Ορισμένα βασικά σημεία του Ευαγγελικού
αναγνώσματος στον Όρθρο της Μεγάλης Τρίτης (Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο 22:15 –
23:39):
1. Ματθαίος 22:15–22: Η ερώτηση για τον φόρο προς τον Καίσαρα
Σε αυτή την ενότητα, οι Φαρισαίοι προσπαθούν να παγιδεύσουν τον Ιησού, ρωτώντας τον αν είναι σωστό να πληρώνουν φόρο στον Καίσαρα. Ο Ιησούς, αναγνωρίζοντας την υποκρισία τους, απαντά: «Απόδοτε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ» (Ματθ. 22:21).
Ερμηνεία:
Η απάντηση του Ιησού δείχνει την ισορροπία μεταξύ των κοσμικών και των πνευματικών καθηκόντων. Η Εκκλησία διδάσκει ότι οι χριστιανοί οφείλουν να είναι νομοταγείς πολίτες, αλλά παράλληλα να ζουν με πίστη και υπακοή στον Θεό.
Υπογραμμίζεται ότι ο Θεός είναι ο απόλυτος Κύριος, και η κοσμική εξουσία δεν μπορεί να υποκαθιστά τη θεϊκή.
2. Ματθαίος 22:23–33: Η ανάσταση των νεκρών
Οι Σαδδουκαίοι, οι οποίοι δεν πιστεύουν στην ανάσταση, θέτουν μία ερώτηση στον Ιησού σχετικά με τη γυναίκα που παντρεύτηκε επτά αδέλφια, προσπαθώντας να τον εκθέσουν. Ο Ιησούς απαντά ότι μετά την ανάσταση, οι άνθρωποι δεν παντρεύονται, αλλά είναι όπως οι άγγελοι στον ουρανό.
Ερμηνεία:
Η απάντηση του Ιησού αποκαλύπτει τη φύση της αιώνιας ζωής, η οποία είναι διαφορετική από την επίγεια. Η Εκκλησία διδάσκει ότι η ανάσταση είναι πραγματικότητα και ότι οι σχέσεις στον ουρανό υπερβαίνουν τις ανθρώπινες αντιλήψεις.
Η ενότητα αυτή ενισχύει την ελπίδα των πιστών για τη ζωή μετά θάνατον.
3. Ματθαίος 22:34–40: Η μεγάλη εντολή της αγάπης
Όταν οι Φαρισαίοι ρωτούν ποια είναι η μεγαλύτερη εντολή, ο Ιησούς απαντά: «Αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου ... και τον πλησίον σου ως σεαυτόν» (Ματθ. 22:37–39).
Ερμηνεία:
Η Εκκλησία διδάσκει ότι η αγάπη προς τον Θεό και τον πλησίον είναι η ουσία της χριστιανικής ζωής. Όλες οι άλλες εντολές βασίζονται σε αυτές τις δύο.
Η αγάπη προς τον πλησίον δεν είναι μόνο ηθικό καθήκον, αλλά έκφραση της αγάπης προς τον Θεό.
4. Ματθαίος 23:1–36: Καταδίκη της υποκρισίας των Γραμματέων και Φαρισαίων
Σε αυτή την ενότητα, ο Ιησούς καταδικάζει την υποκρισία και την αλαζονεία των Γραμματέων και των Φαρισαίων, αναφέροντας τα επτά «ουαί» που στηλιτεύουν τις αμαρτίες τους.
Ερμηνεία:
Η Εκκλησία βλέπει αυτή την ενότητα ως προειδοποίηση για την αποφυγή της υποκρισίας. Οι χριστιανοί καλούνται να ζουν με ειλικρίνεια, ταπεινότητα και γνήσια πίστη.
Τα «ουαί» τονίζουν τη σημασία της εσωτερικής καθαρότητας και της έμπρακτης εφαρμογής της πίστης.
5. Ματθαίος 23:37–39: Θρήνος για την Ιερουσαλήμ
Ο Ιησούς θρηνεί για την Ιερουσαλήμ, η οποία δεν δέχθηκε τους προφήτες και τελικά θα τον απορρίψει. Προφητεύει την καταστροφή της, αλλά και την ελπίδα της σωτηρίας.
Ερμηνεία:
Ο θρήνος του Ιησού δείχνει τη θεία αγάπη και τη μακροθυμία. Παρά την απόρριψη από τον λαό Του, ο Ιησούς προσφέρει τη σωτηρία.
Η φράση «Ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου» (Ματθ. 23:39) υποδηλώνει τη δευτέρα παρουσία του Χριστού, που θα φέρει την τελική αποκατάσταση.
