Τετάρτη 15 Απριλίου 2020

Μ. Πέμπτη καί Θ. Κοινωνία - ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη


 Μ. Πέμπτη καί Θ. Κοινωνία
                                          
 ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Τή Μ. Πέμπτη γιορτάζουμε τά «γενέθλια» τῆς Θ. Εὐχαριστίας. Καί παραμονή, Μ.  Τετάρτη,  ἐπιτελεῖται  τό «Εὐχέλαιο». Ὄχι  τυχαῖα.
              Τό «Εὐχέλαιο», μεταξύ τῶν ἄλλων, ξεπλένει τήν ψυχή ἀπό τίς ἁμαρτίες. «Εἶμαι γιά Εὐχέλαιο»  ἔλεγαν παλιά,   ὅταν ἁμάρταναν.  Καί ἡ Ἐκκλησία γιά  μᾶς διδάξει, πόσο καθαροί  θά πρέπει νά εἴμαστε,  προκειμένου νά κοινωνήσουμε, καθιέρωσε,  παραμονή τῶν γενεθλίων τῆς Θ.  Κοινωνίας, τό «Εὐχέλαιο».
Καί ὁ  «Ἀπόστολος» τῆς Θ. Λειτουργίας  (Μ. Πέμπτης)  δέν εἶναι τυχαῖος. «Κρούει τόν κώδωνα τοῦ κινδύνου» γιά ὅσους μεταλαμβάνουν ὅπως, ὅπως. «Ἔτσι ἐξηγεῖται,  γιατί ἔχετε ἀνάμεσά σας  πολλούς ἐλαφρά καί βαριά ἀρρώστους, καθώς καί ἀρκετούς θανάτους»(Α΄Κορ.11: 30).  Καί   προτρέπει,   «δοκιμαζέτω δέ ἄνθρωπος ἑαυτόν, καί οὕτως ἐκ τοῦ ἄρτου ἐσθιέτω καί ἐκ τοῦ ποτηρίου πινέτω»(Α΄Κορ.11:28).

             «Τό δοκιμαζέτω» σημαίνει, νά ἐξετάζετε καλά τόν ἑαυτό σας, ὄχι γιά νά δεῖτε μήπως  κάνατε κάποιο βαρύ ἁμάρτημα (  ἕνα τέτοιο ἁμάρτημα, μέ τίς τύψεις καί ἐνοχές,  «προδίδεται»ἀπό μόνο του),  ἀλλά γιά νά δεῖτε,  μήπως πέσατε σέ κάποιο «συγγνωστό» ἐλαφρό ἁμάρτημα (πλημμέλημα) πού δύσκολα ἐντοπίζεται!  Καί ἀφοῦ τό ἀνακαλύψετε, νά ἀγωνισθεῖτε, ὥστε νά καθαρισθεῖ ἡ ψυχή σας ἀπό τό μολυσμό, «καί οὕτως ἐκ τοῦ ἄρτου ἐσθιέτω καί ἐκ τοῦ ποτηρίου πινέτω»(Α΄Κορ.11:28). «Διόρθου τά πλημμελήματα (ἐλαφρά ἁμαρτήματα) καί οὕτω μετά καθαροῦ τοῦ συνειδότος τῇ ἱερᾷ ἅπτου τραπέζης καί τῆς ἁγίας μέτεχε θυσίας» (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος P.G.49: 322).
  Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης (ὁ Χρυσόστομος)  κάποια φορά, ἐνῶ εἶχε σκοπό  νά λειτουργήσει  (καί νά κοινωνήσει), δέν λειτούργησε, οὔτε καί κοινώνησε. Εἶχε  θυμώσει καί  «λογομαχήσει»  μέ κάποιον. Ὁ φόβος του πρός τό Μυστήριο, τοῦ ἔβαλε «στόπ». (Ποιός ξέρει πόσες νηστεῖες καί προσευχές ἔκανε γι΄ αὐτόν τό μολυσμό πού δέχθηκε στήν ψυχή του!). Καί παρακάλεσε τόν Ἐπί¬σκשּׁπο Πισιδίας Πανσόφιο, νά λειτουργήσει ἀντ’ αὐτοῦ. (S.D. Amede Thiery, Ἅγιος Ἰωάννης ὁ  Χρυσόστομος, Θες/νίκη 2002,  σελ. 71).
Ὑπερβολή; Ὅποιος  εἰπεῖ  μωρέ τόν ἀδερφό του εἶναι ἄξιος γιά τή γέενναν τοῦ πυρός (Μτ.5:22). Εἶναι μήπως ἄξιος νά κοινωνήσει;

              Στίς ἡμέρες μας ὑπάρχει σέ πολλούς χριστιανούς   ἡ  ἔντονη τάση,  νά κοινωνοῦν, ὅσο δυνατόν πιό πολλές φορές, ἀκόμα καί σέ κάθε Λειτουργία (!),  ἀκόμα καί σέ ἑβδομάδες πού ἔχουμε κατάλυση εἰς πάντα (!),  γιά νά πάρουν, λένε δύναμη.   Σωστό;
              Ἡ μεταλαβιά δέν «λειτουργεῖ» ὅπως τά ἀναβολικά, πού παίρνουν οἱ ἀθλητές καί ἀποκτοῦν  «τιτάνιες»  δυνάμεις. Δέν  σημαίνει, δηλαδή, ὅτι ἐπειδή κοινώνησες, ἔγινες ἤδη δυνατός, ἀκατανίκητος ἀπό τήν ἁμαρτία. Καί ὁ  Ἀπόστολος Πέτρος κοινώνησε, ἀλλά μετά  ἀρνήθηκε τόν Χριστό. Ἀλλά, καί πόσοι μετά τή Θ. Κοινωνία,   καί θυμώνουν, καί κατακρίνουν, καί ὑβρίζουν καί ὄχι μόνο!   
                Ἡ Θ. Κοινωνία ἐνδυναμώνει  ὅσους ἀγωνίζονται ἐναντίον τῶν παθῶν, τοῦ θυμοῦ, τῆς κατακρίσεως, τῆς γαστριμαργίας κ.λ.π. καί μένουν καθαροί! Διαφορετικά ἡ Θ. Κοινωνία, ὄχι μόνο δέν ἐνδυναμώνει τήν ψυχή,  ἀλλά μπορεῖ καί νά τήν παραλύσει! « Οὐ μυστηρίων κοινωνία, οὐ τράπεζα ἱερά, οὐχ ἡ ἀπόλαυσις τοῦ σώματος, οὐχ ἡ κοινωνία τοῦ αἵματος (...) ὠφελῆσαι δυνήσεται, ἐάν μή βίον ὀρθόν καί θαυμαστόν καί πάσης ἁμαρτίας ἀπηλλαγμένον ἔχωμεν»  (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος. P.G. 51: 250). 
               Ἀλήθεια. Ἄν βλέπαμε νά βγαίνει φωτιά ἀπό τό Ἅγιο Ποτήριο, πῶς θά κοινωνούσαμε;!  Χωρίς  ἔντονη προσευχή, χωρίς μετάνοιες καί  χωρίς αὐστηρή νηστεία; Ἀλλά, καί κάθε πότε θά κοινωνούσαμε;!  Θά τολμούσαμε σέ κάθε Θ. Λειτουργία;!     Καί ὅμως ἀπό τό Ἅγιο Ποτήριο βγαίνει φωτιά...! Ἄλλους τούς καίει, ἄλλους τούς φωτίζει, ἐξαρτᾶται ἀπό τό «πῶς»   προσέρχονται

17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...


OTAN EKΛΕΙΠΕΙ Ο ΦΟΒΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ,
ΚΟΙΝΩΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ. ΑΠΟ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑ.

Ανώνυμος είπε...



Η ευλάβεια του χριστιανού δεν φαίνεται από το πόσες φορές κοινωνεί, αλλά απο το πώς κοινωνεί.

Π. Νικόλαος Καπνιάς είπε...

Πάτερ, εύλογησον, ένας απλός ιερέας είμαι, αλλά αυτό που συνήθως βλέπουμε, δεν είναι η συχνή Θεία Μετάληψη [έχω δει υπερελάχιστους χριστιανους να μεταλαμβανουν 2-3 φορές τη βδομάδα το πολυ, συνήθως με ευλογία του πνευματικού τους] αλλά η πολύ πολύ ΣΠΑΝΙΑ και ΑΡΑΙΗ Θεία Μετάληψη, μια ως τρεις φορές το χρόνο. Και μάλιστα συμβαίνει το εξής απαράδεκτο: πολλοί που εκκλησιάζονται συχνά αλλά μεταλαμβανουν σπανίως να ΚΑΤΑΚΡΙΝΟΥΝ αυτούς που μεταλαμβανουν συχνά. Έχω ακούσει μάλιστα την αισχρή φράση "τι είναι η μεταλαβιά; Σούπα να την παίρνουν κάθε ημέρα;"
Προσωπικά πάτερ δεν είμαι πνευματικός και παραπέμπω τους πιστούς στους πνευματικούς τούς, να τους "κανονίσουν" αναλόγως. Νομίζω πάντως ότι ο στόχος στην Εκκλησία (επαναλαμβάνω: ΣΤΟΧΟΣ, όχι κανόνας) είναι η, κατά το δυνατόν, συχνή Θεία Μετάληψη. Προσωπικά έχω υπ' όψιν τα λεγόμενα του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου, ο οποίος υποδεικνύει (στο βιβλίο του "Περί Συνεχούς Θείας Μεταλήψεως") πόσο απαραίτητη για τη σωτηρία μας είναι η (μετά από κατάλληλη πνευματική συνειδητή εργασία και προετοιμασία) συχνή μετοχή στη Θεία Ευχαριστία, η οποία επιπλέον ενισχύει και την αγάπη των πιστών στον Χριστό. Χριστιανός που κοινωνεί συνεχώς, βιώνει και την πραγματική ανάσταση (δηλαδή το προσωπικό του Πάσχα). Αυτά υποστηρίζει ο Άγιος: ξέρω ότι υπάρχουν και διαφορετικές απόψεις, τις σέβομαι, αλλά προσωπικά δεν μπορώ να συμφωνήσω.

Ανώνυμος είπε...

Ουδείς άξιος... διαβάζει ο ιερέας.. αλλά Ελέω θεου,προσέρχονται κληρικοί και λαϊκοί στό Άγιο Ποτήριο....εν μετάνοια εξομολογήσει και ταπεινωσει... αλλά τώρα είμαστε στο "επιτίμιο"του κορονοϊού...

ΧΡΟΝΗΣ είπε...

ΚΟΙΝΩΝΟΥΜΕ ΟΣΟ ΣΥΧΝΑ ΜΑΣ ΛΕΕΙ Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΜΑΣ ΠΑΤΕΡΑΣ, ΤΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΥΛΑ.

Ανώνυμος είπε...

Δηλαδή π.Βασιλειε δεν κάνει καλο να κοινωναμε όσο μπορούμε πιο πολύ;;(με τις κατάλληλες προϋποθέσεις εννοείται)..πρώτη φορά το ακούω...η Θεία κοινωνία είναι η τροφή της ψυχής μας..είναι ο ίδιος ο Χριστός στο Άγιο ποτηριο..

Ανώνυμος είπε...

Η θεία Κοινωνία γίνεται γιά τόν λαό.... Λάβετε Φάγετε...Πίετε εξ αυτού πάντες....ας αγωνιζόμαστε όσο τό δυνατόν περισσότερο,να προσερχόμαστε προετοιμασμένοι....

Ανώνυμος είπε...


ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΠΟΥ ΚΟΙΝΩΝΟΥΝ ΣΥΝΕΧΩΣ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΦΩΤΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΓΙΟΙ;

Ανώνυμος είπε...



O Οσιος Πορφύριος έλεγε " φοβάμαι τους χριστιανούς που κοινωνούν σε κάθε Θ. Λειτουργία"

Ανώνυμος είπε...


Ο π. Βασίλειος δεν γράφει τίποτε διαφορετικό από ό,τι λέει ο Απόστολος Παύλος και ο ΄Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Βασίλειος μερικές φορές κακοποιεί τη λογική. Τα επιχειρήματά του δεν αντέχουν στη λογική.
π.χ.
Ερωτά: "Ἀλήθεια. Ἄν βλέπαμε νά βγαίνει φωτιά ἀπό τό Ἅγιο Ποτήριο, πῶς θά κοινωνούσαμε;! Χωρίς ἔντονη προσευχή, χωρίς μετάνοιες καί χωρίς αὐστηρή νηστεία; Ἀλλά, καί κάθε πότε θά κοινωνούσαμε;! Θά τολμούσαμε σέ κάθε Θ. Λειτουργία;!"

Τί λέτε πάτερ μου;
Ούτε μία φορά στη ζωή σου δεν θα κοινώναγες ούτε εσύ αν έβλεπες να βγαίνει φωτιά!
Όσες νηστείες και προσευχές και αν έκανες, αν έβλεπες τη φωτιά δεν θα πλησίαζες ούτε κοντά.
Συνεπώς το ερώτημα, αν είναι ειλικρινές, δεν αναιρεί μόνο τη συχνή Θ. Κοινωνία αλλά ούτε και την αραιή! Δηλαδή καταργείται η Θ. Κ. για του λαϊκούς ενώ οι κληρικοί μπορούν να κοινωνούν λόγω ... επαγγέλματος.
Φοβερή λογική!

Π. Νικόλαος Καπνιάς είπε...

Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι σαφέστατα υπέρ της συχνής Μεταλήψεως, υπό αυστηρότατες προϋποθέσεις όμως. Αλλιώς, χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, καλύτερα ο χριστιανός να μη μεταλαμβανει ποτέ!

«Πολλοί μεταλαμβάνουν του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας μια φορά το χρόνο, άλλοι δυο φορές κι άλλοι πολλές φορές. Τί να πούμε λοι­πόν; Με ποιούς να συμφωνήσουμε; Μάλλον δεν θα συμ­φωνήσουμε ούτε μ’ αυτούς που κοινωνούν μια φορά το χρόνο ούτε μ’ αυτούς που προσέρχονται πολλές φορές ούτε μ’ αυτούς που κοινωνούν πολύ λίγες φορές, αλλά θα συμφωνήσουμε πρώτα με αυτούς που μεταλαμβάνουν με καθαρή συνείδηση, μ’ αυτούς που προσέρχονται με κα­θαρή καρδιά, μ’ αυτούς που διάγουν ανεπίληπτο βίο.
Αυτοί που προσέρχονται στη θεία Μετάληψη μ’ αυτές τις προϋποθέσεις, ας μεταλαμβάνουν ΠΆΝΤΟΤΕ, σε κάθε λειτουργία («αεί προσίτωσαν»). Αυτοί που δεν έχουν αυτές τις προϋποθέσεις, ας μη προσέρχονται ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ».
(Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος)

Ανώνυμος είπε...

Ο Άγιος Πορφύριος πάντοτε συνιστούσε στους ανθρώπους, ανάλογα και με την πνευματική τους πορεία, τη συχνότατη μετοχή στη Θεία Ευχαριστία. Η ανάλογη προετοιμασία (εξομολόγηση, μετάνοια, νηστεία, ταπείνωση) ήταν απαραίτητη. Και μας βοηθούσε να καταλάβουμε ότι όσο πληρέστερη είναι η ψυχική μας προετοιμασία, τόσο και αισθανόμαστε την επαύξηση της αμαρτωλότητός μας. Ποτέ ο άνθρωπος δεν εμπιστεύεται στις δυνάμεις του, αλλά στο έλεος και την ευσπλαχνία του Χριστού. Αυτό το δρόμο προς αγιασμό εμφυσούσε ο Γέροντας στις ψυχές των ανθρώπων.

(Πηγή: Ανθολόγιο Συμβουλών Γέροντος Πορφυρίου, εκδ. Ι.Μ. Μεταμορφώσεως,Μήλεσι)

Αναστάσιος είπε...

Προς: 16 Απριλίου 2020 - 12:34 π.μ.

Τα Χριστιανικά Σωματεία άργησαν πάρα πολύ για αυτή την ενέργεια. Έπρεπε προ πολλού να έχει γίνει. Όταν στους εδώ αρμόδιους έλεγα την άποψή μου περί διαμαρτυρίας των Χριστιανικών Σωματείων κώφευαν και προτιμούσαν άλλους τρόπους. Τώρα Μεγάλη Πέμπτη για την τιμή των «όπλων ενεργούν». Ας είναι κάτι είναι και αυτό.

Ανώνυμος είπε...

Επί Μ.Βασιλείου καθιερώθηκε η Θ.Λειτουργία τών Προηγιασμένων Δώρων για να κοινωνούν οι χριστιανοί 3-4 φορές την εβδομάδα.... κατά τον π.Βασίλειο πρέπει να καταργηθούν... Εδώ καίγεται ο τόπος..δεν μπορούν οι χριστιανοί να περάσουν ούτε έξω από τόν Ναό νά κάνουν το σταυρό τους και ασχολούμαστε με το πόσο συχνά ή αραιά πρέπει να κοινωνούμε.Δυο παιδάκια κοινωνισε ο ιερέας στην Αθήνα και έπεσαν να τον πνίξουν.Τον Κερκύρας παραλίγο να τον πάνε στα κρατητήρια ως εγκληματία.Ο π.Βασιλειος τυρβαζει περί πολλά....ενώ ο οι χριστιανοί υποφέρουν με τα τεκταινόμενα.Η μετοχή μας στη θ.κοινωνια είναι θέμα πιστού και πνευματικού....τώρα για θεωρίες δεν είναι ώρα.....

Ανώνυμος είπε...




ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ

https://www.osotir.org/2020/04/15/zitoume-anastasi-stous-naous-mas/

16 Απριλίου 2020 - 12:34 π.μ.

ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ.
ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΡΓΙΑ, ΠΟΣΟΙ ΑΠ'ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΚΟΠΤΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ, ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΝΤΑΙ;

Ανώνυμος είπε...

Ο Πατήρ Βασίλειος γλαφυρός καί ασκητικός... έχει γράψει ωφέλιμα βιβλία....