ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ TO ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ
Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν
καὶ πάσης Ἑλλάδος, κ.κ. Ἱερώνυμον, Ἀθήνα
Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Ἑλλάδος, στὶς Ἕδρες Τους.
Μακαριώτατε,
Σεβασμιώτατοι,
Ὡς μέλη τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας
καὶ κατὰ πνεῦμα υἱοὶ τῆς ἐπισκοπικῆς-πατρικῆς Σας εὐθύνης αἰσθανόμαστε τὴν ἀνάγκη
νὰ ἀπευθυνθοῦμε σὲ Ἐσᾶς ὡς πνευματικοὺς καὶ ἐκκλησιαστικούς μας Πατέρες καὶ νὰ ἐκφράσουμε
τὴν ἀνησυχία καὶ ἀγωνία μας γιὰ τὴν ἀντικανονικὴ χορήγηση τοῦ Οὐκρανικοῦ αὐτοκεφάλου.
1. Συμμεριζόμαστε καὶ τὴ
δική Σας ἀγωνία καὶ τοὺς σοβαροὺς κανονικοὺς καὶ ἐκκλησιολογικοὺς ἐνδοιασμοὺς
καὶ τὶς ἐπιφυλάξεις Σας, ὅπως ἔχουν ἐκφραστεῖ ρητῶς ἢ ἀκόμα καὶ σιωπηρῶς κατὰ τὸ
πνεῦμα τῆς δικῆς Σας ποιμαντικῆς διακρίσεως.
Ἀντιλαμβανόμαστε καὶ τὶς πιέσεις πού, ὡς μὴ ὤφειλε, δέχεται ἡ Ἐκκλησία τῆς
Ἑλλάδος καὶ οἱ Ἀρχιερεῖς Της ἀπὸ διαφόρους ἐκκλησιαστικοὺς καὶ μὴ παράγοντες.
Θέλουμε νὰ πιστεύουμε ὅτι τὰ ὑγιῆ πνευματικὰ ἀντισώματα τῶν Ἐπισκόπων μας θὰ ἀντιμετωπίσουν
τὶς προσβολὲς τῶν ἀλλοτρίων.
2. Ἀσφαλῶς, τιμοῦμε καὶ
σεβόμαστε τὸν Οἰκουμενικὸ Θρόνο τῆς Κωνσταντινουπόλεως ὡς ἔχοντα τὰ πρεσβεῖα
τιμῆς καὶ τὴν πρωτοκαθεδρία μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν. Ἀδιαμφισβήτητα τά
πρωτεῖα τιμῆς ὡς χορηγηθέντα ὑπὸ Οἰκουμενικῶν Συνόδων παραμένουν ἀδιάπτωτα ἐσαεί.
3. Τὰ πρεσβεῖα τιμῆς τῆς
Κωνσταντινουπόλεως ὑφίστανται καὶ ἀσκοῦνται ἀποκλειστικὰ στὰ πλαίσια τοῦ ἁγιοπνευματικοῦ
συνοδικοῦ-ἱεραρχικοῦ συστήματος τῆς κοινωνίας τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν
καὶ ὄχι ἔξω καὶ πάνω ἀπὸ αὐτό: Συνίστανται κυρίως στὸν συντονισμὸ τῶν Ὀρθοδόξων
Ἐκκλησιῶν σὲ κρίσιμα θέματα διορθοδόξου ἐνδιαφέροντος, στὴν προεδρία τῶν
διορθοδόξων καὶ πανορθοδόξων συναντήσεων
καὶ Συνόδων καὶ στὴν ἔκφραση καὶ ὑλοποίηση
τῶν ἀποφάσεων ποὺ ἔχουν ληφθεῖ μετὰ ἀπὸ πανορθόδοξη διαβούλευση.
4. Ἡ ὑπερόριος ἐπέμβαση-εἰσπήδηση
ἀκόμα καὶ γιὰ τὴν ἀντιμετώπιση σοβαροῦ προβλήματος σὲ ξένη δικαιοδοσία χωρὶς τὴ
σύμφωνη γνώμη, πολλῷ δὲ μᾶλλον ἀντίθετα στὴν ὁμοφωνία, τῶν ἄλλων τοπικῶν Ἐκκλησιῶν
δὲν μπορεῖ νὰ θεμελιωθεῖ στὴν Ὀρθόδοξη ἑρμηνεία τῶν πρεσβείων τιμῆς, ἀλλὰ ἀποτελεῖ ἀλλοίωση καὶ παρερμηνεία τους. Τυχὸν ἀπόπειρα
ἐπιβολῆς τέτοιας ἑρμηνείας θὰ ἔχει, δυστυχῶς, σοβαρότατες ἐκκλησιολογικὲς
συνέπειες μὲ ἄμεσο ἀποτέλεσμα τὴν ἀπώλεια τῆς τιμητικῆς προκαθεδρίας. Τὸ
παράδειγμα τῆς περιάκουστης Πρεσβυτέρας Ρώμης τῆς ἐχούσης τὴν πρωτοκαθεδρία στὴν
ἀρχαία Ἐκκλησία καταδεικνύει τὴ σοβαρότητα τοῦ ζητήματος αὐτοῦ. Ἡ παρερμηνεία
καὶ ἡ ἀπόπειρα μετατροπῆς τῶν πρεσβείων τιμῆς σὲ πρωτεῖο ἐξουσίας ἀλλοιώνει τὴν
Ὀρθόδοξη ἐκκλησιολογία καὶ τὴν ὁδηγεῖ σὲ παπισμὸ μὲ ὀλέθριες συνέπειες.
5. Ὡς Ἕλληνες στὴν καταγωγὴ
τιμοῦμε καὶ σεβόμαστε τὸ Πατριαρχεῖο τοῦ Γένους, ὅταν αὐτὸ ἀληθεύει ἐν ἀγάπῃ.
Θλιβόμαστε, διότι σήμερα Τὸ βλέπουμε, λόγῳ τῆς λανθασμένης ἐπιλογῆς τῆς Ἡγεσίας
Του, νὰ κινδυνεύει νά βρεθεῖ ἀπομονωμένο καί νά ἀπωλέσει τὸ συντονιστικό Του
ρόλο στὶς διορθόδοξες σχέσεις καὶ τὴν ἔκφραση καὶ ὑλοποίηση τῆς βούλησης τῶν
Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν. Ἡ περαιτέρω ἐπιμονὴ στὶς λανθασμένες ἐπιλογὲς μόνο δυσμενέστερες
συνέπειες θὰ ἔχει γιὰ τὸν Θρόνο.
6. Τὸ Οἰκουμενικὸ
Πατριαρχεῖο ἔχει τὸ δικαίωμα τῆς ἐκχωρήσεως αὐτοκεφαλίας καὶ ἡ Ἐκκλησία κάθε ἔθνους
ἔχει τὸ δικαίωμα ἀνυψώσεως σὲ Αὐτοκέφαλη, μόνο ὑπὸ σαφεῖς καὶ αὐστηρὲς
προϋποθέσεις τὶς ὁποῖες ἔχει θέσει ἡ ἐκκλησιαστικὴ Παράδοση καὶ εἶναι συνεπεῖς
μὲ τὴν Ὀρθόδοξη ἐκκλησιολογία καὶ τὴν κανονικὴ Τάξη, οἱ ὁποῖες δὲν τηρήθηκαν στὴν
παροῦσα περίπτωση.
7. Δὲν μποροῦμε νὰ
συμμεριστοῦμε τὴν ἄποψη ποὺ διατυπώθηκε ὅτι ἡ τυχὸν ἄρνηση ἀποδοχῆς τῆς Αὐτοκεφαλίας
στὴν Οὐκρανία θέτει ὑπὸ ἀμφισβήτηση τὰ αὐτοκέφαλα τοῦ 19ου καὶ 20ου αἰ. Δὲν ἔχει καμία κανονικὴ
ἢ ἱστορικὴ θεμελίωση ὁ ἰσχυρισμὸς αὐτός. Δὲν ὑπάρχει ἡ παραμικρὴ συγγένεια τοῦ
οὐκρανικοῦ αὐτοκεφάλου μὲ τὰ λοιπὰ
κανονικὰ Αὐτοκέφαλα ἄλλων Ἐκκλησιῶν, καθ’ὅτι:
α. Δὲν ζήτησε τὴν αὐτοκεφαλία
ἡ ἀναγνωρισμένη ἀπὸ ὅλες τὶς Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες ἀκόμα καὶ ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ
Πατριαρχεῖο Αὐτόνομη Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ὑπὸ τὸν Μητροπολίτη Ὀνούφριο, μὲ τοὺς
90 ἐπισκόπους, τὶς 12.000 ἐνορίες, τὰ 250 Μοναστήρια, τοὺς 5.000 μοναχοὺς καί
μοναχές καὶ τὰ ἑκατομμύρια τῶν πιστῶν. Ἡ κανονικὴ Ἐκκλησία, ὡς εἶχε κάθε δικαίωμα,
δὲν ζήτησε καὶ δὲν ἀποδέχθηκε τὴν αὐτοκεφαλία. Εἶναι δυνατὸν νὰ τῆς ἐπιβληθεῖ μὲ
τὴ βία, ἢ νὰ τιμωρηθεῖ ἐπειδὴ δὲν ἀποδέχθηκε;
β. Ἐνῶ ὅλοι, ἀκόμα καὶ τὸ
Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, ἀποδέχονται τὴν παρουσία τοῦ Μητροπολίτου Ὀνουφρίου καὶ
τῶν 90 ἐπισκόπων (δὲν ὑφίσταται κανονικὴ πράξη ἐκθρονίσεως ἢ καθαιρέσεως ἢ ἀργίας
εἰς βάρος τους) δημιουργεῖται μία
παράλληλη ἐκκλησιαστικὴ δομή, δίπλα στὴν κανονικῶς ὑφισταμένη. Κατηγοροῦμε, καὶ
δικαίως, τὶς παράλληλες δικαιοδοσίες στὴ Διασπορὰ καὶ τώρα τὶς ἐφαρμόζουμε στὰ ὅρια
τῶν Ἐκκλησιῶν;
γ. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας
ὑπάγεται κανονικῶς στὸ Πατριαρχεῖο τῆς Ρωσίας καὶ ὄχι στὸ Οἰκουμενικό. Ὅλες οἱ
μέχρι τώρα αὐτοκεφαλίες τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἐχορηγοῦντο σὲ περιοχὲς δικῆς
Της δικαιοδοσίας.
δ. Σχεδὸν ὅλες οἱ Τοπικὲς Ἐκκλησίες διατηροῦν σοβαρότατες ἐπιφυλάξεις
γιὰ τὴν κανονικότητα καὶ ἐγκυρότητα τῆς ἀρχιερωσύνης τῆς νέας ἐκκλησίας.
Μάλιστα οἱ 15 ἀπὸ τοὺς 50 περίπου ἐπισκόπους της ἕλκουν τὴν «ἀρχιερωσύνη» τους ἀπὸ
αὐτοχειροτόνητους! Δὲν ὑπάρχει πουθενὰ τέτοιο προηγούμενο! καὶ
ε. Καμία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία
δὲν ἀναγνώρισε τὴν οὕτως χορηγηθεῖσα αὐτοκεφαλία, γεγονὸς πρωτοφανὲς στὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία!
8. Εἶναι ἐξαιρετικὰ θλιβερὸ
νὰ διαπιστώνουμε ὅτι ἐνῶ παλαιότερα, σὲ πεῖσμα τῶν πολιτικῶν συμφερόντων καὶ σὲ
ἐξαιρετικὰ δύσκολες ἐποχές, ὁ Οἰκουμενικὸς Θρόνος μὲ τοὺς Ἁγίους Πατριάρχες Του
ἀγωνιζόταν γιὰ τὴν ἑνότητα τῶν ρωσικῶν λαῶν ὑπὸ μία πνευματικὴ καὶ ἐκκλησιαστικὴ
διοίκηση, σήμερα ἐνδίδει στοὺς πειρασμοὺς
καὶ στὶς ὑπερατλαντικὲς πιέσεις καὶ προσπαθεῖ βίαια νὰ τοὺς χωρίσει, ἐμπλέκοντας
τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία στὰ γεωπολιτικὰ συμφέροντα καὶ μετατρέποντας τὴν Ἐκκλησία
τοῦ Χριστοῦ σὲ μέρος τῶν γεωπολιτικῶν σχηματισμῶν καὶ προβλημάτων. Τυχὸν ἀναγνώριση
τῆς αὐτοκεφαλίας ἐκ μέρους μόνο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, χωρὶς πανορθόδοξη ἀπόφαση,
θὰ ἐμπλέξει καὶ τὴν τοπική μας Ἐκκλησία στὴ γεωπολιτικὴ σκακιέρα.
9. Ἡ περιοχὴ τῆς Οὐκρανίας
(στὶς ἐκκλησιαστικὲς πηγὲς ἀναφέρεται κυρίως ὡς Μικρὰ Ρωσία) ἀπὸ τὸ 988
μ.Χ. μέχρι τὸ 1686 μ.Χ. ὑπαγόταν στὸν Οἰκουμενικὸ
Θρόνο. Μὲ τὴν Πατριαρχικὴ Πράξη τοῦ Πατριάρχου Διονυσίου Δ΄ ὑπήχθη κανονικῶς στὸ
Πατριαρχεῖο Μόσχας. Ὡς πλήρη ὑπαγωγὴ στὴν Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας ἑρμήνευε τὴν
Πατριαρχικὴ Πράξη τὸ ἴδιο τό Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο ἐπὶ 332 χρόνια! Ἡ
βεβαιότητα αὐτὴ ἔχει γίνει ἀποδεκτὴ πολυτρόπως ἀπὸ τὸ ἴδιο τό Οἰκουμενικὸ
Πατριαρχεῖο καὶ ἔχει καταγραφεῖ μὲ τὸν ἐπισημότερο τρόπο στὰ Τυπικά τοῦ 17ου
αἰ., στὰ Συνταγμάτια 1797 (Ἁγ. Γρηγορίου Ε΄), 1829, 1855, 1896, 1902, ποὺ
ἔχουν ἐκδοθεῖ «ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐκ τοῦ Πατριαρχικοῦ Τυπογραφείου» καὶ
στὰ Πατριαρχικὰ Ἡμερολόγια - Ἐπετηρίδες μέχρι καὶ τὸ 2018! Στὶς ἐπίσημες αὐτὲς
Πατριαρχικὲς ἐκδόσεις ὁ Οἰκουμενικὸς Θρόνος δεχόταν χωρὶς καμία ἐπιφύλαξη ὅτι ἡ
Οὐκρανία ὑπάγεται κανονικῶς στὸ Πατριαρχεῖο τῆς Ρωσίας! Τὴν ἴδια βεβαιότητα ἔχουν καταγράψει καὶ τὰ
στελέχη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου (Ἀρχειοφύλακας Κ. Δελικάνης, οἱ καθηγητὲς
Μητροπολίτης Διοκλείας Κάλλιστος (Ware) (Ὀξφόρδη), πρωτ. Θεοδ. Ζήσης (Θεσ/νίκη),
Βασ. Σταυρίδης (Χάλκη), Γρ. Λαρεντζάκης (Βιέννη), Βλ. Φειδᾶς (Ἀθήνα-Σαμπεζύ),
καθὼς καὶ ὁ ἴδιος ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Βαρθολομαῖος καὶ ἐγγράφως καὶ σὲ ἐπίσημη
ὁμιλία Του στὸ Κίεβο. Ἔτσι ἑρμήνευε τὴν Πατριαρχικὴ Πράξη τοῦ 1686 τὸ ἴδιο το Οἰκουμενικὸ
Πατριαρχεῖο ἐπὶ 332 χρόνια!
10. Καὶ τὸ πλέον
καθοριστικό: Ἔτσι ἑρμηνεύει τὴν Πατριαρχικὴ Πράξη ἐπὶ 332 χρόνια ἡ πανορθόδοξη ἐκκλησιαστικὴ
συνείδηση! Ἀπὸ τὸ περίφημο Συνταγμάτιο τοῦ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων Χρυσάνθου
(Νοταρᾶ) τοῦ 1715 μέχρι καὶ τὸ 2019 ὅλα τα Τυπικὰ-Ἡμερολόγια-Ἐπετηρίδες ὅλων τῶν
Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν θεωροῦσαν τὴν Οὐκρανία τμῆμα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας.
Ποιὸς μπορεῖ νὰ περιφρονήσει ἐλαφρᾷ τῇ καρδίᾳ τὴν πανορθόδοξη ἐκκλησιαστικὴ
παράδοση καὶ ἐμπειρία; Ποιὸς δικαιοῦται νὰ σταθεῖ ὑπεράνω της πανορθοδόξου
συνειδήσεως;
11. Ἐκφράζουμε τὴν ἐντονότατη
ἀνησυχία μας διότι δὲν ἔχουν ἀπαντηθεῖ πειστικὰ οἱ ἀνησυχίες γιὰ τὸ κανονικῶς ἀνυπόστατο
τῆς «ἱερωσύνης» τῆς νέας ἐκκλησίας. Ἀσφαλῶς, ὑπὸ αὐστηρὲς προϋποθέσεις, ἡ Ἐκκλησία
μπορεῖ νὰ οἰκονομήσει τὶς ἐν σχίσματι καὶ αἱρέσει χειροτονίες. Πῶς ὅμως ἐκφράζεται
ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας ἐπ’ αὐτοῦ; Στὴν Ἀνατολὴ
δὲν ἔχουμε παπικὸ θρόνο ποὺ νὰ ἀποφαίνεται καὶ οἱ ἄλλοι νὰ ὑπακούουν! Ἀλλὰ οἱ τοπικὲς Ἐκκλησίες ἐν Συνόδῳ ὑπὸ τὴν
προεδρία τοῦ Κωνσταντινουπόλεως ἀποφασίζουν τὴ θεραπεία τοῦ σχίσματος καὶ οἰκονομοῦν
τὶς χειροτονίες! Ὅταν ὅμως ὅλες οἱ τοπικὲς Ἐκκλησίες ἔχουν ἀρνηθεῖ νὰ ἀναγνωρίσουν
τέτοια «ἱερωσύνη», μὲ ποιὸ κανονικὸ δικαίωμα ὁ Κωνσταντινουπόλεως μπορεῖ νὰ ἰσχυριστεῖ
ὅτι ὡς Πρῶτος ἐκφράζει τὴν Ἐκκλησία καὶ οἰκονομεῖ τὶς ἐν σχίσματι χειροτονίες;
Δὲν εἶναι ὁ Κωνσταντινουπόλεως ὑπεράνω της κοινῆς ἁπάντων τῶν τοπικῶν Ἐκκλησιῶν
γνώμης. Δὲν εἶναι ὁ πάπας ποὺ ἐκφράζει ex cathedra τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δίχα
γνώμης τῶν ἄλλων ὁμοταγῶν του.
12. Δυστυχῶς ὅμως οἱ
χειροτονίες τῆς νέας ἐκκλησίας δὲν προέρχονται μόνο ἀπὸ τὸν καθῃρημένο καὶ ἀναθεματισμένο
Φιλάρετο, τὴν καθαίρεση καὶ τὸν ἀναθεματισμὸ τοῦ ὁποίου ἐπὶ 26 χρόνια εἶχε ἀναγνωρίσει σύμπασα ἡ Ὀρθοδοξία (ἀκόμα καὶ αὐτὸς ὁ Οἰκουμενικὸς
Πατριάρχης), ἀλλὰ προέρχονται καὶ ἀπὸ τὸν αὐτοχειροτόνητο πρώην διάκονο, οὐδέποτε
χειροτονηθέντα πρεσβύτερο καὶ ἐπίσκοπο, ἀπατεώνα τοῦ κοινοῦ ποινικοῦ δικαίου
Βίκτωρα Τσεκάλιν. Γιὰ τὸ Ὄνομα τοῦ Θεοῦ, πῶς εἶναι δυνατὸν νὰ ἀναγνωρίσουμε ὡς Ἐκκλησία
Ἑλλάδος αὐτοχειροτόνητους; Καυχώμαστε ἐν Κυρίῳ μέχρι τώρα γιὰ τὴν ἀποστολικὴ
διαδοχὴ τῆς Ὀρθοδόξου Ἀρχιερωσύνης. Εἶναι δυνατὸν καὶ μετὰ τὴν ἀναγνώριση τῶν «χειροτονιῶν»
τοῦ Τσεκάλιν νὰ συνεχίζουμε νὰ κηρύττουμε γιὰ τὴν ἀποστολικὴ διαδοχὴ τῶν Ὀρθοδόξων
Ἀρχιερέων;
13. Πῶς, λοιπόν, «θεραπεύθηκε»
ἡ «ἱερωσύνη» τῶν αὐτοχειροτόνητων; Μπορεῖ μόνος του ὁ Κωνσταντινουπόλεως μὲ μία
πράξη νὰ θεραπεύσει τὴν ἔλλειψη ἀποστολικῆς διαδοχῆς; Οἱ δικαιολογίες ποὺ ἔχουν
ἐπιστρατεύσει οἱ ὑποστηρικτὲς τῆς αὐτοκεφαλίας εἶναι τόσο ἀντιφατικὲς καὶ αὐτοαναιρούμενες
ὥστε ὄχι μόνο δὲν πείθουν γιὰ τὴν ὕπαρξη κανονικῆς χειροτονίας τῶν αὐτοχειροτόνητων, ἀλλὰ ἐπιβεβαιώνουν τὴν ἀνυπαρξία ἐγκύρου ἀποστολικῆς
διαδοχῆς. Κατόπιν αὐτῶν, μὲ ποιὰ ἐσωτερικὴ ἀρχιερατικὴ συνείδηση μπορεῖ κάποιος
ἐπίσκοπος νὰ προβεῖ σὲ ἀναγνώριση τέτοιων «χειροτονιῶν»; Δὲν πρόκειται περὶ ἀμφισβήτησης
τῆς ἠθικῆς καθαρότητας κάποιων προσώπων, ἀλλὰ γιὰ τὴν ὀντολογικὴ ἀνυπαρξία τοῦ ἴδιου
τοῦ ἐσωτάτου πυρήνα τῆς Ἀρχιερωσύνης . δὲν ἔχουμε ἠθικὸ ἀλλὰ ὀντολογικὸ «μολυσμὸ» τοῦ ἐπισκοπικοῦ Σώματος σὲ
πανορθόδοξο ἐπίπεδο.
14. Δὲν μποροῦμε νὰ
κατανοήσουμε πῶς, χωρὶς τὴν κοινὴ ἀπόφαση ὅλων τῶν Τοπικῶν Ἐκκλησιῶν, ἕνα
συνονθύλευμα καθῃρημένων, ἀναθεματισμένων, αὐτοχειροτόνητων, σχισματικῶν χωρὶς
νὰ ἐπιδείξουν μετάνοια μὲ μία πράξη ἀποκαταστάθηκε, συγκροτήθηκε σὲ «ἑνωτικὴ
σύνοδο» καὶ ταυτόχρονα ἔλαβε «αὐτοκεφαλία», ἐνῶ οἱ κανονικοὶ ἐπίσκοποι, οἱ ὁποῖοι
συγκροτοῦν κανονικὴ Σύνοδο ἡ ὁποία ἐκφράζει τὴν κανονικὴ Ἐκκλησία περιφρονοῦνται
παντελῶς.
15. Ἡ ἡγεσία τῆς νέας αὐτοκέφαλης
ἐκκλησίας δὲν παρέχει ἐχέγγυα ἀξιοπιστίας,
σοβαρότητας καὶ ἐκκλησιαστικοῦ ἤθους (βλ. δηλώσεις τοῦ «προκαθημένου» Ἐπιφανίου
γιὰ τὶς ΗΠΑ, τὰ δικαιώματα τῶν ΛΟΑΤΚΙ (κίνημα ὁμοφυλοφύλων κλπ), τὴ συνεργασία
μὲ τοὺς Οὐνίτες, τὴ συμμετοχή του στὰ ἀποκαλυπτήρια τοῦ αὐτοχειροτόνητου «Μητροπολίτου Κιέβου» Vasyl Lypkivsky κ.ο.κ). Ἡ ἀπόσχιση τοῦ «ἐπιτίμου Πατριάρχου»
Φιλαρέτου καὶ κάποιων «ἐπισκόπων» ἀπὸ τὴ νέα ἐκκλησία καὶ οἱ σοβαρὲς
καταγγελίες του καταδεικνύουν μὲ τὸν πλέον τραγικὸ τρόπο τὴν ἀποτυχία θεραπείας
τοῦ Οὐκρανικοῦ σχίσματος, διότι δὲν ὑπῆρξε μετάνοια τῶν σχισματικῶν, ἡ πλέον ἀπαραίτητη
προϋπόθεση γιὰ τὴ θεραπεία τῶν σχισμάτων.
16. Δὲν μποροῦμε μὲ κανένα
τρόπο νὰ δικαιολογήσουμε τὴ χορήγηση τῆς αὐτοκεφαλίας ὡς τιμωρία πρὸς τὸ Ρωσικὸ
Πατριαρχεῖο γιὰ τὴν «ἀλαζονεία», τὶς «ἀντιεκκλησιαστικὲς ἐνέργειες», τὶς «ἀταξίες»,
τὴν «ἐκκοσμίκευση» κοκ. Δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ χρησιμοποιεῖται ἡ αὐτοκεφαλία ὡς τιμωρία τῶν ἀτακτούντων,
διότι ἡ περιφρόνηση καὶ ἡ παραβίαση τῶν ἱερῶν
κανόνων δὲν ὁδηγεῖ σὲ πραγματικὲς καὶ
μόνιμες λύσεις στὰ ἐκκλησιαστικὰ προβλήματα. Σὲ τελικὴ ἀνάλυση: ὅ,τι πρόβλημα
καὶ νὰ ἔχει ἡ Κωνσταντινούπολη μὲ τὴ Μόσχα
πῶς τὸ θεραπεύει (;) ἀκυρώνοντας μιὰ ὁλόκληρη
Σύνοδο 90 ἐπισκόπων ὡς ἀντικανονική; Πῶς περιφρονεῖ μία ὁλόκληρη Ἐκκλησία μὲ
12.000 ἐνορίες καὶ ἑκατομμύρια πιστούς; Μὲ τὸν Σεβασμιώτατο Ὀνούφριο καὶ τὴν
περὶ αὐτὸν Ἱ. Σύνοδο δὲν συλλειτουργούσατε οἱ Ἀρχιερεῖς, ὅταν πηγαίνατε στὸ
Κίεβο; Αὐτὸν δὲν ἀναγνωρίζατε ὡς μοναδικὸν καὶ κανονικὸν Μητροπολίτην Κιέβου; Πῶς
τώρα Σᾶς καλοῦν νὰ τὸν διαγράψετε καὶ στὴ θέση του νὰ ἀναγνωρίσετε κάποιον ἄλλον;
Ποιὰ κανονικὴ βάση ἔχουν οἱ ἀπαιτήσεις αὐτές;
17. Στεκόμαστε μὲ μεγάλο
σεβασμὸ καὶ ἐκφράζουμε τὴν ἀμέριστη συμπάθεια καὶ τὴ συμπαράστασή μας στὰ ἑκατομμύρια
τῶν μελῶν τῆς κανονικῆς ἐν Οὐκρανίᾳ Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, τὰ ὁποῖα ὑφίστανται
θλίψεις καὶ διωγμοὺς ἐπειδὴ ἐπιθυμοῦν νὰ παραμείνουν στὴν Ἐκκλησία στὴν ὁποία
γεννήθηκαν καὶ μεγάλωσαν. Οἱ μεθοδεύσεις καὶ διώξεις τῶν κρατικῶν καὶ
παρακρατικῶν μηχανισμῶν ἐναντίον τῆς κανονικῆς Ἐκκλησίας στὴν Οὐκρανία γιὰ νὰ ἐξαναγκάσουν
τοὺς κληρικοὺς καὶ πιστοὺς νὰ ὑπαχθοῦν στὴ νέα ἐκκλησία ἀποδεικνύουν τὴν ἀποτυχία
τῆς αὐτοκεφαλίας καὶ ὅτι, τελικά, δὲν ἦταν αἴτημα τοῦ πιστοῦ λαοῦ. Πῶς, λοιπόν,
ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ἀντὶ νὰ συμπαραστασθεῖ στοὺς διωκόμενους πιστούς, θὰ ἀναγνωρίσει
αὐτὸ πού ἡ μεγάλη πλειοψηφία τῶν Οὐκρανῶν Ὀρθοδόξων ἀρνήθηκε;
18. Τέλος, τὸ πλέον ἀνησυχητικὸ
εἶναι ὅτι τὸ ἐκκλησιαστικὸ πρόβλημα τῆς Οὐκρανίας ἐξελίσσεται ἀπὸ πρόβλημα
κανονικῆς ὑφῆς σὲ μεῖζον ἐκκλησιολογικὸ πρόβλημα μὲ τὴν ἐπίμονη προσπάθεια
μεταλλαγῆς τῶν τιμητικῶν πρεσβείων τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου σὲ ἐξουσιαστικὸ
πρωτεῖο παπικοῦ τύπου:
α) Δυστυχῶς, ὁ Οἰκουμενικὸς
Πατριάρχης στὴν περίπτωση τοῦ Οὐκρανικοῦ αὐτοκεφάλου ἀρνεῖται τὸν ἀναγνωρισμένο
ἀπὸ τὴν παράδοση συντονιστικό Του ρόλο καὶ τὴν ἔκφραση καὶ ὑλοποίηση συνοδικῶν ἀποφάσεων
τῶν τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, γι’ αὐτὸ
καὶ ἀρνεῖται νὰ συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο ἢ Σύνοδο Προκαθημένων.
β) Ἀντίθετα, ὅπως ὁ
πάπας:
i) ἐνεργεῖ ὑπερορίως, σὲ
ξένη δικαιοδοσία, ἡ ὁποία ὑπάγεται στὴν Ἐκκλησία
τῆς Ρωσίας, ὅπως ὁ Ἴδιος μέχρι πρόσφατα ἀναγνώριζε,
ii) ἀποφασίζει κυριαρχικὰ
καὶ ἀνεξάρτητα ἢ καὶ ἀντίθετα μὲ τὴ γνώμη ὄχι μόνο τῆς ἴδιας τῆς Ἐκκλησίας τῆς
Οὐκρανίας ἀλλὰ καὶ τῶν κατὰ τόπους Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν,
iii) ἰσχυρίζεται ὅτι οἱ
λοιποὶ ἀνὰ τὸν κόσμο Ὀρθόδοξοι ἐπίσκοποι ὑποχρεοῦνται νὰ ἀποδεχθοῦν τὴν ὅποια ἀπόφασή
Του,
iv) θεωρεῖ ὅτι ἡ ἀπόφασή
Του δὲν χρήζει ἐγκρίσεως ἀπὸ τὶς ἄλλες Ἐκκλησίες, ἀλλὰ οὔτε προσβάλλεται οὔτε ἀναιρεῖται, καὶ
v) ἀπαιτεῖ νὰ ἐπεμβαίνει ὑπερορίως,
στὴν ἀνὰ τὴν Οἰκουμένη Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀκόμα καὶ «αὐτεπαγγέλτως καὶ ὡς ἐκ
καθήκοντος» «οὐ μόνον ἔνθα περὶ Δογμάτων καὶ ἱερῶν Παραδόσεων καὶ
Κανονικῶν Ἐκκλησιαστικῶν Διατάξεων ἢ περὶ γενικῶν ζητημάτων ἀφορώντων εἰς ὁλόκληρον
τό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας ἀλλὰ καὶ ἐν πᾶσι τοῖς σχετικῶς σπουδαίοις ἐπὶ μέρους
ζητήμασι τοῖς ἐνδιαφέρουσι ταύτην ἢ ἐκείνην τὴν Τοπικὴν Ἐκκλησίαν» (Ἐπιστολή
τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου Βαρθολομαίου πρός τόν Ἀρχιεπίσκοπον
Ἀλβανίας Ἀναστάσιον, 20.2.2019). Ἡ Πατριαρχικὴ αὐτὴ φρασεολογία θυμίζει τὸ
περίφημο Dictatus Papae (1075) τοῦ πάπα
Γρηγορίου Ζ΄, ὁ ὁποῖος εἶχε τὴν ἀπαίτηση νὰ ὑποβάλλονται στὸν πάπα πρὸς λύση ὅλες
οἱ “causae majores” (μείζονες ὑποθέσεις) τῶν ἀνὰ τὴν οἰκουμένη Ἐκκλησιῶν!
Εἶναι περισσότερο ἀπὸ προφανὲς ὅτι
ἄν, ὃ μὴ γένοιτο, ἐπικρατήσει αὐτὴ ἡ προσέγγιση θὰ ὑπάρξουν σοβαρότατες καὶ
θλιβερὲς ἐξελίξεις στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία
μας.
Μακαριώτατε,
Ἡ δυσκολία τῆς Διαρκοῦς Ἱ.
Συνόδου τῆς ἀπελθούσης περιόδου νὰ «κλείσει» γρήγορα-γρήγορα καὶ μὲ συνοπτικὲς
διαδικασίες μία τόσο προβληματικὴ αὐτοκεφαλία καὶ ἡ συνακόλουθη δήλωσή Σας ὅτι καὶ Ἐσεῖς «ἀδυνατεῖτε» νὰ ἀναλάβετε
τὸ βάρος μιᾶς τέτοιας ἀποφάσεως,
καταδεικνύουν τήν σύνεση καθώς καί τὸ μεγαλεῖο τῆς ταπεινώσεως τῶν ἐκκλησιαστικῶν
μας Ἡγετῶν, ἀλλὰ παράλληλα φανερώνουν ὅτι στὶς συνειδήσεις τῶν Ἑλλήνων Ἀρχιερέων
παραμένουν νωποὶ οἱ ἐνώπιoν
τοῦ Ἱ. Θυσιαστηρίου ὅρκοι τῆς εἰς ἐπίσκοπον χειροτονίας τους, ὅταν ὑποσχέθηκαν ἐνώπιον
Θεοῦ καὶ τῆς Ἐκκλησίας Του ὅτι θὰ τηρήσουν τοὺς Ἱ. Κανόνες καὶ τὴν Ἐκκλησιαστικὴ
Τάξη καθὼς καὶ τὴν ἑνότητα τῆς ἀνὰ τὴν Οἰκουμένην Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.
Ἡ κακοποίηση τοῦ ἱεροῦ θεσμοῦ τοῦ
αὐτοκεφάλου, ὁ ὁποῖος, ἀντὶ νὰ ὑπηρετεῖ τὴν ἑνότητα καὶ τὴν εὐστάθεια τῶν Ἁγίων
τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν, τείνει νὰ τινάξει εἰς τὸν ἀέρα τὴν ἐν ἀληθείᾳ ἑνότητα τῆς Ὀρθοδόξου
Ἐκκλησίας μας καθιστώντας Την περίγελο στὰ μάτια τῶν ἐχθρῶν Της, νομίζουμε πώς
δὲν μπορεῖ νὰ ἐπικυρωθεῖ οὔτε ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς
Ἑλλάδος. Γιατί, ἄραγε, μόνη της ἡ Ἐκκλησία
τῆς Ἑλλάδος νὰ ἀναλάβει πρώτη Αὐτὴ τέτοια εὐθύνη ἐρχόμενη σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν ἐκκλησιαστικὴ
συνείδηση ὅλων τῶν Τοπικῶν Ἐκκλησιῶν γιὰ νὰ ἱκανοποιήσει τὶς λανθασμένες καὶ ἀποτυχημένες ἐπιλογὲς τοῦ Φαναρίου; Γιατί νὰ σκανδαλίσει τὶς
ψυχὲς τῶν ἑκατομμυρίων πιστῶν Οὐκρανῶν Ὀρθοδόξων ποὺ μὲ στερήσεις καὶ διωγμοὺς ἀγωνίζονται
καὶ παραμένουν πιστοὶ στὴν ἐκκλησιαστική τους παράδοση; Γιατί, τελικά, νὰ
σκανδαλίσει τὶς ψυχὲς τῶν ἑκατομμυρίων πιστῶν ἀπὸ ὅλες τὶς τοπικὲς Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες,
ποὺ ἔχουν ψηλὰ στὴ συνείδησή τους καὶ ἔχουν ὡς σημεῖο ἀναφορᾶς τὴν Ἐκκλησία τῆς
Ἑλλάδος; Νομίζουμε ὅτι δὲν θὰ προσφέρει καλὲς ὑπηρεσίες οὔτε στὸν Ἑαυτό Της οὔτε
στὸν Οἰκουμενικὸ Θρόνο οὔτε στὴν Οἰκουμενικὴ
Ὀρθοδοξία.
Εἴμαστε βέβαιοι ὅτι οἱ
πνευματικοί μας Πατέρες δὲν θὰ μᾶς ἀπογοητεύσουν καὶ θὰ προβάλουν τὴν Ὀρθόδοξη ἐκκλησιολογία
καὶ τὴν κανονικὴ τάξη ὡς τὰ μοναδικὰ κριτήρια γιὰ τὴν ἐπίλυση τοῦ οὐκρανικοῦ
προβλήματος.
Σεπτέμβριος 2019
ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ
ΚΛΗΡΙΚΩΝ, ΜΟΝΑΧΩΝ, ΛΑΪΚΩΝ
1 Αρχιμανδρίτης Καραβάς Μάξιμος Καθηγούμενος Ι. Μ. Αγ. Παρασκευής
Μηλοχωρίου Πτολεμαΐδα
2 Αρχιμανδρίτης Πήχος Χρυσόστομος Καθηγούμενος Ι. Μ. Ζωοδ. Πηγής Λογγοβάρδας Κιλκίς
3 Αρχιμανδρίτης Χατζηνικολάου Γρηγόριος Καθηγούμενος Ι. Μ.
Αγ. Τριάδος Άνω Γαζέα Βόλος
4 Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Καθηγούμενος Ι. Μ. Οσ. Νικοδήμου Πενταλόφου Πάρος
5 Αρχιμανδρίτης Παπασωτηρίου Γρηγόριος Πνευματικός Ησυχ. Αγ. Ιω. Προδρόμου Μεταμόρφωση Χαλκιδική
6 Αρχιμανδρίτης Αναστασίου Αθανάσιος Προηγούμενος Ι. Μ. Μεγάλου Μετεώρου Καλαμπάκα
7 Αρχιμανδρίτης Σαράντης Σαράντος Ἐφημέριος Ἱ.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Ἀμαρουσίου Αθήνα
8 Αρχιμανδρίτης Γεωργιάδης Συμεών Ι. Μ. Αγ. Τριάδος Άνω Γαζέα Βόλος
9 Αρχιμανδρίτης Γκιώνης Αμβρόσιος Ι. Μ. Αγ. Τριάδος Άνω Γαζέα Βόλος
10 Αρχιμανδρίτης Γρατσέας Λαυρέντιος Ι.
Μ. Φλωρίνης, Πρεσπών Και Εορδαίας Φλώρινα
11 Αρχιμανδρίτης Δημητρακόπουλος Παύλος Ι.
Μ. Πειραιώς Πειραιάς
12 Αρχιμανδρίτης Καλαϊντζόπουλος Ιγνάτιος Ι.
Μ. Αγ. Παρασκευής Μηλοχωρίου Πτολεμαΐδα
13 Αρχιμανδρίτης Κοκονός Ιερόθεος Φλώρινα
14 Αρχιμανδρίτης Παπασταύρου
Τιμόθεος Ιεροκήρυξ Ι. Μ. Πατρών Πάτρα
15 Αρχιμανδρίτης Πετρόπουλος
Νικόδημος Εφημέριος Ι. Ν. Απ.Παύλου Πατρών Ι.
Μ. Πατρών
16 Αρχιμανδρίτης Σιάρρας Αυγουστίνος Ι.
Μ. Αγ. Τριάδος Άνω Γαζέα Βόλος
17 Πρωτοπρεσβύτερος Μεταλληνός Γεώργιος Ομότιμος
Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Αθηνών Αθήνα
18 Πρωτοπρεσβύτερος Ζήσης Θεόδωρος Ομότιμος
Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης Θεσσαλονίκη
19 Πρωτοπρεσβύτερος Αγγελακόπουλος
Άγγελος Πειραιάς
20 Πρωτοπρεσβύτερος Βεζύνιας Φώτιος Συντ.
Καθηγητής Μαθηματικός Θεσσαλονίκη
21 Πρωτοπρεσβύτερος Γαβαλάς Νικόλαος Ἱ.Ν.
Ἁγίων Ἀποστόλων Ψαλιδίου Αθήνα
22 Πρωτοπρεσβύτερος Γκοτσόπουλος
Αναστάσιος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών Πάτρα
23 Πρωτοπρεσβύτερος Δημητρόπουλος
Ιωάννης Ι. Ν. Αγ. Αντωνίου Ιτεών Πάτρα
24 Πρωτοπρεσβύτερος Κοκκολάκης Βασίλειος Ι. Ν. Τιμίου Σταυρού Χολαργού Αθήνα
25 Πρωτοπρεσβύτερος Μπουζδέκης Αντώνιος Ι.
Ν. Αγ. Νικολάου Νίκαιας Αθήνα
26 Πρωτοπρεσβύτερος Παλαμάς Ελευθέριος Ι.
Ν. Αγ. Χριστοφόρου Εορδαία
27 Πρωτοπρεσβύτερος Φωτόπουλος Ιωάννης Ι.
Ν. Αγ. Παρασκευής Αθήνα
28 Πρεσβύτερος Τσάμπρας Αθανάσιος Ι.
Ν. Απ.Παύλου Πατρών Πάτρα
29 Μοναχός Ζήσης Σεραφείμ Θεσσαλονίκη
30 Μοναχός Συμεών Καψάλα Άγ.
Όρος
31 Μοναχή Μαριάμ Καθηγουμένη Ι. Μ. Αγ. Λαυρεντίου Πηλίου Βόλος
32 Μοναχή Λαυρεντία Ι. Μ. Αγ. Λαυρεντίου Πηλίου Βόλος
33 Μοναχή Χριστονύμφη Ι. Μ. Αγ. Λαυρεντίου Πηλίου Βόλος
34 κ. Αγουρίδης Βασίλειος Ιδ.
Υπάλληλος Άργος
35 κ. Αντωνιάδης Δημήτριος Δρ.
Γεωπονίας, Θεολόγος, Αρχιτέκτων, Βιολόγος Βόλος
36 κ. Αντωνόπουλος Ανδρέας Διδάσκων
Ελληνικό Ανοικτό Παννεπιστήμιο Πάτρα
37 κ. Αντωνόπουλος Νικόλαος Εκπαιδευτικός Πάτρα
38 κ. Αντωνόπουλος Παναγιώτης Επιχειρηματίας-Πολιτευτής Πάτρα
39 κα. Αντωνοπούλου Βασιλική οικιακά Πάτρα
40 κ. Αποστολόπουλος Χάρης Καθηγητής
Πανεπηστημίου Πατρών Πάτρα
41 κ. Βούτσας Λεωνίδας Μεταλλειολόγος Βόλος
42 κα. Γεωργιτσοπούλου-Τσάμπρα Αγλαΐα Πρεσβυτέρα-οικιακά Πατρα
43 κα. Γιαννοπούλου Καλλιόπη συνταξιούχος
ΔΕΗ Πάτρα
44 κ. Γκοτσόπουλος Κωνσταντίνος Φοιτητής
Φιλολογίας Πάτρα
45 κ. Γκοτσόπουλος Ανδρέας Φοιτητής
Μηχαν. Μηχανικός Πάτρα
46 κ. Γκουργιώτης Ιωάννης Ελ.
Επαγγελματίας Αρχαία Κόρινθος
47 κ. Γολπίνος Κωνσταντίνος ιδ.
υπάλληλος Βόλος
48 κ. Δαπεργολας Νεκτάριος Καθηγητής
Βυζ. Ιστορίας Κομοτηνή
49 κ. Δημητρίου Αλέξανδρος Εκπαιδευτικός Περιγιάλι Κορινθίας
50 κ. Διαμαντής Αναστάσιος Συνταξ.
Εκπαιδευτικός Βόλος
51 κα. Δρίμα Αιμιλία οικιακά Κόρινθος
52 κ. Ηλιάδης Σάββας Δάσκαλος-Θεολόγος Κιλκίς
53 κα. Ηλιάδου Χρυσούλα Συντ.
Υπουργείου παιδείας Κιλκίς
54 κ. Ιατρού Γεώργιος Δ.Ν.
Δικηγόρος Πάτρα
55 κ. Κανελλόπουλος Ιωάννης Δικηγόρος Πάτρα
56 κ. Κίσσας Βασίλειος Συνταξ.
Εκπαιδευτικός Βόλος
57 κα. Κοσπαντζίδου Αναστασία Ασφαλιστικός
υπάλληλος Θεσσαλονίκη
58 κα. Κοτσορώνη Θεοδώρα Εκπαιδευτικός Πάτρα
59 κ. Κουμπάρος Ανδρόνικος Συνταξ. Τραπ. Υπάλληλος Βόλος
60 κ. Κουμπάρος Νικόλαος Συνταξ. Εκπαιδευτικός Βόλος
61 κα. Κριεμπάρδη Εμμανουέλα οικιακά Κόρινθος
62 κ. Κωνσταντινίδης Λεωνίδας Καθηγητής
Μ. Ε. Αθήνα
63 κα. Λάντα Θεοδώρα Φιλόλογος-Θεολόγος Πάτρα
64 κα. Λουκίδου Ευστρατία οικοκυρικά Θεσσαλονίκη
65 κ. Μακρίδης Μιχαήλ Μαθηματικός-Εκπαιδευτικός Πάτρα
66 κα. Μαλλίσοβα Βασιλική Συνταξ. Μηχανικός Βόλος
67 κ. Μαλλίσοβας Ευάγγελος Συνταξ. Μηχανικός Βόλος
68 κα. Μηλλιώνη Παναγιώτα Εκπαιδευτικός Πατρα
69 κ. Μιχαήλ Φώτιος Ιατρός Λαγκαδά
70 κ. Μιχαηλίδης Βασίλειος Συνταξ. Νοσηλευτής Βόλος
71 κ. Μιχαηλίδης Μιλτιάδης Ιδ. Υπάλληλος Βόλος
72 κα. Μιχαλοπούλου Χρυσάνθη Καθηγητής
Α΄βάθμιας Εκπαιδεύσεως Αθήνα
73 κ. Μπάδρας Λεωνίδας Δρ.
Ιατρικής-Θεολόγος Βόλος
74 κ. Μπαλντούμης Βασίλειος Υποστράτηγος
ΓΕΑ Βόλος
75 κα. Μπάτζιου Λαμπρινή Λυρική
Καλλιτέχνης-Υψίφωνος Αθήνα
76 κ. Μπέκος Χρήστος ιδ.
Υπάλληλος Κόρινθος
77 κα. Μπιτζίου Μαρία οικιακά Αρχαία Κόρινθος
78 κα. Μπουλάκη Ελένη Στρατιωτικός Θεσσαλονίκη
79 κ. Μπουλάκης Ανδρέας Στρατιωτικός Θεσσαλονίκη
80 κ. Νατσιός Δημήτριος Δάσκαλος-Θεολόγος Κιλκίς
81 κα. Νετκίδου-Μιχαήλ Κυριακή Φιλόλογος-Θεολόγος Λαγκαδάς
82 κ. Παναγιωτόπουλος Σπυρίδων Εκπαιδευτικός Πάτρα
83 κ. Παπαγεωργίου Δήμητρα οικιακά Κόρινθος
84 κα. Παπαγιαννοπούλου Γεωργία Πρεσβυτέρα-οικιακά Πάτρα
85 κ. Παπαδόπουλος Γεώργιος Δημ.
Υπάλληλος Αθήνα
86 κα. Παπαναστασίου Αικατερίνη Συνταξ.
Στρατ. Υπάλληλος Βόλος
87 κ. Παπαναστασίου Απόστολος Συνταξ.
Εκπαιδευτικός Βόλος
88 κα. Παπανικολάου Αικατερίνη κομμώτρια Κόρινθος
89 κ. Παπανικολάου Ανδρέας Ηλεκτρολόγος Κόρινθος
90 κα. Ράπτη Αγγελική Λογίστρια Κόρινθος
91 κ. Σιάχρας Δημήτριος Ελ.
Επαγγελματίας Κόρινθος
92 κ. Σιμάτος Λάμπρος Συνταξιούχος Κεφαλληνία
93 κα. Τάχου Δήμητρα Συνταξ.
Εκπαιδευτικός Βόλος
94 κα. Τσέκου Σοφία Καθηγήτρια
Κοινωνιολογίας Κόρινθος
95 κ. Τσώρης Αθανάσιος Λογιστής Κόρινθος
96 κ. Τσώρης Πολυχρόνης Βιοτέχνης Κόρινθος
97 κα. Φιλιππάτου Μαρία Φιλόλογος-Μουσικός Πατρα
98 κ. Φώτου Μιχαήλ Δικηγόρος Βόλος
99 κ. Χαρτσίας Γιάννης Έμπορος Κόρινθος
100 κ. Χασούρος Γεώργιος Καθηγητής
Βιολογίας Αγ. Παρασκευή
101 κα. Χριστοπούλου Ευθαλεία Εκπαιδευτικός Πάτρα
30 σχόλια:
Είπα κι εγώ δεν θα δούμε συλλογή υπογραφών; Επιτέλους!
Η σαφηνεια, η σοβαροτητα και η παρουσια δυο Θεολογων Καθηγητων Πανεπιστημιου μεταξυ των συντακτων του κειμενου, προσδιδει κυρος σε αυτο και το καθιστα υποδειγμα για οσους γραφουν αναρτησεις σχετικα με το Ουκρανικο.
Εδω το κειμενο επικεντρωνεται στην καρδια του προβληματος, δεν αερολογει ουτε παρελκυει τη συζητηση σε ασχετα θεματα, για να κρυψη την ενδεια των επιχειρηματων.
Ειναι κειμενο ουσιας, οχι προβολης του συντακτη του.
Μεγάλη αλεπού είσαι Κωστόπουλε.
Από την στιγμή που είδα την παρουσίαση αυτή στο ιστολόγιό σου είπα κάποιο λάκκο έχει η φάβα. Πως αυτός ένας φιλοπατριαρχικός και υπέρ του Ουκρανικού να μας ενημερώνη για αυτές τις διαμαρτυρίες.
Δεν διάβασα το κείμενο αλλά πήγα στις υπογραφές.
Είδα μερικούς αποτειχισμένους κληρικούς στην αρχή.
Διερωτήθηκα πως συνυπογράφουν οι εκτός εκκλησίας κληρικοί με κληρικούς που μνημονεύουν τον δεσπότη τους;
Αλλά το κερασάκι στην τούρτα το κατανόησα όταν είδα τους πατρινούς. Μια γειτονιά είμαστε και γνωρίζει ο ένας τον άλλον. Σε αυτούς είδα πολύτεκνες οικογένειες να υπογράφουν συν γυναιξί τέκνοις κουμπάρους και φίλους. Δηλαδή μια στην γύρα. Είδα και έναν περιφερόμενο ανα εξάμηνο στο παλαιό και νέο ημερολόγιο.
Γι΄ αυτό σε είπα αλεπού.
Είσαι και ο πρώτος.
Από τις υπογραφές που θα συναχθούν θα γελάσει κάθε πικραμένος.
Βλέπω ότι οι χριστιανοί υποστηρίζουν τις θέσεις των αριστεριστών που κάνουν τα ίδια με συλλογές υπογραφών.
1. Οι ιερείς να μαζέψουν πρώτα τις υπογραφές των προϊσταμένων τους Μητροπολιτών γιατί αν δεν το κάνουν αυτό θα είναι σαν να υφαρπάζουν τις υπογραφές των πιστών άνευ της γνώμης του Επισκόπου.
2. Οι Επίσκοποι να καλέσουν τους ιερείς να απολογηθούν γιατί λαμβάνουν υπογραφές υπογραφών χωρίς την έγκρισή τους.
Τα σχόλια 7:51, 8:26, 8:31 μ.μ. θα είναι κανενός οικουμενιστή και δεσποτοκράτη που θέλει οι κακοί πατριαρχάδες και μητροπολιτάδες να ελέγχουν τα πάντα και να γίνονται τύρρανοι στην Εκκλησία.
Κατώτατου επιπέδου σχόλια και ανάξια κάθε απάντησης.
Οι αποτειχισμένοι από επισκόπους που διδάσκουν οικουμενιστικά δεν είναι εκτός Εκκλησίας, είναι εντός Εκκλησίας.
Εκτός Εκκλησίας είναι οι αιρετικοί οικουμενιστές κατα την ουσία. Και περιμένουμε μια Σύνοδο να τους καταδικάσει εκκλησιαστικά για να τεθούν τελείως εκτός Εκκλησίας και τυπικά.
Εκκλησιαστικός
Για τις αλλες πολεις τι βλεπεις 7 - 51 ?
Ειναι κι εκει πολυτεκνοι με τους φιλους τους ?
Αν ειναι, να τους αφαιρεσουμε το δικαιωμα γνωμης για να μην ενοχλουν.
Το δικαίωμα της γνώμης το έχει κάθε ενήλικας Έλληνας πολίτης και πιστός στην εκκλησία. Το δικαίωμα της παραπλάνησης όταν στο μικρό δείγμα των υπογραφών από την Πάτρα είναι όλοι μια οικογενειακή υπόθεση δεν το έχουν. Με την αναφορά μου αυτή επιθυμούσα και επιθυμώ να καταδείξω ότι δεν είστε ούτε μια μειοψηφία αλλά απλά μια οικογενειακή υπόθεση. Για άλλες πόλεις και υπογραφές δεν γνωρίζω. Μου φτάνει η Πάτρα και οι εκτός Εκκλησίας αποτειχισμένοι κληρικοί. Παράλληλα με απογοητεύει ότι δεν βλέπω ούτε νιώθω -οφείλω να το πω- αντίδραση από την προϊστάμενη αρχή των εν Πάτραις ιερωμένων. Είναι μάλλον στο γενικότερο κλίμα της πλέριας δημοκρατικότητας που έχει μεταφυτευθεί και στην Εκκλησία.
Νικόλαος Περδίκης, Ταξίαρχος ε.α. Πάτρα
Απάντηση στον κ. Περδική.
Δεν τα βλέπετε καθόλου σωστά τα πράγματα στο όλο ζήτημα.
α. Οι αποτειχισμένοι λόγω οικουμενισμού δεν είναι εκτός Εκκλησίας. Εφάρμοσαν τον ιε΄ Κανόνα, αν τον έχετε ακουστά...
β. Δεν είναι οικογενειακή υπόθεση, είναι εκκλησιαστική υπόθεση. Εκτός αν το εννοείτε με την έννοια της μεγάλης οικογένειας, της Εκκλησίας.
γ. Είναι αξιέπαινη η προϊστάμενη αρχή των εν Πάτραις ιερωμένων που φέρεται ορθόδοξα και δημοκρατικά και όχι τυρρανικά και δικτατορικά!
Αντιαιρετικός και Αντιοικουμενιστής
Δεν ειναι σωστο να συγχεουμε τον τροπο διοικησεως της Εκκλησιας με τον τροπο διοικησεως αλλων θεσμων, οπως ειναι πχ. ο Στρατος.
"Επ` ελευθερια εκληθητε" λεει ο Αποστολος Παυλος και οι πιστοι μπορουν να εκφραζουν ελευθερα τη γνωμη τους, χωρις να υφιστανται ποινες. Δεν πρεπει ομως να θελουν να επιβαλλουν την γνωμη τους στους αλλους. Γι αυτο και υπαρχουν οι Συνοδοι (και οχι η εντολη του Ανωτερου προς τον Κατωτερο), για να εξαγεται η Αποφαση, αφου ακουστουν οι γνωμες ολων, και επικρατησει η γνωμη των πλειονων.
Και βεβαια, η Εκκλησιαστικη Ιστορια εχει παραδειγματα λαικων, που διαμαρτυρηθηκαν δυναμικα ακομη και κατα αιρετικων Πατριαρχων, αλλα και κατα Συνοδων, οταν οι αποφασεις ηταν αδικες.
Ο πιστος λαος ειναι ο φρουρος της Πιστεως, οπως λεει η Αποφαση των τεσσαρων Πατριαρχων της Ανατολης.
Νομίζω ότι ο αξιωματικός το λέει σωστά ότι αυτοί που υπογράφουν είναι υπογραφές της γνωστής οικογένειας και του φιλικού της περιβάλλοντος. Συμφωνώ μαζί του. Αν έτσι είναι και οι υπόλοιπες κρίμα στην προσπάθεια.
Οι ιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι κρατικοί λειτουργοί. Έχουν θέση δημοσίου υπαλλήλου - κρατικού λειτουργού. Όταν κάνουν χρήση του αξιώματός τους Κληρικός πρέπει να έχουν την έγκριση της προϊσταμένης αρχής τους η οποία θα πρέπει να διαβιβάσει το αίτημα στα ανώτερα κλιμάκια Πρόεδρο μια Μέλη Ιερά Συνόδου.
Αυτά είναι ψιλά γράμματα για τους κληρικούς οι οποίοι χωρίς κατάλληλα σεμινάρια λαμβάνουν αξιώματα δίχως να γνωρίζουν τις υποχρεώσεις τους. Λαμβάνουν μέρος στην διοίκηση την εκκλησιαστική χωρίς να παρακολουθήσουν κάποιο επιμορφωτικό σεμινάριο. Δυστυχώς αυτό είναι το επίπεδο των κληρικών μας οι οποία δι ενός πτυχίου θεολογία ή εκκλησιαστικής σχολής αναλαμβάνουν προϊστάμενοι ή υπεύθυνοι ναών.
Προς τον 3:40 μ.μ.
Επιχειρήματα μηδέν! Μόνο κουτούς χαρακτηρισμούς που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα είσαι!
Ο αξιωματικός έχει δίκαιο στα στρατιωτικά θέματα. Στα εκκλησιαστικά έχει λάθος μεγάλο.
Προς τον 5:19 μ.μ.
Μόνο με μια τέτοια ανίερη και κοσμική αντίληψη ότι οι ιερείς είναι κρατικοί λειτουργοί, μπορεί να οδηγηθεί κανείς στα συμπερισμάτα σου, συμπεράσματα αντορθόδοξα, δεσποτοκρατικά και υποτιμητικά του κλήρου και του λαού.
Μόνο όμως με μια τέτοια ανίερη και κοσμική αντίληψη, μπορούμε να φθάσουμε στα δεσποτοκρατικά κουτά συμπεράσματα σου!
Επανέρχομαι.
Σήμερα δόθηκε στην δημοσιότητα νέα λίστα ονομάτων(1005 συνολικά με τα προηγούμενα) που υπόγραψαν. Πήρα το θάρρος να τηλεφωνήσω σε 3 γνωστούς οι οποίοι μου είπαν
1. -Μου ζήτησε ο πνευματικός μου να υπογράψω.
Ζήτω η ελευθερία του προσώπου.
2. -Ο ιερεύς είναι πελάτης μου δεν μπορούσα να τον δυσαρεστήσω αν και γνωρίζω ότι θα εκτεθώ αλλού.
Ζήτω η συναλλαγή.
3. -Υπέγραψε ο σύζυγος τι να κάνω! από το να τρέχει στους παλαιοημερολογίτες υπέγραψα.
Εδώ σέβομαι την οικογενειακή γαλήνη και σιωπώ.
Αυτά τα ολίγα εκ Πατρών.
Νικόλαος Περδίκης, Ταξίαρχος ε.α. Πάτρα
Το διαβάσαμε και αυτό σήμερα
Πατριάρχης Μόσχας: ''Οι ενορίες του εξωτερικού επέστρεψαν στην Μητέρα Εκκλησία τους''
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/31658-patriarxis-mosxas-oi-enories-tou-ejoterikou-epestrepsan-stin-mitera-ekklisia-tous
Ελπίζω να νιώθουν ιερά καύχηση οι ‘’ελληνόψυχοι’’ κληρικοί που υπέγραψαν και το παίζουν ‘’πατριώτες’’ και ψάλλουν τον εθνικό ύμνο στους ναούς τους και ανήκουν στην Εκκλησίας της Ελλάδας για την υπερασπιστική τους γραμμή στην Μόσχα. Αυτοί δεν είναι πατριώτες αλλά …..
Καλά λένε το ψάρι βρωμάει από το Κεφάλι.
Ε!!! όχι και μητέρα Εκκλησία για τις χώρες της Ευρώπης η Μόσχα.
Τι να πω!!!! Δικαίωμα των κληρικών που υπογράφουν να νιώθουνε μοσχοβίτες. Άντε καλή μνημόνευση στις ενορίες τους του Κυρίλλου.
κε Περδίκη ποιός σας είπε ότι είναι αυτά έγκυρες πληροφορίες;
Και αν είναι έγκυρες, ποιός σας είπε ότι αντιπροσωπευτικά αυτών που υπέγραψαν;
Μην λέμε ό,τι θέλουμε από 2-3 ΜΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΕΣ περιπτώσεις!
Το σχόλιο 9:14 μ.μ. είναι εμπαθέστατο και κουτό!
Άσχετα και άδικα συμπεράσματα από εμπάθεια και μόνο...
Γιατί είναι κακό να υπογράψει κάποιος κάπου από υπακοή σε καλό πνευματικό;
Αν κάνει κάποιος μια υπακοή καλή σε καλό πνευματικό, γιατί είναι κακό;
Και γιατί είναι ανελευθερία;
Έτσι βλέπουμε την καλή υπακοή; Ως ανελευθερία; Τόσο κοσμικά τα βλέπουμε;
"Υπέγραψε ο σύζυγος τι να κάνω! από το να τρέχει στους παλαιοημερολογίτες υπέγραψα."
Πώς σχετίζεται το ένα με το άλλο; Η υπογραφή με το να τρέχει ή όχι στους παλαιοημερολογίτες;
Γιατί δεν είναι πατριώτες οι Κληρικοί που ψάλλουν τον εθνικό ύμνο στους ναούς, αγαπητε 9 - 14 ?
Σε δύο χρόνια, που θα εορτάσουμε τα 200 χρόνια της Επανάστασης του 1821, θα δούμε ποιοί είναι πατριώτες και τότε και τώρα ....
Οσον αφορά τους Ρώσους, που μετανάστευσαν στη Δυτική Ευρώπη το 1917, λογω του Κομμουνιστικου καθεστώτος, γιατί να μην υπαχθούν στο Πατριαρχείο Μοσχας, σημερα που εχει καταλυθεί το άθεο καθεστώς ? Γιατί μας κακοφαίνεται αυτό ? Και άν επεκτείνουμε τη σκέψη μας λίγο περισσότερο, γιατί οι Ελληνες που μεταναστεύουν για σπουδες ή εργασία, λόγω των οικονομικών δυσκολιών, να αλλάζουν εκκλησιαστική δικαιοδοσία και να μην υπάγωνται στην Εκκλησία της Ελλάδος, από την οποία προέρχονται ?
Στην Πάτρα είμαστε γνωστοί. Όλοι μια στην γύρα. Τους περισσότερους των υπογραψάντων τους γνωρίζω. Δεν θέλω να περάσω σε λεπτομέρειες προσώπων διότι δεν είναι σωστό. Την εγκυρότητα την γνωρίζω εξ ιδίων και όχι εκ πληροφοριών.
Την απάντηση όλοι αυτοί που πιέζουν υπέρ των ρωσικών συμφερόντων του Πούτιν και του Κυρίλλου θα την λάβουν από την ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος τον Οκτώβριο. Θέλω να δω την στάση τους μετά την απόφαση. Ελπίζω οι κληρικοί που δεν είναι αποτειχισμένοι και υπογράφουν να πάνε στους αποτειχισμένους με δικά τους μπαϊράκια ή να διαλέξουν κάποια από τις παρατάξεις των παλαιοημερολογιτών.
π. Νεόφυτος
Οι αποτειχισμένοι, με σωστή προαιρετική αποτείχιση, για τον οικουμενισμό, βοηθούν την Εκκλησία και είναι εντός της Εκκλησίας.
Συγχαρητήρια κατάφεραν να μαζέψουν προς τις 2000 υπογραφές . Από την Πάτρα είδα κορυφαίο στέλεχος των Παλαιοημερολογιτών να υπογράφει. Είδα και άλλες υπογραφές που πάτριου ημερολογίου. Είδα Κυπρίους, Αμερικανούς, Αλβανούς κπλ αυτοί τι δουλειά έχουν με την Εκκλησία της Ελλάδας;
Μας κοροϊδεύουνε;
Νικόλαος Περδίκης, Ταξίαρχος ε.α. Πάτρα
Δια τον π. Αναστάσιο Γκοτσόπουλο
π. Αναστάσιε είδα και εγώ το όνομα του καλού καθηγητού μου, παλαιοημερολογίτη στην εκκλησία του Κυπριανού. Όταν τον ρωτούσα μου μίλαγε με πάθος εναντίον της Εκκλησίας της οποίας είσθε κληρικός, και στην οποία είμαι και εγώ. Τον συνάντησα προ 4 μηνών στο δρόμο και μου είπε ότι συνασπίσθηκαν πολλοί παλαιοημερολογίτες σε νέα Εκκλησία. Δεν θυμάμαι το όνομα του Αρχιεπισκόπου τους. Αυτός υπογράφει στη επιστολή που προτρέπετε ελεύθερα όποιος νομίζει να υπογράψει. Βλέποντας την υπογραφή του, μου ήλθε στο νου, κουτσοί στραβοί στον άγιο Παντελεήμονα. Κουκιά να είναι και από όπου και να είναι.
Την ευχή σας.
Η Ελλάδα έχει πληθυσμό: 10.770.000 εκατομμύρια (2017) Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία. Ας υποθέσουμε ότι εκ του πληθυσμού αυτού το 95% είναι Ορθόδοξοι.
Οι Ορθόδοξοι είναι 10,231,500.
Οι υπογραφές που με κόπο μάζεψαν, είναι όπως κατέφθασαν στην Ιερά Σύνοδο συνολικά 2,414 Το ποσοστό των υπογραψάντων είναι 0,000235938.
Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδας θα το λάβει σοβαρά υπόψιν της όσο και το ποσοστό.
Δεν μας λες 12:44μ.μ.
Πόσοι απο τους φερόμενους ως Ορθόδοξους στην Ελλάδα εκκλησιάζονται τακτικά, εξομολογούνται τακτικά και πιστεύουν Ορθόδοξα;;;
Ενώ οι υπογράψαντες είναι σχεδόν όλοι τους ενεργά μέλη της Εκκλησίας.
Οι πιστοί ήταν πάντα λίγοι ανώνυμε 12:44 μ.μ. και αυτούς πρέπει να λαμβάνει υπόψη της η Ιεραρχία.
Αναγνώστης
Δημοσίευση σχολίου