Ο καταπιεστικός πνευματικός
π. Βασίλειος Θερμός
Αλλά ο Ντοστογιέφσκυ μας έδειξε πως οι συνθήκες
δεν είναι ποτέ ομαλές και πως τίποτε δεν είναι αυτονόητο. Ο μονόλογος του
Μεγάλου Ιεροεξεταστή παραμένει στους αιώνες αξεπέραστο δείγμα του πως μια
οξυδερκής διάνοια κατάφερε να συλλάβει το κατ' εξοχήν παράλογο: ο χώρος της
υπεσχημένης ελευθερίας να μετατρέπεται σε μηχανισμό σκλαβιάς. Και μάλιστα
ενίοτε με την πρόθυμη συναίνεση των ίδιων των πιστών!
Ο Χριστιανισμός του ψυχισμού δεν είναι ο Χριστιανισμός των δογμάτων. Ο τρόπος με τον οποίο βιώνεται το μήνυμα του Χριστού στην περιοχή των ψυχικών αναγκών κάποιου δεν συμπίπτει κατ' ανάγκη με την λεκτική θεολογική διακήρυξη για την οποία ο ίδιος άνθρωπος καμαρώνει. Για τον λόγο αυτό η ανελευθερία στην ποιμαντική σχέση δεν αφορά σε κάποιους άλλους μακρινούς, αλλά σε αυτή καθεαυτή την εγχώρια ορθόδοξη εκκλησιαστική καθημερινότητά μας.
Θα προσπαθήσω να διακρίνω τέσσερις αναβαθμούς στην
κλίμακα της ελευθερίας, κλίμακα την οποία το ποιμαινόμενο υποκείμενο πασχίζει
να ανέβει, ή τουλάχιστον προορίζεται να ανέβει προκειμένου να εκπληρώσει η
ποιμαντική τον σκοπό της. Η σειρά απαρίθμησής τους αντιστοιχεί σε μια σχετική
νομοτέλεια: όπως θα διαπιστώσουμε, είναι αδύνατο να κατακτηθή κάποιος από
αυτούς αν δεν εμπεδωθή προηγουμένως ο προηγούμενος.
Α) Ελευθερία από εξωτερικούς ποιμαντικούς
καταναγκασμούς.
Θα έπρεπε να είναι στοιχειώδες, αλλά δεν είναι. Ο
Παύλος ήταν πάντα φιλακόλουθος και υπάκουος στην εξομολόγηση. Η μόνη περίπτωση
που αντέδρασε για λίγο ήταν όταν για πρώτη φορά ο πνευματικός του του υπέβαλε
την ιδέα πως κάνει για μοναχός. Καθώς δεν επέμεινε στην αντίδραση του έγινε
τελικά μοναχός κοντα στον ίδιο αυτόν πνευματικό και λίγα χρόνια αργότερα
χρειαζόταν να παίρνει ηρεμιστικά. Ο εκνευρισμός του και η κατήφειά του έβρισκαν
πάντοτε τις αναμενόμενες απαντήσεις: 'πειρασμός', 'πόλεμος του πονηρού'.
Το φάσμα των εξωτερικών καταναγκασμών στην
ποιμαντική σχέση είναι ευρύτατο. Καλύπτει τον βασικό προσανατολισμό ζωής (γάμος
ή μοναχισμός), το πρόσωπο του/της συζύγου, τον αριθμό των παιδιών, τον τόπο
κατοικίας, συμπεριφορές προς τρίτους (ποιούς θα πρέπει να έχουν φίλους και
ποιούς όχι), την προτίμηση προς ορισμένα πολιτικά κόμματα κ.π.α. Ιδιαίτερη
μνεία θα ήθελα να κάνω εδώ των περιπτώσεων άμεσου εκβιασμού προς τεκνογονίαν
μέσω της απειλής στερήσεως της Θεία Κοινωνίας. Συναντά κανείς ήδη πολύτεκνους
γονείς, σχετικά νέους, ευλαβέστατους, εξουθενωμένους σωματικά και ψυχικά, οι
οποίοι δηλώνουν αδιανόητο να σταματήσουν να κάνουν παιδιά, αν και θα το ήθελαν,
έπειδή δεν αντέχουν τον αποκλεισμό από τη Θεία Κοινωνία ο οποίος αναπόφευκτα θα
ακολουθήσει...
«Είναι ανάγκη ο ίδιος ο άνθρωπος να διατεθή
ελεύθερα στην αιωνιότητα», μας θυμίζει ο γέροντας Σωφρόνιος του Εσσεξ. Όταν ο
πνευματικός δεν μπορεί ή δεν θέλει να το σεβαστή αυτό, είναι σημάδι πως αυτός ο
πνευματικός αδυνατεί ο ίδιος να διατεθή ελεύθερα στην αιωνιότητα, σύμπτωμα ότι
δεν αντέχει τη δική του ελευθερία. Με το να καταπιέζει τους πιστούς πέτυχε να
προβάλει τον εσωτερικό 'εχθρό' κάπου έξω και να ανακουφιστή από το άγχος, με
τίμημα τον (ενίοτε μόνιμο) αποκλεισμό του από την αυτογνωσία.
Επίσης ο καταπιεστικός πνευματικός συνηθίζει και άλλες προβολές, όταν για παράδειγμα προσπαθεί να φτιάξει τον εξομολογούμενο όπως θα ήθελε να έχει γίνει ο ίδιος. Και αντί λοιπόν σε αυτόν τον αφάνταστα μπλεγμένο άνθρωπο, που προχωρεί στα τυφλά, να του παρασχεθή μια εντατική ψυχολογική και πνευματική φροντίδα, έγινε δεκτός στην ιερωσύνη και τέθηκε επί την λυχνίαν.
-------------▪︎-------------▪︎--------------▪︎-----------
▪︎Μουσικές για την ψυχή και για τον κόσμο, π. Βασίλειος Θερμός - Εκδόσεις Αρμός, 2018



1 σχόλιο:
Ουσιώδη και απλά πράγματα τα οποία από ορισμένους Πνευματικούς δεν μπορούν να γίνουν κατανοητά διότι με το Μυστήριο της Εξομολογήσεως υπηρετούν άλλους σκοπούς και όχι την αφεση των αμαρτιών και την απελευθέρωση του ανθρώπου από τα δεσμά της αμαρτίας.
Δημοσίευση σχολίου