Σάββατο 9 Απριλίου 2016

Απάντηση στον καθηγητή Γ. Δημακόπουλο (ΗΠΑ) για το άρθρο «Καινοτομίες με πρόσχημα την Παράδοση: Αντι-οικουμενικές προσπάθειες με σκοπό να εκτροχιαστεί η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος» - π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος

Πρωτοπρεσβύτερος
π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
τηλ. 6945-377621,  agotsopo@gmail.com
       Πάτρα  8 . 4 . 2016

Απάντηση στον καθηγητή Γ. Δημακόπουλο (ΗΠΑ) για το άρθρο «Καινοτομίες με πρόσχημα την Παράδοση: Αντι-οικουμενικές προσπάθειες
με σκοπό να εκτροχιαστεί η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος»

Δημοσιεύθηκε άρθρο του καθηγητού Γ. Δημακόπουλου (Ν. Υόρκη-ΗΠΑ)[1] στο οποίο εγκαλεί όσους ασκούν κριτική στο προσυνοδικό κείμενο «Σχέσεις Ορθοδόξου Εκκλησίας με το λοιπό Χριστιανικό κόσμο» (της Ε΄ Πανορθοδόξου Προσυνοδικής Διασκέψεως, Σαμπεζύ 2015) για «απλουστευτική προσέγγιση της πλούσιας κανονικής παράδοσης, η οποία επιδιώκει να δικαιολογήσει ποικίλες απλοϊκές ιδεολογικές κατασκευές». Ως παραδείγματα παρουσιάζει την κριτική των Σεβ. Μητροπολιτών Πειραιώς Σεραφείμ και Ναυπάκτου Ιεροθέου.
Πιο συγκεκριμένα:  
α) Μέμφεται τον Σεβ. Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ για την κριτική του στην υιοθέτηση εκ μέρους τού προσυνοδικού κειμένου της λέξεως «Εκκλησία» για τις αιρετικές Χριστιανικές Κοινότητες. Σημειώνει δε με περισσή έμφαση: «Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μητροπολίτης Πειραιώς δεν προσήγαγε καμία πατερική μαρτυρία προκειμένου να δικαιολογήσει την αντίρρησή του στη χρήση του όρου αυτού.  Όμως ούτε θα μπορούσε, καθώς ήταν σύνηθες στους Πατέρες να αποδίδουν τον όρο “εκκλησία” και σε κοινότητες που θεωρούνταν ως αιρετικές».  Για την τεκμηρίωση του ισχυρισμού του παραπέμπει σε … τηλεοπτική εκπομπή με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Coffee with Sr. Vassa»[2]!
1. Κύριε ελέησον! Ένας καθηγητής του Fordham προκειμένου να τεκμηριώσει τις θεολογικές του απόψεις να παραπέμπει αντί για βιβλιογραφία στο «Coffee with …»! Η σημειολογία της υπόθεσης είναι τραγική για τον αρθρογράφο: στην Ελλάδα η φράση «κουβέντες καφενείου» κάθε άλλο παρά κολακευτική είναι για ένα επιστήμονα και μάλιστα θεολόγο. Και για να ξεφύγουμε από τη σημειολογία και να έρθουμε στην ουσία της παραπομπής του καθηγητού Δημακόπουλου: ούτε η αδελφή Βάσσα στην εκπομπή της παραπέμπει σε συγκεκριμένα πατερικά κείμενα για να τεκμηριώσει τις απόψεις της. Το ότι στη βιβλιοθήκη πίσω της υπάρχει το κλασικό έργο του G.W.H. Lampe, «A Patristic Greece Lexicon», το οποίο η Sister Vassa κάποια στιγμή (στο 0:51) δείχνει με το χέρι της, δεν προσδίδει την παραμικρή εγκυρότητα και τεκμηρίωση στους ισχυρισμούς της… Βέβαια η παρουσιάστρια μπορεί να δικαιολογηθεί για τον χαλαρό τρόπο προσέγγισης του ζητήματος.  άλλωστε σε  «coffee with Sr. Vassa» προσκαλεί τους τηλεθεατές τής εκπομπής της.  Δεν ισχύει το ίδιο όμως για αρθρογράφο που υπογράφει ως καθηγητής του Fordham
2. Ασφαλώς θα πρέπει να επισημανθεί για να μην υπάρξουν ηθελημένες παρερμηνείες: ο όρος «Εκκλησία» είναι πολυσήμαντος και χρησιμοποιείται πολλαπλώς στην καθημερινή επικοινωνία (δηλώνοντας την απλή συνάθροιση λαού ή ακόμα και ακραίες κοινότητες: Εκκλησία Μορμόνων, Σαϊεντολογίας κοκ). Όμως σε συνοδικά, εκκλησιολογικά κείμενα τέτοιου υψηλού επιπέδου, όπως της Αγίας και Μεγάλης Πανορθοδόξου Συνόδου, με τον όρο «Εκκλησία» είναι αυτονόητο ότι προσδιορίζεται αποκλειστικά και μόνο το ίδιο το Σώμα του Σαρκωθέντος Θεού Λόγου, η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία του Χριστού. Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο! Αν η Σύνοδος ήθελε να δώσει κάποια άλλη σημασία, από τις πολλές που έχει ο όρος «εκκλησία», οφείλει να το διευκρινίσει με την απαραίτητη σαφήνεια. Τέτοια διευκρίνιση όμως δεν υπάρχει στο προσυνοδικό κείμενο της Ε΄ ΠΠΔ.
3. Απορώ πώς διαφεύγει της προσοχής του κ. καθηγητή ότι υπάρχουν όχι μόνο πατερικές, αλλά και συνοδικές αποφάσεις, και μάλιστα Οικουμενικών Συνόδων, που αρνούνται κατηγορηματικά στις αιρέσεις την προσωνυμία «Εκκλησία» (με τη θεολογική-εκκλησιολογική έννοια). Οι τρεις Οικουμενικές Σύνοδοι (Δ΄, Στ΄, Ζ΄) που επικύρωσαν τον Κανόνα της Τοπικής Συνόδου της Καρχηδόνος (255 μΧ) υπό τον Άγ. Κυπριανό δέχθηκαν ότι στην αίρεση δεν υπάρχει Εκκλησία (με την αυστηρή θεολογική-εκκλησιολογική σημασία): «Παρὰ δὲ τοῖς αἱρετικοῖς, ἐκκλησία οὐκ ἔστιν… ἁγιάσαι δὲ ἔλαιον οὐ δύναται ὁ αἱρετικός, ὁ μήτε θυσιαστήριον ἔχων, μήτε ἐκκλησίαν», διότι «η καθολική Εκκλησία,… εστί μία»,  γι’  αυτό ο αιρετικός «ἔξω ὤν, Πνεῦμα ἅγιον οὐκ ἔχει, … ἑνὸς ὄντος τοῦ ἁγίου Πνεύματος καὶ μιᾶς ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ τοῦ Κυρίου ἡμῶν, ἐπάνω Πέτρου τοῦ Ἀποστόλου, ἀρχῆθεν λέγοντος, τῆς ἑνότητος τεθεμελιωμένης»! Νομίζω ότι και μόνο ο επικυρωμένος από τρεις Οικουμενικές Συνόδους Κανόνας της Καρχηδόνος (του Αγ. Κυπριανού) είναι αρκετός για να αποκλείσει τη χρήση τού όρου «Εκκλησία» για τις αιρέσεις σε επίσημο συνοδικό κείμενο!
4. Το άρθρο του κ. Δημακόπουλου παρουσιάζει όσους ασκούν κριτική στη χρήση τού όρου «Εκκλησία» για τις Χριστιανικές Κοινότητες, περίπου ως διαβιούντες στο περιθώριο της εκκλησιαστικής και θεολογικής ζωής της Ορθόδοξης Εκκλησίας (γράφει: «βάζουν εμπόδια στην πορεία της οικουμενικής κίνησης», «αυτοαποκαλουμένοι “παραδοσιακοί”», «απλουστευτική προσέγγιση…να δικαιολογήσει ποικίλες απλοϊκές ιδεολογικές κατασκευές», «ψευδαίσθηση της ορθόδοξης καθαρότητας»).
Σε αυτό το πλαίσιο “βολεύεται” να μνημονεύσει μόνο δύο Έλληνες Επισκόπους και να αποφύγει να αναφέρει ότι υπάρχουν όχι μόνο πολλοί άλλοι Επίσκοποι από πολλές Ορθόδοξες Εκκλησίες που διαφωνούν με τη χρήση του όρου «Εκκλησία» για τις αιρέσεις στο προσυνοδικό κείμενο, αλλά ακόμα και Σύνοδοι Πατριαρχείων και Εκκλησιών έχουν εκφράσει σοβαρότατες επιφυλάξεις και πάντως δεν έχουν υιοθετήσει την καινοτόμο ορολογία του κειμένου.  Ως γνωστόν το Πατριαρχείο Γεωργίας ήδη έχει απορρίψει το κείμενο (βλ. επιστολή του Μητροπολίτου Γκόρι και Ατένι Ανδρέου[3], εξαιρετικά αποκαλυπτική των «παρασκηνίων» της Ε΄ ΠΠΔ, Σαμπεζύ 2015), ενώ οι Σύνοδοι της Ιεραρχίας του Πατριαρχείου της Βουλγαρίας και της Εκκλησίας της Ελλάδος λόγω των σφοδρών αντιδράσεων πολλών Ιεραρχών παρέπεμψαν το θέμα σε προσεχή Σύνοδο μετά το Πάσχα για τη λήψη σχετικών αποφάσεων επί των κειμένων. Η Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου ενέκρινε ήδη πρόταση για τροποποίηση των προσυνοδικών κειμένων[4]. Άξια προσοχής είναι και η από 24.7.2015 επιστολή της Ι. Συνόδου του Πατριαρχείου της Σερβίας αναφορικά με την εκκλησιαστική αυτοσυνειδησία  της ίδιας της Πανορθοδόξου Συνόδου[5].
Ενδεικτικά αναφέρουμε ονόματα Επισκόπων που δημοσίως έχουν αρθρογραφήσει ασκώντας αυστηρή κριτική στο προσυνοδικό κείμενο: Λεμεσού Αθανάσιος (Κύπρος)[6], Ηλείας Γερμανός (στην επίσημη εισήγησή του ενώπιον της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος)[7], Ν. Σμύρνης Συμεών (Ελλάδα)[8], Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας (Ελλάδα)[9], Γλυφάδας Παύλος (Ελλάδα)[10], Κυθήρων Σεραφείμ (Ελλάδα)[11], Λόβετς Γαβριήλ (Βουλγαρία)[12], Μπάντσεν και Βικάριος της Επαρχίας του Τσέρνοβιτς Λογγίνος (Ουκρανία)[13], Γκόρι και Ατένι Ανδρέας (Πατριαρχείο Γεωργίας)[14].
Και επειδή Εκκλησία δεν είναι μόνο οι Ιεράρχες, στις αντιδράσεις των Επισκόπων θα πρέπει να προσθέσουμε το  Άγιον Όρος,  τους εγκρίτους καθηγητές Θεολογικών Σχολών, π. Γ. Μεταλληνό (Ομότιμος)[15], π. Θεοδ. Ζήση (Ομότιμος)[16],  κ. Δημ. Τσελλεγίδη[17] και μεγάλο μέρος του Ορθοδόξου λαού που ανησυχεί για την αλλοίωση της εκκλησιολογίας της Ορθοδοξίας (βλ. Ημερίδα στο Πειραιά την 23.3.2016)[18]
Ακόμα και ο εκ των συντακτών του προσυνοδικού κειμένου Σεβ. Μητροπολίτης Μεσσηνίας  Χρυσόστομος (καθηγητής Πανεπιστημίου και μέλος της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ε΄ ΠΠΔ στο Σαμπεζύ 2015) σε υπόμνημά του στην Ι. Σύνοδο αναγνωρίζει ότι «όντως η παρούσα έκφρασις (“μετά διαφόρων Χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών” § 6) δημιουργεί και εν ταυτώ την δυνατότητα αναπτύξεως μιας δικαιολογημένης αντιρρήσεως» και προτείνει λόγω της πληθώρας των αντιδράσεων αντί για τον όρο «Εκκλησία» να χρησιμοποιηθεί η λέξη «Κοινότητες» για τις αιρέσεις: «είναι δυνατόν να υιοθετηθεί ως διορθωτική πρότασις, επί της ανωτέρω εκφράσεως του κειμένου, η “άλλων ή λοιπών Χριστιανικών Ομολογιών και Κοινοτήτων»[19]!
β)  Ο κ. Δημακόπουλος επικρίνει τον Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιερόθεο, διότι σε υπόμνημά του στην Ι. Σύνοδο «ζητάει την τροποποίηση του κειμένου, προκειμένου να καταστεί σαφές ότι οι προσήλυτοι στην Ορθοδοξία που δεν βαπτίστηκαν αρχικά “με την τριπλή κατάδυση και ανάδυση σύμφωνα με την αποστολική και πατερική παράδοση” θα πρέπει να αναβαπτίζονται». Επειδή την άποψή του αυτή ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου την τεκμηριώνει στους ίδιους τους Ι. Κανόνες, τους οποίους επικαλείται το προσυνοδικό κείμενο της Ε΄ ΠΠΔ (Β-7 και Στ-95[20]), ο κ. Δημακόπουλος προβαίνει σε αυθαίρετους και αναπόδεικτους συλλογισμούς διαστρεβλώνοντας πλήρως τόσο το κείμενο των ι. Κανόνων όσο και την εξ αυτών πράξη της Εκκλησίας.  
[Είχε ο ολοκληρωθεί το παρόν όταν δημοσιεύθηκε το πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Μητρ. Ναυπάκτου Ιεροθέου με τίτλο «Η Σύνοδος των Τριών Πατριαρχών του έτους 1756»[21], με το οποίο εμμέσως πλην σαφώς απαντά στον κ. Δημακόπουλο].
Ας δούμε όμως τι λένε οι ιεροί κανόνες:
Οι κανόνες  Β-7 και Στ-95 είναι απολύτως σαφείς. Στους αιρετικούς που επιθυμούν να ενταχθούν στην Ορθοδοξία η Εκκλησία εφαρμόζει την ακρίβεια (βάπτισμα) ή την οικονομία (λίβελος και χρίσμα). Η κατ’ οικονομία πράξη εφαρμόζεται υπό προϋποθέσεις σε περιπτώσεις πρώην Αρειανών, Μακεδονιανών, Νεστοριανών, Μονοφυσιτών κ.ά., ενώ η ακρίβεια του (ανα)βαπτισμού σε Ευνομιανούς, Σαβελλιανούς, Μοντανιστές, Μανιχαίους, Μαρκιωνιστές κ.ά.
Αξιοπρόσεκτη είναι η αναφορά και των δύο κανόνων (Β-7 και Στ-95) στους Ευνομιανούς, στους οποίους δεν παραχωρείται η κατ’  οικονομία πράξη,  αλλά (ανα)βαπτίζονται. Οι Ευνομιανοί ήσαν αρειανόφρονες. Εν τούτοις, ενώ στους Αρειανούς η Εκκλησία προσφέρει την οικονομία,  στους ομοδόξους τους Ευνομιανούς την αρνείται!  Γιατί;  Οι κανόνες είναι κατηγορηματικοί και σαφείς στην αιτιολόγηση της άρνησης: διότι οι Ευνομιανοί ήσαν «οι εις μίαν κατάδυσιν βαπτιζόμενοι», σε αντίθεση με τους άλλους Αρειανούς οι οποίοι εβαπτίζοντο σύμφωνα με τον Ορθόδοξο τύπο της τριπλής κατάδυσης και ανάδυσης και στους οποίους χορηγείται η οικονομία.
Επίσης, σύμφωνα με τους κανόνες η Εκκλησία δεν παρέχει οικονομία στους Σαβελλιανούς, οι οποίοι δε βάπτιζαν στο Όνομα των Τριών Προσώπων της Αγ. Τριάδος, αλλά συνέχεαν τα Θεία Πρόσωπα ή, όπως σημειώνουν οι κανόνες: «Σαβελλιανούς, τοὺς υἱοπατορίαν δοξάζοντας».
Από τα ανωτέρω είναι σαφές ότι η Εκκλησία των Οικουμενικών Συνόδων με τους Ι. Κανόνες έθεσε δύο βασικές προϋποθέσεις για τη χορήγηση της κατ’ οικονομίαν πράξεως στους «προστιθεμένους τη Ορθοδοξία»: α) η βαπτισματική τελετή στην αίρεση να έχει γίνει με επίκληση στο όνομα της Αγ. Τριάδος και β) να έχει τηρηθεί ο ορθόδοξος βαπτισματικός τύπος των τριών καταδύσεων και αναδύσεων.  Αυτή ακριβώς την πράξη της Εκκλησίας υποστηρίζει και ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου  Ιερόθεος και την προεκτείνει και στους Λατίνους. Με συνέπεια προς τους ανωτέρω Ι. Κανόνες εισηγείται ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί η κατ’ οικονομία πράξη στους Λατίνους που θέλουν να ενταχθούν στην Ορθοδοξία, διότι δεν έχει τηρηθεί στο βάπτισμα με το οποίο εντάχθηκαν στην αίρεση ο κανονικός αποστολικός και πατερικός τύπος των τριών καταδύσεων και αναδύσεων. Έτσι οι Λατίνοι, όπως οι Ευνομιανοί, που δεν τηρούσαν τον ορθό βαπτιστικό τύπο, πρέπει να αναβαπτίζονται.
Με την άποψη αυτή δεν συμφωνεί ο καθηγητής Δημακόπουλος. Στο άρθρο του εγκαλεί τον Άγιο Ναυπάκτου ότι «έχει υιοθετήσει μια αναμφισβήτητα “καινοτόμο”  ανάγνωση των κανόνων και της ιστορίας προκειμένου να στηρίξει την θέση του ενάντια στο βάπτισμα των ετεροδόξων»:
α) Ισχυρίζεται ότι η άρνηση χορήγησης οικονομίας στους Ευνομιανούς δεν οφείλεται στη μη τήρηση του ορθού βαπτιστικού τύπου αλλά στην διαφορετική διδασκαλία τους περί Αγ. Τριάδος που είχε αντίκτυπο στον τρόπο βαπτίσεως με μία κατάδυση. Προς απόδειξη των απόψεών του επικαλείται τους «βυζαντινούς κανονολόγους», γράφοντας: «Πράγματι, κανένας βυζαντινός κανονολόγος δεν ερμήνευσε ποτέ το λάθος των Ευνομιανών ως ένα λάθος που αφορά πρωτίστως στο τελετουργικό. Το λάθος τους αφορούσε την απόρριψη της Αγίας Τριάδας».
Δυστυχώς όμως για τον κ. Δημακόπουλο οι ισχυρισμοί του είναι παντελώς ανυπόστατοι:
i) Οι κανόνες για τους Ευνομιανούς είναι απολύτως σαφείς: «Εὐνομιανοὺς μέντοι, τοὺς εἰς μίαν κατάδυσιν βαπτιζομένους» . αναφέρονται μόνο στο λανθασμένο τελετουργικό και όχι στη διδασκαλία τους, όπως θα ήθελε ο κ. Δημακόπουλος.  Αντίθετα για τους Σαβελλιανούς οι κανόνες παραπέμπουν στη αιρετική διδασκαλία τους περί της Αγ. Τριάδος: «Σαβελλιανούς, τοὺς υἱοπατορίαν δοξάζοντας».
ii) Η αναφορά του αρθρογράφου ότι «κανένας βυζαντινός κανονολόγος δεν ερμήνευσε ποτέ το λάθος των Ευνομιανών ως ένα λάθος που αφορά πρωτίστως στο τελετουργικό. Το λάθος τους αφορούσε την απόρριψη της Αγίας Τριάδας», καταδεικνύει, αν μη τι άλλο, ότι δεν έχει στη διάθεσή του, και ως εκ τούτου δεν διάβασε,  τα κείμενά τους. Οι περίφημοι τρεις «βυζαντινοί κανονολόγοι»  Ζωναράς, Βαλσαμών και Αριστινός είναι απολύτως ξεκάθαροι και ενισχύουν την ερμηνευτική προσέγγιση του Μητροπολίτου Ναυπάκτου, ενώ αποδομούν πλήρως τους ισχυρισμούς τού κ. Δημακόπουλου.
Και οι τρεις ερμηνευτές, αντίθετα  με την επιθυμία του αρθρογράφου, δεν ασχολούνται καθόλου, δε κάνουν καμμία αναφορά στις θεολογικές διδασκαλίες των Ευνομιανών, αλλά αποκλειστικά και μόνο στη μη τήρηση του βαπτισματικού τύπου των τριών καταδύσεων και αναδύσεων «κατά τον τύπον της ορθοδόξου εκκλησίας»:
α) Ζωναράς (12ος αι.): «Απολλιναρισταί. Ουκ αναβαπτίζονται ουν ούτοι, ότι περί το άγιον βάπτισμα κατ’ ουδέν ημίν διαφέρονται, αλλ’ επίσης τοις ορθοδόξοις βαπτίζονται … [τους δε Ευνομιανούς...] τούτους τοίνυν, και τους άλλους πάντας αιρετικούς βαπτίζεσθαι οι ιεροί Πατέρες εθέσπισαν . ή γαρ ουκ έτυχον του θείου βαπτίσματος, ή τυχόντες ουκ ορθώς, ουδέ κατά τον τύπον της ορθοδόξου εκκλησίας αυτού έτυχον. διό και ως μηδέ την αρχήν βαπτισθέντας αυτούς λογίζονται»[22].
β) Βαλσαμών (12ος αι.):  «Τους δε αναβαπτίζεσθαι οφείλοντας είπεν είναι, Ευνομιανούς, τους εις μίαν κατάδυσιν βαπτιζομένουςΣημείωσαι δε από του παρόντος κανόνος, ότι πάντες οι βαπτιζόμενοι εις μίαν κατάδυσιν, πάλιν βαπτίζονται»[23].
γ) Αριστινός (12ος αι.): «Οι καταδύσει μιά βαπτιζόμενοι Ευνομιανοί … ως Έλληνες δεχέσθωσαν. Ούτοι και βαπτίζονται, και χρίονται, ότι ως Έλληνες δεχέσθωσαν»[24].
Ο Βαλσαμών είναι κατηγορηματικός και για τη σημερινή πράξη με τους Λατίνους: «Σημείωσαι δε από του παρόντος κανόνος, ότι πάντες οι βαπτιζόμενοι εις μίαν κατάδυσιν, πάλιν βαπτίζονται»
Την ίδια ερμηνευτική προσέγγιση ακολουθεί και ο μεγάλος κανονολόγος Αγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης (18ος αι.) στο Πηδάλιο: «Τούτους δε πάντας ούτω δεχόμεθα μη αναβαπτίζοντες, επειδή κατά τον Ζωναρά κατ’ ουδέν ημίν διαφέρονται,  αλλ’ επίσης τοις ορθοδόξοις βαπτίζονται. Τους δε Αρειανούς και Μακεδονιανούς αιρετικούς φανερώς όντας, εδέχθη χωρίς αναβαπτισμού ο Κανών οικονομικώς, κατά α΄. μεν λόγον διά το πολύ πλήθος όπου ήτο τότε των τοιούτων αιρετικών.  Κατά β΄. δε λόγον, και διατί επίσης ημίν εβαπτίζοντο. Τους δε Ευνομιανούς όμως, οίτινες εις μίαν κατάδυσιν βαπτίζονται … ως Έλληνας δεχόμεθα, ήτοι ως πάντι αβαπτίστους»[25]. Επίσης στην ερμηνεία του Αποστ-46  ο Άγ. Νικόδημος Αγιορείτης σημειώνει: «Εκείνοι μεν οι αιρετικοί, των οποίων εδέχθησαν το βάπτισμα, εφύλαττον απαράλλακτον και το είδος και την ύλην του βαπτίσματος των Ορθοδόξων, και εβαπτίζοντο κατά τον τύπον της Καθολικής Εκκλησίας. Εκείνοι δε οι αιρετικοί, των οποίων το βάπτισμα δεν εδέχθησαν, επαραχάραξαν την τελετήν του βαπτίσματος και διέφθειραν, ή τον τρόπον του είδους, ταυτόν ειπείν των επικλήσεων, ή την χρήσιν της ύλης, ταυτόν ειπείν των καταδύσεων και αναδύσεων … διατί ουν οι ισοδύναμοι όντες κατά τας αιρέσεις, δεν απεδέχθησαν και ισοδυνάμως από την σύνοδον;  Φανερόν είναι ότι οι μεν Αρειανοί και Μακεδονιανοί  εβαπτίζοντο απαραλλάκτως, ως και οι ορθόδοξοι, εις τρεις αναδύσεις και καταδύσεις, και εις τρεις επικλήσεις της αγίας Τριάδος, χωρίς να παραχαράζουν ούτε το είδος των επικλήσεων, ούτε την ύλην του ύδατος … Οι δε Ευνομιανοί παραχαράξαντες τον τρόπον της ύλης του βαπτίσματος, εις μίαν μόνην κατάδυσιν εβαπτίζοντο. ως αυτά τα λόγια επί λέξεως έχει του κανόνος»[26].
Παρόμοια προσέγγιση με τον Άγ. Νικόδημο και τους βυζαντινούς κανονολόγους έχουμε και από τους λοιπούς Κολλυβάδες Αγίους Πατέρες και σημαντικούς μεταβυζαντινούς εκκλησιαστικούς συγγραφείς (Άγ. Αθανάσιο Πάριο, Κωνσταντίνο Οικονόμου, Νεόφυτο Καυσοκαλυβίτη, Ευστράτιο Αργέντη, Ευγένιο Βούλγαρη, Χριστόφορο Αιτωλό, Πατριάρχη Ιεροσολύμων Δοσίθεο, τους Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως Κύριλλο Ε΄, Σωφρόνιο Β΄, Προκόπιο, Καλλίνικο Ε΄ και Γερμανό), αλλά και από τη Σύνοδο της Μόσχας του 1620,  της Κωνσταντινουπόλεως του 1722 με τη συμμετοχή των Πατριαρχών Αντιοχείας Αθανασίου Δ΄ και Ιεροσολύμων Χρυσάνθου, καθώς και τη  Συνοδική Επιστολή του 1878[27].
Στο αυτό πνεύμα η Σύνοδος των τριών Πατριαρχών της Ανατολής του 1755/6, (Κωνσταντινουπόλεως Κύριλλος Ε΄, Αλεξανδρείας Ματθαίος και Ιερουσολύμων Παρθένιος), στον περίφημο όρο της αποφαίνεται: «τη τε δευτέρα και πενθέκτη αγίαις οικουμενικαίς συνόδοις, διαταττομέναις τους μη βαπτιζομένους εις τρεις αναδύσεις, και καταδύσεις, και εν εκάστη των καταδύσεων μίαν επίκλησιν των θείων υποστάσεων  επιβοώντας, αλλ’ άλλως πως βαπτιζομένους, ως αβαπτίστους προσδέχεσθαι, τη ορθοδοξία προσιόντας».
β) Επίσης, στερείται θεολογικού-κανονικού ερείσματος και ο άλλος ισχυρισμός του κ. Δημακόπουλου ότι «κανένας βυζαντινός κανονολόγος ή αντιρρητικός θεολόγος δεν θεώρησε ποτέ τα λάθη της λατινικής θεολογίας, όπως το filioque, ήταν τόσο σημαντικά ώστε να απαιτούν αναβαπτισμό. Ούτε ο Βαλσαμών, ούτε ο Χωματιανός… ούτε καν ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός δεν διατύπωσε ποτέ την άποψη ότι οι Λατίνοι θα πρέπει να αναβαπτίζονται». Βέβαια οι κανόνες αναφέρονται και συνεκτιμούν και την πίστη των αιρετικών (μιλούν για «τοὺς υἱοπατορίαν δοξάζοντας»). Όμως η πίστη της αίρεσης ή η εγγύτητά της προς την πίστη της Εκκλησίας δεν είχε για τις Συνόδους πρωταρχική σημασία στην εφαρμογή της οικονομίας. Η Εκκλησία εφαρμόζει την οικονομία στις  σοβαρές αντιτριαδικές αιρέσεις των Αρειανών (ειδωλολάτρες χαρακτηρίζονται στην Ζ΄ Οικουμενική) και των Πνευματομάχων με τις αυστηρές καταδίκες και αναθεματισμούς από όλες τις Οικουμενικές Συνόδους. Την ίδια οικονομία εφαρμόζει και στους «Καθαροὺς καὶ Ἀριστερούς, καὶ τοὺς Τεσσαρακαιδεκατίτας» με τους οποίους δεν υπήρχαν θεολογικές διαφορές στα βασικά δόγματα της πίστεως, αλλά μόνο σε θέματα εκκλησιαστικής τάξεως και λατρείας (πχ. οι Τεσσαρακαιδεκατίτες εόρταζαν το Πάσχα στις 14 του Νισσάν, οι Καθαροί δεν αποδέχονταν το β΄ γάμο και τη μετάνοια στους πεπτωκότες). Αντίθετα, ενώ στους Αρειανούς εφαρμοζόταν η οικονομία, στους ομοπίστους με αυτούς Ευνομιανούς τηρούνταν η ακρίβεια (βάπτισμα), διότι αυτοί βάπτιζαν με μία μόνο κατάδυση! Όπως είπαμε, τους Καθαρούς, οι οποίοι, κατά τον Ζωναρά, «ου περί την πίστιν εσφάλλοντο, αλλ’ εις μισαδελφίαν, και άρνησιν μετανοίας τοις παραπεπτωκόσι και επιστρέφουσι», τους δέχονταν με λίβελο και χρίσμα, ενώ τους καταδικασμένους από Οικουμενικές Συνόδους Νεστοριανοὺς, Εὐτυχιανιστάς καὶ Σεβηριανούς καὶ «τοὺς ἐκ τῶν ὁμοίων αἱρέσεων» μόνο με λίβελο, χωρίς χρίσμα.
Η Εκκλησία, λοιπόν, απαιτούσε μόνο: η βάπτιση στην αιρετική Κοινότητα να είχε γίνει στο όνομα της Αγ. Τριάδος και να είχε τηρηθεί ο ορθός βαπτισματικός τύπος. Επειδή τις δύο αυτές προϋποθέσεις, αρχικά, τις πληρούσε η Ρώμη (δεν είχε γενικευθεί το ράντισμα), ανεξάρτητα με τις αιρετικές διδασκαλίες που είχε αποδεχθεί (πολύ λιγότερες από όσες αιρέσεις διδάσκει σήμερα επισήμως), για το λόγο αυτό «ούτε ο Βαλσαμών, ούτε ο Χωματιανός… ούτε καν ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός δεν διατύπωσε ποτέ την άποψη ότι οι Λατίνοι θα πρέπει να αναβαπτίζονται», αλλά γίνονταν δεκτοί με την κατ’  οικονομία πράξη, αφού πληρούσαν - τότε - τις κανονικές προϋποθέσεις[28].  Τα πράγματα όμως άλλαξαν με την εν Τριδέντω Σύνοδο (1545-1563), στην οποία θεσμοθετήθηκε επίσημα ως κανόνας για ολόκληρη την παπική Δύση το διά ραντισμού ή επιχύσεως βάπτισμα. Από τότε δημιουργήθηκε σοβαρό θέμα στο αν μπορεί να εφαρμοστεί στους Λατίνους η οικονομία, αφού έπαψαν να πληρούν την κανονική προϋπόθεση του ορθού βαπτιστικού τύπου: ούτε τη μία κατάδυση των Ευνομιανών δεν κάνουν…
Το ζήτημα λύθηκε με την κοινή Πατριαρχική απόφαση, τον περίφημο Όρο της Συνόδου του 1755/6 των τριών Πατριαρχών της Ανατολής Κωνσταντινουπόλεως Κυρίλλου Ε΄, Αλεξανδρείας Ματθαίου και Ιεροσολύμων Παρθενίου, με τον οποίο οι εκ της λατινικής αιρέσεως γίνονται κατ’ ακρίβεια δεκτοί με βάπτισμα, διότι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις των Β-7  και Στ-95. Η απόφαση αυτή είναι εν ισχύει, διότι δεν έχει αρθεί μέχρι σήμερα[29].
Η απόφαση της Συνόδου του 1755/6 δεν άρεσε καθόλου στους πανίσχυρους στην Υψηλή Πύλη Λατίνους (Ιησουίτες και πρεσβευτές των δυτικών Δυνάμεων, ιδιαιτέρως της Γαλλίας) οι οποίοι, σύμφωνα με τον Μητρ. Αίνου Γερμανό, «πολλά και ποικίλα απειλούντες παρέπεισαν τινάς των αρχιερέων, των ευγενών και προκρίτων του ημετέρου Γένους, ίνα εξωθήσωσι του θρόνου τον Κύριλλον»[30]. Έτσι ορισμένοι Μητροπολίτες, κατά τον Ranciman, «βρέθηκαν να έχουν γίνει σύμμαχοι με τους απεσταλμένους των καθολικών δυνάμεων»[31] και να συμπράξουν στην εκθρόνιση του Κυρίλλου προς μεγάλη θλίψη τού λαού της Κωνσταντινουπόλεως. Για τις  μεθοδεύσεις αυτές των Λατίνων και των λατινοφρόνων στην εκθρόνιση του Κυρίλλου Ε΄ σιωπά ο κ. καθηγητής…
Συμπερασματικά: μελετώντας με προσοχή και σεβασμό την κανονική παράδοση καθίσταται απολύτως σαφές ότι η Εκκλησία των Οικουμενικών Συνόδων έδινε και δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην ακριβή τήρηση του βαπτιστικού τύπου των τριών καταδύσεων και αναδύσεων. Όταν η Εκκλησία, στους ίδιους τους κανόνες που θεσμοθετούν την κατ’ οικονομία εισδοχή των αιρετικών, ορίζει ρητά ότι δεν μπορεί αυτή την οικονομία να την εφαρμόσει στους «εἰς μίαν κατάδυσιν βαπτιζομένους», μπορούμε εμείς ελαφρά τη καρδία να θεσμοθετήσουμε αντίθετα, και να την εφαρμόσουμε στους Λατίνους οι οποίοι δεν τηρούν ούτε τη μία κατάδυση;

Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας παρουσιάζεται από ορισμένους ως το πλέον σημαντικό γεγονός στη νεότερη ιστορία της Εκκλησίας μας. Βέβαια, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, τόσο η θεματολογία της Συνόδου όσο και η προετοιμασία της δεν ανταποκρίνονται στην ονομασία της[32]. Είναι βαθύτατα λυπηρό ότι επαληθεύεται για την επί 90 χρόνια προετοιμαζομένη Πανορθόδοξο Σύνοδο η θυμόσοφος αρχαία ρήση «ώδινεν όρος και έτεκεν μυν», διότι δυστυχώς η ωδίς αυτή θα εξελιχθεί σε όνειδος για την Ορθόδοξη Εκκλησία μας…
Το κρισιμότερο ζήτημα έγκειται στο αν θα αναδειχθεί πραγματικά επομένη ταις Αγίαις και Οικουμενικαίς Συνόδοις και διατρανώσει την «άπαξ παραδοθείσα πίστιν». Δυστυχώς τα μέχρι τώρα δεδομένα έχουν δικαιολογημένα θορυβήσει πολλούς πιστούς, ακόμα και σε υψηλό θεσμικό επίπεδο. Οι πρωτεργάτες της Πανορθοδόξου θέλησαν –και εν πολλοίς το πέτυχαν– να κρατήσουν το Λαό του Θεού (κληρικούς και λαϊκούς) μακριά από την προετοιμασία τής Συνόδου. Στον εναπομείναντα ελάχιστο χρόνο ο κάθε πιστός, αναλόγως της θέσεως, της διακονίας και των χαρισμάτων του, οφείλει με το αίσθημα ευθύνης που του αναλογεί, να καταθέτει τη δική του Ορθόδοξη αυτοσυνειδησία. Κυρίως, όμως, επιβάλλεται να ευχόμαστε και να προσευχόμαστε το Άγιο Πνεύμα να φωτίσει και να ενδυναμώσει τους Επισκόπους μας να σταθούν αντάξιοι της επισκοπικής τους διακονίας εν Συνόδω, ώστε εν ιερά καυχήσει να διασαλπίσουν «έδοξε τω Αγίω Πνεύματι και ημίν»  και, «επόμενοι τοις αγίοις Πατράσι», να ορθοτομήσουν τον λόγον της Χριστού Αληθείας. Τότε και μόνο τότε η Πανορθόδοξη Σύνοδος θα αναδειχθεί αντάξια του ονόματός της. Σε αντίθετη περίπτωση  τα τραύματα που θα επιφέρει στο Άχραντο Σώμα του Χριστού θα είναι πολυώδυνα… Μη γένοιτο!






[20]  Β-7: 7ος κανόνας της Β΄ Οικουμενικής,   Στ-95: 95ος κανόνας της Στ΄εν Τρούλω (Πενθέκτης) Οικουμενικής.
[22]  Ερμηνεία στον Β-7,  Ράλλη Ποτλή,  Σύνταγμα…,  τ. Β΄ σ. 188-189.
[23]  Ερμηνεία στον Β-7,  Ράλλη Ποτλή,  Σύνταγμα…,  τ. Β΄ σ. 190-191
[24]  Ερμηνεία στον Β-7,   Ράλλη Ποτλή,  Σύνταγμα…,  τ. Β΄ σ. 191.
[25]  Πηδάλιον, ερμηνεία στον Β-7.
[26]  Πηδάλιον, ερμηνεία στον Αποστ-46, σημ. 1.
[27]  Αναλυτικότερα βλ. πρωτ. Γ. Μεταλληνού, Ομολογώ εν Βάπτισμα, Ερμηνεία και εφαρμογή του Ζ΄ κανόνος της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου από τους Κολλυβάδες Πατέρες και τον Κων/νο Οικονόμο, εκδ. Τήνος Αθήνα 1996,  Ελ. Γιαννακοπούλου, Ο αναβαπτισμός των αιρετικών 1453-1756), Σταθμοί έρευνας και πράξης (ιστορικοκανονική θεώρηση), Αθήνα 2009.
[28]  Αναλυτικότερα επ’  αυτού βλ. πρωτ. Γ. Μεταλληνού, Ομολογώ εν Βάπτισμα, Ερμηνεία και εφαρμογή του Ζ΄ κανόνος της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου από τους Κολλυβάδες Πατέρες και τον Κων/νο Οικονόμο, Αθήνα 1996, σ. 75-95.
[29] Βλ. Άρθρο του σεβ. Μητρ. Ναυπάκτου  Ιεροθέου  «Η Σύνοδος των Τριών Πατριαρχών του έτους 1756», στο http://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/7499-i-sunodos-ton-trion-patriarxon-tou-etous-1756
[30]  Ελ. Γιαννακοπούλου, Ο αναβαπτισμός των αιρετικών 1453-1756), Σταθμοί έρευνας και πράξης (ιστορικοκανονική θεώρηση), Αθήνα 2009, σ. 73-83.
[31] Αναλυτικότερα βλ. πρωτ. Γ. Μεταλληνού, Ομολογώ εν Βάπτισμα, Ερμηνεία και εφαρμογή του Ζ΄ κανόνος της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου από τους Κολλυβάδες Πατέρες και τον Κων/νο Οικονόμο, εκδ. Τήνος Αθήνα 1996, σ. 99 κ.εξ.
[32] Είναι φοβερό να ακούγεται από χείλη Προκαθημένου ότι «η Πανορθόδοξη όπως εξελίχθηκε δεν έχει καμία ουσία και γίνεται μόνο για το prestige του … (αναφέρει συγκεκριμένο όνομα προθιεράρχου)»! Καταδεικνύει, δυστυχώς, την απόλυτη έκπτωση του Συνοδικού Θεσμού στη ζωή της Εκκλησίας  μας. Η ευθύνη των υπευθύνων για το κατάντημα αυτό είναι τεράστια!

44 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Εν αντιθέσει με τον Γκοτσόπουλο σε κρίνω ότι είσαι υπέρ της Συνόδου Κωστόπουλε. Κάνεις καλή δουλεία γιατί δημοσιεύεις άρθρα όπως του φίλου μας του π. Αναστασίου με τον οποίο μάλλον διαφωνείς. Καλό είναι να ακουστούν όλες οι φωνές υπέρ και κατά και ο καθένας να πάρει την δικιά του θέση στο σπουδαίο αυτό θέμα.

Ανώνυμος είπε...

ΕΥΓΕ! ΦΟΒΕΡΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ!

Θαλασσινός είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Καλό θα είναι να ξεφύγει λίγο από τους Κανόνες ο π. Αναστάσιος και να δει την πραγματικότητα της Εκκλησίας σήμερα και την επικοινωνία που υπάρχει μεταξύ των πιστών τόσο στην Ελλάδα όσο και στην αλλοδαπή.

Ανώνυμος είπε...

Ξανά προκαλεί σκανδαλισμό ψυχών ο π. Αναστ. Γκοτσόπουλος με τα όσα γράφει ιδικά για τον αναβαπτισμό των χριστιανών που ασπάζονται το Ορθόδοξο Δόγμα. Οι απόψεις σας. ας είναι δικές σας. όμως εντέλλεσθε από την Ιερά Σύνοδο να δεχθείτε τον λίβελο και να γίνει μόνο το Χρίσμα. Όλα τα υπόλοιπα είναι όνειρα σκληροπυρηνικών που βλέπουν την σκλήθρα του αδελφού και όχι το καδρόνι το δικό τους.
Θα παρακαλούσα τον π. Ανστ. Γκοτσόπουλο να καθρεφτιστεί στους Ιερούς Κανόνες των οποίων είναι γνώστης και να δει πόσους έχει καταπατήσει και αν έπρεπε αυτός και χιλιάδες άλλων κληρικών να παραμένουν ως διάκονοι, ιερείς και αρχιερείς.
Ας αρχίσει ο καθένας από τον εαυτό του και μετά να γίνει εισαγγελέας των άλλων.

Ανώνυμος είπε...

Τώρα ξύπνησε και ο Ναυπάκτου! Μετά τα φιλοπατριαρχικά βιβλία και την υπεράσπιση του Φαναρίου επί Χριστοδούλου τώρα ξύπνησε και άλλαξε άποψη. Δεν με εκπλήσσει προκειμένου να πάρει με το μέρος του τους συντηρητικούς Αρχιερείς άλλαξε πορεία. Μήπως και αυτός είναι υποψήφιος δελφίνος για Αρχιεπίσκοπος; και για αυτό δεν πήγε στα Ιωάννινα;

Ανώνυμος είπε...

Οὐκ ἀρνησόμεθά σε, φίλη Ὀρθοδοξία· οὐ ψευσόμεθά σου πατροπαράδοτον σέβας· ἐν σοὶ ἐγεννήθημεν, καὶ σοὶ ζῶμεν, καὶ ἐν σοὶ κοιμηθησόμεθα· εἰ δὲ καλέσει καιρός, καὶ μυριάκις ὑπὲρ σοῦ τεθνηξόμεθα.

Ανώνυμος είπε...

Οι αρχιερείς ανά την οικουμένη που έχουν ασκήσει αρνητική κριτική ως τώρα είναι 10 μέσα στους εκατοντάδες της ορθόδοξης εκκλησίας. Δεν τους υπολογίζω ούτε ως μειοψηφία. Είναι ως μη υπάρχοντες.
Οι καθηγητές 3 Έλληνες και αυτοί 0 ποσοστό.
Στην συγκέντρωση του Πειραιά οι ίδιοι με πολλούς παλαιοημερολογίτες και ακραίους τύπους που περιφέρονται για να φωνάζουν το «ορθοδοξία ή θάνατος».
Δεν πιστεύω να γίνει κάτι το σημαντικό στην Κρήτη αλλά αποδοκιμάζω όλους τους φωνασκούντας και διαμαρτυρομένους.
Σπύρος Δημητρακόπουλος

Ανώνυμος είπε...

Πάντα θα υπάρχουν αυτοί που θα ορθώνουν φωνή αλήθειας σε όσα προσπαθούν να καταπατήσουν οι άγευστοι του Δόγματος, των Ιερών Κανόνων και της Εκκλησιαστικής ιστορίας της αγία μας Ορθοδοξία.
Οπλοστάσιο είναι και αυτή η ενημέρωσή σας σεβαστέ υπέρμαχε της Ορθοδοξίας π. Αναστάσιε.
Μην σταματήστε να λέτε την αλήθεια!
Σε σας είναι η ελπίδα μας.

Ανώνυμος είπε...

Η Εκκλησία πάντα έκρινε κατ’ οικονομία στο διάβα των αιώνων.
Μετά τον κατακερματισμό της Εκκλησίας του Χριστού θα πρέπει να υπάρξουν συμβιβαστικές φόρμουλες.
Υπάρχει η διαδοχή και μπορούν οι σημερινοί Αρχιερείς και κληρικοί να δουν τα πράγματα του ΤΩΡΑ και να προλάβουν γεγονότα του ΑΥΡΙΟ.
Με τους υψηλούς τόνος θα υπάρχουν μετά από αυτή την Αγιά Μεγάλη Σύνοδο νέες παραφυάδες Εκκλησιών που θα λέγουν πως έχουν την Αλήθεια.
Στώμεν καλώς στώμεν μετά φόβου.

Θαλασσινός είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Μαρινε ξεχασες να κανεις ξανα παταπομπη στο spotlight...ελεος στον εναν λες οτι κοιμαται στον αλλον οτι ειναι του σατανα, ποιον υποστήριζες τελικα; εισαι σιγουρος οτι νοιαζεσαθ για Εκείνον;εγω βλεπω μονον εμπαθεια και κλειστοφοβικο νου... ψαξε το...

Θαλασσινός είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Θερμά συγχαρητήρια στον π. Αναστάσιο.

Γι΄ αυτόν τον λόγο έγραψα και το κείμενο:



Πανορθόδοξη Σύνοδος - Σαμπεζύ ή σιμπιζάκι;

Δρ. Ταγαράκης Χρήστος

Πηγή: https://egolpio.wordpress.com/2016/04/06/%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CF%81%CE%B8%CF%8C%CE%B4%CE%BF%CE%BE%CE%B7-%CF%83%CF%8D%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%82-%CF%83%CE%B1%CE%BC%CF%80%CE%B5%CE%B6%CF%8D-%CE%AE-%CF%83%CE%B9%CE%BC%CF%80%CE%B9%CE%B6/

(Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον, 6 Απριλίου 2016)

Θαλασσινός είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

ΑΔΕΛΦΟΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΤΟΠΙΣΤΙΚΑ ΚΛΠ ΚΛΠ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣ Ο ΔΙΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΟΛΑ. ΑΛΛΑ!!! ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΧΕΤΕ ΑΝΑΡΩΤΗΘΕΙ ΠΟΙΟΥΣ ΑΦΟΡΟΥΝ;ΜΕΡΙΚΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΑ ΕΙΤΕ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥΣ ΕΙΤΕ ΛΑΙΚΟΥΣ ΩΣ ΕΠΙ ΤΟ ΠΛΕΙΣΤΟΝ ΘΕΟΛΟΓΟΥΝΤΑΣ. ΤΟ ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Ο ΛΑΟΣ, Η ΝΕΟΛΑΙΑ, ΟΙ ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΟΙ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΣΗ ΗΛΙΚΙΑ, ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΕΛΟΣ ΠΑΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΜΕΝΟΥΝ ΣΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΑΓΕΡΑ ΑΔΙΑΦΟΡΟΙ, ΣΥΧΝΑ ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ Η ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΣ ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΑ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΚΟΝΤΡΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗ ΚΛΠ ΚΛΠ ΜΑΛΛΟΝ ΣΚΑΝΔΑΛΙΖΟΝΤΑΙ. ΚΑΙ ΨΑΧΝΟΥΝ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ( Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΩΣ ΚΤΗΡΙΟ ΚΑΙ ΣΥΝΑΞΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ) ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΛΙΓΟ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΠΑΡΗΓΟΡΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΝΤΟΥΝ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ ΣΥΝΗΘΩΣ ΚΑΤΑΚΡΙΣΗ, ΚΟΥΤΣΟΜΠΟΛΙΑ, ΜΙΑ ΨΥΧΡΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ΕΝΑΝ ΙΕΡΕΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ, ΑΠΟΜΑΚΡΟ, ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΝΙΩΘΟΥΝ ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΑ ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΛΕΕΙ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΠΑΡΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΝΟΔΟΣ Η Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ;

Θαλασσινός είπε...

Το ζητούμενο αγαπητή μου, είναι νά μήν χάσουμε την Πίστην μας. Εάν αποτάξουμε τά αιρετικά φρονήματα εκτός Ελλάδος, θα έχουμε σέ όλα τα θέματα μία πολύ καλύτερη μέρα στην κοινωνία. Πως θά γίνει αυτό; Θαυματουργικώς όπως οι Νινευίτες εμετανόησαν έτσι πρέπει καί εμείς....

Ανώνυμος είπε...

1.Κρείσον το πλανάσθαι εν τη Εκκλησία ή το ορθοτομείν εκτός αυτής.
2. Η εργολαβική ανάληψη σωτηρίας της Εκκλησίας(;) συνιστά μέγα πνευματικό ολίσθημα και ψυχιατρικής φύσεως παθολογία.
3. Η Εκκλησία αποφάσισε πανορθόδοξη, γιατί να μης το σεβασθούμε;
4. Ας αφήσουμε και λίγο χώρο για να ενεργήσει το Άγιον Πνεύμα,και ας μην καμωνόμαστε ότι τα γνωρίζουμε όλα!
Ευ.

π. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Αγαπητέ 12:10
1. Φοβερότερο ακόμα είναι να προσπαθείς να πλανήσεις την Εκκλησία (τα μέλη της εννοώ). Και αυτό κάνουν κάποιοι μεγαλοκαθηγητάδες και μεγαλοσχήμονες. Διαφωνείς;
2. Περί εργολαβίας: αυτό κατάλαβες από την απάντησή μου; Περί ψυχιατρικής παθολογίας: Επειδή πράγματι αυξάνονται τα κρούσματα ανθρώπων που θέλουν να διατηρούν το απαράδεκτο δικαίωμα της ελευθερογνωμίας για τις οικουμενιστικές αήθειες, θα σου πρότεινα να εισηγηθείς την ανέγερση σύγχρονων οικουμενιστικών γκουλάγκ, στο πρότυπο των σοβιετικών. Όλοι οι αντιοικουμενιστές μέσα για συμμόρφωση!
3. Κατάλαβες ότι δε σέβομαι την απόφαση για σύγκλιση της Πανορθοδόξου; Μήπως ορισμένοι από αυτούς που πρωτοστατούν την έχουν ήδη απαξιώσει και ψάχνουν άλλους για να ρίξουν τις ευθύνες τους; διάβασε με προσοχή την υπ' αριθμ. 32 τελευταία υποσημείωση και ίσως καταλάβεις!
4. Τα περί Αγ. Πνεύματος να τα πεις σε όσους μηχανοραφούν και μεθοδεύουν τα της Συνόδου.
Εύχομαι το ότι δε γράφεις το όνομά σου να οφείλεται στην ντροπή για όσα έγραψες... Τότε υπάρχει ελπίδα...
π. ΑΚΓ

Ανώνυμος είπε...

"Γνώσεσθε την αλήθειαν και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς" (Ιω. 8,32).
Ο τεκμηριωμένος λακωνικός και αληθινός λόγος του 12.10 σας έτσουξε π. Αναστάσιε.
Από όσα διάβασα αυτό εγκολπώνομαι. Γιατί αυτή η αφοριστική αντίδρασή σας. Μάλλον διότι καταρρίπτει τα εξωεκκλησιαστικά έωλα επιχειρήματά σας.

Ανώνυμος είπε...

Έψαξα στο διαδίκτυο να βρω ποιος είπε την φράση στην υποσημείωση 32 «η Πανορθόδοξη όπως εξελίχθηκε δεν έχει καμία ουσία και γίνεται μόνο για το prestige του». Δεν την είδα εκτός από το δικό σας άρθρο π. Αναστάσιε. Ποιός Προκαθήμενος το είπε και σε ποιόν κάνει αναφορά; Τα ζητήματα είναι σοβαρά και θέλουν τεκμηρίωση και όχι κρυφτούλι.

Ανώνυμος είπε...

Από τους 82 Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος στην συγκέντρωση σας είχαν έλθει 4. Δεν άκουσα μηνύματα από άλλους να θεωρηθούν ως παρόντες.
Από τους 10368 κληρικούς ούτε 50 δεν ήταν παρόντες.
Είδα κόσμο που δεν κατάφερε να γεμίσει την αίθουσα Μελίνα Μερκούρη.

Εσείς σεβαστέ πάτερ καθώς πληροφορήθηκα είσθε ξανά προϊστάμενος στον ιερό ναό που είσθε εφημέριος. Ανέχεσθε να ακούστε την άποψη της μειοψηφίας τόσο των επιτρόπων η περισσότερο κάποιων ενοριτών;
Δέχεσθε κατά την ώρα του κηρύγματος πιστός να σας αντικρούσει;

Όπως δίκαια εκφράζεται δημόσια την άποψή σας έτσι να ακούτε και τις απόψεις των αντιθέτων. Την πραγματικότητα θα την εκφράσει η Σύνοδος. Την Αλήθεια κλήρος και λαός (εμείς). Μην προδικάζεται το ποιος μηχανογραφεί. Αυτό θα το δούμε στο τέλος. Υπομονή με ταπείνωση και όχι εγωισμό.

π. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

1. Ομιλείτε ανωνύμως και λέτε ό,τι θέλετε χωρίς ντροπή, ομιλώ επωνύμως και αναλαμβάνω την ευθύνη των λόγων μου. Αβυσσαλέα η διαφορά.
2. πάλι χαρακτηρισμοί!
3. Ο προκαθήμενος το είπε για προκαθήμενο ενώπιον τουλάχιστον ενός Επισκόπου και δύο κληρικών. Δυστυχώς δεν μπορώ να πω περισσότερα... Μάρτυς μου ο Θεός ότι έτσι ακριβώς μου το μετέφερε αυτήκοος.
4. Από πότε τα θέματα πίστεως είναι θέματα πλειοψηφίας; Εξ όσων γνωρίζω μόνο στη Β΄Βατικανή!
Βοήθειά σας!

π. ΑΚΓ

Ανώνυμος είπε...

Η απάντησή σας π. Α.Κ.Γ. δείχνει οργή (αν δεν κάνω λάθος).
Μήπως κάπου έχει δίκιο γενικά ο 12.10.
Κρίνοντας από άλλα σχόλια το είδα πως είχε σοβαρότητα η όλη κριτική του.

Ανώνυμος είπε...

ΑΛΗΘΕΙΑ, ΑΣΧΕΤΟ ΛΙΓΟ, ΑΛΛΑ ΕΠΕΙΔΗ ΜΑΘΑΙΝΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΣ Ο Π ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, Η ΓΙΓΑΝΤΟΑΦΙΣΣΑ ΔΙΚΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΤΟΥ Π ΠΑΙΣΙΟΥ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΟ (ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΟ;;;;) ΤΩΡΑ ΘΑ ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ; Η ΠΑΛΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ Ο Π ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ;
ΕΠΙΣΗΣ ΑΠΟΡΙΑ:ΣΤΗΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ "ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ" ΣΤΟ ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΙΑΣ ΜΗΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΞΗΓΗΣΕΙ: ΑΥΤΑ ΤΑ ΛΙΒΑΝΙΣΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ, Η ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΣΥΝΟΔΙΚΟΥΣ;

Ανώνυμος είπε...

Εάν το είπε προκαθήμενος σε προκαθήμενο, γιατί δεν το λέει δημοσίως και γιατί όχι στον ίδιο τον πατριάρχη και τους υπεθύνους μητροπολίτες που εργάζονται για την πανορθόδοξη...αλλά αφήνει να σύρεται και τα ψάλλει ιδιωτικώς! Το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να παραιτηθεί και όχι άλλα να λέει ή να αποδέχεται ή να συμφωνεί στις επίσημες συναντήσεις και άλλα στις ιδιωτικές του παρεούλες. Απαξιώνει το επισκοπικό αξίωμα...........

Ανώνυμος είπε...

Αποκαλύψτε τα ονόματα πάτερ ή διαφορετικά να αποσυρθεί η υποσημείωση 32.
Αν δεν δοθούν τα ονόματα σημαίνει πως υπάρχουν συμφέροντα ή είναι αποκύημα φαντασίας του πληροφοριοδότη του σας.
Η ευθύνη είναι δική σας γιατί υπερτονίσατε στην απάντηση αυτή την αναπόδεικτη ως τώρα συζήτηση.

Ανώνυμος είπε...

Ο δε π. Αναστάσιος εσιώπα περί των ονομάτων της υποσημειώσεως 32.
Ας μην ληφθεί υπόψιν υπό των αναγνωστών ελέχθει την 1η Απριλίου.

Ανώνυμος είπε...

Με την ευκαιρία θα επιθυμούσα να μάθω που βρίσκουν χρήματα οι συναγωνιστές του π. Αναστασίου να τυπώνουν πολυτελή περιοδικά και βιβλία τα οποία μοιράζουν δωρεάν στον κόσμο; Σας είδα π. Αναστάσιε στην Διακήδειο να προσφέρεται συγκεκριμένο ευμέγεθες περιοδικό βιβλίο. Ποιοι κρύβονται από πίσω; Αν απευθυνθώ σε σας θα υπάρξει χρηματοδότηση του βιβλίου που έχω γράψει και δεν μπορώ να τυπώσω;

Ανώνυμος είπε...

ΕΥΓΕ σου παπα-Τάσο για το θάρρος και την παρρησία σου! Μην κιοτέψεις ποτέ! Πολέμα τον επάρατο οικουμενισμό με ιερό ζήλο! Μια θλιβερή μειοψηφία αυτοεπαναλαμβανόμενων (ου) οικουμενιστολάγνων (ου) κεκρακτών (κεκράκτη) δεν μπορεί να επισκιάσει την αλήθεια!

Ανώνυμος είπε...

Δεν μπορώ να σας καταλάβω π. Αναστάσιε. Στα κηρύγματα οι κληρικοί λέτε «υπακοή στην Εκκλησία»…. στην ιερά Εξομολόγηση «αμάρτησες γιατί παραβίασες τους τάδε κανόνες περί ….».
Τώρα εδώ βλέπω εσάς όσο και άλλους να πηγαίνετε αντίθετα στην Εκκλησία προφασιζόμενοι Κανόνες κλπ.
Αφού τα βρείτε μεταξύ σας… μετά ελάτε να διδάξετε και εμάς.
Σας βαρεθήκαμε μια ο Χριστόδουλος ενάντια στον Πατριάρχη μετά μέλι και γάλα. Ο Ιερώνυμος φίλος μετά για την εξουσία γινήκαν εχθροί.
Δεν υπάρχει καμία υπάρχει καμία φερεγκιότητα σε σας τους κληρικούς. Σταματήστε να το παίζεται διότι δεν είσθε φωτισμένοι.

Ανώνυμος είπε...

Στην θεολογική και επιστημονική ημερίδα την οποία χθες και σήμερα παρακολούθησα από βίντεο δεν είδα π. Αναστάσιε καμία αντίθετη εισήγηση. Στον διάλογο δεν άκουσα κανένα να αντιδρά στα λεγόμενα των εισηγητών. Μου θύμισε περισσότερο συνέδριο κομματικό του ΚΚΕ διότι στα άλλα κόμματα ακούγονται και αντίθετες απόψεις.
Αυτό για σας είναι επιστημονικό συνέδριο; Στην επιστήμη και στην Θεολογία μία και μόνο είναι η άποψη και η θέση. Ως εκ τούτου και τα συμπεράσματα του Συνεδρίου ΣΑΣ τα οποία διάβασε ο π. Θεόδωρος είναι χωρίς σημασία.
Η μονοφωνία μόνο στα απολυταρχικά καθεστώτα υπήρξε. Στον χώρο της Εκκλησίας και της Θεολογίας υπάρχουν πολλές διατυπώσεις μέχρι ότου καταλήξουν σε αυτό το οποίο αποδέχεται το πλήρωμα των ΠΙΣΤΩΝ.
Το ίδιο συμβαίνει με την Σύνοδο που πολεμάτε και εκεί κατά 70% υπάρχει επιλογή προσώπων. Σε σας όμως υπήρξε 100%.
Οργανώστε ένα πολυσυλλεκτικό συνέδριο χωρίς ακρότητες για να διαφωτιστούμε και εμείς ο λαός.

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Αναστάσιος γιατί δεν απαντά. Στον κ. Καθηγητή απάντησε σε μας το λαουτζίκο δεν καταδέχεται να απαντήσει;

π. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Αγαπητέ 7:10
Ο καθηγητής είναι επώνυμος και μίλησε θεολογικά.
Εγώ διατηρώ στον εαυτό μου το δικαίωμα να επιλέγω αν θα ασχοληθώ με ανώνυμους.
Υποχρέωση αισθάνομαι να απαντήσω μόνο σε ΕΠΩΝΥΜΟΥΣ σχολιαστές.
Το αν θα συμφωνήσεις μαζί μου είναι αποκλειστικά δική σου επιλογή... Δεν μου πέφτει λόγος...
π.ΑΚΓ

Ανώνυμος είπε...

Είναι δικαίωμά σας η επιλογή των απαντήσεων.
Είναι δικαίωμά μου η υποβολή ερωτημάτων και αποριών σε επιστολή σας δημόσια.

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος έχει την προσωπική του εκκλησιολογική θεώρηση των πραγμάτων και όχι αυτή της Ελλαδικής τουλάχιστον Εκκλησίας.
Βέβαια είναι εις όλους γνωστό ότι η Καθολικοί ως αλάθητο έχουν τον Πάπα. Οι Ορθόδοξοι έχουν πολλούς Πάπες όσοι οι δεσποτάδες και υπόλοιποι κληρικοί και μοναχοί.
Γράφει ο π. Αναστάσιος: «Έτσι οι Λατίνοι, όπως οι Ευνομιανοί, που δεν τηρούσαν τον ορθό βαπτιστικό τύπο, πρέπει να αναβαπτίζονται.» Δεν γνωρίζεις παππούλη μου ότι η Εκκλησία της Ελλάδος δεν αναβαπτίζει τους Λατίνους αλλά υπογράφουν Λίβελο και οι κληρικοί διαβάζουν μια ευχούλα από το μικρό Ευχολόγιο της Αποστολικής Διακονίας. Δεν έτυχε ποτέ να το ανοίξεις. Ή εσύ είσαι πάνω από την Εκκλησία της Ελλάδας και αποτελείς μόνος σου την Σύνοδο ως Πάπας;
Και να γινόταν βάπτιση με τρεις καταδύσεις άντε να πάει. Σε όσες βαπτίσεις έχω παραστεί οι κληρικοί βάζουν ως τα γόνατα το παιδί στην κολυμβήθρα με μετά παίρνουν νερό και το ραντίζουν στο κεφάλι. Σε τι διαφέρει από την βάπτιση των Λατίνων μήπως ότι δεν βάζουν τα πόδια στο νερό;
Άντε να καθήστε να μαθητεύσετε στο πως τελούνται τα μυστήρια και μετά να μας πείτε όλους αυτούς του Κανόνες που ίσχυσαν εδώ και 15 αιώνες για συγκεκριμένες περιπτώσεις.

