Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023

Ὅταν ἀγαπᾶς τήν Ἐκκλησία - π. . Βασιλείου Μπακογιάννη

Ὅταν ἀγαπᾶς τήν Ἐκκλησία

ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
 
Ἐπί Ἀρχιερατείας Μ. Βασιλείου πέθανε (368) ὁ Ἐπίσκοπος Νεοκαισαρείας Μουσώνιος. Ὁ Μ. Βασίλειος ἔστειλε παρηγορητική ἐπιστολή στήν τοπική Ἐκκλησία, ἐξυμνώντας τόν ἀποθανόντα Ἐπίσκοπο.
 Ἡ «κριτική» του ἔχει σημασία, γιατί προέρχεται ἀπό τό Μ. Βασίλειο, πού ἤξερε τί σημαίνει Ἐπίσκοπος. Ἔγραψε γιά τόν Ἐπίσκοπο: «Ἦταν φύλακας πατρικῶν παραδόσεων, ἐχθρός τῆς καινοτομίας, δέν ἔκανε τίποτε δικό του, ἀλλά γύριζε πάντα στά παλιά» (P.G. 32: 305)
      Ἡ προσήλωση  στήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας εἶναι δεῖγμα ἀγάπης πρός τή Μητέρα Ἐκκλησία. Εἶναι ἄξιο προσοχῆς, ὅτι ὁ Μ. Βασίλειος, συνδύαζε τήν τήρηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως μέ τήν ἀγάπη πρός τήν Ἐκκλησία. Ἔγραφε: «Ὅσοι δέν ἔχουν ἀγάπη πρός τήν Ἐκκλησία, ξεπερνοῦν τά ὅρια. Ἔχουν τέτοιο θράσος, πού κάνουν πράγματα πού δέν γίνονταν στό παρελθόν!» (P.G. 32: 564).      Ὅταν ἡ σαρκική μας μάνα, μᾶς παραδίδει κάτι σάν παρακαταθήκη, ἀπό ἀγάπη στό πρόσωπό της, τό προσέχουμε  σάν τά μάτια μας.  Ὅμως, δέν κάνουμε τό ἴδιο καί γιά τήν παρακαταθήκη, παράδοση,  πού παραλαμβάνουμε ἀπό τή Μητέρα Ἐκκλησία.
         Καί ὁ Μ. Βασίλειος, ἔχοντας ὑπόψη του, ὅτι «ἡ ἀγάπη οὐκ ἀσχημονεῖ»ἀποκαλεῖ τίς ἐκκλησιαστικές καινοτομίες, ἀσχημοσύνες (P.G. 32: 564).
Ἄς ἔλθουμε στην ἐπικαιρότητα. Ἐνδεικτικῶς.
 «Δίδοται καί ἅγιον ἔλαιον τοῖς ἀδερφοῖς», ὁρίζει ἡ Ἐκκλησία γιά τίς μεγάλες γιορτές· ἐννοώντας ὅτι  οἱ πιστοί χρίονται με λαδάκι ἀπό το κανδήλι τοῦ ἁγίου τοῦ Ναοῦ ἤ τῆς ἡμέρας. Ὅμως, ἀντ’ αὐτοῦ σήμερα στίς  ἐνορίες γίνεται Εὐχέλαιο. Καινοτομία, ἀσχημοσύνη (!) θά ἔλεγε ὁ Μ. Βασίλειος, γιατί,  κατά τήν τάξη τῆς Ἐκκλησίας,  Εὐχέλαιο στήν ἐνορία γίνεται κάθε Μ. Τετάρτη. Γιατί δέν τηροῦμε  τήν τάξη τῆς Ἐκκλησίας; Ἀπό εὐλάβεια;!
Τό ἄλλο; «Οἱ Ἀπόστολοι καί οἱ Πατέρες προστάτευαν τό Μυστήριο (Λειτουργία)  μέ τή σιωπή καί τή μυστικότητα»  (Μ. Βασίλειος  P.G. 32:189).
 Ἡ Θ.  Λειτουργία τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου (καί ὄχι μόνο...), γίνεται  μέ τόν ἀντίθετο ἀκριβῶς τρόπο· δημόσιο θέαμα·  ἔξω (!) ἀπό τό Ἱερό, ὥστε τό Μυστήριο, πού ἀκόμα καί οἱ Ἄγγελοι τρομάζουν νά τό ἀτενίσουν, νά εἶναι ὁρατό  (!) ἀπό ὅλο τό ἐκκλησίασμα!  «Ὅταν τό  μυστήριο δημοσιοποιεῖται παύει νά εἶναι Μυστήριο!» (Μ. Βασίλειος,  P.G. 32:189). Γίνεται (ἡ Θ. Λετιουργία) ἀκόμα καί σέ αἴθουσες (!) καί σέ προαύλια (!) σχολείων!  Καί δίπλα εἶναι ἡ ἐκκλησία...! Καί μέ τή φόρα πού πήραμε, θά γίνονται καί Λειτουργίες καί στά πορνεῖα, γιά καλό σκοπό...
  
          Τό ἐπιχείρημα πού προβάλλεται, εἶναι ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἐξελίσσεται.  Καί τί σημαίνει αὐτό; Ὅτι  ὁ κάθε Ἱερέας ἔχει τό δικαίωμα νά  ἀλλάζει  πράγματα στήν  Ἐκκλησία; Δική του εἶναι ἡ Ἐκκλησία; Ὥστε νά ἔχει ἕνα τέτοιο δικαίωμα;!   
Ὄχι, μόνο δέν ἔχει ἕνα τέτοιο δικαίωμα, ἀλλά ἡ Ἐκκλησία ἀπειλεῖ  τόν ὁποιονδήποτε πού θά τολμήσει (!) νά ἀλλάξει κάτι εἴτε  ἀπό τίς γραπτές εἴτε ἀπό τίς ἄγραφες παραδόσεις της (ὑπάρχουν  καί ἄγραφες παραδόσεις...!). «Ἐπισκόπους μέν ὄντας ἤ κληρικούς καθαιρεῖσθαι προστάσσομεν μονάζοντας δέ ἤ λαϊκούς τῆς κοινωνίας ἀφορίζεσθαι». (Ζ΄ Οἰκουμενική Σύνοδος. Πράξη Η΄.  Ὅρος Ζ΄).
Λοιπόν; Ποῦ καί πῶς θά φανεῖ ἡ ἀγάπη μας πρός τήν Ἐκκλησία;  Τηρώντας ἤ καταφρονώντας τήν τάξη της;! Τό πρῶτο ἀπαιτεῖ ταπείνωση...

19 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Όταν συνειδητοποιήσουν οι αρχιερείς και ιερείς ότι πρέπει να πάψουν να στέκονται στις κάμερες σαν τηλεπερσονες μπορεί να μπει το νερό στο αυλάκι της Παράδοσης. Διαφορετικά κλάψε μας!
Ιφ

Ανώνυμος είπε...





Το κακό είναι ότι παίρνουμε τον κατήφορο, χωρίς κανένας να διαμαρτύρεται, είναι πράγματα αυτά που προβάλλονται στο διαδίκτυο με τις μοντέρνες Λειτουργίες, που είναι οι θεολόγοι, γιατί δεν διαμαρτύρονται;

Ανώνυμος είπε...




Υπάρχουν διάφοροι σύλλογοι με σκοπό τη διατήρηση της παράδοσής τους,
στην Εκκλησία γιατί υπάρχει αυτή η αδιαφορία;

Ανώνυμος είπε...

Οι αγιότατοι Αρχιερείς και ιερείς αγαπούν την Εκκλησία;;;;;
Τα Ευχέλαια κάθε βδομάδα μετά εσπερινού και κηρύγματος τα κάνουν Δεσποτάδες και Ιερείς. Δηλαδή στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα.
Η Θεία Λειτουργία είναι από τους Αρχιερείς ένα σόου. Τους ντύνουν έξω, ακούς τις μακροσκελής φήμες, παίρνουν ατελείωτο καιρό, λένε μακρόσυρτες τις εκφωνήσεις, φορούν την πούλια με τα άστρα. Κάνουν αρτοκλασίες στην Θεία Λειτουργία. Δηλαδή στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα.
Οι Ιερείς άστο να πάνε το δικό του σόου φτάνει τους Αρχιερείς και κάτι παραπάνω.
Ο κόσμος αγαπά την Εκκλησία οι ρασοφόροι μας διώχνουν με τα τερτίπια και τους νεοτερισμούς τους. Η Τάξη είναι ανύπαρκτη.

ΥΓ. Αυτές οι φωτογραφίες με τους Μητροπολίτες σε στάσεις μια από εδώ και μια από εκεί. Το ίδιο κάνουν και οι παπάδες. Πλήρη εκοσμήκευση. Σόου εκκλησιαστικό και τις ιερότερες στιγμές. Γράφει π. Βασίλειο για Μυστήριο και τολμούν να φωτογραφίζουνε ακόμα και την ιερότερη στιγμή του καθαγιασμού.
Μπήκε η κάμερα της τηλεόρασης και στο ιερό και παίρνουν πόζα οι πρώτοι. Ντροπή. Η κατηφόρα θα μας πάει κατά ….

Ανώνυμος είπε...

Από το κεφάλι βρομάει το ψάρι.
Δεν λέω κάτι παραπάνω για να μην αμαρτήσω με την κριτική.

Ανώνυμος είπε...

Ξεχάσατε μια άλλη καινοτομία,τις μοντέρνες συναυλίες των Μητροπόλεων!!!
Τα φρου φρου καί αρώματα των μητροπολιτών με την εναλλασσόμενη στολή σε κάθε λειτουργία...
Με την από άμβωνος προτροπή τους για ζωή λιτή , ενώ οι ίδιοι στην χλίδα... κύριε ελέησον...

Ανώνυμος είπε...

Πολύ σωστά θέτει το θέμα ο π. Βασίλειος.
Θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα όσοι έχουν νεωτεριστικές τάσεις, όσοι κάνουν συναυλίες με μουσικά όργανα μέσα σε ναούς, όσοι θέλουν να τελείται η Θεία Λειτουργία στη δημοτική γλώσσα καί όχι στη γλώσσα που γράφτηκε, όσοι αφαιρούν τον Εσταυρωμένο από το Ιερό Βήμα, καί γενικώς όσοι θεωρούν ότι η Εκκλησία είναι πεδίο δοκιμών καί πειραμάτων.

Ανώνυμος είπε...

Το πρώτο σχόλιο του 8.40 πλησιάζει μια απαρχή που θα μπορούσε να βοηθήσει.
Θα πω ότι την ευθύνη την έχουμε και εμείς οι ακατήχητοι λαϊκοί που μας αρέσουν τα σώου και οι εκπομπές που βλέπουμε με τηλεπερσόνες. Η απομόνωση με την αποχή μας θα ήταν μια διαμαρτυρία επιστροφής στις πηγές.

Ανώνυμος είπε...

Ο κατήφορος είναι εύκολος. Ο λαός θέλει άρτο και θέαμα. Δεν θέλει όχι ο λαός. Δεν κυριαρχεί στην πολιτική ο λαϊκισμός αλλά και στην ζωή των ταγών της Εκκλησίας. Ότι θέλει ο λαός και τα παγκάρια…

Ανώνυμος είπε...

Είναι μια αντίσταση και μια κατήχηση αυτά που γράφει ο π. Βασίλειος ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω.

Ανώνυμος είπε...

Δεν είναι μόνο αυτά. Καλά τα γράφει ο π. Β. Μπ. Πολλές οι αιτίες του κακού. Βλέπω αυτούς τους νεαρούς με στολές να κρατάνε την κούδα του δεσπότη. Να του κρατούν το βιβλίο λες και δεν έχει χέρια, να του φτιάχνουν το εγκόλπιο. Ιερείς να χτενίζουν τα γένια τους για να βγουν έξω και να πάρουν πόζα για φωτογραφία.
Τα ευχέλαια τα κάνουνε πρώτα οι Δεσποτάδες με συνοπτικές διαδικασίες σε εσπερινούς.
Οι Θείες Λειτουργίες μακρόσυρτες από κληρικούς και ψάλτες. Κουράζονται τόσο οι ιερείς που το αντίδωρο το στέλνουν στο παγκάρι ή το δίνει ο διάκος. Αυτοί κάθονται στο ιερό μιλάνε και ακούγονται έξω και μείς οι βλαμμένοι όρθιοι όπως στον στρατό. Η διαφορά στο στρατό είναι όλοι αξιωματικοί και στρατιώτες όρθιοι.

Ανώνυμος είπε...



{Ὅταν τό μυστήριο δημοσιοποιεῖται παύει νά εἶναι Μυστήριο!» (Μ. Βασίλειος, P.G. 32:189). Γ

Ανώνυμος είπε...

Σε αυτά αδιαφορούν οι νέοι κληρικοί γιατί δεν γνωρίζουν και δεν τους νοιάζει. Έχουν μάθει να διδάσκουν και όχι να διδάσκονται. Την αγαπούν την Εκκλησία με τον τρόπο τους. Δεν τους νοιάζει η παράδοση αλλά πως θα γίνουν αρεστοί στο ποίμνιο που βαβίζει στα τυφλά και τους αρέσουν τα πυροτεχνήματα και οι στρακαστρούκες. .

Ανώνυμος είπε...

«Ακούσαντες δε ανάστασιν νεκρών οι μεν εχλεύαζον, οι δε είπον, ακουσόμεθά σου πάλιν περί τούτου. Και ούτως ο Παύλος εξήλθεν εκ μέσου αυτών. Τινές δε άνδρες κολληθέντες αυτώ επίστευσαν, εν οις και Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και γυνή ονόματι Δάμαρις και έτεροι συν αυτοίς. (Πράξεις Αποστόλων. Κεφ. 17, 32-34)».
Μην σταματήστε να μιλάτε π. Βασίλειε συμβάλλεται για μια ζώσα Εκκλησία

Ανώνυμος είπε...

Από τότε υπήρχε το πάθος αυτό.
Κάθε άνθρωπος να βάζει τη δική του σφραγίδα, το εγώ του.
Ελλείψει ταπείνωσης προφανώς...
Αν.

Ανώνυμος είπε...


Ένα καντηλάκι με μια φλογούλα είναι τα λόγια του π. Βασιλείου αλλά φωτίζουν τα σκοτάδια μας.
παπα Γιώργης

Ανώνυμος είπε...




π. Βασίλειε καλά τα γράφετε, αλλά δεις το αποτέλεσμα στις 23 Οκτώβρη, πόσοι θα κάνουν τη Λειτουργία του Ιακώβου δημόσιο θέαμα, βλέπετε ότι ο εγωισμός δεν ταπεινώνεται....

Ανώνυμος είπε...

Θέλω ο αρθρογράφος να μας πει:
πρώτον, γιατί Κοινωνεί τους πιστούς με λαβίδα, παραβιάζοντας τους Ιερούς Κανόνες και την Ιερή Παράδοση αιώνων;
Και δεύτερον, γιατί έχει μακριά μαλλιά, παραβιάζοντας το λόγο τού Αποστόλου Παύλου, τους Ιερούς Κανόνες περί παπαληθρας και την Ιερή Παράδοση αιώνων;

Ανώνυμος είπε...



απάντηση στον 19 Οκτωβρίου 2023 στις 9:38 π.μ.

θα απαντήσω εγώ αντί για τον π. Βασίλειο, που παρακολουθώ τ'άρθρα του
έχει γράψει σε άρθρο του ότι ανήκουμε στη μεταβυζαντινή εποχή