν στα τελευταία του και είναι καταγεγραμμένο : ουδέποτε κοινώνησα απροετοίμαστος.
Ας κάνουμε τις συγκρίσεις....
Προσπαθώ να βρω τις παραπομπές, αλλά η Α προς Κορινθίους έχει 16 κεφάλαια, δεν υπάρχει κεφάλαιο 17. Μπορεί κάποιος παρακαλώ να βοηθήσει; Προφανώς πρόκειται για τυπογραφικό λάθος
Είναι ένα ερώτημα ας μας απαντήσει ο πατήρ Βασίλειος δεν ισχύει για τους ιερείς ; εκτός αν δεν κατακρίνουν ποτέ και δεν καταλαλούν και δεν ακούν αυτούς που τα κάνουν.
Πράγματι οι σχολιαστές έχουν να πουν πάντα κάτι που δεν αφορά στο κείμενο ακριβώς
Σωστό
απάντηση στον 17 Απριλίου 2025 στις 3:04 μ.μ., 1 Κορ. 1:10. 11: 17-22
Κεφάλαιο 11
Χαίρεται, ο Απόστολος της Θείας Λειτουργίας της Μεγάλης Πέμπτης σύμφωνα με το Τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας είναι : Α' Κορ. ία 23-32.
Η Θεία Κοινωνία γιατρεύει τους ασθενείς στο σώμα και στην ψυχή. Ποτέ δεν προκάλεσε ασθένεια σωματική και δρα θαυματουργικά. Είναι βλασφημία να λέγονται αυτά.
Πράγματι, μέχρι τον 18ο αιώνα είχε αναπτυχθεί μία αντίληψη, ότι η ,Θεία Κοινωνία πρέπει να είναι αραιή.
Ομως ο Αγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης με το έργο του "Περί Συνεχούς Θείας Μεταλήψεως" έθεσε το θέμα σε ορθή βάση, άν καί αντιμετώπισε αντιδράσεις καί ειρωνικά σχόλια ακόμη καί από Αγιορείτες Μοναχούς.
Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό το περιστατικό, όταν τού έθεσαν το επιχείρημα ότι η Οσία Μαρία η Αιγυπτία Εκοινώνησε μία φορά στη ζωή της καί εσώθη, ο Οσιος απάντησε ότι οι Ασκητές καί οι Ερημίτες όταν δέν υπάρχει ναός σε κοντινή απόσταση συγχωρούνται, αλλά όταν υπάρχει ναός καί δέν Κοινωνούν, προφασιζόμενοι λόγους ευσεβείας, αμαρτάνουν καί αυτοί.
Πιστεύω ότι αν κάποιος ξεκινήσει ζωή πνευματική χθες,αυτός αρχίζει την εξαγορευση των αμαρτημάτων του στο εξομολογηταριο συνεχώς και κατά τακτικά χρονικά διαστήματα .
Και όχι εξομολόγηση μια φορά .
Και όσο τα εξαγορευει ,τόσο ανακαλύπτει και άλλα με τον καιρό,που δε θυμόταν.
Έρχεται κάποιος καιρός που δε θυμάται αλλα και σκάει το μυαλό του και ζητάει από τον Θεό να του δείξει .
Και ο Θεός του βγάζει αλλα ,τα βλέπει ότι δεν ήταν σωστά.
Πέφτει σε άλλα και αλλα κ.α.
Κανένας από όσους άσκησαν την αγνεία (αγνότητα)δεν είναι δικό τους κατόρθωμα!
Απλά αναθέσεις τις αδυναμίες σου στον Κύριο!
Φυσικά και η θεία Κοινωνία είναι το φαρμακο για την δική μου κρίση,επειδή δίνει χαρα ,ελπίδα,πίστη, αγάπη κλπ
Νομίζω και όσα χρειάζονται ο καθένας για την σωτηρία του....
Έχουμε μέλλον!
Θα προτιμούσα να γνωρίζω γιατί Κοινωναω ,περισσότερο από το ότι πρέπει να Κοινωναω συχνότερα και χωρίς συναίσθηση.
Γιατί έρχεται η συναίσθηση μετέπειτα πιο ισχυρή,όταν μετρα κανείς και την τρίχα .
Ο ληστής στο Σταυρο που δεν πίστεψε στον Ι.Χ ,δεν πίστεψε στη Δωρεα,δεν περίμενε καμμία Χαρη από τον Χριστο γι'αυτό και φθάνει στην σκληρότητα...
Όποιος όμως ελπίζει στον Χριστό ,ελπίζει στη γιατρεια. του,αυτός κάνει προσπάθειες με όλες του τις δυνάμεις που έχει !
Αυτός όμως που δε θέλει την σωτηρία του,αυτός πέφτει στο κακό συνεχώς.
Η μετάνοια είναι το κλειδί και οι προσπάθειες, με τα Μυστήρια,με τη μελέτη,την προσευχή κλπ,την φιλανθρωπία.
Αφησε την ασθένεια σου στον Κύριο ( εξομολόγηση) με συναίσθηση και η Θ.Κοινωνια φυσικά με συναίσθηση!!
Σε οδηγεί το αγ.πνευμα εξομολόγηση,θεία κοινωνία και ξανά και πάλι συχνά και πιο αργά και πάλι συχνά,επειδή θέλεις ...
Υπάρχουν ψυχές οι οποίες κοινωνούν συχνά και ακούω,το πρωί ήπιαν λίγο καφέ να στηριχθούν και πήγαν στην θ.Κοινωνια.
Άλλοι δεν πήγαν στην εξομολόγηση αλλά τους έδωσε ευχή ο ιερέας.
Χρειάζεται περισσότερη επαγρύπνηση του εαυτού μας !!
Εάν Ο Κύριος,δεν γκρε-μισει τον οίκο της σαρκός και δεν οικοδο-μισει τον οίκο της ψυχής,άδικα άγρυπνησε και νηστευσε αυτός που αποφάσισε να γκρεμίσει τον οίκο ψλμ ρκς'1).
Έχουμε δρόμο όλοι ,αλλά τουλάχιστον να προσπαθούμε φιλότιμα!
Καλή Ανάσταση!
Λόγω των ημερών άργησα να συμμετέχω στα σχόλια....
ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ άγιες ψυχές που γνωρίζουν πάρα πολλά.
Εγώ γνωρίζω αυτά που έχω βιώσει.
Δημοσίευση σχολίου