Παρασκευή 21 Ιουλίου 2023

Περί των λεγομένων του Αγίου Εφραίμ Κατουνακιώτου για τον Οικουμενισμό - Του Β. Χαραλάμπους

 Περί των λεγομένων του Αγίου Εφραίμ Κατουνακιώτου για τον Οικουμενισμό

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_________________________

Σε κείμενο του Επισκόπου Καρπασίας Χριστοφόρου, το οποίο τιτλοφορείται ‘’Ο φονταμενταλισμός στη ζωή μας και η υπέρβασή του.  Μια γενική θεώρηση’’*, από το βιβλίο του ‘’Εκκλησιολογική παρέμβαση’’, στο υποκεφάλαιο όπου αναφέρεται στον κατά την άποψή του ‘’Χριστιανικό φονταμενταλισμό’’ και ειδικότερα για τον ‘’βιωματικό φονταμενταλισμό’’, γίνεται σχολιασμός και γι’ αυτό που είπε ο Άγιος Εφραίμ Κατουνακιώτης για τον Οικουμενισμό. 
 
Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Καρπασίας αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής : ‘’O βιωματικός φονταμενταλισμός απολυτοποιεί τον τρόπο ζωής και την ατομική εμπειρία.  Έχει ως πρότυπο τον γέροντα και χαρισματικό άνθρωπο, ο οποίος είναι ο απόλυτος κανόνας για όλα τα θέματα ζωής.  Έτσι δεν αποφασίζει και δεν επιτρέπεται να αποφασίσει κανείς διαφορετικά από αυτό που είπε ή νομίζουν ότι είπε ο χαρισματούχος γέροντας.  Για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή την απόλυτη απαίτηση θα αναφέρω ένα προσωπικό παράδειγμα.  Με πλησίασε ένας κληρικός και με ρώτησε αν υπέγραψα τα κείμενα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Κρήτης (2016) και του απάντησα, ναι τα υπέγραψα’’.
 
Και συνεχίζει ο Θεοφιλέστατος ως ακολούθως : ‘’Η απάντηση χαρακτηριστική του φαινομένου ήταν η εξής : «Πως εσύ ένας επίσκοπος της Ορθοδόξου Εκκλησίας υπέγραψες ένα τέτοιο κείμενο, τη στιγμή που ο γέροντας Εφραίμ ο Κατουνακιώτης είδε στο Άγιο Όρος όραμα ότι ο οικουμενισμός είναι η καταστροφή της Εκκλησίας».  Οπότε εγώ θα πρέπει να αποφασίσω με βάση ένα συγκεκριμένο κείμενο, όχι με βάση το περιεχόμενό του και τη χρησιμότητά του, αλλά με το τι είπε ή δεν είπε κάποιος γέροντας (σε χρόνο άσχετο με το κείμενο).   Αν δεν συμπίπτει η άποψή μου με τον γέροντα, τότε πως τολμώ να κάνω κάτι διαφορετικό…Έτσι καταργείται η ελευθερία και η ευθύνη του ανθρώπου, αφού πρέπει να αποφασίζει με βάση τις γενικές θεωρήσεις των άλλων, οι οποίες κατ’ ανάγκη δεν είναι λανθασμένες’’.
 
Διαβάζοντας αυτό που αναφέρει ο Θεοφιλέστατος, ‘’έτσι δεν αποφασίζει και δεν επιτρέπεται να αποφασίσει κανείς διαφορετικά από αυτό που είπε ή νομίζουν ότι είπε ο χαρισματούχος γέροντας’’, και μάλιστα αναφερόμενος στις αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης, αβίαστα γεννήθηκε ο προβληματισμός ο σχετικός με τις αντιδημοκρατικές  ‘’αντ’ αυτού’’ υπογραφές από τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο Β΄. 
 
Το ‘’δεν αποφασίζει και δεν επιτρέπεται να αποφασίσει κανείς διαφορετικά’’, δεν εφαρμόστηκε επακριβώς με τις ‘’αντ’ αυτού’’ υπογραφές κατά τη Σύνοδο της Κρήτης; 
 
Επίσης δεν εφαρμόστηκε επακριβώς με τις ‘’αντ’ αυτού’’ υπογραφές, το ‘’έτσι καταργείται η ελευθερία και η ευθύνη του ανθρώπου, αφού πρέπει να αποφασίζει με βάση τις γενικές θεωρήσεις των άλλων, οι οποίες κατ’ ανάγκη δεν είναι λανθασμένες’’;
 
Ακόμα και αν δεν υπέγραφε ο Θεοφιλέστατος τις αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης, ο αντιδημοκρατικός τρόπος της ‘’αντ’ αυτού’’ υπογραφής θα εξουδετέρωνε τυχόν απόφασή του για μη υπογραφή των κειμένων της Συνόδου της Κρήτης. 
 
Με τέτοιες ετσιθελικές και αντιδημοκρατικές ενέργειες, όπως τις ‘’αντ’ αυτού’’ υπογραφές, από τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο Β΄, ‘’καταργείται η ελευθερία και η ευθύνη του ανθρώπου’’, για να χρησιμοποιήσουμε τη χαρακτηριστική φράση του Θεοφιλεστάτου. 
 
Δεν είναι πρέπον να αντιμετωπίζεται τοιουτοτρόπως η προσευχητική εμπειρία του Αγίου Εφραίμ Κατουνακιώτη.  Στην ερώτηση του καθηγητή Δ. Τσελεγγίδη για τον Οικουμενισμό, ο Όσιος Γέροντας απάντησε ότι δεν γνώριζε τι είναι Οικουμενισμός.  Τότε ο Όσιος είπε στον καθηγητή ότι θα έκανε προσευχή και θα του απαντούσε.  Αυτό εξάλλου είχε διδαχθεί από τον Γέροντά του, Όσιο Ιωσήφ τον Σπηλαιώτη. 
 
Μετά από προσευχή ο Όσιος πήρε την απάντηση και του είπε για τη δυσωδία την οποία γεύτηκε.  Αυτά δεν επιβάλλονται.  Εκουσίως επιζητείται η γνώμη των Αγίων Γερόντων. 
 
Κανένας φονταμενταλισμός, κανένας ετσιθελισμός και καμιά πνιγηρή επιταγή  να ακολουθήσεις τον αγιασμένο Γέροντα.  Εμείς οι Ορθόδοξοι Έλληνες της Κύπρου, όταν ακούμε για ετσιθελισμό και φονταμενταλισμό αναφορικά με  τη Σύνοδο της Κρήτης, τις ‘’αντ’ αυτού’’ υπογραφές είναι που με λύπη θυμώμαστε. 
 
*‘’Εκκλησιολογική παρέμβαση’’, Επισκόπου Καρπασίας Χριστοφόρου, Έκδοση Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου, Λευκωσία 2020.

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ποιος μπορεί να δώσει σημασία στην μαρτυρία ενός μόνο ανθρώπου και ειδικά στον καθηγητή Δ. Τσελεγγίδη που οι απόψεις του είναι γνωστές και δεν θα επιθυμούσα να τις κρίνω. Απλά δεν τον εμπιστεύομαι.

Ανώνυμος είπε...

Γράφεις κ. Χαραλάμπους για την υπογραφή του Χρυσοστόμου. Αν όντως διαφωνούσαν ας αναχωρούσαν. Διαφωνώ σημαίνει αποχωρώ. Παρέμειναν όμως διότι ήθελαν να το παίξουν το παιχνίδι για άλλους λόγους επιστρέφοντας στην Κύπρο. Έτσι το άφησαν στον Χρυσόστομο να βγάλει το φίδι από την τρύπα γιατί αυτοί δεν τολμούσαν.
Σου επισημαίνω ότι ο π. Εφραίμ ακολουθούσε τον Γεροντά του που ήτα ‘ζηλωτής’ μη έχοντα κοινωνία με το άγιο Όρος. Όταν ο π. Εφραίμ λειτούργησε μετά από θαυμαστό τρόπο με τους Αγιορείτες που μνημόνευαν τον Πατριάρχη ο Γεροντάς του τον επιτίμησε και παρέμεινε μέχρι την κοίμηση του Γεροντά του σε ακοινωνησία. Μετά επανήλθε στους κόλπους της Εκκλησίας ως την μακαρία κοίμησή του. Ήταν δυνατόν να μην γνώριζε για τον οικουμενισμό. Σας παρακαλώ διαβάστε τον βίο του Αγίου Εφραίμ με προσοχή για να βγουν διδάγματα. Διότι «Τιμή Αγίου, μίμησις Αγίου» .

Ανώνυμος είπε...

Ο καθένας σκέπτεται και ενεργεί σύμφωνα με αυτό που θεωρεί σωστό.
Απλώς η πληροφορία που λαμβάνει ένας Ασκητής, που προσεύχεται γιά κάποιο θέμα, δέν μπορεί να θεωρηθή αμελητέα. Αλλωστε γι αυτό κάνει τον Πνευματικό Αγώνα, για να βρεθεί όσο γίνεται πιό κοντά στον Θεό, καί να λάβει τον Φωτισμό του Αγίου Πνεύματος.
Οσον αφορά τις υπογραφές της Συνόδου της Κρήτης, δέν είναι καί ό,τι καλύτερο να παρεμβαίνη άλλο χέρι καί να υπογράφει κάτω από το όνομα κάποιου.
Αυτό δέν θα άρεσε σε κανέναν.

Ανώνυμος είπε...

Δεν υπέγραψαν γιατί στόχευαν στην ψήφο συγκεκριμένων ομάδων για τις αρχιεπισκοπικές εκλογές. Τι κάνει νιάου-νιάου στα κεραμίδια;;;
Φάνηκε με την αλλαγή στάσης στο Ουκρανικό λίγο προ του θανάτου του κυρού Χρυσοστόμου. Να σταματήσουνε τα ΄΄Κωλέτικα τερτίπια΄΄ και να δουν την πραγματικότητα και στην ελλαδα και στην Κύπρο και στο Άγιο Όρος. Τους μάθαμε πλέον όλους καθώς και τον ρόλο των κ.κ. Καθηγητών και των γνωστών αρθρογράφων Πρωτοπρεσβυτέρων.

Ανώνυμος είπε...

Αυτά μπορείτε να τα πληροφορηθείτε και από τη συνοδεία του Αγίου Εφραίμ Κατουνακιώτη. Αλλά υπάρχει και άλλη μαρτυρία από πρωτοστάτη του Οικουμενισμού. Περίμενετε θα δείτε σε κάποιο από τα επόμενα κείμενά μου. Όσον αφορά την απαξίωση του Καθηγητή Δ. Τσελεγγίδη είναι απαράδεκτη.
Β.Χ.

Ανώνυμος είπε...

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΊΤΕ ΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΕΤΕ ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΑΞΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΥΝΑΔΕΙ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ;
Ε. Π.

Ανώνυμος είπε...

«Οι άνθρωποι σε ακούν εάν όσα τους λες, συμφωνούν με το δικό τους το μυαλό· εάν όμως δεν συμφωνούν, δεν σε ακούν». Αγ. Εφραίμ ο Κατουνακιώτης.
Χ.Ο.

Ανώνυμος είπε...

Την ίδια σταση με τον Άγιο Εφραίμ απέναντι στον οικουμενισμό είχε και Άγιος Παΐσιος