Στις 21 Σεπτεμβρίου η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη
μνήμη του Προφήτη Ιωνά, ενός προσώπου που έχει μία ιδιαίτερη παρουσία στην Αγία
Γραφή. Αν και το Βιβλίο του Ιωνά είναι ένα από τα μικρότερα σε έκταση στην
Παλαιά Διαθήκη, τα νοήματα που κρύβει είναι μεγάλα και διαχρονικά. Δεν αποτελεί
απλώς μια περιπέτεια με θαυμαστά επεισόδια, αλλά μια προφητική γραφή γεμάτη
μηνύματα για την ειλικρινή μετάνοια, τη θεία ευσπλαχνία και τη σωτηρία που
επεκτείνεται σε κάθε άνθρωπο.
1. Το Βιβλίο του Ιωνά στον Ιουδαϊκό Κανόνα
Στον Εβραϊκό Κανόνα (Τανάκ), το Βιβλίο του Ιωνά
ανήκει στη συλλογή των «Δώδεκα Μικρών Προφητών» (Nevi’im). Αν και ονομάζεται «προφητικό», ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα γιατί δεν
επικεντρώνεται σε μια συλλογή λόγων του προφήτη, αλλά κυρίως στη διήγηση ενός
γεγονότος: την αποστολή του Ιωνά από τον Θεό να κηρύξει μετάνοια στους
κατοίκους της Νινευή.
Η ιδιαιτερότητα του βιβλίου είναι ότι το βάρος δεν δίνεται τόσο στο προφητικό «κήρυγμα», όσο στη στάση του ίδιου του προφήτη απέναντι στη θεία κλήση. Ο Ιωνάς, αντίθετα από άλλους προφήτες, προσπαθεί να αποφύγει την αποστολή του, αναδεικνύοντας έτσι το υπαρξιακό δράμα του ανθρώπου που καλείται να υπακούσει στο θέλημα του Θεού.
2. Ιστορικές πληροφορίες και αξιοπιστία
Η ιστορική βάση της αφήγησης τοποθετείται στα
χρόνια του βασιλείου του Ισραήλ. Ο Ιωνάς αναφέρεται και στο Βιβλίο των Βασιλέων
(Δ΄ Βασιλειών 14,25), όπου σημειώνεται ότι υπήρξε προφήτης στην εποχή του
βασιλιά Ιεροβοάμ Β΄ (8ος αιώνας π.Χ.). Αυτό μας δίνει ένα χρονικό πλαίσιο για
την ύπαρξη του προσώπου.
Η Νινευή, η μεγάλη πόλη των Ασσυρίων στην οποία
στάλθηκε ο Ιωνάς, αποτελεί μια ιστορικά υπαρκτή μητρόπολη της αρχαιότητας, που
αργότερα έγινε πρωτεύουσα της Ασσυριακής Αυτοκρατορίας. Οι αρχαιολογικές
ανασκαφές που έγιναν τον 19ο και 20ο αιώνα στο χώρο μαρτυρούν το μέγεθος και τη
σπουδαιότητά της. Αυτό επιβεβαιώνει ότι το σκηνικό της αφήγησης δεν είναι
φανταστικό, αλλά βασίζεται σε πραγματικά ιστορικά δεδομένα.
3. Η θεολογική ερμηνεία από τον Ιουδαϊσμό
Στην ιουδαϊκή παράδοση, το Βιβλίο του Ιωνά
διαβάζεται στη συναγωγή κατά τη γιορτή του Γιομ Κιππούρ (Ημέρα Εξιλασμού). Ο
λόγος είναι σημαντικός: ο Ιωνάς υπενθυμίζει ότι ο Θεός είναι ελεήμων και δίνει
στον άνθρωπο την ευκαιρία να μετανοήσει. Ακόμη και οι Εθνικοί της Νινευή έγιναν
δεκτοί όταν ειλικρινά άλλαξαν τρόπο ζωής. Αυτό αποτελεί πρόκληση για το λαό
Ισραήλ, ώστε να κατανοήσει ότι η εκλογή του δεν τον απαλλάσσει από την ανάγκη
της μετάνοιας, αλλά τον καλεί σε υπευθυνότητα και σε ευθυγράμμιση με τις εντολές
του Θεού.
Για τους Ιουδαίους, η μετάνοια των Νινευιτών είναι
ένα διαρκές δίδαγμα: ο Θεός δεν χαίρεται με τον θάνατο του αμαρτωλού, αλλά
θέλει όλοι να επιστρέψουν κοντά Του. Γι’ αυτό ο Ιωνάς υπενθυμίζει την ανοιχτή
θύρα της επιστροφής για κάθε άνθρωπο.
4. Η θεολογική ερμηνεία από την Εκκλησία
Η Εκκλησία βλέπει τον Ιωνά όχι μόνο ως παράδειγμα
επιστροφής, αλλά και ως «τύπο» του Χριστού. Η τριήμερη παραμονή του στην κοιλιά
του «μεγάλου κήτους» θεωρείται προτύπωση της τριήμερης παραμονής του Χριστού
στον τάφο πριν από την Ανάσταση. Έτσι, ο Ιωνάς γίνεται ένα προφητικό σημείο που
δείχνει την κεντρική αλήθεια του Ευαγγελίου.
Επιπλέον, η Εκκλησία τονίζει το οικουμενικό μήνυμα
του βιβλίου. Ο Θεός δεν σώζει μόνο τον Ισραήλ, αλλά και τους εθνικούς. Η
μετάνοια των Νινευιτών είναι για την πατερική παράδοση υπενθύμιση ότι η αγάπη
του Θεού αγκαλιάζει όλη την ανθρωπότητα. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αλλά και
άλλοι Πατέρες αναφέρουν ότι ο Ιωνάς φανερώνει τη φιλανθρωπία του Θεού που δεν
περιορίζεται σε σύνορα.
Τέλος, η δική του προσωπική δυσφορία για την
φιλανθρωπία του Θεού (όταν ο Κύριος συγχωρεί τη Νινευή) ερμηνεύεται ως
αντανάκλαση της ανθρώπινης σκληρότητας, σε αντίθεση με το άπειρο έλεος του
Θεού.
5. Ο Χριστός και το «σημείο του Ιωνά»
Ο Ιησούς Χριστός αναφέρθηκε προσωπικά στον Ιωνά.
Στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (12:39–41) μιλά για το «σημείο του Ιωνά» ως
προτύπωση της Αναστάσεώς Του: «Καθώς ο Ιωνάς έμεινε τρεις ημέρες και τρεις
νύχτες στο κήτος, έτσι και ο Υιός του Ανθρώπου θα μείνει τρεις ημέρες και τρεις
νύχτες στην καρδιά της γης».
Παράλληλα, ο Χριστός τονίζει την ειρωνεία ότι οι
Νινευίτες μετανόησαν στο κήρυγμα ενός απρόθυμου προφήτη, ενώ οι σύγχρονοί Του
Ιουδαίοι δεν δέχθηκαν το μήνυμα του ίδιου του Υιού του Θεού. Η αναφορά αυτή
υπογραμμίζει ότι κάθε γενιά καλείται να ανταποκριθεί με πίστη στη θεία
πρόσκληση.
Στη χριστιανική θεολογία, το «σημείο του Ιωνά»
είναι από τις πιο ισχυρές προφητικές προτυπώσεις της Ανάστασης.
Ο Προφήτης Ιωνάς, που τιμάται από την Εκκλησία μας
στις 21 Σεπτεμβρίου, δεν είναι απλώς μια φιγούρα της αρχαίας ιστορίας, αλλά
ζωντανή υπενθύμιση της δύναμης της μετάνοιας και της ευσπλαχνίας του Θεού. Η
ιστορία του μας δείχνει ότι ο Θεός δεν απορρίπτει κανέναν που στρέφεται σε
Αυτόν, ακόμη και αν θεωρείται «ξένος» ή «αμαρτωλός».
Για τους Ιουδαίους έγινε σημείο της θείας
μακροθυμίας· για την Εκκλησία έγινε προτύπωση του Χριστού και της Ανάστασης. Ο
ίδιος ο Ιησούς επισφράγισε το κύρος του βιβλίου όταν παρέπεμψε στο «σημείο του
Ιωνά».
Στη μνήμη του Προφήτη Ιωνά, ας θυμηθούμε κι εμείς
ότι η θεία αγάπη μας καλεί σε προσωπική μετάνοια, σε εμπιστοσύνη προς τον Θεό
και σε ανοιχτή καρδιά προς τους άλλους. Το μήνυμα του Ιωνά δεν περιορίζεται στο
παρελθόν· παραμένει ζωντανό και σήμερα, καλώντας μας να επιστρέψουμε στον Θεό
με ειλικρίνεια, ώστε να γίνουμε κοινωνοί της αιώνιας σωτηρίας.
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου