Θα ήτο ανωφελές να εισέλθωμεν εις τας λεπτομερείας της ιστορίας, ενίοτε ασαφούς και συγκεχυμένης, της στάσεως την οποίαν υιοθέτησεν η Εκκλησία έναντι των σχισματικών και αιρετικών. Αρκεί να διαπιστώσωμεν ότι εις ωρισμένας περιπτώσεις η Εκκλησία δίδει να αντιληφθώμεν δια μόνον των πράξεών της ότι τα μυστήρια είναι έγκυρα ωσαύτως εις τους σχισματικούς, ακόμη δε και εις τους αιρετικούς, ότι τα μυστήρια δύνανται επίσης να τελεσθούν και εκτός των καθ' αυτό κανονικών ορίων της Εκκλησίας. Εκείνους οι οποίοι έρχονται εκ σχισμάτων ακόμη δε και αιρέσεων δεν τους δέχεται δια του μυστηρίου του βαπτίσματος, υπονοούσα ή υποθέτουσα εμφανώς ότι έχουν ήδη βαπτισθή, όταν ήσαν εντός του σχίσματος ή της αιρέσεώς των. Εις πολλάς περιπτώσεις η Εκκλησία δέχεται ομοίως άνευ χρίσματος , οσάκις δε πρόκειται περί κληρικών συχνάκις δέχεται αυτούς με την ιερατικήν των ιδιότητα, όπερ δύναται πολύ περισσότερον να κατανοηθή και σχολιασθή ως αναγνώρισις του κύρους ή της πραγματικότητος των αντιστοίχων μυστηρίων τελεσθέντων "εκτός της Εκκλησίας". Αλλά τα μυστήρια τελειούνται μόνον δια του Αγίου Πνεύματος....Ούτως αι κανονικαί διατάξεις διαπιστώνουν ή αποκαλύπτουν μυστικόν τι παράδοξον: δια των ενεργειών της η Εκκλησία φαίνεται να μαρτυρή ότι το μυστικόν της έδαφος εκτείνεται και πέραν του κανονικού της κατωφλίου και ότι " ο εξωτερικός κόσμος" δεν αρχίζει ευθύς ως διαβή κανείς το κατώφλιον τούτο...
Ο άγιος Κυπριανός είχε δίκαιον: τα μυστήρια δεν τελούνται εγκύρως ει μη μόνον εντός της Εκκλησίας. Αλλ' εδώ το "εντός" το προσδιώρισε εσπευσμένως και κατά τρόπον πολύ στενόν. Δεν θα έπρεπε να συμπεράνωμεν μάλλον προς την αντίθετον κατεύθυνσιν; Εκεί όπου τελούνται τα μυστήρια εκεί είναι η Εκκλησία...Ο άγιος Κυπριανός εις τον συλλογισμόν του εξεκίνει εκ της μη εκπεφρασμένης προυποθέσεως ότι τα κανονικά όρια της Εκκλησίας είναι πάντοτε και τα χαρισματικά της όρια. Η ταύτισις δε αύτη, την οποίαν άλλωστε ουδέποτε απέδειξε, δεν επεβεβαιώθη υπό της καθολικής συνειδήσεως της Εκκλησίας. Ως μυστικός οργανισμός, μυστηριακόν σώμα του Χριστού, η Εκκλησία δεν είναι δυνατόν να περιγραφή καταλλήλως δια μόνον των κανονικών όρων και κατηγοριών. Και δεν δυνάμεθα να καθορίσωμεν ούτε να αναγνωρίσωμεν τα πραγματικά όρια της Εκκλησίας μόνον συμφώνως προς τας κανονικάς ενδείξεις ή ορόσημα. Πολλάκις τα κανονικά όρια δεικνύουν ωσαύτως και τα χαρισματικά όρια και παν ό,τι είναι δεδεμένον επι της γης είναι αλύτως δεδεμένον και εν τω ουρανώ. Πολλάκις, αλλ' όχι πάντοτε, πολλάκις ωσαύτως, αλλ' όχι αμέσως. Εις το μυστηριακόν είναι της η Εκκλησία υπερβαίνει γενικώς τα κανονικά μέτρα. Δια τούτο μια κανονική ρήξις δεν σημαίνει πλήρες άμεσον μυστικόν κενόν. Παν ό,τι έλεγεν ο άγιος Κυπριανός περί της ενότητος της Εκκλησίας και των μυστηρίων είναι δυνατόν και πρέπει να γίνη δεκτόν. Αλλά δεν πρέπει, μετ' αυτού, να χαράξωμεν το οριστικόν περίγραμμα του εκκλησιαστικού σώματος μόνον συμφώνως προς τα κανονικά κριτήρια....
Ο άγιος Κυπριανός είχε δίκαιον: τα μυστήρια δεν τελούνται εγκύρως ει μη μόνον εντός της Εκκλησίας. Αλλ' εδώ το "εντός" το προσδιώρισε εσπευσμένως και κατά τρόπον πολύ στενόν. Δεν θα έπρεπε να συμπεράνωμεν μάλλον προς την αντίθετον κατεύθυνσιν; Εκεί όπου τελούνται τα μυστήρια εκεί είναι η Εκκλησία...Ο άγιος Κυπριανός εις τον συλλογισμόν του εξεκίνει εκ της μη εκπεφρασμένης προυποθέσεως ότι τα κανονικά όρια της Εκκλησίας είναι πάντοτε και τα χαρισματικά της όρια. Η ταύτισις δε αύτη, την οποίαν άλλωστε ουδέποτε απέδειξε, δεν επεβεβαιώθη υπό της καθολικής συνειδήσεως της Εκκλησίας. Ως μυστικός οργανισμός, μυστηριακόν σώμα του Χριστού, η Εκκλησία δεν είναι δυνατόν να περιγραφή καταλλήλως δια μόνον των κανονικών όρων και κατηγοριών. Και δεν δυνάμεθα να καθορίσωμεν ούτε να αναγνωρίσωμεν τα πραγματικά όρια της Εκκλησίας μόνον συμφώνως προς τας κανονικάς ενδείξεις ή ορόσημα. Πολλάκις τα κανονικά όρια δεικνύουν ωσαύτως και τα χαρισματικά όρια και παν ό,τι είναι δεδεμένον επι της γης είναι αλύτως δεδεμένον και εν τω ουρανώ. Πολλάκις, αλλ' όχι πάντοτε, πολλάκις ωσαύτως, αλλ' όχι αμέσως. Εις το μυστηριακόν είναι της η Εκκλησία υπερβαίνει γενικώς τα κανονικά μέτρα. Δια τούτο μια κανονική ρήξις δεν σημαίνει πλήρες άμεσον μυστικόν κενόν. Παν ό,τι έλεγεν ο άγιος Κυπριανός περί της ενότητος της Εκκλησίας και των μυστηρίων είναι δυνατόν και πρέπει να γίνη δεκτόν. Αλλά δεν πρέπει, μετ' αυτού, να χαράξωμεν το οριστικόν περίγραμμα του εκκλησιαστικού σώματος μόνον συμφώνως προς τα κανονικά κριτήρια....
(Το παρόν απόσπασμα από τη μελέτη του π. Γ. Φλωρόφσκι, "Τα όρια της Εκκλησίας", που δημοσιεύεται στο βιβλίο, "Το Σώμα του Ζώντος Χριστού", θέτει έναν προβληματισμό επι του θέματος, και "προτρέπει" στη μελέτη όλου του κειμένου για μια πιο ολοκληρωμένη άποψη).
Υάκινθος.
13 σχόλια:
Επαναστατικές οι απόψεις του π. Φλωρόφσκι σχετικά με τα όσα επί του θέματος έχω ακούσει και διαβάσει. Με προβλημάτισε αυτή η ανάρτηση διότι είναι σκέψεις ενός Φλωρόφσκι και όχι του όποιου τυχαίου «αντιγραφέα συγγραφέα». Το θέμα θέλει μελέτη ώστε το εκκλησιαστικό σώμα να συμφωνεί με τα εκκλησιαστικά κανονικά κριτήρια και όχι με τις απόψεις του εκάστοτε περιστασιακού «ειδήμονος». Θα προμηθευτώ το βιβλίο για σφαιρική γνώση.
Οι αναρτήσεις σου Υάκινθε μερικές φορές σπάνε κόκαλα όπως και αυτή. Να είσαι καλά.
Πουφφφ‼! Τελικά ποιος έχει το δίκιο. Μου ήλθαν τα πάνω κάτω με αυτό που διάβασα. Είναι σωστά έτσι όπως τα αναλύει αλλά γιατί οι άλλοι καθηγητές Μεταλληνός, Ζήσης τα λένε διαφορετικά; Μερικές φορές οι θεολόγοι μου θυμίζουν δικηγόρους που κάποιο νόμο τον πάνε στα μέτρα του και τον εξηγούν όπως τους βολεύει.
Πάνω σε τέτοιες απόψεις στηρίζονται οι οικουμενιστές και παρασύρουν τον λαό. Έξω από την ΟΘΘΟΔΟΞΗ Εκκλησία δεν υπάρχει σωτηρία. Όλοι οι άλλοι είναι για την κόλαση. Θα σωθούμε μόνο οι ΟΡΘΌΔΟΞΟΙ αυτό διδάσκουν οι Πατέρες.
Ο Αποστολικός λόγος λέγει "Αιρετικόν άνθρωπον μετά πρώτην και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού" όλα τα λαλλα είναι..... λόγια. Καμιά επικοινωνία με τους αιρετικούς ούτε καλημέρα.
Καλά κάνεις αγαπημένε μπλόγκερ και βάζεις ποικιλία απόψεων. Είναι σημαντικό στην σημερινή εποχή της γενικής χειραγώγησης από τις όποιες εξουσίες να υπάρχουν έστω και λίγοι όπως εσύ που στον υπέροχο αυτό χώρο φιλοξενείς πλουραλιστικές απόψεις. Έτσι δίνεις στον καθένα μας την ευκαιρία να σχηματίζει γνώση σφαιρική ώστε να μπορεί να έχει και άποψη. Το απόσπασμα αυτό μου άρεσε πολύ. Βέβαια θα επιθυμούσα να μάθω αν στο περί Αγίου Κυπριανού συμφωνούν και άλλοι με την άποψη την οποία εκφράζει ο π. Φλωρόφσκυ ή είναι σκέψη την οποία καταθέτει προς συζήτηση ώστε να βγει κάποιο αποτέλεσμα από ώριμη συζήτηση. Στην εποχή μας οι κληρικοί είναι δογματικοί στις απόψεις τους και δεν μπορούν να κάνουν υπερβάσεις πάντα σε συνδυασμό Γραφής, Κανόνων, Παραδόσεως και συγχρόνου πραγματικότητας.
Διαπιστώνω διαβάζοντας κάποια κείμενα ότι είμαι μέλος της Εκκλησίας της οποίας δεν γνωρίζω την ιστορία της. Μαθαίνω μερικές φορές το σήμερα κάποιων θορυβοποιών κληρικών από εφημερίδες και τηλεόραση που θεωρούν τον εαυτό τους Εκκλησία. Γιατί άραγε στα κηρύγματα τους ή στην Φωνή Κυρίου δεν μας διδάσκουν οι κληρικοί την πορεία της Εκκλησίας ανά τους αιώνες έτσι όπως ο Απόστολος Λουκάς έκανε με τις Πράξεις των Αποστόλων; Μάλλον επιθυμούν να έχουν κάποιους που θα τους έχουν πιο εύκολα στο χέρι αφού δεν γνωρίζουν το παρελθόν τους και έτσι δεν θα έχουν απαιτήσεις και για το μέλλον τους.
Όλα αυτά είναι ως συνειρμός των αφυπνιστικών επιλογών του Υακίνθου τον οποίο ευχαριστώ που με ξυπνά με κάποιες παρουσιάσεις του.
Άγγελος
1. Θλίβομαι όταν διαβάζω απόψεις που απηχούν νοοτροπία χιλιαστών,ως χριστιανικές.Χαιρόμαστε που οι ορθόδοξοι θα πάνε(;) στον παράδεισο, ενώ όλοι οι αιρετικοί θα κολασθούν, κι έτσι θα είναι πιο απολαυστικός ο παράδεισος των σεσωσμένων! Όπως λέει κι ο Δάντης "η κόλαση των κολασμένων, η σόμπα των σωσμένων".
2.Αλήθεια σε ποιά εκπεφρασμένη συνοδική εκκλησιαστική απόφανση στηρίζεται η άποψη ότι όλοι οι αιρετικοί θα πάνε στην κόλαση; Εκατομμύρια καθολικοί και άλλοι χριστιανοί απο την εποχή του σχίσματος βρίσκονται στην κόλαση; Μήπως τα μυαλά μας έχουν υποστή σχίσμα;Ο Μ.Αθανάσιος τονίζει πως η Εκκλησία είναι η μόνη ασφαλής οδός σωτηρίας-οσοι βρίσκονται εκτός αυτής απλώς θέτουν την σωτηρία τους σε κίνδυνο!
3.Μπορεί κάποιοι να θεωρούν πως πίσω απο το Παναχαικό δεν υπάρχει τίποτε ή κι αν υπάρχει να μην τους ενδιαφέρει ή τους αφορά-όμως πίσω απο το Παναχαικό υπάρχει ζωή και οφείλουμε να την συναντήσουμε...'αρα ας δούμε τί λέει κι ο κακομοίρης ο Φλωρόφσκι- ο στρουθοκαμηλισμός κάνει γενικώς κακό, οι ανασφάλειές μας -κατανοητές ως ανθρώπινη αναπηρία και αδυναμία-ας μην φορούν τον μανδύα της ορθοδοξίας.Η μονομανία και η μμονομέρεια είναι πολύ σοβαρές ψυχολογικές αναπηρίες, ας μην γίνονται τρόποι ιδεολογικών περιχαρακώσεων (ορθοδοξισμός), μέσα απο τους οποίους εξακοντίζουμε αιχμηρά βέλη κατά παντός διαφωνούντος.
Υάκινθος
Υάκινθε
μη στενοχωριέσαι. Νομίζω ότι αυτός που τα γράφει έχει απλώς μια περίεργη αίσθηση του χιούμορ (από ό,τι μου έχει πει)
γδμ
χριστος Ανεστη και καλημερα σε ολους τους αδελφους.--θα ηθελα να παραθεσω παρακαλω καποια χωρια της Καινης Διαθηκης τα οποια μου εχουν κανει εντυπωση και εχουν σχεση με αυτα που ειπε ο εκλεκτος Υακινθος.''Σας βεβαιωνω πως καθε αμαρτια και προσβολη κατα του θεου,θα συνχωρηθει στους ανθρωπους--η προσβολη κατα του Αγ.ΠΝΕΥΜΑΤΟς ΔΕΝ ΘΑ ΣΥΝΧΩΡΗΘΕΙ..''ΚΑΙ αλλου λεγει ''Οποιος δεν ειναι με το μερος μου ειναι εναντιον μου και οποιος δεν μαζευει σκορπιζει..[Ματθ.12,29].και αλλου λεγει ''ο ανθρωπος δικαιωνεται απο τα εργα του ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟΝ απο την πιστη[ιακ2,24]και αλλου λεγει ''Αναμεσα τους ,θα λαμπετε σαν αστερια στον κοσμο μενοντας σταθεροι στο ευαγγελιο.[φιλ 2-16].--''πραγματικα ΜΕ ΤΗ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ,ΣΩΘΗΚΑΜΕ ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ[εφ 2-8]--''εαν μη τις γεννηθει εξ υδατος και πνευματος ου δυναται εισελθειν εις την βασιλειαν των ουρανων[ιωαν3,5]--''ο μη ων μετ εμου..κατ εμου εστι[Ματθ13,30]--''ο πιστευσας και βαπτισθης σωθησετε ,ο απιστησας δε,κατακριθησεται''[Μαρκ ιστ 16]--Εγω ειμαι η θυρα δ εμου εαν τις εισελθη,σωθησετε[ιωανΙΔ6,Ι 9]---ΛΕΓΕΙ ΟΜΩς ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ---το ελεος του θεου ,δεν εξαρταται απο την ανθρωπινη προσπαθεια και πιο κατω λεγει --θα δειξω ελεος σε οποιον θελω να ελεησω και θα φανω σπλαχνικος σε οποιον θεω να σπλαχνιστω[Ρωμ15-18].Συνεπως εμεις πρεπει να εχουμε αγαπη σαν χριστιανοι για ολους απανταχου τους συνανθρωπους μας αλλα με μια διακρηση που θελει ο παυλος ,τους ετεροδοξους να μην τους εμπιστευομεθα διοτι εχουν αμαρτησει κατα του Αγ.πνευματος και να τους δεχομεθα μονον οταν θελουν να ασπαστουν εμπραχτα την ορθοδοξια.Κλεινω με την τελευταια σελιδα της Καινης Διαθηκης στο 14 Αποκαλυψη του ιωαννου---ΜΑΚΑΡΙΟΙ ΟΣΟΙ ΤΗΡΟΥΝ ΤΙΣ ΕΝΤΟΛΕΣ ΤΟΥ,ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΦΑΝΕ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ.ΕΞΩ--ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΑΝΤΡΟΠΟΙ ΣΑΝ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ,ΟΙ ΜΑΓΟΙ,ΟΙ ΠΟΡΝΟΙ,ΟΙ ΦΟΝΙΑΔΕΣ,ΟΙ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΑΕΣ ΚΑΙ[προσεξτε]--ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΡΕΣΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ---τα λεγει ολα η γραφη δεν εχω να πω τιποτα αλλο.
Καταπληκτικό και κατατοπιστικό κείμενο.
Αν πιστευεις αγαπητη αδελφη πως κανω την δασκαλα για αυτο το ζητημα δεν θα ξαναμιλησω πια -ζητω συγνωμη απο ολους αν σας κουρασα και ανοιγω τοπο για να περασουν οι αλλοι αδελφοι ---με χριστιανικη αγαπη---πηνελοπη
Αμάν...
Επιτέλους Πηνελόπη...
Το κατάλαβες...
Να το δω και να μην το πιστέψω...
Αναστάσιε έχασες ακόμα έναν πελάτη ε?
Μη φοβού..
Είσαι πρώτος!!!
Αντε γεια.
Αγαπητή Πηνελόπη, άφησέ τους να λένε. Πάντα τα σχόλιά σου είναι ευπρόσδεκτα.
Δημοσίευση σχολίου