Κυριακή 3 Αυγούστου 2025

ΕΙΣ ΩΤΑ... ΜΗ ΑΚΟΥΟΝΤΩΝ - π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

ΕΙΣ ΩΤΑ... ΜΗ ΑΚΟΥΟΝΤΩΝ

 π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος


Κάποιες φορές διαβάζοντας σχολιασμούς σε αναρτημένα επώνυμα κείμενα σου έρχεται να χτυπήσεις το κεφάλι στον τοίχο! Ανώνυμοι (...χριστιανικότατον...) λένε ό,τι θέλουν, περιβεβλημένοι αυθεντία... ανώνυμον, ανέξοδον και απόλυτον. Βεβαίως χωρίς να αποκλείεται πολλές φορές ακουσίως να λένε αλήθειες, έστω και αρνητικά.

Σχολιάζοντας ομιλία μου προ 15ετίας στους ιερείς της Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως από ανώνυμους σχολιαστές στο blog Anastasios, διαπιστώνονται από αυτούς ανωνύμως άγχη, φοβίες και στρεβλές θεολογίες. Με τα περισσότερα από τα λεγόμενα δεν υπάρχει λόγος να ασχοληθεί κανείς. Ένας από τους ανώνυμους θέτει διάφορα "θέματα", για τρία από τα οποία γράφτηκαν οι παρακάτω ενυπόγραφες απαντήσεις.

Α. Ξέρετε (γράφει) κάποιον σύγχρονο άγιο να ευνοούσε τις μεταφράσεις; Απαλλαγείτε, αδελφοί, από το άγχος της ουρανόθεν επικύρωσης για το αυτονόητο της γλώσσας! Είστε... ιερογλωσσίτες! [Ανήκετε δηλαδή σ’ αυτούς που υποστηρίζουν ότι στο Σταυρό του Χριστού ήταν οι μόνες ιερές γλώσσες: Λατινικά-Ελληνικά-Εβραϊκά (για να είμαστε ακριβείς όχι τα Εβραϊκά αλλά τα αραμαϊκά!!!) και αυτές μόνο πρέπει να χρησιμοποιούνται στην λατρεία...]

Η Εκκλησία ήταν semper reformanda· όχι... φωτοτυπικό. Η ανάγκη ρύθμιζε την ποιμαντική. Η οικονομία δεν είναι συντηρητισμός, αλλά αγωνία να σωθεί ό,τι σώζεται, αφού όχι ο άνθρωπος αλλά το Σάββατο έγινε γι’ αυτόν.

Β. Η μετάφραση δεν είναι public relations. Δεν έχει στόχο τους έξω... κοιμώμενους. Γίνεται για τους εντός που ΑΓΝΟΟΥΝ τα καίρια και ουσιώδη. Που οι φοβίες τους γελοιοποιούν και στα παιδιά τους ακόμα το πρόσωπο του Θεού, που παρουσιάζεται ως επουράνιος αυθαίρετος χωροφύλακας, αφού όπως έγραψε η Διδώ Σωτηρίου: Τι είναι αυτό το πατ... ερημών; Ο Πατέρας έχει γίνει φευκτέος πατριός. Ας τελειώνουμε πια με το παραμύθι της μετάφρασης ως ιεραποστολικού τρικ για αύξηση του εκκλησιάσματος. Κανείς δεν θα τρέξει στο ναό όταν μάθει ότι γίνεται η προσευχή στη δημοτική! Ας μη ψάχνουμε αφελείς. Η μετάφραση επιδιώκει το αυτονόητο της κοινής γλωσσικής συνεννόησης Πατέρα-παιδιών και την αύξηση του βαθέματος της πίστης των ΕΝΤΟΣ της Εκκλησίας χριστιανών.

Αυτών που είναι... αδιάβροχες πέτρες στο ποτάμι. Αυτών που πάνε για ψυχολογικούς εκτονωτικούς λόγους στις... όμορφες ακολουθίες!! Αυτών που η συνήθεια έχει κακοφορμίσει σε αγκύλωση... σύνεσης και συντηρητισμό αναιτιολόγητου κολλήματος στο χαζό δημοτικό ποίημα «έτσι τα βρήκαμε, έτσι θα τα αφήσουμε».

Γ. Δεν υπάρχουν... επιταγές στην Εκκλησία. Δεν είναι στρατόπεδο. Είναι οικογένεια. Το θέλημα του Θεού είναι ο αγιασμός ημών όχι η δική Του ικανοποίηση και δικαίωση των «απαιτήσεων–επιταγών». Αυτός (δεν πρέπει να το ξεχνάμε) έγινε υπέρ ημών κατάρα.

Δ. Το καλύτερο το αφήνει τελευταίο. Φοβάται τις αλλαγές... «α. Σε νηστείες· β. σε διάρκεια ακολουθιών· γ. σε σεξουαλικές ελαφρύνσεις»(!!!).

α. Νηστεία είναι θυσία αγάπης για ελευθερία από τον εγωκεντρισμό. Είναι φάρμακο. Ευκολότατα ατυχώς το κάνουμε φαρμάκι περιορίζοντάς το αποκλειστικά και μόνον στην διατροφή και στρεβλώνοντάς το σε αυτοκαταξίωση με την... τήρηση της νηστείας και μόνο. Επ’ αυτού οι συζητήσεις του Χριστού με τους νηστεύοντες Φαρισαίους είναι διαφωτιστικές. Η νηστεία είναι υπόθεση κεφαλειώδης. Ενώνει τα μέλη του Χριστού, με τον ίδιο, θυσιαστικό τρόπο. Βοηθά στην παραίτηση από επιθυμητικές απαιτήσεις. Μαθαίνει τους χριστιανούς να σταυρώνουν τον εαυτό του και όχι τους αδελφούς τους! Είναι κοινή έκφραση αγάπης όλων των χριστιανικών Εκκλησιών. Την υλοποίησε στο πρόσωπό Του ο Χριστός και η Παναγία και ο Πρόδρομος και όλοι οι αδελφοί μας άγιοι. Όταν η Εκκλησία νηστεύει, αν εγώ δεν νηστεύω, απλά εγώ χωρίζομαι από το Σώμα της Αγίας Εκκλησίας.

Αν όμως η νηστεία μείνει ιδιότυπος... "βιγκανισμός" χωρίς τα παραπάνω και χωρίς την ελεημοσύνη και την αγάπη, μπήκαμε στο χώρο... του διαβόλου που... δεν τρώει ΤΙΠΟΤΑ.

β. Οι ακολουθίες που γίνονται στις ενορίες είναι... μοναστηριακές. Αφορούν σε διάρκεια και περιεχόμενο ανθρώπους με άλλο τρόπο ζωής. Ανθρώπους (οι μοναχοί) που παραιτήθηκαν από επιτρεπόμενα και η αγάπη τους για τον Χριστό τους έκανε ολοκαύτωμα! Οι χριστιανοί, και μάλιστα του σήμερα, αυτά που έκαναν οι προπάτορες κοσμικοί χριστιανοί (υπερθέσεις στη νηστεία – φροντίδα λεπρών και πανουκλιασμένων) ούτε που τα διανοούνται. Γιατί; Γιατί ο Χριστός έχει γίνει απλώς νεφελώδης συνήθεια, χρήσιμη ως ασφαλιστική εταιρεία των ανέσεων της καθημερινότητας και ως αποτροπαϊκή "δύναμη" κατά του Ca.

γ. Και το τρίτο το... καλύτερο... «σε σεξουαλικές ελαφρύνσεις»!!!

Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς. Την ευαισθησία στα σεξουαλικά πολλών κληρικών; Ή το θεολογικό μπέρδεμα; Είναι να εκπλήσσεται κάνεις, πώς δεν φοβούνται κάποιοι την υπόγεια συγγένεια τελικώς με τα υβριζόμενα θέματα!;

Όλες οι αμαρτίες είναι... συντριβή της σχέσεως με τον Χριστό. ΟΛΕΣ. Ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος ρωτάει: Επιστρέφουν στην Εκκλησία ένας αιρετικός και ένας πόρνος. Ο αιρετικός την επομένη της επιστροφής του στην Εκκλησία κοινωνάει, ο πόρνος μετά από ένα "θεραπευτικό" χρονικό διάστημα! Ποια είναι μεγαλύτερη αμαρτία; Η αίρεση ή η πορνεία; Φυσικά η αίρεση, απαντάει. Απλώς ο πόρνος λόγω... οργανικής μνήμης... χρειάζεται επιβεβαιωτικό (όσο μπορεί να είναι...) χρονικό διάστημα ελευθερίας από την εξάρτηση. Και ο φθόνος και η κακιά και η ζήλεια και η αντιπάθεια και το χειρότερο όλων η αδιαφορία, είναι αμαρτίες μεγαλύτερες από τις σαρκικές. Και εδώ επανέρχεται διαφωτιστικά η περίπτωση–αρνητικό παράδειγμα του διαβόλου! Δεν είναι ούτε πόρνος ούτε ομοφυλόφιλος! Είναι κάτι πολύ πολύ χειρότερο. Είναι βουλιαγμένος στον αυτοεναγκαλισμό της αυτοθέασης που πανεύκολα μετακυλίεται σε... "αυτοθέωση"! Το σκοτεινό πηγάδι της καρδιάς και του ασυνειδήτου, μας είπε ο Χριστός, βγάζει φόνους πορνείες μοιχείες! Το θέμα είναι πελώριο και πολλές φορές η εμμονική ενασχόλησή μαζί του δεν είναι καθόλου «δείκτης υγείας» αλλά πλειστάκις προβολή ιδίων παθών.

Ο Χριστός "κατακεραυνώνει" τον Φαρισαίο και τον πλούσιο  και θεωρεί ότι εις το «Πνεύμα το Άγιον» ἀσυγχωρήτως ἁμαρτάνουσιν, αφού "θεό" έχουν τον εαυτό τους και ό,τι κάνουν το θεωρούν... "θεϊκό"! Δεν απορρίπτει τον ληστή την πόρνη ή τον τελώνη. Προφανέστατα δεν τους προτείνει ως παραδείγματα ζωής, όσον αφορά τον τρόπο-ενέργειές τους, αλλά για την σύνεση και διάθεση αλλαγής και μετανοίας... Προάγουσιν ὑμᾶς..., μας λέει ο Χριστός.

Ας αρχίσουμε να σκεφτόμαστε σφαιρικά με ευαγγελική λογική και ας πετάξουμε από πάνω μας τους δικηγορίστικους σχολαστικισμούς και τις καταφάνερα νοσηρές και αθεολόγητες ευαισθησίες.


Χριστός ἐστίν ἡ εἰρήνη ἡμῶν, 
τῇ ἐλευθερίᾳ οὖν ᾗ ὑμᾶς ἠλευθέρωσε ΣΤΗΚΕΤΕ.

π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

18 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Άκρως διευκρινιστικά και εποικοδομητικά επιχειρήματα. Υπέροχες απαντήσεις.

Ανώνυμος είπε...

Αποστομώνουν πολλούς οι απαντήσεις του π. Θεοδοσίου. Ταιριάζει το «Δίδου σοφώ αφορμήν, και σοφώτερος έσται» (Παροιμ. 9,9)
π. Χρ.

Ανώνυμος είπε...

π. Θεόδωρε, αφού με αξιώνετε συγκεκριμένης αναφοράς-απάντησης σπεύδω να ανταπαντήσω:
1. Αρχικά, μετριάστε λίγο το αφ' υψηλού ύφος, το καταγγελτικό και φονταμενταλιστικό και ειρωνικό διότι κι εμείς μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε... Δεν γίνεται συζήτηση έτσι, αν κατακεραυνώνετε κάθε αμφισβήτησή σας. Εσείς λοιπόν "περιβάλλεστε αυθεντίαν", καταγγέλοντάς κάθε αντίρρηση ως περιέχουσα "άγχη, φοβίες και στρεβλές θεολογίες", "δικηγορίστικους σχολαστικισμούς και τις καταφάνερα νοσηρές και αθεολόγητες ευαισθησίες"...
2. Γράφετε: "Ξέρετε (γράφει) κάποιον σύγχρονο άγιο να ευνοούσε τις μεταφράσεις; Απαλλαγείτε, αδελφοί, από το άγχος της ουρανόθεν επικύρωσης για το αυτονόητο της γλώσσας!". Κατ' αρχήν δεν υπάρχει "αυτονόητο της γλώσσας". Που το βρήκατε αυτό; Τίποτε στην ίδια την ιστορία δεν είναι "αυτονόητο" και η ιστορία της γλώσσας είναι μια συνεχής διαπάλη αλληλοσυγκρουόμενων απόψεων, από την αρχή του γλωσσικού ζητήματος στις αρχές της προ-προηγούμενης χιλιετίας.
Κατόπιν, γιατί να μην ζητάμε την "ουρανόθεν επικύρωση" συγχρόνων αγίων και να αρκεστούμε στη δική σας και των ομοφρόνων σας; Ωραία αγιομαχία επιτελείτε...
2. Αν λοιπόν δεν θα γίνουν οι μεταφράσεις για την αύξηση του εκκλησιάσματος (αυτό δεν είναι παραμύθι, γιατί παλαιότερα είχε χρησιμοποιηθεί...) και είναι για τους εντός εκκλησίας, τότε κατηχήστε τους στην επιμέλεια των παιδιών τους να μην βλέπουν το Θεό ως χωροφύλακα και πατριό, αλλά ως ΠΑΤΕΡΑ! Δεν χρειάζεται να γίνουν δημόσιες μεταφράσεις, υπάρχουν και εν οίκω... Αυτό δε "που έγραψε η Διδώ Σωτηρίου: Τι είναι αυτό το πατ... ερημών;" περισσεύει στη συζήτηση. Τόση ασχετοσύνη σήμερα από μορφωμένους μάλιστα γονείς είναι ακατανόητη ή εμβόλιμη...
Συνεχίζουμε...

Ανώνυμος είπε...

Συνεχίζουμε:
3. "Δεν υπάρχουν... επιταγές στην Εκκλησία. Δεν είναι στρατόπεδο. Είναι οικογένεια".
Δηλαδή δεν υπάρχουν ...επιταγές στην οικογένεια; Μόνο στα στρατόπεδα; Εκεί όμως είναι διαταγές, όχι επιταγές! Δουλεύει η οικογένεια χωρίς όρια; Τα όρια είναι παιδαγωγικές επιταγές, το ξέρουν και οι κοσμικοί ψυχολόγοι...
4. "Το καλύτερο το αφήνει τελευταίο. Φοβάται τις αλλαγές... «α. Σε νηστείες· β. σε διάρκεια ακολουθιών· γ. σε σεξουαλικές ελαφρύνσεις»(!!!)".
Γράφετε: "η νηστεία μείνει ιδιότυπος... "βιγκανισμός" χωρίς τα παραπάνω και χωρίς την ελεημοσύνη και την αγάπη, μπήκαμε στο χώρο... του διαβόλου που... δεν τρώει ΤΙΠΟΤΑ"
Ποιος σας είπε ότι στην παρέμβασή μου ξεχώρισα τη νηστεία από τα "παραπάνω"; Γιατί βγάζετε αυθαίρετα συμπεράσματα; Εγώ τόνισα ότι οι μεταφράσεις, η μείωση ή και εξάλειψη των νηστειών, του χρόνου των ακολουθιών και οι σεξουαλικές ελαφρύνσεις συνιστούν παράγοντες εκκοσμίκευσης. Γνωρίζετε τη λέξη και την ιστορία της; Τις απαρχές της στον δυτικό κόσμο και την εξάπλωσή της παντού πλέον; Γνωρίζετε την κυριαρχία της στον φιλελεύθερο προτεσταντισμό λ.χ.;
5. "Οι ακολουθίες που γίνονται στις ενορίες είναι... μοναστηριακές".
Δηλαδή εσείς τι προτείνετε; πόσο να διαρκεί μια μη-μοναστηριακή Θ. Λειτουργία; Μισή ώρα, ένα τέταρτο; Δεκα λεπτά; Έτσι, για να ικανοποιηθεί και ο σημερινός ιλιγγιοποιημένος, από την εκκοσμίκευση, άνθρωπος...
Συνεχίζουμε, αν ο Αναστάσιος μας αφήσει...

Ανώνυμος είπε...

Συνεχίζουμε:
6. Προκαλεί εντύπωση η ΣΥΛΛΗΒΔΗΝ ελάφρυνση των σεξουαλικών παραπτωμάτων...
Γενικεύετε και πάλι βγάζοντας αυθαίρετα συμπεράσματα και απαντώντας μάλλον σε κάποιους άλλους που σας έχουν επιτεθεί. Συντονιστείτε λοιπόν σε αυτά που έγραψα.
Κατηγορείτε την κακία, τη ζήλεια και την αντιπάθεια: μαζί σας! Αλλά δεν είναι οι μόνες αμαρτίες... Δεν ζούμε άραγε σε εποχή...πανσεξουαλισμού; Πρώτη φορά το ακούτε; Δεν ξέρετε ότι ακριβώς οι εκκοσμικευμένοι είναι εκείνοι που αμνηστεύουν κάθε σεξουαλική παρέκκλιση ως κανονικότητα; Χρειάζεται να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι; Ρωτήσατε κανέναν σύγχρονο άγιο τι γνώμη είχε γι' αυτές; Ακόμη και γέροντες καταξιωμένοι, όπως ο π. Επιφάνειος Θεοδωρόπουλος, ο π. Στέφανος Αναγνωστόπουλος, ο π. Γεώργιος Καλαντζής και βεβαίως ο γέρων Εφραίμ Αριζονίτης δεν αμνήστευαν τίποτε από αυτές... Άλλο ήταν η παιδαγωγική και αγιοπνευματική ανάνηψη του κάθε εκπεσόντος... Όχι ανεξέλεγκτες τιμωρίες, αλλά πνευματική διόρθωση...
Όσο γι αυτό: "Το θέμα είναι πελώριο και πολλές φορές η εμμονική ενασχόλησή μαζί του δεν είναι καθόλου «δείκτης υγείας» αλλά πλειστάκις προβολή ιδίων παθών", τι να πει κανείς; Προχειρότητα; Κατάκριση βαριάς μορφής; Ανευθυνότητα ποιμαντική;
Σταματώ εδώ...

Ανώνυμος είπε...

Γράφονται συνεχώς άρθρα για την ανάγκη μετάφρασης της Θείας Λειτουργίας. μέ ένα καί μοναδικό επιχείρημα, ότι δηλαδή οι άνθρωποι δέν καταλαβαίνουν το "Πρόσχωμεν" ή το "Ανω σχώμεν τας καρδίας".
Παράλληλα όμως χρησιμοποιούνται εκφράσεις όπως "semper reformanda" ή "public relations" ή "Ca" που απευθύνονται στούς αναγνώστες αμετάφραστες.
Δέν θά έπρεπε καί αυτά να δημοσιεύονται στη δημοτική ;
Πώς τεκμαίρεται ότι αυτά τα καταλαβαίνουμε ενώ τα άλλα όχι ;

Ανώνυμος είπε...

