Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2021

Τελικά, δεν κολλάει στη θ. Λατρεία - π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος


 Πρωτοπρεσβύτερος
π. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος
Ἐφημέριος Ἱ. Ν. Ἁγ. Νικολάου Πατρῶν
τηλ. 6945-377621,  agotsopo@gmail.com

  Πάτρα  12.2.2021

Υποσχόμενος ότι δεν θα επανέλθω…

Τελικά, δεν κολλάει στη θ. Λατρεία, 
κ. Κοτταδάκη…

 κ. Κωστόπουλε,

ευχαριστώ τον κ. Κοτταδάκη, ο οποίος σε ένα μικρό σχόλιό μου απάντησε με ολόκληρη ανάρτηση. Παρά τη διαφωνία και τη διαφορετική προσέγγιση κάποιων ζητημάτων εκτιμώ το γεγονός ότι ασκεί επώνυμη κριτική και δεν κρύβεται πίσω από την ανωνυμία.

Σε δύο αναρτήσεις του: i. «Και όμως κινείται…, δηλαδή, μεταδίδεται» (20.1.21) (ανάρτηση Α)[1] και ii. «Και όμως κινείται…, δηλαδή, μεταδίδεται - 2» (10.2.21) (ανάρτηση Β)[2]  σχολιάζει το κείμενό μου με τίτλο «Ἅγ. Δημήτριος Θεσσαλονίκης:  καὶ ὅμως, τελικά, δὲν κολλάει…» και υπέρτιτλο «Ἀντίθετα πρὸς  τὰ κρατικὰ καὶ παρακρατικὰ fake news» (16.1.21)[3] εγκαλώντας με ότι  α) κακοποιώ κείμενο του Μητροπολίτου Χονγκ-Κόνγκ Νεκταρίου για να αποδείξω την άποψή μου ότι ο ιός δεν μεταδίδεται στη Θ. Λατρεία,          β) αποκρύπτω δημοσίευμα του ιδίου Μητροπολίτου και γ) εντάσσομαι στην ομάδα αυτών που «επιμένουν σε μια ανόητη άρνηση της πραγματικότητας του κορονοϊού»! (για τη διευκόλυνση των αναγνωστών τα κείμενα του κ. Κοτταδάκη είναι με κόκκινα γράμματα).

Γνωρίζετε πολύ καλά ότι συστηματικά αποφεύγω να απαντώ σε κείμενα του κ. Κοτταδάκη (στο εξής: κ. Κ.) που σχολιάζουν δημοσιεύσεις μου διότι, όπως και άλλη φορά έχω επισημάνει, ο κ. Κ. συνήθως δεν απαντά στην ουσία των ζητημάτων που θίγω στα κείμενά μου αλλά αρέσκεται να σχολιάζει ως δικές μου, απόψεις που ουδέποτε έχω διατυπώσει! Είναι προφανές ότι ένας τέτοιος διάλογος δεν έχει κάποιο νόημα, «αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται». Αυτό έγραψα σε σχολιαστή που με ρώτησε γιατί δεν απάντησα στον κ. Κ.   Το σύντομο αυτό σχόλιό μου[4] έδωσε λαβή στον κ. Κ. να δημοσιεύσει την ανωτέρω ανάρτηση Β (10.2.21) επιμένοντας στις έωλες εναντίον μου μομφές.

Κατά συνέπεια, υπήκοος στο αποστολικό «έτοιμος προς απολογίαν παντί τω αιτούντι λόγον», ζητώ συγγνώμη που σας κουράζω, υποσχόμενος ότι δεν θα επανέλθω

1. Κακοποίησα ανάρτηση του Μητροπολίτου Χόνγκ-Κόνγκ; Ασφαλώς, όχι! Γράφει ο κ. Κ. ότι στην ανάρτησή μου με τίτλο «Ἅγ. Δημήτριος Θεσσαλονίκης:  καὶ ὅμως, τελικά, δὲν κολλάει…» και υπέρτιτλο «Ἀντίθετα πρὸς  τὰ κρατικὰ καὶ παρακρατικὰ fake news», για να υποστηρίξω «τη γνωστή γραμμή εμμονή μου ότι στο Ναό ο Κόβιτ19 δεν κολλάει! Θέση την οποία για να υποστηρίξω ακόμα πιο πολύ επικαλέστηκα και την ακόλουθη ανάρτηση[5] του Μητροπολίτη Χονγκ-Κονγκ Νεκτάριου»!

Ειλικρινά απορώ, πού και πότε έγραψα κάτι τέτοιο, όπως με εγκαλεί ο κ. Κ.;!    Ο Μητροπολίτης Χονγκ-Κονγκ Νεκτάριος στην επίμαχη ανάρτησή του, την οποία παρέθεσα ολόκληρη, πουθενά δεν αναφέρεται στο ζήτημα αν στο Ναό κολλάει ή δεν κολλάει!  Πώς λοιπόν, είναι δυνατόν να επικαλέστηκα κάτι που δεν αναφέρει η ανάρτηση; Τόσο ανόητος ή  τόσο ανίκανος είμαι να αντιληφθώ τα στοιχειώδη;

Ολόκληρη η ανάρτηση του Μητροπολίτου Χονγκ-Κονγκ αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στην διά ψευδών φωτογραφιών και βίντεο χειραγώγηση και εξαπάτηση του λαού.  Αυτό και μόνο έγραψα στο πρώτο μέρος της αναρτήσεώς μου, ώστε να είμαι συνεπής με τον υπέρτιτλο «Ἀντίθετα πρὸς  τὰ κρατικὰ καὶ παρακρατικὰ fake news…». Έτσι ξεκίνησα την από 16.1.21 ανάρτησή μου: «Ὅλο τὸ ἀντίχριστο διαπλεκόμενο σύστημα πολιτικῶν καὶ μεγαλοδημοσιογράφων συνεπικουρούμενο ἀπὸ μερίδα πολυπροβαλλόμενων εἰδικῶν καὶ “εἰδικῶν” συναγωνίζονται μὲ κάθε τρόπο, ἀκόμα καὶ μὲ ψευδὴ καὶ κατασκευασμένα στοιχεῖα νὰ ἐνοχοποιήσουν τὴν Ὀρθόδοξη Θ. Λατρεία ὡς αἰτία τῆς διασπορᾶς τῆς πανδημίας. Εὔστοχα σημείωσε ὁ Μητροπολίτης Χὸνγκ Κὸνγκ Νεκτάριος…» ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο του Μητροπολίτου και συνεχίζω: «Δυστυχῶς, ἀπέναντι σὲ αὐτὴν τὴν εὐθεία ἀντιεκκλησιαστικὴ πολεμικὴ οἱ περισσότεροι ἐκ τῶν ἁρμοδίων…»[6].  Αυτά έγραψα.

Πόθεν προκύπτει αυτό που γράφει για μένα ο κ. Κ. ότι παρέπεμψα στο κείμενο του Μητροπολίτου «για να υποστηρίξω ακόμα πιο πολύ (τη γνωστή εμμονή μου ότι στο ναό δεν κολλάει) επικαλέστηκα και την ακόλουθη ανάρτηση του Μητροπολίτη Χονγκ-Κονγκ Νεκτάριου»!

Απορώ πώς ο κ. Κ., ένας εγκρατής του λόγου (δόκιμος συγγραφέας, άριστος ομιλητής, ανώτατος εκπαιδευτικός λειτουργός κλπ) όχι μόνο δεν μπόρεσε να αντιληφθεί τη συνάφεια της παραπομπής στο κείμενό μου αλλά προχώρησε να σχολιάσει κάτι το οποίο πουθενά δεν έγραψα  ούτε υπονόησα…

Και το πλέον στενόχωρο, ενώ επισημαίνω το σφάλμα (ανθρώπινο…) στον αρχικό σχολιασμό του (ανάρτηση Α),  επανέρχεται με νεότερη (ανάρτηση Β) με χαρακτηρισμούς και μάλιστα, προβαίνει σε έλεγχο των υποτιθέμενων λογισμών μου (!) εγκαλώντας με ότι : «απροκάλυπτα  βάζει ένα γραπτό να λέει αυτό που ο ίδιος θέλει να λέει και να εννοεί, αλλά προφανέστατα το συγκεκριμένο γραπτό δεν το λέει! Δεν ξέρω αν, και πάντως δεν φαντάζομαι να λογίστηκε ή να είπε μέσα του, “σάμπως καταλαβαίνουν όλοι αυτοί τι κάνω εγώ, ότι δηλαδή, εγώ γράφω αυτά που θέλω και υποστηρίζω αυτό που θέλω  -«δεν μεταδίδεται στο Ναό»-  και το ενισχύω με γραπτό άλλου, που όμως είναι άσχετο με αυτό που θέλω, γράφω. υποστηρίζω βέβαια πάντα εγώ!”» και πιο κάτω σημειώνει ο κ. Κ. : «ο π. Αναστάσιος λέει πως το απόσπασμα του Μητροπολίτη Χονγκ-Χονγκ που επικαλείται λέει αυτό που αυτός  -ο π.Α.-  ντε και καλά θέλει να λέει  -δηλ. ότι δεν μεταδίδεται μέσα στο Ναό-  όμως δυστυχώς γι αυτόν, προφανέστατα δε το λέει» και «Ο π. Αναστάσιος επιλέγει ακόμα και άσχετο κείμενο για να υποστηρίξει αυτό που θέλει να υποστηρίξει  -ότι Κοβιτ19 δεν μεταδίδεται στο Ναό» (οι επισημάνσεις με bold γράμματα είναι του κ. Κ.).

κ. Κωστόπουλε,

Όχι!  Ο π. Αναστάσιος δεν λέει πουθενά πως το απόσπασμα του Μητροπολίτη Χονγκ-Χονγκ λέει αυτά που γράφει ο κ. Κ.… Ο π. Αναστάσιος λέει ότι το κείμενο του Μητροπολίτου αφορά στην εξαπάτηση του λαού με fake news και fake φωτογραφίες και fake βίντεο και γι’ αυτό και μόνο το ενέταξε αυτό στη σχετική ενότητα του κειμένου του.

 

2. Δεν παρέπεμψα σε άλλο κείμενο του Μητροπολίτου Χονγκ-Κόνγκ ή άλλου αρθρογράφου που διαπραγματεύεται το ζήτημα της διασποράς του ιού κατά τη διάρκεια της Θ. Λατρείας, διότι το αντικείμενο του άρθρου μου ήταν πολύ συγκεκριμένο. Σε παλαιότερη ανάρτησή μου (29.8.21) [7] είχα αναφερθεί γενικά στο θέμα αυτό.

Η ανάρτησή μου της 16.1.21, στο δεύτερο και κύριο μέρος της, περιορίστηκε αποκλειστικά και μόνο στη φετινή πανήγυρι του Αγ. Δημητρίου Θεσσαλονίκης στην οποία, ασφαλώς, δεν αναφέρθηκε ο Μητροπολίτης Χονγκ-Κονγκ  και για το λόγο αυτό δεν τον μνημόνευσα στη συνάφεια αυτή. Απλό και, νομίζω, αυτονόητο για όποιον διάβασε με στοιχειώδη προσοχή την ανάρτησή μου. Παρέπεμψα μόνο σε αναφορές που έγιναν και αφορούσαν αποκλειστικά και μόνο στη φετινή πανήγυρι του Αγ. Δημητρίου[8] και επισήμανα την έλλειψη αντιλόγου στις κρατικές και παρακρατικές συκοφαντίες εκ μέρους της τοπικής Εκκλησίας και της Ι. Συνόδου.  Ο κ. Κ. όμως διερωτάται δύο φορές στην ανάρτηση Α (πάλι με bold γράμματα) «δεν ξέρω, γιατί παραλείψατε!» και πιο κάτω και πάλι «δεν ξέρω, γιατί παραλείψατε!» και απαντά ο ίδιος εις εαυτόν αξιολογώντας την επιλογή μου αυτή ως ακολούθως (τα έντονα-bold γράμματα και οι υπογραμμίσεις του κ. Κ.): «και αυτό είναι το χειρότερο, φρονίμως(;) ποιών, ή σκοπίμως(;) ενεργών παραλείπει, παρασιωπά την μερικά λεπτά νωρίτερα ευθέως αντίθετη  με ή από τη δική του θεώρηση του ίδιου Μητροπολίτη, ασφαλώς επειδή λέει καθαρά και ξάστερα ότι μεταδίδεται και στο Ναό! »  και πιο κάτω αναφέρεται πάλι σε εμένα «Ενώ! Παραλείπει και παρασιωπά γραπτό του ίδιου συγγραφέα-του Μητροπολίτη Χονγκ-Κονγκ-που λέει ρητά και καθαρά, αλλά και προωθημένα ότι ο Κόβιτ 19 αλωνίζει παντού, ήτοι μεταδίδεται και μέσα στο Ναό»!

Ελπίζω ο κ. Κ. να αναθεωρήσει τώρα την άποψή του ότι εσκεμμένα απέκρυψα κείμενο του Μητροπολίτου.

 

3. Ο κ. Κ. παραπέμπει (και στις δύο αναρτήσεις του) σε κείμενο του π. Ν. Λουδοβίκου και σημειώνει: «τα πράγματα στην Ελλάδα και έδειξαν και φωνάζουν διάτορα ότι, τα νύχια του Κόβιυτ19 είναι πολύ θανατερά ! Και ότι. και πάει, και αλωνίζει παντού! Και, όσο κι αν επιμένουν κάποιοι, σε μια ανόητη άρνηση της πραγματικότητας του κορονοϊού,  … είναι δείγμα «λαλίστατης αθεολογησίας» αυτό». Προφανώς ο κ. Κ. με τοποθετεί και εμένα στους «κάποιους» που «επιμένουν σε μια ανόητη άρνηση της πραγματικότητας του κορονοϊού» και έτσι εύκολα και χωρίς κόπο κατατάσσει τα γραπτά μου στη «λαλίστατη αθεολογησία» (ανάρτηση Β, οι τονισμοί με μαύρα-bold γράμματα είναι του κ. Κ.)!

Όμως κ. Κωστόπουλε, πότε, πού, και πώς, είπα ή έγραψα, προφορικώς ή γραπτώς κάτι τέτοιο;

Ποτέ!    

Πουθενά!  και

Με κανένα τρόπο!

Αντιθέτως έγραψα στην ανάρτηση (16.1.21) που σχολίασε ο κ. Κ:  «Ἂς μοῦ επιτραπεῖ νὰ παραπέμψω στὸ ἀπὸ 28.8.20 κείμενό μου μὲ τίτλο «Ἐπιτέλους, τέλος στὰ κρατικὰ καὶ παρακρατικὰ fake news: Δὲν μολυνόμαστε στὴν Ἐκκλησία! Ἡ μάσκα εἶναι περιττὴ στὸν Ἱ. Ναὸ[9], στό ὁποῖο εἶχα σημειώσει μεταξύ ἂλλων: «Γιὰ νὰ μὴν ὑπάρχει ἠθελημένη ἢ ἀθέλητη παρεξήγηση: Ἀσφαλῶς καὶ οἱ ἱερεῖς καὶ οἱ μοναχοὶ καὶ οἱ πιστοί μας καὶ κολλᾶμε κορωνοϊὸ καὶ ἀρρωσταίνουμε καὶ πιθανὸν νὰ πεθάνουμε ἀπὸ τὴ λοίμωξη αὐτή! Ποτὲ καὶ κανένας Ὀρθόδοξος δὲν ἰσχυρίστηκε ὅτι εἴμαστε ἀπρόσβλητοι! Τὸ ζήτημα εἶναι ἂν ὁ ἰὸς μεταδίδεται κατὰ τὴ σύναξη καὶ κατὰ τὴν Θ. Μετάληψη στὴν Θ. Λειτουργία. Καὶ στὸ ζήτημα αὐτὸ ἡ ἀπάντηση εἶναι κατηγορηματικὰ ἀρνητική, σύμφωνα μὲ τὰ μέχρι σήμερα πραγματικά δεδομένα!».

Προφανώς, ο κ. Κ. δεν πρόσεξε(;) την κατ’ επανάληψιν διατυπωθείσα ανωτέρω αναφορά μου…

Όταν γράφω και στα δύο κείμενά μου που αναφέρονται στον covid-19 «ἀσφαλῶς καὶ οἱ ἱερεῖς καὶ οἱ μοναχοὶ καὶ οἱ πιστοί μας καὶ κολλᾶμε κορωνοϊὸ καὶ ἀρρωσταίνουμε καὶ πιθανὸν νὰ πεθάνουμε ἀπὸ τὴ λοίμωξη αὐτή! Ποτὲ καὶ κανένας Ὀρθόδοξος δὲν ἰσχυρίστηκε ὅτι εἴμαστε ἀπρόσβλητοι!» πώς με εγκαλεί ο κ. Κ. ότι «επιμένω «σε μια ανόητη άρνηση της πραγματικότητας του κορονοϊού»; Μήπως έτσι διευκο-λύνεται ώστε άνετα να μου προσάψει το «λαλίστατη αθεολογησία» αφού υποστηρίζω μια «ανόητη άρνηση»;!

Γιατί τότε διαμαρτύρεται όταν γράφω ότι «Ο κ. Κοτταδάκης σχολιάζει και απαντά σε όσα εκείνος θα ήθελε να γράψω εγώ, και όχι σε όσα εγώ έγραψα» (ανάρτηση Β);  Επισημαίνω ότι ο τονισμός της αντωνυμίας «εγώ» με μαύρα (bold) γράμματα έγινε από τον κ. Κ. και όχι από εμένα… Βέβαια θα ήταν δεοντολογικά ορθότερο να σημειώσει ότι τα bold γράμματα έγιναν από τον ίδιο τον κ. Κ. και όχι από εμένα…

 4. Το άξιον απορίας είναι ότι ο κ. Κ. ενώ σχολιάζει απόψεις που δεν με εκφράζουν και δεν έχω εκφράσει στην ανάρτηση με τίτλο «Ἅγ. Δημήτριος Θεσσαλονίκης: καὶ ὅμως, τελικά, δὲν κολλάει…», αλλά σιωπά εντελώς για αυτό που έχω γράψει, για το κεντρικό ζήτημα, για την ουσία του άρθρου.

Θα περίμενα και στις δύο αναρτήσεις του «και όμως κινείται…, δηλαδή, μεταδίδεται» (20.1.21) και «Και όμως κινείται…, δηλαδή, μεταδίδεται - 2» (10.2.21) να προσφέρει ο κ. Κ. κάποιες αποδείξεις ή έστω, κάποια στοιχεία, που να επιβεβαιώνουν τον τίτλο των κειμένων του!

Τίποτα όμως… Κανένα στοιχείο, καμία ένδειξη, πολλώ μάλλον καμία απόδειξη, ότι υπήρξε μετάδοση και διασπορά του ιού στην πανήγυρι του Αγ. Δημητρίου και μάλιστα στον «σκληρό πυρήνα» της εορτής, στο Ι. Βήμα, όπου δεν τηρήθηκε κανένα απολύτως μέτρο (διότι δεν προβλέπονταν μέτρα από τις σχετικές ΚΥΑ)!

Εκτός και αν θεωρεί απόδειξη μεταδόσεως του ιού τα όσα γενικά γράφουν οι σεβαστοί  Μητροπολίτης Χονγκ-Κόνγκ και π. Ν. Λουδοβίκος, που φυσικά δεν αφορούν στη συγκεκριμένη περίπτωση της πανηγύρεως της Θεσσαλονίκης!

Θα περίμενα να με εγκαλέσει ο κ. Κ. ότι τα στοιχεία που παρέθεσα ήταν ανακριβή, πχ. υπήρξε τις επόμενες 14 μέρες έντονη διασπορά και αρρώστησαν πολλοί από τους συλλειτουργούς, ή  τηρήθηκαν όλα τα μέτρα, ή δεν ήσαν τόσοι κληρικοί στο Ι. Βήμα και δεν υπήρχε συνωστισμός κοκ.

Έτσι και μόνο έτσι μπορούσε να αποδείξει το εσφαλμένο του ισχυρισμού μου  «Ἅγ. Δημήτριος Θεσσαλονίκης: καὶ ὅμως, τελικά, δὲν κολλάει…»  και να αποδείξει την αλήθεια των δικών του τίτλων:  «Και όμως κινείται…, δηλαδή, μεταδίδεται». Τίποτα από αυτά δεν έκανε, ούτε κάποιος άλλος υποστήριξε ότι παρέθεσα ανακριβή δεδομένα.

Αναγκάζομαι, λοιπόν, να ερωτήσω καλόπιστα καθένα σχολιαστή μαζί με «τοὺς εἰδικοὺς ἀλλὰ καὶ τοὺς “εἰδικοὺς”: Τί συνέβη, ἀγαπητοὶ μου, καὶ δὲν ἔπεσε θανατικὸ σὲ ὅλους τοὺς κληρικοὺς ποὺ συμμετεῖχαν στὴ Θ. Λειτουργία χωρὶς νὰ τηροῦν κανένα ἀπὸ τὰ προφυλακτικὰ μέτρα μὲ τὰ ὁποία ἔχετε ζαλίσει τὴν κοινωνία καὶ ἔχετε ἀποϊεροποιήσει τοὺς Ναοὺς μας; Ποιὰ ἀπάντηση μπορεῖτε νὰ μᾶς δώσετε;».

Τέλος, τα στοιχεία που προσκομίζει η διαμαρτυρία του Ι. Ν. Αγ. Δημητρίου (2.2.21) επιβεβαιώνουν αναντίρρητα ότι δεν υπήρξε η παραμικρή διασπορά λόγω της θ. Λατρείας της εορτής του πολιούχου Θεσσαλονίκης και συνεπώς δικαιώνεται επίσημα η άποψή μου ότι «Ἅγ. Δημήτριος Θεσσαλονίκης: καὶ ὅμως, τελικά, δὲν κολλάει…», ενώ αποδεικνύεται εντελώς ανυπόστατος και ψευδής ο ισχυρισμός του κ. Κ. «και όμως κινείται…, δηλαδή, μεταδίδεται»

 

5. Ο κ. Κ. αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί  να απαντήσει στην ουσία τής αναρτήσεώς μου ούτε θέλει να παραδεχθεί (γιατί, άραγε;) ότι πράγματι δεν υπήρξε καμία διασπορά λόγω της Θ. Λατρείας στην πανήγυρι του Αγ. Δημητρίου ούτε μπορεί να αποδείξει με συγκεκριμένα στοιχεία τον ισχυρισμό του «και όμως κινείται…, δηλαδή, μεταδίδεται» και υπεκφεύγει παραφράζοντας τη σχετική αισώπειο ρήση «όμφακές εισιν» και μου γράφει: «Κατά ταύτα καταλαβαίνει, θαρρώ, καθένας, αν έχουν κάποιο νόημα, όσα κοπιάσατε στη συνέχεια να γράψετε» (ανάρτηση Α).  

Ο κ. Κ. δεν βρήκε κάποιο νόημα στα όσα έγραψα. Αναφαίρετο δικαίωμά του. Εντύπωση όμως προκαλεί η μεγάλη εμπιστοσύνη στο λογισμό του ώστε ανήγαγε τη δική του αξιολογική κρίση σε καθολικό κριτήριο  -του «καθενός»-  όταν έγραψε: «Κατά ταύτα καταλαβαίνει, θαρρώ, καθένας, αν έχουν κάποιο νόημα»!

Προσωπικά πάντως αισθάνθηκα πολύ μεγάλη χαρά, ικανοποίηση και ίσως και δικαίωση από τη δημοσίευση των αρμοδίων του  Ι. Ν. Αγ. Δημητρίου (2.2.21)[10] στην οποία με πολύ καλή τεκμηρίωση και αδιάσειστα στοιχεία κονιορτοποιούν τις συκοφαντικές κατηγορίες ότι η εορτή του Αγ. Δημητρίου ήταν η αιτία της διασποράς του ιού στη Θεσσαλονίκη.  Εξέλαβα τη φράση τους  «κατηγορηθήκαμε καὶ ἀπὸ ἀδελφούς μας ἀκόμη ὡς ἄβουλοι καὶ δειλοί» ότι αφορά και τη δική μου ανάρτηση (16.1.21), στην οποία, πράγματι, είχα εκφράσει έντονα τη θλίψη μου για τη σιωπή των αρμοδίων εκκλησιαστικών παραγόντων της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, με ειλικρινή αυτοκριτική αναγνωρίζουν ότι δεν έπρεπε να σιωπήσουν τόσο καιρό. Προφανώς για τους υπευθύνους του Ι. Ν. Αγ. Δημητρίου ισχύει το του Παροιμιαστού «έλεγχε σοφόν ίνα αγαπήσει σε, δίδου σοφώ αφορμή και σοφώτερος έσται».

 

6. Κάποιες λεπτομέρειες: Θα παρακαλούσα τον κ. Κ. να μην κουράζεται να αναζητεί τι υπονοώ στα κείμενά μου. Πολύ συχνά ταλαιπωρείται κατ’  αυτό τον τρόπο. Όταν θέλω να πω κάτι το λέω με σαφήνεια χωρίς υπονοούμενα. Επίσης, δεν με ενδιαφέρει τι «μπορεί να βάλει στο νου ο καθείς!».   Ο ανθρώπινος νους σύμφωνα με τους  Πατέρες είναι «αλητήριος» και πάει όπου θέλει, αναλόγως της πνευματικής καταστάσεως του ανθρώπου. Έτσι, το βάρος στη φράση μου «δεν θα ήθελα να επανέρχομαι κάθε φορά που ο κάθε κ. Κοτταδάκης θέλει να ασχοληθεί κατ’ αυτό τον τρόπο μαζί μου» δεν βρίσκεται στο «κάθε κ. Κοτταδάκης» αλλά στο «να ασχοληθεί κατ’ αυτό τον τρόπο μαζί μου».

Επίσης, αναφορικά με την αξιολόγηση του άλλου, ο αγιογραφικός λόγος μάς υπενθυμίζει ότι το κριτήριο δεν πρέπει είναι τα έτη: «γῆρας… οὐδὲ ἀριθμῷ ἐτῶν μεμέτρηται· πολιὰ δέ ἐστι φρόνησις ἀνθρώποις» (Σ. Σολ. 4, 8-9) και «μηδείς σου τῆς νεότητος καταφρονείτω» (1 Τιμ. 4, 12). Είμαι βέβαιος ότι σε αυτό συμφωνούμε με τον κ. Κ. διότι και ο ίδιος αναφέρεται στη «σύσταση μικρού παιδιού», συνεπώς το ζήτημα δεν είναι αν «ένα καλογεράκι που φόρεσε το ράσο μόλις χτες».  Επί πλέον δε, στην ανταλλαγή απόψεως σε σοβαρά ζητήματα δεν προσέχουμε «τις ο λέγων αλλά τι το λεγόμενον» από όπου και αν προέρχεται, διότι σε αντίθετη περίπτωση υπάρχει κίνδυνος διολίσθησης στο argumentum ad hominem, που ούτε ο κ. Κ. θα ήθελε.

κ. Κωστόπουλε,

και κάτι που δεν αφορά στο κείμενο του κ. Κ. αλλά εσάς ως διαχειριστή. Ασφαλώς, σας ευχαριστώ για τη δημοσίευση των κειμένων μου στο φιλόξενο ιστολόγιό σας.

Συχνά στις  αναρτήσεις που δημοσιεύετε παρατηρείται καταιγισμός σχολίων που διαφωνούν ή  συμφωνούν με τις απόψεις του συντάκτου. Το ιστολόγιό σας διατηρεί σε γενικές γραμμές σοβαρό επίπεδο στο σχολιασμό και δεν επιτρέπει υβριστικά ή χυδαία σχόλια, συστηματικό, σκληρό και ανελέητο λεκτικό προπηλακισμό που έχουμε υποστεί από άλλα “εκκλησιαστικά” ιστολόγια. Αυτό σας περιποιεί τιμή!

Προσωπικά, διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις για τη δημοσίευση ανωνύμων σχολίων, τα οποία τα θεωρώ ως επί το πλείστον μηδενικής αξίας και για το λόγο αυτό συστηματικά δεν απαντώ (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων). Θα μπορούσε ίσως να γίνει αποδεκτός ο ανώνυμος σχολιασμός όταν συνεισφέρει στο υπό συζήτηση θέμα με απόψεις που συμφωνούν ή διαφωνούν με την ανάρτηση. Αυτό που δεν μπορώ να αποδεχθώ είναι τον ανώνυμο σχολιασμό ποδοσφαιρικού-οπαδικού τύπου  (Ζήτω ο π. Αν.!   ή   Κάτω ο π. Αν.!)!  Αλήθεια, τι νόημα έχει; Τί εξυπηρετεί;  Μήπως “καταγράφει” την αποδοχή ή μη μιας αναρτήσεως στην κοινωνία;  Ασφαλώς, όχι! Διότι κανένας δεν αποκλείει ότι μπορεί  κάποιος να συντάξει  2, 5, 10+ ανώνυμα σχόλια. Τι αξία, λοιπόν, μπορεί να δώσει ένας σοβαρός άνθρωπος σε μια τέτοια συμπεριφορά ανωνύμων;

Δείτε, σας παρακαλώ, τα ανώνυμα σχόλια που ακολούθησαν π.χ. την τελευταία ανάρτηση του κ. Κ. στην οποία αναφέρομαι και αξιολογείστε τα. Ενώ, λοιπόν, όπως ήδη κατέδειξα, ο κ. Κ. υπεκφεύγει και δεν απαντά στην ουσία του κειμένου μου, οι ανώνυμοι σχολιαστές γράφουν με ενθουσιασμό μεταξύ άλλων: «τον αποστόμωσε» ή «τον έκανε με τα κρεμμυδάκια» ή «τον έκανε σκόνη» κοκ… Είναι δυνατόν να υπολογίσει σοβαρά ένας σοβαρός άνθρωπος αυτά τα οπαδικού τύπου σχόλια;  Είμαι βέβαιος ότι και ο κ. Κ. δεν θα αισθάνεται καλά με τέτοιου επιπέδου υποστηρικτές;

Και κάτι προσωπικό: Συχνά αισθάνομαι ότι σε ορισμένους ανώνυμους σχολιαστές πρέπει να έχω προκαλέσει μεγάλη ταραχή και πόνο με τη δημοσίευση των απόψεών μου και με έχουν φοβερό άχτι! Ορισμένα ανώνυμα σχόλια δίνουν την εντύπωση ότι ο συντάκτης τους αν μπορούσε θα με λιντσάριζε… Είμαι βέβαιος -προκύπτει από τα σχόλιά τους με βεβαιότητα- ότι δεν διαβάζουν τα κείμενά μου αλλά αυτό δεν τους εμποδίζει να αντιδρούν αντανακλαστικά και με πολλή βιαιότητα απλώς, μόλις δουν το όνομά μου. Για το λόγο αυτό και δεν ασχολούνται με το κείμενο αλλά με το πρόσωπό μου. Το όνομά μου είναι αυτό που τους προκαλεί και εκφράζουν τα άδηλα και τα κρύφια της καρδίας των . της χριστιανικής, βεβαίως, βεβαίως, καρδίας των...  Δεν πειράζει… Ίσως ο σχολιασμός αυτού του είδους αποτελεί διέξοδο στα σύνθετα προβλήματα που υπάρχουν στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής. Το θλιβερό είναι ότι αυτό το ήθος και ύφος  απολαμβάνει ακόμα και αρχιερατικής ή και πατριαρχικής επιδοκιμασίας, καλύψεως και προστασίας…

Και επί του προκειμένου: Σκέφτομαι τι θα συμβεί αν ο Θεός επιτρέψει και κολλήσω covid-19 και νοσηλευτώ και πεθάνω! Και τι θα πουν και τι θα γράψουν! Αναμφισβήτητα τα πλέον κόσμια σχόλια θα είναι του τύπου: «Μας έλεγε ότι δεν υπάρχει κορωνοϊός», «καλά να πάθει….», «να που έγραφε ότι δεν κολλάει», «τώρα θα τολμήσει να πει ξανά ότι δεν κολλάει;» κοκ. Για τους ανθρώπους αυτούς ελάχιστη σημασία έχει αν κάτι τέτοιο δεν το πίστευα ούτε ότι δεν το είπα ποτέ! Το μείζον είναι να εξουθενώσουν τον άλλον, να τον εξευτελίσουν. Έτσι εκτονώνονται, έτσι “δικαιώνονται”… Σε παρακαλώ, αγαπητέ ιστολόγε, αν αρρωστήσω κάνε μια σχετική ανάρτηση και μη λογοκρίνεις τέτοια σχόλια, ώστε να εκτονωθούν όλοι οι αγαπητοί μου “φίλοι”… Είθε η πιθανή ασθένεια και ο θάνατός μου να λειτουργήσουν ανακουφιστικά-θεραπευτικά για τη δική τους κρυμμένη ψυχοπαθολογία και έτσι ίσως βρω έλεος ενώπιον του Κριτηρίου του Θεού. 



[1] http://anastasiosk.blogspot.com/2021/01/blog-post_941.html
[2] http://anastasiosk.blogspot.com/2021/02/2_10.html
[3] http://anastasiosk.blogspot.com/2021/01/blog-post_441.html
[4] Το πλήρες σχόλιό μου που αφορά στον κ. Κ.: «Επειδή αναφέρεις όμως τον κ. Κοτταδάκη θα ήθελα να προσέξεις –αν θέλεις και μπορείς– ότι ο κ. Κοτταδάκης σχολιάζει και απαντά σε όσα εκείνος θα ήθελε να γράψω εγώ και όχι σε όσα εγώ έγραψα! Συνήθως όταν ασχολείται με τα κείμενά μου αυτό κάνει… Δήλωσα άπαξ –και δεν θα ήθελα να επανέρχομαι κάθε φορά που ο κάθε κ. Κοτταδάκης θέλει να ασχοληθεί κατ’ αυτό τον τρόπο μαζί μου– ότι σε αυτό το επίπεδο συζήτηση δεν μπορώ να κάνω…  Αν αυτό εσύ το εκλαμβάνεις ότι «δεν τολμώ να απαντήσω» και ότι έτσι με «αποστόμωσε» δεν έχω απολύτως κανένα πρόβλημα…» Σχόλιο της 4.2.21 1:09 μμ στο http://anastasiosk. blogspot. com/2021/02/blog-post_75.html
[5] http://anastasiosk.blogspot.com/2021/01/blog-post_425.html
[6] http://anastasiosk.blogspot.com/2021/01/blog-post_441.html
[7] Ἐπιτέλους, τέλος στὰ κρατικὰ καὶ παρακρατικὰ fake news. ΔΕΝ ΜΟΛΥΝΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ! | ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (wordpress.com) καί  http://anastasiosk.blogspot.com/2020/08/blog-post_916.html#more.
[8] Άρθρο  κ. Γιάννη Χατζηαντωνίου μὲ τίτλο «Ἁγ. Δημήτριος Θεσσαλονίκης καὶ κορωνοϊός»,  αναφορές υπουργών Άδ. Γεωργιάδη και Μ. Χρυσοχοΐδη.
[9] Ἐπιτέλους, τέλος στὰ κρατικὰ καὶ παρακρατικὰ fake news. ΔΕΝ ΜΟΛΥΝΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ! | ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (wordpress.com) καί  http://anastasiosk.blogspot.com/2020/08/blog-post_916.html#more.
[10] http://anastasiosk.blogspot.com/2021/02/blog-post_75.html


8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Σεβόμενος την προτροπή του π. Αναστασίου να μην γράφουν ‘’ανώνυμα σχόλια’’ δεν θα γράψω.

Ανώνυμος είπε...

Δεν γράφω τίποτα για το χατίρι του φίλου παπά-Τάσου.

Ανώνυμος είπε...

ΠΑΥΣΑΤΕ ΠΥΡ....

Ανώνυμος είπε...

π. Αναστάσιε, θα έχετε κουραστεί να γράφετε απαντήσεις και μας έχετε κουράσει επίσης... Πείτε κανένα Κύριε ελέησον ως ιερέας να μας ελεήσει ο Θεός και αφήστε τα υπόλοιπα στους γιατρούς.

Ανώνυμος είπε...

Να έχει ο Παντοδύναμος καλά τον π. Αναστάσιο Γκοτσόπουλο για να διδάσκει την ορθόδοξη πίστη σωστά και όχι οικουμενιστικά όπως αρκετοί.

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

Η ανωνυμία μπορεί κάποιους να στενοχωρει,και έχει δίκιο ως έναν βαθμό ο συγγραφέας με την εκτίμηση την οποία έχω,πλην υπάρχουν άτομα τα οποία έχουν από τον πνευματικό τους την εντολή για πολλούς λόγους,τους οποίους δεν είναι δυνατόν να εκθεσουμε να κρατήσουν ανωνυμία.
Το όνομα μου το γνωρίζετε κ μάλιστα πολύ καλά!
Βεβαίως ,στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλές απόψεις και κακές προθέσεις όπως και καλές ..

Όποιος αναζητά την αλήθεια πρέπει να καθαρθεί,από την άλλη αγάπη χωρίς αλήθεια δεν είναι αγαπη και ούτε όφελος έχουμε από την αγάπη χωρίς την Πίστη.
Από αυτά που από την πολλή επανάληψη μου γίναν βίωμα.
Εντολή γαρ Κυρίου μη σιωπαν εν καιρώ κινδυνεύουν πίστεως,δεν το λέω εγώ,το λέγει ο Θεόδωρος Στουδίτης,Άγιος της Ορθ.Εκκλησιας και άλλος άγιος ο Μάρκος ο Ευγενικός, λέγει πως καθένας που γνωρίζει την αλήθεια και δεν την λέγει θα κατακριθη και αν ακόμα Δεν είναι έτσι,το Παλαμικο το γαρ εφησυχάζειν είναι ίδιον της αρνήσεως,σε κάνει να προβληματίζεται και να αναζητάς την αλήθεια εδώ που φθάσαμε.
Όποιος αγαπά Τον Θεό,αγαπά και τον αδελφό του Α.Ιωαν 4.21) όποιος αγαπά τον αδελφό του και δεν σέβεται και δεν αγαπά Τον Θεό,δεν νοείται πως έχει αγάπη!
Από πίστεως ειληκρινους,αγάπη τικτεται!

Το προσωπείο της αλήθειας με προβληματίζει,επειδή αυτο μεταβάλλει τον άνθρωπο σε δυσσεβη!

Κύριε φώτισε μας το σκότος!


Ανώνυμος είπε...

Ουδέν σχόλιον.

Οκονόμου Μιλτιάδης είπε...

ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ.ΤΟ ΑΡΘΡΟ-ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΑ ΛΕΕΙ ΟΛΑ ΜΟΝΟ ΤΟΥ.ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΟΡΘΕΣ Ο,ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΑΠΟΛΥΤΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΕΣ...ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΡΟΣ...ΟΛΟΥΣ.ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΟΒΑΡΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΑΝΑΡΩΤΩΝΤΑΙ ΑΝ ΑΥΤΟ ΤΟ ...ΠΡΑΓΜΑ ΚΟΛΛΑΕΙ ΣΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ? ΚΑΙ ΤΟ ΑΛΛΟ ...ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΘΕΙΑ ΧΑΡΗ ΠΟΥ ΚΟΛΛΑΕΙ?ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΠΑΤΕΡ ΑΝΑΣΤΑΣΙΕ.