Ανώνυμος είπε...

ΑΠΟΡΙΑ ΨΑΛΤΟΥ... ΒΗΞ, ΓΙΑ ΤΟΝ Π ΑΝΑΣΤΑΣΙΟ. ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑ ΠΡΟΦΑΣΙΖΟΜΕΝΟΣ ΤΗΝ ΑΝΩΝΥΜΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΑΣΤΩΝ. ΕΝΩ ΑΧΕΙ ΣΥΝΗΘΙΣΕΙ ΝΑ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΕΠΩΝΥΜΑ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ. ΑΡΑΓΕ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΥ ΙΕΡΟΥΡΓΕΙ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΗ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΠΟΙΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΑ, ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΤΟΥ;ΜΑΛΛΟΝ ΟΧΙ ΑΛΛΑ ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΚΡΟΥΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΟ ΕΧΘΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣΠΕΡΙΑ ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΛΥΣΕΙ ΤΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ ΜΑΣ, ΖΟΥΜΕ ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΓΑΠΗΣ ΣΤΙΣ ΕΝΟΡΙΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΓΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ. "ΦΤΟΥ ΝΑ ΜΗ ΜΑΣ ΜΑΤΙΑΣΩ!!!!"

Ανώνυμος είπε...

π. Αναστάσιε έχετε κάθε δικαίωμα να μην απαντάτε σε ανώνυμα σχόλια-ορθώς, αλλά έχουμε και εμείς δικαίωμα να απαντάμε ανωνύμως στο άρθρο σας μίας και ο ιστόποτος μας δίνει αυτήν την δυνατότητα. Δύο προβληματισμοί μόνο στην αγάπη σας: Ξεκινάμε να γράφουμε κάτι προς αναζήτηση της αλήθειας ή για να υποστηρίξουμε μία αλήθεια δική μας που έχουμε προαποφασήσει; Το ύφος σας μου δείχνει το δεύτερο, δηλαδή είναι άλλο να θέτει κάποιος επιστημονικώς ερωτήματα και επιφυλάξεις, και άλλο να κατεβαίνει με ύφος μάρτυρα ομολογητή στην αρένα του Κολοσσιαίου να κατασπαράξει αιρετικούς λέοντες... Δημοσίως λοιπόν ας μιλούν όσοι ξέρουν άψογα εκκλησιαστική ιστορία. Εγώ δεν ξέρω αλλά ξέρω από διαίσθηση να καταλαβαίνω πότε κάποιος μιλάει εμπαθώς και αυτοκλήτως-ομολογιακώς. Και η αλήθεια συχνά δεν είναι με το μέρος του... Δεν με πείθετε... Θα ψάξω αλλού... Γεμίσαμε πρόθυμους μάρτυρες της Ορθοδοξίας, αλλά το πα΄θος μόνον δεν αρκεί...

Ανώνυμος είπε...

Γράφει σήμερα στην Ρομφαία μεταξύ των άλλων ο Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Μπακογιάννης Ph.D. της Μητροπόλεως στην οποία είσθε και εσείς π. Αναστάσιε:
«Οι Ρωμαιοκαθολικοί λ.χ. είναι βαπτισμένοι (έστω και λανθασμένα) στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος· (σημειωθήτω πως με ραντισμό βαπτίζονταν τελευταία και οι ορθόδοξοι Σέρβοι και οι Ρώσσοι!)· πιστεύουν στο βασικό δόγμα της Πίστεώς μας που είναι η Πίστη στην Αγία Τριάδα· έχουν επί πλέον την ίδια, ορθόδοξη, Χριστολογία.
Η μόνη διαφορά που έχουμε στο Σύμβολο της Πίστεως είναι το filiogue, σε όλα τα άλλα «άρθρα» η Πίστη μας είναι κοινή. (Το «αλάθητο» είναι και δικό μας δόγμα...!).
Αυτοί λοιπόν οι χριστιανοί, πως θα πρέπει να αποκαλούνται;
Ο υπέρμαχος της Ορθοδοξίας Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, κατά τη Σύνοδο της Φεράρας (1438) όταν απευθύνθηκε στους Λατίνους, μίλησε με την αίσθηση ότι απευθύνεται σε αδελφή Εκκλησία.
Τους αποκάλεσε «Δεσποτικού σώματος μέλη». Τον δεν Πάπα τον αποκάλεσε «αγιώτατον πατέρα», παρακαλώντάς τον μάλιστα να δεχθεί και να αγκαλιάσει (!) τα εξ ανατολών τέκνα του, δηλαδή τους ορθοδόξους!
«Δεύρο, δη ουν, αγιώτατε πάτερ, υπόδεξαι τα σα τέκνα μακρόθεν εξ ανατολών ήκοντα· περίπτυξαι τους εκ μακρού διεστώτας του χρόνου προς τας σας καταφυγόντας αγκάλας». (Patrologia Orientalis τ. 17, σελ. 336-337).
Φυσικά, ο Άγιος είχε στο μυαλό του, πως απευθύνεται σε άρρωστη (στην Πίστη) αδερφή Εκκλησία και όχι σε υγιή. (Όταν ο αδερφός σου αρρωστήσει, δεν σημαίνει ότι παύει να είναι αδερφός σου, εκτός αν συ έχεις πρόβλημα).
Αν, υποθέσουμε, ότι τα έλεγε αυτά, για λόγους «φιλοφροσύνης», τότε έκανε ένα μεγάλο λάθος· «παραμέρισε» την ομολογία Πίστεως, χάρη της «φιλοφροσύνης».
Πράγμα αδιανόητο γι' αυτόν τον υπέρμαχο της Ορθοδοξίας. Άρα αυτά που είπε ήταν το «Πιστεύω» του.
Άλλωστε, μέχρι τώρα οι ορθόδοξοι αποκαλούσαν τους Λατίνους, Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία (πάντα με τη σχετική έννοια) και όχι Ρωμαιοκαθολικό Σωματείο ή κάτι άλλο σχετικό.
Βέβαια, ο καθένας μας μπορεί να έχει επ'αυτού (και όχι μόνο) τις προσωπικές του απόψεις.
Όμως, αν οι απόψεις μας δεν συμφωνούν με την (ορθόδοξη) γραμμή των παλαιοτέρων, οι απόψεις μας παύουν να είναι ορθόδοξες.»
Θεός να μας φυλάει από το δόγμα «ου με πείσεις, καν με ψήσεις...!».
Προσωπικά με καλύπτει το κείμενο αυτό του διαπρεπούς Αρχιμανδρίτη και σπουδαίου συγγραφέα
π. Νεόφυτος

Ανώνυμος είπε...

Και τώρα!!!!
Ποιος έχει δίκιο;
Άλλα μας λέει ο π. Βασίλειος.
Άλλα μας λέει ο π. Αναστάσιο.
Τι να πω εγώ η κακομοίρα.
Είναι και οι δύο αξιόπιστοι.

Ανώνυμος είπε...

Άλλα λέει ο ένας άλλα λέει ο άλλος. Καμια κατάληξή. Λοιπόν για ψάξτε να βρείτε καποια απορητα έγγραφά του βατηκανου και τα λεμε. Θα μας πει κάποιος που ειναι ο θρονος του θηρίου.

Ανώνυμος είπε...

Περιμένει ο φιλόρθλοδοξος λαός δηλώσεις σας σχετικά με την επίσκεψη του Πάπα στην Λέσβο μετά από πρόσκληση της Ιεράς Συνόδου. Τι θα πρέπει να κάνουν οι χριστιανοί;

Ανώνυμος είπε...

Διαβάζω παντού για την προκλητική επίσκεψη του αντίχριστου της δύσης. Εκτός από τον Αρχιεπίσκοπο που θα τον υποδεχθεί. Να πάνε και οι Μητροπολίτες που διαφωνούν. Μόνο τότε θα ακουστεί η θλίψη του πιστού ορθόδοξου κόσμου για την νέα προδοσία. Και την Κυριακή όλοι μέσα στον ναό στην μνημόνευση αυτών που συμφωνούν με την βρωμερή έλευση να φωνάξουμε ΑΝΑΞΙΟΣ. Μόνο έτσι θα ξεκαθαρίσουν οι αληθινοί από τους ψεύτικους ποιμένες.
ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ

Ανώνυμος είπε...

"ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ" φωνάζει ο 1:22 μ.μ... Εμείς τι φταίμε όμως που μεθαύριο θα κληθούμε να απολογηθούμε στον κόσμο που θα αποστρέφεται δικαίως την Εκκλησία για τις ακρότητες του... Ας πάει να μονάσει ο άνθρωπος στην Εσφιγμένου... τί να πω!