Κυριακή 17 Αυγούστου 2025

Μνήμη του Αγίου Μάρτυρος Μύρωνος (17 Αυγούστου) - Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης

Ούτος ήτον κατά τους χρόνους του βασιλέως Δεκίου, και Αντιπάτρου άρχοντος Αχαΐας, ήτοι της Λιβαδίας, εν έτει σν’ [250]. Πρεσβύτερος κατά το αξίωμα, αγαθός κατά την γνώμην, έντιμος κατά το γένος, πλούτον έχων πολύν, και παρά Θεού και ανθρώπων φιλούμενος. Επειδή λοιπόν ο ρηθείς Αντίπατρος επήγεν εις την Εκκλησίαν κατά την ημέραν των Χριστού Γεννών, με σκοπόν δια να πιάση πολλούς Χριστιανούς, και να τιμωρήση αυτούς, δια τούτο ο Άγιος ούτος Μύρων, ζήλου θείου πλησθείς, ύβρισε τον Αντίπατρον. Τούτου χάριν εκρέμασαν αυτόν και εξέσχισαν. Έπειτα τον έρριψαν μέσα εις ένα καμίνι, το οποίον τόσον πολλά ανάφθη, ώστε οπού ο κτύπος της φωτίας ηκούετο εις πολύ διάστημα τόπου. Αλλ’ όμως το καμίνι δεξάμενον τον Άγιον, εφύλαξεν αυτόν αβλαβή.

Η δε φωτία ευγαίνουσα έξω από το καμίνι, κατέκαυσεν εκατόν πενήντα ανθρώπους Έλληνας. Ύστερον ανάγκασαν τον Άγιον να θυσιάση εις τα είδωλα, και επειδή δεν επείσθη, δια τούτο εύγαλαν λωρία από τους ώμους έως εις τα ποδάριά του, από τα οποία πέρνωντας ο Μάρτυς ένα λωρί, το έρριψεν εις το πρόσωπον του Αντιπάτρου. Αφ’ ου δε έγδαραν αυτόν, πάλιν εξέσχισαν τας εγδαρμένας του σάρκας. Μετά ταύτα έδωκαν τον Άγιον εις τα θηρία δια να τον φάγουν, αλλ’ εκείνα τον εφύλαξαν αβλαβή και ολόκληρον. Όθεν βλέπωντας ο Αντίπατρος, πως εφυλάχθη αβλαβής, δεν υπέφερε την εντροπήν, δια τούτο εθανάτωσε τον εαυτόν του με τας ιδίας του χείρας. Ο δε Άγιος εφέρθη εις την Κύζικον, και εκεί εδέχθη από τον ανθύπατον την του θανάτου απόφασιν. Όθεν αποκεφαλισθείς, απέλαβεν ο μακάριος τον του μαρτυρίου αμάραντον στέφανον.

Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης

 

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Εὐχαριστοῦμε τόν ἀγαπητό κ. Ἀναστάσιο γιά τίς ἀναρτήσεις μέ τούς βίους ἁγίων ἀπό τό ἁγιολόγιο τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου καί μάλιστα διατηρώντας τό γλωσσικό ὕφος τοῦ ἁγίου.
Εἶναι λίαν διδακτικές κι ὁ βίος τῶν ἁγίων ἐμπνέει θεῖο ζῆλο καί φλογερή πίστη στό Χριστό.
Ὅμως, συγχωρέστε με, ἀλλά οἱ εἰκόνες πού πλαισιώνουν τά κείμενα δέν ἀνήκουν στή βυζαντινή ἁγιογραφία καί δημιουργοῦν ἰδιαίτερη ἐντύπωση ἐγείροντας ἀπορίες κι ἐρωτηματικά.
Ἡ σημερινή μάλιστα στερεῖται καί φωτοστεφάνου, τόν χαρακτηριστικό κύκλο πού περιβάλλει τό κεφάλι καί συμβολίζει τήν ἁγιότητα καί τήν ἱερότητα τοῦ εἰκονιζομένου προσώπου.
Ἄραγε ὑπάρχει κάποιος ἰδιαίτερος λόγος πού δικαιολογεῖ τήν παράθεση τῶν συγκεκριμένων εἰκόνων;
Μέ ἐκτίμηση,
Θεόδωρος Σ.

Αναστάσιος είπε...

Αγαπητέ Θεόδωρε Σ. οι ναοί οι παλαιοί των Πατρών είναι αγιογραφημένοι με δυτικότροπες αγιογραφίες, έχω στην κατοχή μου αγιορείτικες παλιές αγιογραφίες που δεν έχουν τίποτα από το λεγόμενο βυζαντινό. Έχω την εντύπωση ότι στην εποχή του Αγίου Νικοδήμου πολλά τα μέρη ήταν επηρεασμένα από την δυτικότροπη αγιογράφηση.
Δεν έχω να πω κάτι άλλο.

Ανώνυμος είπε...

Εὐχαριστῶ.
Ὅμως, ἐπέτρεψέ μου νά ἐπισημάνω πώς οἱ εἰκόνες αὐτές δέν μοιάζουν τόσο μέ τίς γνωστές δυτικότροπες ἁγιογραφίες.
Περισσότερο δείχνουν μέ ... φωτογραφίες, πιθανό ἔργο Τεχνητῆς Νοημοσύνης (ΑΙ).
Θεόδωρος Σ.