Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025

Ο π. Καρλούτσος προτείνει υποχρεωτική συνταξιοδότηση ιεραρχών και ιερέων στο 75ο έτος της ηλικίας τους - Του Θεοδωρου Καλμουκου

Ο π. Καρλούτσος προτείνει υποχρεωτική συνταξιοδότηση ιεραρχών και ιερέων στο 75ο έτος της ηλικίας τους

Του Θεόδωρου Καλμούκου

ΒΟΣΤΩΝΗ. Ο μέγας πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου Αλέξανδρος Καρλούτσος το Σάββατο 20 Δεκεμβρίου με άρθρο γνώμης στο επίσημο όργανο της Αρχιεπισκοπής Αμερικής με τίτλο «Μια Εποχή Ανανέωσης: Γιατί η Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή οφείλει να υιοθετήσει την υποχρεωτική αποχώρηση λόγω ηλικίας» προτείνει την υποχρεωτική συνταξιοδότηση ιεραρχών και ιερέων στο 75ο έτος της ηλικίας τους, ορμώμενος από την πρόσφατη αποχώρηση του Ρωμαιοκαθολικού Καρδιναλίου Νέας Υόρκη Τίμοθι Ντόλαν και την αντικατάσταση του από 58χονο Επίσκοπο Ρόναλντ Α. Χικς.

Ο μέγας πρωτοπρεσβύτερος Καρλούτσος ανάμεσα στα άλλα τονίζει στο άρθρο του πως  «η μετάβαση αυτή δεν θα έπρεπε να αποτελεί απλώς μια είδηση επικαιρότητας για τους Ελληνορθόδοξους Χριστιανούς. Θα έπρεπε να λειτουργήσει ως καταλύτης για μια μεταρρύθμιση που καθυστερεί εδώ και καιρό».

Στη συνέχεια μέμφεται την Αρχιεπισκοπή Αμερικής εν είδη προσχηματικής επισήμανσης γράφοντας, πως, «σήμερα, η Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή Αμερικής δεν διαθέτει σαφές και θεσμοθετημένο πλαίσιο αποχώρησης για τον κλήρο και τη λαϊκή της ηγεσία. Η απουσία ενός επίσημου –και συγχρόνως φιλάνθρωπου– μηχανισμού συχνά αφήνει τους πιστούς σε κατάσταση «κόπου και πόνου», καθώς παρακολουθούν ηλικιωμένους ηγέτες να αγωνίζονται να ανταποκριθούν στις διοικητικές απαιτήσεις μιας σύγχρονης και πολύπλοκης Αρχιεπισκοπής».

Ισχυρίζεται πως «η πρακτική αυτή βρίσκεται σε έντονη αντίθεση με εκείνη των αδελφών μας Εκκλησιών: Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία (Πατριαρχείο Μόσχας): Όλοι οι επίσκοποι υποχρεούνται να υποβάλουν την παραίτησή τους στην Ιερά Σύνοδο σε ηλικία 75 ετών (Καταστατικό της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, Άρθρο XV.1.25).

Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: Όλοι οι επίσκοποι υποχρεούνται να υποβάλουν την παραίτησή τους στον Πάπα σε ηλικία 75 ετών (Κώδικας Κανονικού Δικαίου, Κανών 401 §1), ενώ και οι εφημέριοι υποχρεούνται να πράξουν το ίδιο προς τον οικείο επίσκοπό τους (Κανών 538 §3).

Και στις δύο παραδόσεις υφίσταται περιθώριο «ποιμαντικής διακριτικής ευχέρειας», ώστε ένας ηγέτης να παραμείνει για σύντομο χρονικό διάστημα εφόσον το απαιτούν οι περιστάσεις. Ωστόσο, η αρχή παραμένει σταθερή. Στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, για παράδειγμα, μια τέτοια παράταση σπανίως υπερβαίνει τα δύο έτη».

Υπογραμμίζουμε ότι το άρθρο του μέγα πρωτοπρεσβυτέρου Καρλούτσου είναι γραμμένο στον «Ορθόδοξο Παρατηρητή» μόνο στην αγγλική γλώσσα καθότι όπως έχει πολλές φορές επισημάνει ο «Εθνικός Κήρυκας» ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος και οι συνεργοί του έχουν εξοβελίσει σχεδόν εξ’ ολοκλήρου την ελληνική γλώσσα».

Στο άρθρο του ο μέγας πρωτοπρεσβύτερος θέτει θέμα διαφάνειας και διακυβέρνησης, γράφοντας πως «η διαφάνεια αποτελεί το θεμέλιο κάθε υγιώς διοικούμενου οργανισμού. Το 2025, καθώς οι ενορίες μας αντιμετωπίζουν οικονομικές υποχρεώσεις και την ανάγκη αναζωογόνησης της ποιμαντικής διακονίας, δεν μπορούμε να αντέξουμε τη στασιμότητα που συνεπάγεται η αόριστη και απεριόριστη παραμονή σε θέσεις ευθύνης. Τα όρια θητείας και οι ηλικιακοί περιορισμοί δεν αποτελούν προσβολή προς την προσφορά ενός ηγέτη,  είναι εγγυήσεις για τη θεσμική υγεία της Εκκλησίας».

Τονίζει συνάμα πως «η σημερινή απουσία υποχρεωτικών ορίων θητείας για αξιωματούχους, διευθυντές, επιτρόπους και μέλη επιτροπών δημιουργεί μια κουλτούρα «διαπλεκόμενων διοικήσεων», η οποία μπορεί να αποθαρρύνει νέες φωνές και να συγκαλύψει αναποτελεσματικότητα. Για να καλλιεργήσουμε αληθινή διαφάνεια, οφείλουμε να υιοθετήσουμε έναν κύκλο ανανέωσης που θα επιτρέπει σε έναν «γεφυροποιό» ηγέτη, όπως ο Επίσκοπος Χικς, να αναδειχθεί, ενώ ένας έμπειρος ποιμενάρχης, όπως ο Καρδινάλιος Ντόλαν, να μεταβαίνει σε έναν ρόλο επίτιμου πρεσβυτέρου και μέντορα».

Προτείνει «να αποφασιστεί, ότι η Αρχιεπισκοπή θα καθορίσει το 75ο έτος ως την ηλικία κατά την οποία κάθε κληρικός θα υποχρεούται να υποβάλλει την παραίτησή του στην αρμόδια Εκκλησιαστική Αρχή. Ο Αρχιεπίσκοπος, οι Μητροπολίτες και όλοι οι Επίσκοποι προς την Αγία και Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και ο τοπικός κλήρος προς τον επιχώριο Ιεράρχη του.

Με τη θεσμοθέτηση αυτού του κανόνα, τιμούμε τους πρεσβυτέρους μας, προσφέροντάς τους μια αξιοπρεπή μετάβαση σε μια περίοδο προσευχής και περισυλλογής, και ταυτόχρονα τιμούμε τη νεότητα, ανοίγοντας τον δρόμο για την επόμενη γενιά ποιμένων. Ήρθε η ώρα η Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή να υπερβεί τον «κόπο και τον πόνο» των αόριστων θητειών και να αγκαλιάσει τη ζωτικότητα μιας Εκκλησίας που είναι πάντοτε αρχαία και συγχρόνως πάντοτε νέα».

Επισημαίνουμε ότι το άρθρο του μέγα πρωτοπρεσβυτέρου έχει διανθίσει ο «Ορθόδοξος Παρατηρητής» με φωτογραφία στην οποία ασπάζεται τηΝ πρεσβυτέρα του Ξάνθη.

Υπενθυμίζουμε πως δεν είναι η πρώτη φορά που ο Καρλούτσος θέτει θέμα ορίου ηλικίας για τους ιεράρχες και ιερείς όντας έχοντας μάλιστα ο ίδιος υπερβεί το 75ο έτος, αλλά και ο μέντοράς του Πατριάρχης Βαρθολομαίος τον ερχόμενο Φεβρουάριο γίνεται 86 ετών, πράγμα που σηματοδοτεί σύμφωνα με τα ισχυριζόμενα του μεγάλου πρωτοπρεσβυτέρου του ότι οφείλει να αποχωρήσουν αμφότεροι, Καρλούτσος και Βαρθολομαίος «με μία αξιοπρεπή μετάβαση σε μια περίοδο προσευχής και περισυλλογής», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.

Υπενθυμίζουμε ακόμα πως επειδή ο ίδιος ο μέγας πρωτοπρεσβύτερος συνήθως δεν συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου και των Κληρικολαϊκών Συνελεύσεων είχε αναλάβει κατά καιρούς να προβεί σε προτάσεις υποχρεωτικής αποχώρησης των ιεραρχών και ιερέων ο γαμπρός του, π. Κωνσταντίνος Λαζαράκης.

Πηγή: Εθνικός Κήρυξ 

4 σχόλια:

Αναστάσιος είπε...

Η κατάθεση «γνώμης» του σεβαστού μου π. Αλεξάνδρου Καρλούτσου -γνωστού μου από επαφές στην Κωνσταντινούπολη- που έγραψε ότι είναι «μια μεταρρύθμιση που καθυστερεί εδώ και καιρό» θα έλεγα από την περίοδο του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου (Κοτσώνη) που το είχε προτείνει, και αν αναθυμούμαι καλά, για τους Αρχιεπισκόπους είχε προτείνει το 65 έτος. Και συνεχίζει ο π. Αλέξανδρος «δεν μπορούμε να αντέξουμε τη στασιμότητα που συνεπάγεται η αόριστη και απεριόριστη παραμονή σε θέσεις ευθύνης. Τα όρια θητείας και οι ηλικιακοί περιορισμοί δεν αποτελούν προσβολή προς την προσφορά ενός ηγέτη, είναι εγγυήσεις για τη θεσμική υγεία της Εκκλησίας».
Ενθυμούμαι τον Μητροπολίτη Σύρου κυρό Δωρόθεο -φίλο του Πατέρα μου- που πέθανε στα 88 ως Μητροπολίτης εν ενεργεία. Σωπαίνω διότι σέβομαι την μνήμη του. Σε αντίθεση ο Μητροπολίτης Πατρών κυρός Νικόδημος Βαλληνδράς κρατώντας την αξιοπρέπειά του παραιτήθηκε και εφησύχασε.
Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση υπάρχει και σε άλλους χώρους, γέροντες που τους τρέμουν τα χέρια, και έχουν ασθενική μνήμη, δεν εγκαταλείπουν τις καρέκλε,ς νομίζοντας ότι αυτοί θα σώσουν τον κόσμο και τον χώρο στον οποίο είναι. Ας κοιτάξουν τουλάχιστον οι εκκλησιαστικοί άνθρωποι να σώσουν την ψυχή τους και ο Θεός και από τις «πέτρες» θα δώσει αντικαταστάτες.
Οδυνηρό αλλά κάποτε θα πρέπει να δουν ότι μετά από κάποια ηλικία δεν αντέχουν…. Μην ακούνε τα γνωστά παράσιτα που τους κρατούν για να τους κάνουν ότι θέλουν.

Ανώνυμος είπε...

Μακάρι! Το γρηγορότερο!
Ιφ

Ανώνυμος είπε...

Υπερήλικες αυτοί που νομοθετούν και η καρέκλα τους προσφέρει εξουσία. Δεν αλλάζει τίποτα στο θέμα αυτό εκκλησιαστικά ή πολιτικά

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με το σχόλιο του κ. Αναστάσιου.