Σεβαστέ π. Θεοδόσιε, όλη καλογραμμένη και προσεγμένη η απάντησή σας. Αυτό που μίλησε στην καρδιά μου ήταν η παρατήρησή σας «Η μετάφραση επιδιώκει το αυτονόητο της κοινής γλωσσικής συνεννόησης Πατέρα-παιδιών και την αύξηση του βαθέματος της πίστης των ΕΝΤΟΣ της Εκκλησίας χριστιανών.»
Για εμένα αυτό ήταν και είναι το όλον.
Ευχαριστώ.
Νίκος Αναγνωστόπουλος
Φυσικός, Γλυφάδα.

Ανώνυμος είπε...

Ευτυχώς που σταμάτησες 1,43 γιατί έχασα τον χρόνο μου με τις βαττολογίες σου. Μην επανέλθεις κουράζεις χωρίς λόγο.
Παντελής Χριστοφορίδης

Ανώνυμος είπε...

@1.15 μ.μ. κ.ε.
Γιατί δεν γράφετε το όνομα σας;
Γιώργος Μαρκάκης

Ανώνυμος είπε...

Απορώ γιατί ο πατήρ απαντά σε ανώνυμους.... Πρόταση προς τον Αναστάσιο. Να δημοσιεύει μόνο επώνυμα σχόλια, δηλ. μόνο μέσω λογαριασμών

Ανώνυμος είπε...

Ο μακαριστός μητροπολίτης Νικοπόλεως και Πρεβέζης κος Μελέτιος έλεγε, ότι σημασία έχει, το τι λέει κάποιος και όχι ποιος το λέει !!!

Ανώνυμος είπε...

Η άποψη που διατυπώνεται στό άρθρο ότι "η μετάφραση επιδιώκει το αυτονόητο της κοινής γλωσσικής συνεννόησης Πατέρα - παιδιών καί τήν αύξηση του βαθέματος της πίστης ......" δέν φαίνεται να ευσταθεί.
Τα τελευταία χρόνια ανεδείχθησαν τρείς τουλάχιστον Αγιοι που φοίτησαν μέχρι τήν Τρίτη Τάξη του Δημοτικού καί ενώ η Θεία Λειτουργία ετελείτο στην αρχαία γλώσσα, αυτοί είχαν άριστη "γλωσσική συνεννόηση με τόν Πατέρα", ο Οποίος καί τούς Αγίασε.
Μάλιστα ο Οσιος Παίσιος είχε καί ένα τετράδιο, στο οποίο έγραφε αποσπάσματα από το Ευαγγέλιο καί από Πατερικά κείμενα, τα οποία τού άρεσαν ιδιαίτερα καί μετά την κοίμηση του η Μονή του Αγίου Ιωάννη Θεολόγου Σουρωτής εξέδωσε αυτό το τετράδιο σε βιβλίο με τίτλο "Ανθόκηπος".
Αν ο Οσιος είχε δυσκολία με τήν γλώσσα της Εκκλησίας ασφαλώς δέν θα συγκέντρωνε τόν Ανθόκηπο, αλλά επίσης θα ζητούσε καί αυτός από την Σύνοδο τήν εισαγωγή των μεταφράσεων στη Λατρεία.

Ἰ. Ἀ. Ἠ. είπε...

Έμμονη ιδέα:
α) ιδέα η οποία επανέρχεται επίμονα και διαρκώς στη συνείδηση ενός ασθενούς, ο οποίος και αδυνατεί παντελώς να απαλλαγεί από αυτή.
β) ιδέα, σκέψη, γνώμη, παράσταση κτλ. με την οποία η συνείδησή μας απασχολείται μονίμως και διαρκώς, χωρίς να μπορεί εύκολα να απαλλαγεί από αυτή.

