Προσοχή στά σκάνδαλα
Ἡ Ἐκκλησία τῆς
Κορίνθου ἀντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα ἐξ αἰτίας τῶν κρεάτων πού ἐπωλοῦντο στήν ἀγορά.
Καί τοῦτο διότι πολλά ἀπό τά κρέατα αὐτά εἶχαν προσφερθεῖ προηγουμένως θυσία
στά εἴδωλα, καί γι᾽ αὐτό οἱ εἰδωλολάτρες τά θεωροῦσαν κρέατα εὐλογημένα.
Ὡρισμένοι
χριστιανοί λοιπόν μπαίνοντας στό κρεοπωλεῖο
νά ψωνίσουν, μόλις ἔβλεπαν τέτοια κρέατα τά ἀπέφευγαν μέ ἀποστροφή. Ἄλλοι ὅμως
πιστοί τά χρησιμοποιοῦσαν χωρίς κανένα φόβο μέ τή σκέψη ὅτι τά εἴδωλα δέν ἐξεικόνιζαν
πραγματικούς θεούς καί ἑπομένως καί τά εἰδωλόθυτα δέν εἶχαν καμμιά εὐλογία καί
δύναμη (Α´Κορ. ι´19).
Μιά τέτοια συμπεριφορά ὅμως ἐσκανδάλιζε τούς χριστιανούς μέ τήν ὑπερευαίσθητη συνείδηση, οἱ ὁποῖοι φαντάζονταν ὅτι οἱ ἀδελφοί τους πού ἔτρωγαν ἀπό τά εἰδωλόθυτα κρέατα, τιμοῦσαν τά εἴδωλα. Αὐτή ἡ κατάσταση ἀνάγκασε τόν θεόπνευστο Ἀπόστολο νά ἐπέμβει καί νά συστήσει στούς χριστιανούς νά προσέχουν πολύ ὥστε νά μή σκανδαλίζουν τούς ἀδύνατους κατά τήν πίστη ἀδελφούς των.
Ἄς δοῦμε ὅμως ἀναλυτικά, τί εἶναι τό σκάνδαλο, ποιά εἶναι ἡ
σοβαρότητά του καί πῶς θά τό ἀποφύγουμε.
****
« Οὐ μή φάγω κρέα εἰς τόν αἰῶνα, ἵνα μή τόν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω »
Μέ τή λέξη σκάνδαλο ἐννοοῦμε
μιά ἐνέργεια ἤ συμπεριφορά, ἡ ὁποία φέρνει πρόσκομμα στήν πνευματική ζωή πολλῶν
ἤ λιγότερων χριστιανῶν. Ὑπάρχουν δέ δύο τρόποι σκανδάλου.
Ὁ
ἕνας ἀφορᾶ σέ σαφεῖς παραβάσεις τοῦ θείου θελήματος καί δημιουργεῖται ὅταν ἄνθρωποι
πού ἔχουν κάποια θέση μέσα στήν κοινωνία διαπράττουν ἄφοβα καί δημόσια ἁμαρτήματα
καί δίνουν ἔτσι κακό παράδειγμα στούς μικρότερους καί ἁπλούστερους χριστιανούς,
οἱ ὁποῖοι μέ ἐλαφρά συνείδηση τούς μιμοῦνται καί βλάπτονται πνευματικῶς. Ἐάν π.χ. ὁ Ἐκπαιδευτικός ὑβρίζει σέ στιγμές ὀργῆς,
ἤ ὁμιλεῖ μέ ἀσέβεια στούς μαθητές του γιά τόν Θεό, τήν Ἐκκλησία, τόν ἱερό κλῆρο.
Ἐάν ὁμιλεῖ ὑποτιμητικά καί εἰρωνικά γιά τήν ἠθική τῆς Ὀρθόδοξης χριστιανικῆς
πίστης, σκανδαλίζει. Διότι σιωπηρῶς πείθει τούς μαθητές του ὅτι δέν εἶναι ἄσχημο
νά κάνουν καί αὐτοί τό ἴδιο.
Ὑπάρχει ὅμως καί δεύτερη μορφή
σκανδάλου. Πρόκειται γιά πράξεις, πού ἄλλοι τίς χαρακτηρίζουν ὡς ἐπιτρεπτές, ἐνῶ
ἄλλοι τίς καταδικάζουν. Στήν περίπτωση αὐτή μιά δημόσια καί ἐπιδεικτική ἐνέργεια
τοῦ ἑνός προκαλεῖ στούς ἄλλους δυσφορία καί ταραχή. Κλονίζει τήν ἐκτίμηση, τήν ἐμπιστοσύνη
καί τήν ἀγάπη μεταξύ τους.
Στή
συγκεκριμένη περίπτωση μέ τά εἰδωλόθυτα αὐτό ἀκριβῶς συνέβαινε. Σχηματιζόταν ἡ ἐντύπωση στούς ἀδιαφώτιστους
χριστιανούς ὅτι, ὅποιος ἔτρωγε εἰδωλόθυτο, ξανάπεφτε στήν εἰδωλολατρία,
γιατί ἐτιμοῦσε τά εὐλογημένα γιά τούς εἰδωλολάτρες κρέατα καί μέ τόν τρόπο αὐτό
παρακινοῦσε τούς ἄλλους στήν ἐπιστροφή καί λατρεία τῶν εἰδώλων. Οἱ ἁπλοϊκότεροι
ἀπό τούς πιστούς λοιπόν ὑπέφεραν ψυχικά καί μάλιστα ὑπέφεραν περισσότερο
καθώς ἔβλεπαν τούς πρώτους νά μετέχουν
στά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας. Μπροστά λοιπόν σ᾽ αὐτό τό σοβαρό θέμα ὁ Ἀπόστολος
Παῦλος καλεῖ τούς πιό ὥριμους χριστιανούς νά ἀναλογισθοῦν τήν βαρύτητα τοῦ
ζητήματος καί νά προσέξουν πολύ τό θέμα τοῦ σκανδάλου γιά τό ὁποῖο ὁ ἴδιος ὁ
Κύριος ὁμιλεῖ πολύ αὐστηρά. «Οὐαί, λέγει, τῷ ἀνθρώπῳ ἐκείνῳ δι᾽οὗ τό
σκάνδαλον ἔρχεται» (Ματθ. ιη´7). Ἀλίμονο στόν ἄνθρωπο ἐκεῖνο πού γίνεται αἰτία
νά ἔλθει ὁ πειρασμός. Καί ἀλλοῦ πάλι λέγει ὅτι ἐκεῖνος πού θά γίνει ἀφορμή νά
παρασύρει διά τοῦ σκανδάλου στήν ἁμαρτία ἕνα ἀπό τούς ταπεινούς καί ἁπλούς ἀνθρώπους
πού πιστεύουν στό θεανδρικό του πρόσωπο, εἶναι καλύτερα νά μή ζεῖ. Εἶναι προτιμότερο
γι᾽ αὐτόν νά δέσει στό λαιμό του μιά βαριά μυλόπετρα καί νά πέσει στή θάλασσα
νά πνιγεῖ παρά νά σκανδαλίσει ἕνα ἀδύνατο στήν πίστη ἀδελφό.
Θά
πεῖτε καί γιατί ὁ Κύριος νά καταδικάζει μέ τόση αὐστηρότητα τό σκάνδαλο; Διότι
ἀκριβῶς ὁ σκανδαλοποιός μέ τήν ἀπρόσεκτη ζωή του, μέ τούς λόγους τίς ἐνέργειες
καί τίς συμπεριφορές του πού σκανδαλίζουν τούς συνανθρώπους του γκρεμίζει τό
σωτήριο ἔργο τοῦ Θεοῦ. Ὁ οὐράνιος Πατέρας παρέδωκε σέ θάνατο σταυρικό τόν
Μονογενῆ Υἱόν Του "ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτόν μή ἀπόληται, ἀλλ' ἔχει
ζωήν αἰώνιον"( Ἰω. ιγ΄18).Ἐκεῖνος λοιπόν πού σκανδαλίζει μέ τίς ἀπροσεξίες
του, ἐμποδίζει καί καταλύει τό μεγάλο αὐτό ἔργο τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι ἡ σωτηρία
τῶν ἀνθρώπων. Ἐνῶ ὁ Θεός χρησιμοποιεῖ κάθε τρόπο καί μέσο γιά νά ὁδηγήσει τόν ἄνθρωπο
σέ μετάνοια καί σωτηρία ἔρχομαι ἐγώ ὁ χριστιανός μέ τήν ἀπρόσεκτη ζωή μου καί
γκρεμίζω αὐτό πού κτίζει ὁ Θεός. Γι' αὐτό καί ὁ Ἀπόστολος μᾶς εἶπεν ὅτι "ἁμαρτάνοντες
εἰς τούς ἀδελφούς εἰς Χριστόν ἁμαρτάνομεν"(Α΄Κορ. η΄11-12). Καί ὁ ἱερός
Χρυσόστομος παρατηρεῖ ὅτι ἡ βλάβη δέν γίνεται μόνο στόν ἄνθρωπο πού σκανδαλίζουμε,
ἀλλά μεταβαίνει στόν ἴδιο τόν Χριστό, ὁ Ὁποῖος σταυρώθηκε γι' αὐτόν. Ὁ σκανδαλισμός
λοιπόν εἶναι ὅ,τι χειρότερο μποροῦμε νά κάνουμε στόν συνάνθρωπό μας.
****
Γι' αὐτό ἄν θέλουμε πραγματικά
νά διδαχθοῦμε ἀπό τό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα θά πρέπει νά
στρέψουμε τό φακό τῆς προσοχῆς μας στόν ἑαυτό μας καί νά τόν ρωτήσουμε μέ
εἰλικρίνεια: Μήπως ἐμεῖς σκανδαλίζουμε τούς ἀδελφούς μας μέ τήν ἀπρόσεκτη
συμπεριφορά μας, τό κακό παράδειγμά μας, τά διάφορα πάθη μας, τούς θυμούς
καί τίς ἀπροσεξίες μας, τήν πλεονεξία, τήν ὑποκρισία, τήν ἐνδυμασία καί
τόσα ἄλλα; Ἀντί νά κυττάζουμε ἐάν σκανδαλίζουν κάποιοι ἄλλοι, νά προσέξουμε
σοβαρά μήπως σκανδαλίζουμε ἐμεῖς καί νά διορθωθοῦμε. Νά συνειδητοποιήσουμε
ὅτι ὁ καθένας μας γιά τόν ἑαυτό του θά δώσει λόγο στόν Θεό. Ἔχουμε μεγάλη εὐθύνη
ὅλοι μας. Ἰδιαιτέρως ὅσοι ἀκοῦμε ἐπί χρόνια πολλά τόσα καί τόσα διδάγματα
τοῦ Θεοῦ. Μήπως ἰσχύει καί γιά μᾶς ὁ λόγος τοῦ ἀποστόλου Παύλου ὅταν λέγει:
«δι’ ὑμᾶς βλασφημεῖται τό ὄνομά μου ἐν τοῖς ἔθνεσι»; Ἐξ αἰτίας σας
κακολογεῖται καί δυσφημίζεται τό ὄνομά μου μεταξύ τῶν ἐθνικῶν(Ρωμ. β΄ 24).
Πῶς μποροῦμε νά εἴμαστε
χριστιανοί εὐσεβεῖς, φιλέορτοι, καί φιλάρετοι καί ταυτοχρόνως στήν πράξη
νά σκανδαλίζουμε μέ τίς ἀπροσεξίες μας καί τίς παραβάσεις μας; Διότι οἱ
κοσμικοί ἄνθρωποι γύρω μας δέν προσέχουν τόσο τί ὡραῖα λόγια τούς λέμε, ἀλλά
πῶς ζοῦμε. Καί σκανδαλίζονται ὅταν μᾶς βλέπουν νά ζοῦμε μέσα σέ χλιδή,
πολυτέλεια καί σπατάλη, νά ντυνόμαστε ἀπρεπῶς ἤ πολυτελῶς καί ἄλλοι
δίπλα μας νά πεινοῦν· ὅταν μᾶς βλέπουν νά εἴμαστε ἀνειλικρινεῖς καί διπλοπρόσωποι,
νά λέμε ψεύδη ἀσύστολα, νά διαπράττουμε ἀδικίες ἤ παρανομίες· νά συμπεριφερόμαστε
σέ συγγενικά μας πρόσωπα ἤ συνεργάτες μας μέ σκληρότητα, ψυχρότητα ἤ
νεῦρα. Πόσο σκανδαλίζονται κάποιοι ὅταν μᾶς βλέπουν γιά λόγους ὑγείας
νά καταλύουμε τή νηστεία ἀδιάκριτα μπροστά στά μάτια τους καί νά τούς ἐξωθοῦμε
ἔτσι νά περιφρονήσουν τήν ἐντολή τῆς νηστείας! Πόσο σκανδαλίζονται
τόσα παιδιά ὅταν βλέπουν τούς γονεῖς τους νά μήν τηροῦν ὅσα τούς διδάσκουν,
νά διαπληκτίζονται ἤ νά λογομαχοῦν, νά παρακολουθοῦν μέ ἀπερισκεψία ἀπρεπῆ
ἔργα στήν τηλεόραση, νά ἀπουσιάζουν ἀπό τήν ἐκκλησία τίς Κυριακές, ἤ
νά παραβαίνουν κάποιες ἐντολές τοῦ Θεοῦ μπροστά στά μάτια τους!
****
« Οὐ μή φάγω κρέα εἰς τόν αἰῶνα, ἵνα μή τόν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω»
Ἀδελφοί
μου, σέ μιά ἐποχή πού ὅλα καταρρέουν, ὁ κόσμος θέλει νά βλέπει στά πρόσωπα τῶν
χριστιανῶν, τῶν πιστῶν μελῶν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας παράδειγμα γνήσιο καί ζωή ἀληθινή.
Μᾶς θέλει ἄμεμπτους καί ἀκέραιους. Ἀλλά καί ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός αὐτή
τήν ἀποστολή μᾶς ἀναθέτει. Νά εἴμαστε ἅλας καί φῶς. Ἁλάτι πνευματικό πού θά
συγκρατεῖ τόν κόσμο ἀπό τήν ἠθική σήψη. Φῶς πνευματικό, πού θά φωτίζει ἐκείνους
πού βρίσκονται στό πνευματικό σκοτάδι τῆς πλάνης καί τῆς ἁμαρτίας. Καί γι'αὐτή
τήν ἀποστολή θά κριθοῦμε. Ἄς ἀγωνισθοῦμε λοιπόν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου