Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Τό
κείμενο αὐτό εἶναι συνέχεια τῆς τελευταίας μας ἀναρτήσεως «γυναῖκα στό ἀναλόγιο;»
(anastasios 11.6.25)· εἶναι καί μιά ἀπάντηση σέ κάποιους
σχολιαστές της, οἱ ὁποῖοι ἔγραψαν πράγματα πού οὔτε κἄν ὑπονοοῦντο στήν ἀνάρτηση.
Ἦταν ἐκτός θέματος· ἐκτός πραγματικότητος.
Στό ξεκίνημα τῆς Ἐκκλησίας δέν ὑπῆρχε ἄρσεν καί θῆλυ· Χρυσόστομος: «τότε
οἱ ἄνδρες ἦταν ἄνδρες, καί οἱ γυναῖκες, γυναῖκες· σήμερα ἄλλαξαν τά πράγματα· οἱ
γυναῖκες παραδόθηκαν στίς ἐπιθυμίες τῆς σαρκός, καί οἱ ἄνδρες ἔγιναν ἵπποι
μαινόμενοι» (Ὁμιλία 73η στό κατά Ματθαῖο. P.G. 58:677).
«Γέροντα, πρέπει νά φύγουμε ἀπό τήν ἔρημο· νά κατέβουμε στόν κόσμο· γέρασες πιά!», εἶπε ἕνας Μοναχός, στόν Ὅσιο Σισώη. «Θά πᾶμε ἐκεῖ πού δέν ὑπάρχει γυναῖκα!», ἀπάντησε ὁ Σισώης (Γεροντικό,Ἀββᾶ Σισώη, γ). Ταπείνωση! Δέν εἶχε ἐμπιστοσύνη στόν ἑαυτό του· τόν θεωροῦσε ἀδύνατο, πτωχό, ἐπιρρεπῆ στήν ἁμαρτία. Τό «οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ» δέν «ἰσχύει» οὔτε ούς Ἁγίους! Πόσο μᾶλλον σέ ἐμπαθεῖς, εὐάλωτους ἀπό τήν ἁμαρτία ἀνθρώπους!
Ἄν σέ Ναό, σέ ἀκολουθία, δίπλα ἀπό ἕναν νεαρό, σταθεῖ
μέ κομψή κοπέλα, πῶς θά «ἀντιδράσει» ὁ νεαρός, ἔχοντας ἐνώπιόν του «τόν
καλόν εἰς βρῶσιν καί ἀρεστόν τοῖς ὀφθαλμοῖς» (Γέν. 3:6), ἀπαγορευμένο
καρπό; Θά ἔχει τήν αἴσθηση ὅτι « οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ»; Ὅτι στέκεται δίπλα ἀπό ἀσώματο ἄγγελο; Ὁ νοῦς του θά πετάει
ψηλά, στό ἄκτιστο φῶς;! Ἤ θά ἐνεργοποιηθοῦν οἱ ἐπιθυμίες τῆς σαρκός; Βεβαίως, ἄν ἀγωνισθεῖ, θά ἐνισχυθεῖ ἀπό τή θεία χάρη, καί θά
νικήσει τόν πειρασμό. Ὅμως, θά τό κάνει;
Χρυσόστομος: «Πολλοί μπαίνουν στίς ἐκκλησίες καί περιεργάζονται τά κάλλη τῶν γυναικῶν. Τί
κάνεις, βρέ ἄνθρωπε; Δέν φοβᾶσαι μήπως πέσει κεραυνός καί ἰσοπεδώσει τήν ἐκκλησία;
Τί νομίζεις ὅτι εἶναι ὁ Ναός; Πορνεῖο;! Ἔπρεπε τό χώρισμα αὐτό, πού σᾶς προφυλάσσει ἀπό
τίς γυναῖκες, νά
ὑπῆρχε μέσα σας· (ὑπῆρχε
στό ναό ἕνα
σανιδένιο χώρισμα, ἀνάμεσα στίς γυναῖκες καί στούς ἄνδρες). Ὅμως,
ἐπειδή δέν κρατᾶτε τά μάτια σας, οἱ πατέρες ἔκριναν ἀναγκαῖο ἔστω καί μέ
αὐτό τό χώρισμα νά σᾶς προστατέψουν» (Αὐτόθι, σελ.
676-677).
Καί
τότε οἱ πιστοί σέ σχέση μέ τό σήμερα ἦταν ἀγωνιστές· ἡ νηστεία τους
ἦταν ταυτισμένη μέ τήν πεῖνα· τήν ξηροφαγία· ἦταν καί λιγότερο
φιλήδονοι· δέν ὑπῆρχαν οἱ προκλήσεις, οἱ τηλεοράσεις, τό
διαδίκτυο, κ.λ.π., Παρόλο αὐτό ὁ σοφός Ἅγιος Ἰωάννης ἐνέκρινε αὐτό τό
χώρισμα. Δέν ἤθελε νά «εἰσενέγκῃ εἰς πειρασμόν» τό ποίμνιό
του.
Στό
Μοναστήρι «Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Εὐαγγελιστής», Σουρωτή Θεσσαλονίκης, ὑπάρχει
κάτι πιό αὐστηρό ἀπό αὐτό τό χώρισμα· στίς ἀκολουθίες, οἱ ἄνδρες
εἶναι σέ πλήρη ἀπομόνωση (!) ἀπό τίς Μοναχές, καί τίς γυναῖκες
προσκυνήτριες! Ἦταν τυπικό πού ὅρισε ὁ Ὅσιος Παϊσιος ὁ Ἁγιορείτης. Εἶχε
συναίσθηση τί σημαίνει λατρεία τοῦ Θεοῦ, καί ἤθελε τούς προσκυνητές, στήν
ἱερή αὐτή στιγμή, ἀφοσιωμένους στήν προσευχή· χωρίς τόν παραμικρό ἐξωτερικό
ἐρεθισμό ἤ πειρασμό· γιατί ἡ ἁμαρτία εἶναι «εὐπερίστατος» (Ἑβρ.12:1)·
περπατάει- γλιστράει εὔκολα· ἀκόμα καί μέσα στό Ναό· καί στό ἀναλόγιο...
Ταῦτα πρός προβληματισμό.
16 σχόλια:
Μια καλή λύση στο πρόβλημα (;), είναι να γίνουν ξεχωριστοί Ναοί. Άλλοι για τους άνδρες και άλλοι για τις γυναίκες.
Θου Κύριε φυλακήν τω στόματί μου...
Χαίρομαι να διαβάζω τα ευλογημένα κείμενα του πατρός Βασιλείου.
Μοσχοβολούν την ορθόδοξη πατερική διδαχή.
Το έχουν παρακάνει οι γυναίκες. Στους ναούς τους παλαιούς ακόμα και σήμερα υπάρχουν οι ταμπέλες ‘’θέσεις ανδρών’’ ‘’θέσεις γυναικών’’. Θυμάμαι ότι ενώ οι καρέκλες των γυναικών ήταν γεμάτες δεν πήγαιναν στις θέσεις των ανδρών που ήταν κενές. Σήμερα οι γυναίκες πηγαίνουν στων ανδρών ακόμα και αν των γυναικών είναι αδειανές. Η αταξία κυριαρχεί όχι στην κοινωνία αλλά και στην Εκκλησία που οι γυναίκες πλέον δεν είναι ντυμένες Χριστιανοπρεπώς ... αλλά ‘’θου, Κύριε, φυλακήν τω στόματί μου και θύραν περιοχής περί τα χείλη μου’’
Πρέπει η εκκλησία να ξεκαθαρίσει τα πράγματα καί καταστάσεις καί νά μήν αφήνει θολωμενα τα νερά.
Ο π. Βασίλειος προσφέρει καθαρό γάργαρο ορθόδοξο νερό.
Στέλιο υπάρχει και καλύτερη που χρησιμοποιούν οι …μουσουλμάνοι….αλλη μερα -ώρα οι άντρες άλλη μέρα-ώρα οι γυναίκες…στο …τζαμί!!!
Πονάει κεφάλι…κόβει κεφάλι. Τέτοιες αντιλήψεις θα μιλήσουν στο σήμερα….??
Διαβάστε στο enoriako.info το κείμενο Λαγνεία και πορνεια του επισκόπου Τροντχάιμ Ερικ Βάρντεν… από την αμαρτωλή Νορβηγία!!!.
Εύχεστε . π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος
Άγχη που γεννάνε αμαρτίες…..όπως γράφει ο άγιος Νικόδημος… «και από τον φόβο μήπως το πάθει…»
Είμαι συνταξιούχος Ιερέας και έχω ακούσει στην εξομολόγηση και ηλικωμένους να μου λένε ότι σκανδαλίζοντα στην εκκλησια όταν βλέπουν τις γυναίκες να ντύνονταν άσεμνα. Είχα σύνδεσμο με τον π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο και τον Μητροπολίτη Μελέτιο επισκέφθηκα τα μοναστήρια που εφτιαξαν και οι γυναίκες στο μοναστήρι Κεχαριτωμένη του π. Εποφάνιου είναι σε ξεχωριστό χώρο, και στο μοναστήρι Τίμιος Πρόδρμος στα Φλάμπουρα οι γυναίκες στέκονται πίσω στον πρόναο. Ο π. Βασίλειος δέν γράψει δικά του πράγματα, καί αυτά που γράφει τα γράφει για προβληματισμό, δεν λέει νά κάνουμε και μεις στις ενορίες αυτό που έκανε ο Οσιος Παίσιος στο Μοναστήρι, π. Βασίλειε συνέχισε να μας ξυπνάς και να ταράζεις τα νερα
Διάβασα προσκεκτικά το άρθρο του π. Βασιλείου με βρίσκει σύμφωνα σε όλα γιατί τα στηρίζει στον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, δεν μπορώ να θεωρήσω τον εαυτόν μου ανώτερο από τον Αγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο και να διαφωνήσω και να κατηγορήσω τον Όσιο Παϊσιο για το τυπικό που εβαλε στο Μοναστήρι του.
Συμφωνούμε εν μέρει με τον π.Βασιλειο!!
Δυστυχώς,αυτό που ντύνονται άνδρες και γυναίκες κυρίως καλοκαίρι σα να πηγαίνουν βόλτα κ μπαίνουν στην Εκκλησία, δεν μας βρίσκει σύμφωνους ούτε και τα παιδιά και τα μωρά που τα φέρνουν στην Εκκλησία έτσι πρόχειρα ντυμένα.
Είμαι υπέρ του να κάθονται στα καθίσματα των ανδρών οι άνδρες και το αντίθετο για τις γυναίκες.
Είμαι υπέρ να γίνονται επίτροποι και άνδρες η μόνο γυναίκες.
Είμαι κατά του να ψέλνουν γυναίκες στον άμβωνα ,εκτός εάν είναι γυναικείο μοναστήρι όπου ψέλνουν μοναχές,να ψέλνουν και γυναίκες.
Είμαι υπέρ του να τρέχουν οι γυναίκες καθώς εργάζονται τα πρωινά οι άνδρες,να τρέχουν να πωλούν λαχνούς για ένα έργο της εκκλησίας.
Είμαι κατά του να είναι γυναίκες στα καντήλια,αλλά αν δεν είναι δυνατόν εφόσον οι άνδρες εργάζονται πρωινές ώρες,να μην φορούν παντελόνια ,δεν είναι ωραίο ,αλλά να είναι σοβαρά ντυμένες.
Στο διαδίκτυο,υπάρχουν πολλοί χωρίς όνομα,που πιστεύω ότι θα είναι και άνδρες και γυναίκες και έφηβοι,και γέροντες όλων των ηλικιών.
Επειδή πολλοί ζητούν να μπαίνει όνομα,λόγω σκανδαλισμου,
δεν βάζουν πολλοί όνομα είτε δεν θέλουν να βάζουν ονοματεπώνυμο για να γράφουν ελεύθερα την γνώμη τους.
Στο διαδίκτυο πιστεύω ότι είναι όπως γίνεται μια ομιλία και μετά την ομιλία ο ομιλητής ζητάει γνώμη .
Έχει τύχει να ρωτήσει ο πάτερ " πείτε μας ποιος κατά την γνώμη σας είναι ο μεγαλύτερος Προφήτης της Π.Δ";;;
Υπήρχαν στην εκκλησία και άνδρες και γυναίκες .
Απάντησαν στην ερώτηση γυναίκες και όχι άνδρες.
Αυτό δεν σημαίνει κάτι,σημαινει ποια είναι η ορθή απάντηση.
Είμαστε υπέρ της Ομολογίας Πίστεως κάθε ηλικίας και φύλου και σε κάθε περίσταση,να μην πεις ποιος είμαι εγώ που θα ομολογήσω και τι με μέλλει εμένα .
όπως μου είπαν δείχνοντας ,
" Κοίτα επάνω! Ο Θεός.."...ο Θεός δηλαδή θα τα τακτοποιήσει και τι να με μέλλει εμένα,ενώ σύμφωνα με τον αγ.Νικοδημο τον Αγιορείτη,κάθε χριστιανός πρέπει να βοηθάει τον διπλανό του,και μάλιστα θα δώσει και λόγο στο Θεό γιατί δεν ομολόγησε ,διότι στην Εκκλησία Του Χριστού οι ομολογητές βρίσκονται δίπλα στους Μάρτυρες.
Επίσης όπως λέγει ο αγ.Νικοδημος ο Αγιορείτης,ο πρώτος μου διδάσκαλος από παιδί,
Χρωστούν οι χριστιανοί να βοηθούν τους αδελφούς τους με τον λόγο,την προσευχή,το έργον,είτε δια γραμμάτων,είτε δια ζώσης φωνής,είτε με τον κόπο και ακόμα με την βοήθεια της προσευχής,σε ανθρώπους που έχουν πόλεμο από τον διάβολο.
Και για ποιο λόγο να αφήνουμε τον καθένα και να αδιαφορούμε και να ησυχαζομε ,όταν οι ίδιοι αδιαφορούν δια την ψυχήν των και απορρίπτουν τον έλεγχο της συνειδήσεως των και δεν διορθώνονται;;;
Θα δώσουμε λόγο στον Θεό!
... εάν εξάγαγης τίμιον εξ αναξιου,ως στόμα μου εση Ιερ.ιε 19).
Και "επικαταρατος γαρ πας ο ποιών το έργον του Κυρίου αμελως".Ιερεμια μη' 10.
Αλλά μιμου τον ποιμένα εκείνον όπου σπουδάζει να εκβαλλη από το στόμα του λέοντος ,όχι μόνον ολόκληρον το πρόβατον,αλλά καν τύχει να είναι και δύο μόνον σκέλη η ένα κομματάκι από το αυτί του ως ο Αμώς λέγει (γ'12).
Οι γυναίκες έχουν πολλαπλούς ρόλους στην κοινωνία και είναι άξιες ως μητέρες, σύζυγοι, εργαζόμενες και ανταποκρίνονται στους ρόλους τους με κόπο, χρόνο και αυτοθυσία!
Ο συντάκτης του άρθρου, όπως και άλλοι ιερωμένοι, κρίνουν τις γυναίκες μέσα στα αυστηρά πλαίσια της θρησκείας!
Αν διάβαζαν οι νέες γυναίκες τις απόψεις σας και γνώριζαν τις αντιλήψεις σας γι' αυτές, εν έτει 2025, ούτε που θα πατούσαν στις εκκλησίες! 'Ηδη, έχετε διώξει, γενικά, τον κόσμο από αυτές! Σας ενδιαφέρει μόνο ο οβολός, γι' αυτό βγαίνει και ο δίσκος κατά τη λειτουργία πέρα από τα χρήματα του κεριού! 'Οσο για αυτούς που σκανδαλίζονται, είναι δικό τους θέμα!!!
12:28 δεν βλέπετε που οι γυναίκες είναι "γυμνές"στούς δρόμους και έτσι μπαίνουν καί στις εκκλησίες, χωρίς να το γενικεύουμε;
Τι δεν καταλαβαίνετε;
Ο απόστολος Παύλος είχε πει οι γυναίκες να μην παίρνουν το λόγο στην Εκκλησία και είχε απόλυτο δίκιο. Αλίμονο σε αυτόν που φέρνει το σκάνδαλο. Δεν είναι θέμα αυτού που σκανδαλίζεται. Αλλά περισσότερο αυτής που σκανδαλίζει. Και οι γυναίκες όλο και σκανδαλίζουν γιατί πλέον έχουν ξεγυμνωθεί. Προχώρας στο δρόμο και ντρέπεσαι να κοιτάξεις τις γυναίκες όπου έχουν καταντήσει θα το πω και ας μου το κόψει το σχόλιο ο υπεύθυνος κρεοπωλεία. Δεν θα πω περισσότερα διότι δεν υπάρχουν σήμερα Καντιώτες να φωνάξουν η αρκούδα να περάσει έξω για μια υψηλόβαθμη κυρία που φορούσε γούνα για να δείξει την ανεπάρκεια της και να ξεχωρίζει από τις άλλες γυναίκες νοικοκυρές της Φλώρινας. Σκεφθείτε τι θα έλεγε σήμερα για τις ξεγυμνωμένες.
1.18
Θα συμφωνήσω!
Προτείνω να αγοράσετε το βιβλιαράκι αφού σας ενδειαφερει η σύνεση κ η προκοπή ,του αγ.Νικοδημου του Αγιορείτου.
"Περί σκανδάλων και περί διορθώσεως αδελφού".
Εκεί κάπου στις πρώτες σελίδες λέγει :
"Σκάνδαλα υπάρχουν πλην ενός,δια θέματα πίστεως,δεν υπάρχει σκάνδαλο"!
Διότι η πίστις,καταφρονεί πειρασμούς και κινδύνους,επειδή η αξία της βρίσκεται στην αλήθεια!
Όποιος σκανδαλίζεται λοιπόν όταν ο άλλος ομολογεί την πίστη του ,αγνοειστε αυτό το σκάνδαλο,λέγει ο άγιος.
Ειναι ένα μικρό βιβλιαράκι η τιμή του είναι πολύ οικονομική,αλλά είναι πολύ σημαντικό έργο ,όπως όλα του Αγίου Αγιορείτου Νικοδήμου.
Δεν θα επανέλθω!
π. Βασίλειε το κοσμικό πνεύμα έχει εισέλθει και στην Εκκλησία γι αυτό αυτά που γράφεις τους φαίνονται "μωρία".
Οχι μόνον το κοσμικό πνεύμα αλλά καί τό Λατινόφρον πνεύμα ....
Σε συνέχεια των απόψεών μου (12:28).
Είναι θλιβερό και συνάμα βολικό να "φορτώνονται" οι αμαρτίες και τα δεινά της ανθρωπότητας στις γυναίκες!!!
Αναρωτιέμαι πόσες είναι οι "γυμνές" γυναίκες σε ολόκληρο το εκκλησίασμα που "σκανδαλίζουν" τους άρρενες! Και εγώ θα μπορούσα να σκανδαλιστώ από τους βαψομαλλιάδες ηλικιωμένους που τους βλέπω στην εκκλησία και δυνητικά από τους ιερείς που οδηγούν, φορούν γυαλιά ηλίου, κρατούν κινητό και καφέ στο χέρι!!! Αλλά κρίνω ότι αυτά δεν μπορούν να επηρεάσουν την πίστη μου και τα "πιστεύω" μου!!!
Έτσι και η " γύμνια" των γυναικών να αποτελέσει άσκηση για όσους θίγονται!
« διόπερ εἰ βρῶμα σκανδαλίζει τὸν ἀδελφόν μου, οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω.» (Α΄ Κορ. η΄13)
Θά ἰσχυριζόταν κανείς πώς ὁ Ἀπόστολος Παῦλος γίνεται ὑπερβολικός στόν παραπάνω λόγο του.
Ὅμως καθόλου δέν ἰσχύει κάτι τέτοιο διότι γνωρίζει πολύ καλά πώς τό σκάνδαλο μπορεῖ νά ὁδηγήσει ἀδύνατες καί ἀστήρικτες ψυχές στήν ἀπώλεια.
Ἔχει ὑπόψη του τό λόγο τοῦ Χριστοῦ γιά τή μεγάλη εὐθύνη αὐτοῦ πού προκαλεῖ σκάνδαλο: «ὃς δ᾿ ἂν σκανδαλίσῃ ἕνα τῶν μικρῶν τούτων τῶν πιστευόντων εἰς ἐμέ, συμφέρει αὐτῷ ἵνα κρεμασθῇ μύλος ὀνικὸς εἰς τὸν τράχηλον αὐτοῦ καὶ καταποντισθῇ ἐν τῷ πελάγει τῆς θαλάσσης.» (Ματθ. ιη΄6)
Ἡ πρόκληση λοιπόν σκανδαλισμοῦ γενικά ἀλλά καί εἰδικά ἐντός τοῦ ἱεροῦ χώρου τοῦ Ναοῦ θεωρεῖται ὡς μέγα καί φοβερό ἁμάρτημα, ὄχι μόνο γιατί ὁ ἴδιος πού τόν προκαλεῖ κολάζεται ἀλλά σκανδαλίζει καί ὁδηγεῖ καί ἄλλους στήν ἀπώλεια.
Κάτω λοιπόν ἀπό αὐτή τήν προοπτική, τό θέμα ἄν μιά γυναῖκα ἐπιτρέπεται ἤ ὄχι στό ἀναλόγιο, πέραν τῶν θεολογικῶν λόγων πού ἀποτρέπουν τοῦτο, φρονῶ ὅτι πρωτίστως πρέπει νά ἀγγίζει τήν ἴδια τή γυναῖκα, στό ἄν θέλει δηλαδή νά προκαλεῖ σκανδαλισμό.
Ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ καί ἡ τόσο προσηλωμένη τοποθέτηση σέ αὐτόν ἀπό τόν Ἀπόστολο Παῦλο, πρέπει νἀ εἶναι ὁ φωτεινός ὁδηγός γιά ὅλους μας (ἄνδρες καί γυναῖκες) πρός ἀποφυγή συμπεριφορῶν πού εἶναι δυνατόν νά προκαλέσουν σκανδαλισμό.
Εὐχαριστοῦμε τό σεβαστό π. Βασίλειο πού ἔθιξε γιά πολλοστή φορά ἕνα θέμα πού τείνει νά γίνει καθεστώς παρά τήν περί τοῦ ἀντιθέτου παρακαταθήκη τῆς Ἐκκλησίας μας.
Μέ σεβασμό
Θεόδωρος Σ.
Δημοσίευση σχολίου