1. Ματθαίος 22:15–22: Η ερώτηση για τον φόρο προς τον Καίσαρα
Σε αυτή την ενότητα, οι Φαρισαίοι προσπαθούν να παγιδεύσουν τον Ιησού, ρωτώντας τον αν είναι σωστό να πληρώνουν φόρο στον Καίσαρα. Ο Ιησούς, αναγνωρίζοντας την υποκρισία τους, απαντά: «Απόδοτε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ» (Ματθ. 22:21).
Ερμηνεία:
Η απάντηση του Ιησού δείχνει την ισορροπία μεταξύ των κοσμικών και των πνευματικών καθηκόντων. Η Εκκλησία διδάσκει ότι οι χριστιανοί οφείλουν να είναι νομοταγείς πολίτες, αλλά παράλληλα να ζουν με πίστη και υπακοή στον Θεό.
Υπογραμμίζεται ότι ο Θεός είναι ο απόλυτος Κύριος, και η κοσμική εξουσία δεν μπορεί να υποκαθιστά τη θεϊκή.
2. Ματθαίος 22:23–33: Η ανάσταση των νεκρών
Οι Σαδδουκαίοι, οι οποίοι δεν πιστεύουν στην ανάσταση, θέτουν μία ερώτηση στον Ιησού σχετικά με τη γυναίκα που παντρεύτηκε επτά αδέλφια, προσπαθώντας να τον εκθέσουν. Ο Ιησούς απαντά ότι μετά την ανάσταση, οι άνθρωποι δεν παντρεύονται, αλλά είναι όπως οι άγγελοι στον ουρανό.
Ερμηνεία:
Η απάντηση του Ιησού αποκαλύπτει τη φύση της αιώνιας ζωής, η οποία είναι διαφορετική από την επίγεια. Η Εκκλησία διδάσκει ότι η ανάσταση είναι πραγματικότητα και ότι οι σχέσεις στον ουρανό υπερβαίνουν τις ανθρώπινες αντιλήψεις.
Η ενότητα αυτή ενισχύει την ελπίδα των πιστών για τη ζωή μετά θάνατον.
3. Ματθαίος 22:34–40: Η μεγάλη εντολή της αγάπης
Όταν οι Φαρισαίοι ρωτούν ποια είναι η μεγαλύτερη εντολή, ο Ιησούς απαντά: «Αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου ... και τον πλησίον σου ως σεαυτόν» (Ματθ. 22:37–39).
Ερμηνεία:
Η Εκκλησία διδάσκει ότι η αγάπη προς τον Θεό και τον πλησίον είναι η ουσία της χριστιανικής ζωής. Όλες οι άλλες εντολές βασίζονται σε αυτές τις δύο.
Η αγάπη προς τον πλησίον δεν είναι μόνο ηθικό καθήκον, αλλά έκφραση της αγάπης προς τον Θεό.
4. Ματθαίος 23:1–36: Καταδίκη της υποκρισίας των Γραμματέων και Φαρισαίων
Σε αυτή την ενότητα, ο Ιησούς καταδικάζει την υποκρισία και την αλαζονεία των Γραμματέων και των Φαρισαίων, αναφέροντας τα επτά «ουαί» που στηλιτεύουν τις αμαρτίες τους.
Ερμηνεία:
Η Εκκλησία βλέπει αυτή την ενότητα ως προειδοποίηση για την αποφυγή της υποκρισίας. Οι χριστιανοί καλούνται να ζουν με ειλικρίνεια, ταπεινότητα και γνήσια πίστη.
Τα «ουαί» τονίζουν τη σημασία της εσωτερικής καθαρότητας και της έμπρακτης εφαρμογής της πίστης.
5. Ματθαίος 23:37–39: Θρήνος για την Ιερουσαλήμ
Ο Ιησούς θρηνεί για την Ιερουσαλήμ, η οποία δεν δέχθηκε τους προφήτες και τελικά θα τον απορρίψει. Προφητεύει την καταστροφή της, αλλά και την ελπίδα της σωτηρίας.
Ερμηνεία:
Ο θρήνος του Ιησού δείχνει τη θεία αγάπη και τη μακροθυμία. Παρά την απόρριψη από τον λαό Του, ο Ιησούς προσφέρει τη σωτηρία.
Η φράση «Ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου» (Ματθ. 23:39) υποδηλώνει τη δευτέρα παρουσία του Χριστού, που θα φέρει την τελική αποκατάσταση.
Μητροπολίτης
Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου