ΟΙ ΠΕΡΙ ‘’ΦΟΝΤΑΜΕΝΤΑΛΙΣΜΟΥ’’
ΑΠΑΞΙΩΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΦΗ ‘’ΔΟΚΙΜΙΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ’’
Του Β. Χαραλάμπους
Τον τελευταίο καιρό μετά τη
Σύνοδο της Κρήτης, παρατηρείται μια ιδιαίτερη έξαρση αναφορών στον
‘’φονταμενταλισμό’’. Η προτεσταντική αυτή ‘’πρακτική’’ που προτοεμφανίστηκε
στην Αμερική περί το έτος 1920, βρίσκει και στους κόλπους της Ορθόδοξης
Εκκλησίας, αλλοτρόπως μιμητές. Η ερμηνευτική συνωνυμική σημασία που
δίνεται από πάρα πολλούς στον όρο ‘’φονταμενταλισμός’’, είναι
‘’θεμελιωτισμός’’. Ο όρος ‘’φονταμενταλισμός’’ προέρχεται από τη λατινική
λέξη ‘’fontamentum’’ που θα πει θεμέλιο και από αυτή προήλθε η γαλλική λέξη
‘’fontamentalisme’’ εκ της οποίας προέρχεται ο όρος που χρησιμοποιήθηκε από
τους προτεστάντες τον 19ο αιώνα.
Πολλοί αναφέρονται σε
φονταμενταλισμό, σχετικά με τους σχολιασμούς για τη δημοσιευθείσα απόφαση της
Συνόδου της Κρήτης. Οι απαξιωτικές αναφορές που ακολούθησαν περί
φονταμενταλισμού στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας, οφείλονται στο
ότι δεν ανέχονται κανένα σχολιασμό. Η Ορθόδοξη ακρίβεια δεν
είναι ‘’φονταμενταλισμός’’.
Όταν χρειάστηκε ο Άγιος Παΐσιος
να ομολογήσει την Ορθόδοξη Πίστη του, δεν φείσθηκε να χρησιμοποιήσει και
αυστηρές εκφράσεις για τον τότε Οικουμενικό Πατριάρχη Αθηναγόρα, όπως το
«αγάπησε μια κοσμική γυναίκα», στη γνωστή επιστολή προς τον Αρχιμανδρίτη
Χαράλαμπο Βασιλόπουλο. Ήταν τούτο ‘’φονταμενταλισμός’’; Αυτός ήταν ένας τρόπος
να δειχθεί το μέγεθος και προπαντός η αιτία του οικουμενιστικού ολισθήματος του
τότε Οικουμενικού Πατριάρχη Αθηναγόρα. Απόδειξη ότι δεν ήταν τούτο
ολίσθημα ακρότητας και φονταμενταλισμού, αποτελεί και το γεγονός ότι στην ίδια
αυτή επιστολή ο Άγιος Παΐσιος, μίλησε και για τους υποπίπτοντες σε
ακρότητες. Επιπρόσθετα με αυτά ο Άγιος Παΐσιος μίλησε με αγάπη για τον
Οικουμενικό Πατριάρχη. Είναι επακριβώς αυτό το κάλλος της εν αληθεία
αγάπης. Συνεπώς άλλο ακρότητα και άλλο Ορθόδοξη ακρίβεια.
Και όταν ο Άγιος Γρηγόριος ο
Θεολόγος, μίλησε περί των «άγαν παρ’ ημίν ορθοδόξων», δεν είναι για τους
φυλάσσοντες την ακρίβεια της Ορθόδοξης Πίστης μας που αναφέρθηκε, αλλά για τους
καταφεύγοντες σε ακρότητες με αδόκιμα ζήλο. Για τούτο ο ίδιος πύρινους
λόγους εξεφώνησε και έγραψε εναντίον των αιρέσεων, υπερασπιζόμενος την Αγία
Ορθοδοξία μας.
Οι ύβρεις και οι απαξιωτικές
αναφορές ‘’φονταμενταλισμού’’, για όσους με Ορθόδοξη σοβαρότητα εκφράζουν
την άποψή τους για συγκεκριμένα θέματα της Συνόδου της Κρήτης, δεν φανερώνει
μόνο εμπαθή στάση, αλλά και αδυναμία Ορθόδοξης επιχειρηματολόγησης.
8 σχόλια:
Αυτοί οι ισχυρισμοί μπορούν να υποστηριχθούν και από την άλλη πλευρά.
Αυτό με τον άγιο Παΐσιο έχει γίνει σήριαλ. Όλοι τον καπηλεύονται τον άγιο κατά το συμφέρον τους. Ας σταματήσουν να τον προκαλούν και να τον ερμηνεύουν.
Επιβεβλημένη απάντηση στη θρασύτητα των ενόχων.
Αρκετά πια με το υβρεολόγιο των οικουμενιστών.
Ο εφιάλτης σας είμαστε οι οικουμενιστές.
Είμαστε παντού.
Κυριαρχούμε σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η γνήσια ορθοδοξία είναι στην οικουμενιστική ενωτική κίνηση της αγίας μας Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Εσείς είστε μια παρωνυχίδα που σύντομα δεν θα υπάρχει στο Σώμα της Εκκλησίας.
Ένας ένας παίρνει την σειρά του.
Υπομονή το σχέδιό μας είναι τέλειο.
Γνήσιος Ορθόδοξος
Οι φονταμενταλιστές καλά θα κάνουν να μην μιλάνε για οικουμενισμό διότι του Αγίου Παϊσίου αυτοί έκαναν την αγιοκατάταξη του.
Θρασύτητα υπάρχει από την μεριά των ακραίων συντηρητικών. Την απάντηση την δίνει η Μονή Κουτλουμουσίου
http://anastasiosk.blogspot.com.cy/2017/02/blog-post_849.html
και ο επίσκοπος Χριστουπόλεως Μακάριος
http://anastasiosk.blogspot.com.cy/2017/02/2017_14.html
η σιωπή είναι χρυσός φίλτατε 2.57
Άλλο αδιάκριτος ζήλος και άλλο Ορθόδοξη ακρίβεια.
Απαξιωτικές αναφορές και ύβρεις κάνουν όχι αυτοί που συγκρότησαν την Σύνοδο άλλα οι πολέμιοι της. Αν προσθέσεις τα όσα έχουν γράψει και πει θα βγει ογκωδέστατος τόμος. Ούτε σε αυτό δεν μπορούν να φτάσουν οι σκληροπυρηνικοί τον Άγιο Παΐσιο που ήταν όχι ευγενικός αλλά χριστιανός όπως αρμόζει σε ρασοφόρο.
Όσοι «ζηλωτές» έχουν εναπομείνει είναι γραφικοί. Ουδείς σοβαρός επιστήμονας ή μελετητής των γραφών δεν τους δίνει σημασία. Είναι σε κάθε μεγάλη πόλη 100-150 οικογένειες και κοινοποιούνται μεταξύ τους σαν τα κουνέλια.
Δημοσίευση σχολίου