Ανώνυμος είπε...

Το αντέχει ο ιστολόγος;

Ορφέας είπε...

Σε σημείο του κειμένου αναφέρεται πως

".....Ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος ρωτάει: Επιστρέφουν στην Εκκλησία ένας αιρετικός και ένας πόρνος. Ο αιρετικός την επομένη της επιστροφής του στην Εκκλησία κοινωνάει, ο πόρνος μετά από ένα "θεραπευτικό" χρονικό διάστημα! Ποια είναι μεγαλύτερη αμαρτία; Η αίρεση ή η πορνεία; Φυσικά η αίρεση, απαντάει..."


Ιωάννου της Κλίμακας περί αγνείας, 44.

"Κάποιος γνωστικός μου ἔθεσε ἕνα δυσχερέστατο πρόβλημα. «Ποιὰ ἁμαρτία, μοῦ εἶπε, εἶναι βαρύτερη ἀπ΄ ὅλες, ἐξαιρέσει τοῦ φόνου καὶ τῆς ἀρνήσεως»; Καὶ ὅταν ἐγὼ τοῦ ἀπήντησα «τὸ νὰ πέση κανεὶς σὲ αἵρεση», ἐκεῖνος μὲ ξαναρώτησε: «Καὶ πῶς ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία δέχεται τοὺς αἱρετικούς, καὶ μετὰ τὸν εἰλικρινῆ ἀναθεματισμὸ τῆς αἱρέσεώς των, τοὺς ἀξιώνει τῆς Θείας Μεταλήψεως, ἐνῶ ὅποιον ἐπόρνευσε τὸν δέχεται μὲν μετὰ τὴν ἐξομολόγησί του καὶ τὴν διόρθωσί του, ἀλλὰ τὸν στερεῖ ἐπὶ χρόνους τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων, σύμφωνα μὲ τὶς διατάξεις τῶν Ἀποστολικῶν Κανόνων»; Καὶ ἐνῶ ἐγὼ ἔμεινα κατάπληκτος μὲ τὴν ἐρώτησι, τὸ ἄλυτο πρόβλημα παρέμεινε ἄλυτο."

Μάλλον αλυτο μας το παρέδωσε το "δυσχερέστατο πρόβλημα" ο άγιος στους αιώνες πάντως, άνευ.. περεταίρω υποθέσεων..

Αναστάσιος είπε...

Προς: 3 Αυγούστου 2025 στις 5:22 μ.μ

Αγαπητέ αν η προτροπή σας «Πρόταση προς τον Αναστάσιο. Να δημοσιεύει μόνο επώνυμα σχόλια, δηλ. μόνο μέσω λογαριασμών» θα μπορούσα να την σκεφθώ ωριμότερα. Αφού είναι από ανώνυμο την αφήνω για αργότερα.
Σας ευχαριστώ.

Ανώνυμος είπε...

O π. Θεοδόσιος θέλει προτείνει οι ακολουθίες να διαβάζονται μεταφρασμένες και στα μοναστήρια ή μόνο στις εκκλησίες και γιατί;

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

Δείτε το Γραφικό Χωριό στην Α Κορινθίους 6-18).

Παν αμάρτημα ο εάν ποιήσει άνθρωπος,εκτός του σώματος εστιν,ο δε πορνευων εις το ίδιον σώμα αμαρτάνει.

Όμως, μας πληροφορεί ο ιερός Χρυσόστομος πως
Ο πιπτων εις το δόγμα, πίπτει και εις το ήθος.
Και ο άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφορος μας λέγει ότι ο αιρετικος κιαν νηστεύει κι αν παρθενευει,αυτός είναι λύκος.
Βλέπετε ότι υπάρχουν διαφορές στο τελευταίο που είπαμε.

Αυτά από τους αγίους Πατέρες!