Δευτέρα 5 Μαΐου 2025

«Μέ σκουλήκια ἤ μέ φωτιά;». Ἀντίλογος στά σχόλια Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

  «Μέ σκουλήκια ἤ μέ φωτιά;». 
Ἀντίλογος στά σχόλια

Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

    Στό ἄρθρο μας «μέ σκουλήκια ἤ μέ φωτιά;» (anastasios 30.4.25), ἐξ ἀρχῆς δηλώσαμε-γράψαμε: «ὡς Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, εἴμαστε  ὑπέρ τῆς ταφῆς τῶν νεκρῶν, γιατί αὐτό ὁρίζει ἡ μακρόχρονη παράδοσή μας». Τί ἄλλο ἔπρεπε νά γράψουμε, γιά νά ἐπιβεβαιώσουμε,  ὅτι εἴμαστε ὑπέρ τῆς ταφῆς τῶν νεκρῶν; Καί ὅμως οἱ περισσότεροι σχολιαστές τό παρέβλεψαν. Καί ἔβγαλαν λάθος συμπέρασμα. Πόσο εὔκολα ἀδικοῦμε-παρεξηγοῦμε τόν   πλησίον! «Πρῶτα νά πατᾶς, μετά νά πετᾶς», ἔλεγε ὁ ἀρχιμ. Ἰωήλ Γιαννακόπουλος· ἐννοώντας: πρῶτα νά  καταλαβαίνεις καλά, πολύ καλά,  αὐτό πού   διαβάζεις, καί μετά νά θεολογεῖς, νά ἐμφβαθύνεις, νά σχολιάζεις...

  Ἡ ἐκκλησιαστική κηδεία εἶναι, μεταξύ τῶν ἄλλων, ἡ κορυφαία τιμή, πού ἀπονέμει ἡ Ἐκκλησία πρός τόν ἄνθρωπο,  μέλος τοῦ σώματός της. Κατά τό τυπικό, ἡ Ἐκκλησία, ὁ Ἱερέας μεταφέρει τόν νεκρό ἀπό τό σπίτι στό ναό· μέ ἐπισημότητα· μέ ἑξαπτέρυγα, θυμίαμα, καί ψέλοντας κατ'ὁδόν τόν ὕμνο τῶν Ἀγγέλων· «Ἅγιος ὁ Θεός!». Καί τό θέμα- ἐρώτημα  τοῦ ἄρθρου  μας, ἦταν: «πρέπει νά κηδεύεται ὁ ὀρθόδοξος χριστιανός,  πού ἐπιλέγει τήν καύση τοῦ νεκροῦ του σώματος;». Ἕνας ἀνώνυμος σχολιαστής ἔφθασε στό σημεῖο νά γράψει: «Καμία σχέση δέν ἔχουν μέ τήν ἐκκλησία, ὅσοι προτιμοῦν τήν πυρά ἀπό τήν ταφή. Ἔχουν θέσει τόν ἑαυτόν του ἐκτίς Ἐκκλησίας».  (30 Ἀπριλίου 2025, 1:14 μμ). Ἐπικίνδυνη, ἐπιπόλαιη τοποθέτηση·  ὁδηγεῖ στό συμπέρασμα, ὅτι ὅσοι  ἀθετοῦν τίς παραδόσεις τῆς Ἐκκλησίας, θέτουν τούς ἑαυτούς τους ἐκτός Ἐκκλησίας...!

     Πάντως, ὅ,τι  καί νά ποῦμε ἐπ'αὐτοῦ, δέν ἔχει  ἰσχύ, γιατί τόν πρῶτο λόγο τόν ἔχει ὁ τοπικός Ἐπίσκοπος. Ὅμως,«δίδου σοφῷ ἀφορμήν καί σοφώτερος ἔσται» (Παρ. 9:9).

     Οἱ  Ἅγιοι ὡς πρῶτο μέλημά τους  εἶχαν τή σωτηρία τῆς ψυχῆς τους· καί  ὄχι ποῦ καί πῶς θά ταφεῖ τό σῶμα τους·  ἔφθαναν καί σέ «ἀκρότητες»· ἔδωσαν π.χ., ἐντολή νά πετάξουν τό σῶμα τους   στίς ἐρημιές γιά νά φαγωθεῖ ἀπό τά θηρία, γιά νά «προκαλέσουν» τόν Κύριο νά τούς ἐλεήσει γιά τήν καταφρόνηση,  πού ἔδειξαν στό σῶμα τους· καί ὁ Κύριος τούς ἐλέησε ( Εὐεργετινός. IV. Ὑπόθεση ΛΖ, Κεφάλαιο Δ, 9-18 & Κλίμακα. Λόγος Ε, 5).  «Τό σῶμα σας ἄς τό τηγανίσουν (ἄς τό κάψουν...), ἡ ψυχή καί ὁ  Χριστός σᾶς χρειάζεται», ἔλεγε ὁ πατροκοσμᾶς.

       Τό πᾶν, λοιπόν,  γιά τόν χριστιανό, δέν  εἶναι ἄν θά κάψουν ἤ   θάψουν τό νεκρό του σῶμα,  ἀλλά ἡ σωτηρία τῆς ψυχῆς του. Ὅμως, αὐτό δέν σημαίνει, ὅτι ἐμεῖς ἀπό τή μεριά μας θά πρέπει νά καταφρονήσουμε τό νεκρό του σῶμα, ρίχνοντάς το  στήν πυρά ἤ στόν σκουπιδότοπο. Θά πρέπει νά τό σεβασθοῦμε· νά τό τιμήσουμε. Θυμᾶμαι: στά χωριά μας, μέχρι τή δεκαετία περίπου τοῦ 1970, σπάνια ἔβλεπες ἄνθρωπο π.χ. νά φορᾶ  καινούργια παππούτσια·  ὅμως, στή κηδεία του, τόν ἔβλεπες μέ καινούργια παππούτσια. Οἱ πατέρες μας εὐτρέπιζαν, στόλιζαν τόν νεκρό τους, ἐν ὄψει τοῦ ταξιδιοῦ του γιά τή Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν. 

        Καί κατά τήν τάξη τῆς Ἐκκλησίας, τό  σῶμα τοῦ νεκροῦ τίθεται στόν τάφο «ἀτενίζοντας» πρός ἀνατολάς·  περιμένοντας τόν Κύριο· «κρῖναι ζῶντας καί νεκρούς». 

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Άλλο "να σας κάψουν"το σώμα οι άλλοι ή "να σας τηγανίσουν "το σώμα οι άλλοι, δηλαδή οι αλλόπιστοι.. καί άλλο πράγμα θέλω να κάψω ή να τηγανίσω το σώμα μου ... γιατί είναι προτιμότερο από τα σκουλήκια... και δεν με ενδιαφέρει τι λέει η εκκλησία..

Ανώνυμος είπε...

Κάπου κάποτε είχα διαβάσει ότι ο άγιος Παΐσιος ονόμαζε μία μερίδα χριστιανών ως "ευσεβείς βλαμμένους" ότι και να γράψετε πατέρα Βασίλειε ό,τι και να πείτε πάντα θα υπάρχει αυτή ημερίδα των ευσεβών βλαμμένων που θα ψάχνουν να βρουνε λάθη που θα ψάξουν να κατηγορήσουν γιατί το μόνο το οποίο έχουν μάθει στη ζωή τους είναι να επικρίνουν να κατακρίνουν να συκοφαντούν και να δυσφημούν τους άλλους μην δίνετε σημασία εγώ με αυτούς τους ευσεβείς βλαμμένους τους διαβάζω στα σχόλια που γράφουν για να διασκεδάζω λίγο την πίκρα μου από την καθημερινότητα της ζωής της κοσμικής και της εκκλησιαστικής
Είχανε κακούς δασκάλους ανθρώπους με ακρότητες και όχι με την μέση και βασιλική οδό δεν φταίνε αυτοί φταίνε εκείνοι που τους έμαθαν συμπεριφέρονται έτσι, σε όποιον δάσκαλο θα κάτσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις

Ανώνυμος είπε...

"μέση βασιλική οδός"να μην σπάμε τα αυγά!

Ανώνυμος είπε...

Καλά τα έγραψες καλά τα γράφεις. Όσοι έχουν πρεσβυωπία επιλεκτική ούτε να διαβάσουν μπορούν ούτε να κατανοήσουν. Είναι ζήτημα του εγκεφάλου. Περαστικά τους.

Ανώνυμος είπε...

Ασχέτως θέματος, κι εσείς κακούς δασκάλους είχατε!
Γιατί γράφετε ένα μακροσκελέστατο κείμενο χωρίς σημεία στίξης- τελείες, κόμματα κλπ.- με αποτέλεσμα να είναι δυσανάγνωστο!!!

Ανώνυμος είπε...

«Ἄρα οὖν, ἀδελφοί, στήκετε, καὶ κρατεῖτε τὰς παραδόσεις ἃς ἐδιδάχθητε εἴτε διὰ λόγου εἴτε δι᾿ ἐπιστολῆς ἡμῶν.» (Β΄ Θεσ. β΄15)

Σεβαστέ π. Βασίλειε, Χριστός Ἀνέστη!
Σᾶς εὐχαριστοῦμε πολύ γιά τίς διευκρινήσεις σχετικά μέ τόν προβληματισμό πού διατυπώσατε στό προηγούμενο ἄρθρο σας.
Ὅμως, συγχωρέστε με, ἀλλά θέλω νά ἐπισημάνω κάτι ἀκόμα, πού νομίζω παραθεωρεῖται καί διαφεύγει τῆς προσοχῆς μας.
Κι αὐτό εἶναι ἡ δηλωθεῖσα ἔκφραση ἐπιθυμίας κάποιου περί ἀποτέφρωσης τοῦ σώματός του μετά θάνατον, ὅπου σέ αὐτή τήν περίπτωση, ἡ τέλεση νεκρώσιμης ἀκολουθίας ἴσως νά καταστρατηγεῖ καί νά παραβιάζει αὐτή τήν ἐλεύθερη ἐπιλογή του, ἡ ὁποία βεβαίως ἀντικατοπτρίζει καί ἀπηχεῖ τίς ἀντιλήψεις καί τή στάση του ἀπέναντι στή ζωή καί τό θάνατο.
Καί ναί μέν εἶναι σωστή ἡ παρατήρησή σας πώς δέν εἶναι δογματικό θέμα, πλήν ὅμως πρέπει νά εἶναι σεβαστή καί ἡ ἐπιθυμία κάποιου νά αὐτονομεῖται καί νά θέτει οἰκειοθελῶς τόν ἑαυτόν του ἐκτός τῶν θεσμίων καί τῶν παραδόσεων τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἄν λοιπόν ἡ βιοθεωρία του ἀπορρίπτει τήν ταφή καί τά συνακόλουθα (νεκρώσιμη ἀκολουθία, ἱερά μνημόσυνα κλπ) ἐμεῖς γιά ποιό πράγμα ἄραγε προβληματιζόμαστε;
Ἄλλωστε καί ἡ Ἐκκλησία μας μέ τήν ὑπ’αρίθμ: 2959/2014 Ἐγκύκλιό της «Περί των κανονικών συνεπειών της καύσεως νεκρών» σέ αὐτό τό πνεῦμα κινεῖται καί μᾶς ἐνημερώνει σχετικά:

«...η Διαρκής Ιερά Σύνοδος απεφάσισε να ενημερώσει, στο πλαίσιο της αγρύπνου ποιμαντικής φροντίδος Της, το ευσεβές Αυτής πλήρωμα, κληρικούς και λαικούς, για τις ακόλουθες κανονικές συνέπειες της αποτεφρώσεως του σώματος:
-Η αποτέφρωση του σώματος δεν είναι σύμφωνη προς την πράξη και παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικούς λόγους.
-Προς αποφυγήν οιασδήποτε θεολογικής, κανονικής και ανθρωπολογικής εκτροπής, απαραίτητος είναι ο σεβασμός των θρησκευτικών πεποιθήσεων και η διακρίβωση της οικείας βουλήσεως του κεκοιμημένου και όχι η βούληση ή η δήλωση των οικείων του.
-Εκείνος ο οποίος αποδεδειγμένως οικειοθελώς εδήλωσε την επιθυμία περί καύσεως του σώματός του, δηλώνει την αυτονόμησή του και ως εκ τούτου δεν τελείται Νεκρώσιμος Ακολουθία και Ιερό Μνημόσυνο υπέρ αυτού.
Παρά ταύτα, επαφίεται στην ποιμαντική σύνεση και την διακριτική ευχέρεια του οικείου Μητροπολίτου η τέλεση απλώς Τρισαγίου.»

Μέ σεβασμό,
Θεόδωρος Σ.

Ανώνυμος είπε...

O Π. Βασίλειος και οι συν αυτώ τα έχουν μπερδέψει! Στώμεν καλώς!

Ανώνυμος είπε...

Με πολύ σεβασμό δυό τρία πραγματάκια…
α)«Γη ει και εις γην απελεύσει» (Γεν. 3,19)
β)Οι τάφοι των μαρτύρων, μέσα στους οποίους εφυλλάσσοντο «ως «τιμιώτερα λίθων πολυτελών» τα ιερά λείψανά τους απετέλεσαν και την πρώτη αγία τράπεζα, πάνω στην οποία η Εκκλησία άρχισε να επιτελεί το μυστήριο της αναμνήσεως του απολυτρωτικού έργου του Χριστού που είναι η Θεία Ευχαριστία.
γ) Ο Απ. Παύλος στο πλαίσιο της διδασκαλίας του περί του ανθρωπίνου σώματος ως ναού του αγίου Πνεύματος παρατηρεί ότι «ουκ εστε εαυτών … ηγοράσθητε γαρ τιμής» (Α´ Κορ. 6,20), γεγονός που σημαίνει ότι ο άνθρωπος στερείται του δικαιώματος αυτοδιαχείρησης του σώματός του, αφού δεν ανήκει ουσιαστικά στον εαυτό του, αλλά «έχει το είναι δεδανεισμένον» από το Θεό, όπως παρατηρεί ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής.
α.Ν.Σ.

Ανώνυμος είπε...

Και εσύ κακούς δασκάλους είχες!
Γιατί γράφεις ένα μακροσκελέστατο κείμενο χωρίς σημεία στίξης πχ.τελείες, κόμματα κλπ. με αποτέλεσμα να είναι δυσανάγνωστο!!!

Αν αναρτηθεί το σχόλιο, σημαίνει ότι σέβεστε όλους τους αναγνώστες σας!

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Βασίλειος θα πρέπει να μας διευκρινίσει αν εννοεί τον πιστό χριστιανό που επιλέγει να καεί ή αυτόν που έχει αποκοπεί απο την Εκκλησία, γιατί είναι άλλο το ένα άλλο το άλλο, υπάρχουν και λόγοι ψυχολογικοί που κάποιοι επιλέγουν την καύση

Ανώνυμος είπε...

Μου γράφει πολύ σωστά, χωρίς να φέρω καμία αντίρρηση σε όσα μου καταμαρτυρεί ο αγαπητός εν Χριστώ, αδελφός. ‘’Ασχέτως θέματος, κι εσείς κακούς δασκάλους είχατε!
Γιατί γράφετε ένα μακροσκελέστατο κείμενο χωρίς σημεία στίξης- τελείες, κόμματα κλπ.- με αποτέλεσμα να είναι δυσανάγνωστο!!!’’
Και προσθέτει σε νεότερο σχόλιό του. ‘Αν αναρτηθεί το σχόλιο, σημαίνει ότι σέβεστε όλους τους αναγνώστες σας!’’
Δεν διαφωνώ σε τίποτε. Από όσα μου αναφέρει και έχει απόλυτο δίκιο. Και αυτό διότι τα όσα έγραψα και τα όσα γράφω και εδώ το έχω εκφωνήσει και τα γράφει ο αυτόματος καταγραφέας και όχι εγώ. Από την πλευρά μου όμως. Θα ήθελα να κατηγορήσω τους ανίκανους δασκάλους τους οποίους είχα στο δημοτικό. Οι οποίοι πραγματικά δεν προσπάθησαν να μου μάθουν τίποτε, παρόλο που πληρωνόντουσαν από τον κρατικό κορβανά χωρίς να κάνουν τη δουλειά τους. Αυτό που τους ενδιέφερε ήταν να με βγάλουν από την τάξη και να με πετάξουν στο γυμνάσιο. Κατηγορώ και τους καθηγητές μου στο γυμνάσιο, διότι και αυτοί το μοναδικό το οποίο έκαναν ήταν να κοιτάξουν να με περάσουν στην επόμενη τάξη για να με ξεφορτωθούν λόγω της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Και αν έκανα και απουσίες να έρχεται ο σύλλογος των καθηγητών να μου τις Δικαιολογεί και αν ήταν και παραπάνω να μου τις διαγράφει για να με περάσουν στην επόμενη τάξη. Έφτασα λοιπόν στην τρίτη γυμνασίου ένα ξύλο απελέκητο. Πέρασε στο λύκειο. Πήγα στο λύκειο και το ίδιο έκαναν και εκεί. Οι καλοί μου καθηγητές έμπαιναν και έβγαιναν από την τάξη κάνοντας τον χαβαλέ τους, οι οποίοι προσπαθούσαν να περάσουν την ώρα τους χωρίς να με μάθουν τίποτα περαιτέρω. Τους ενδιέφεραν οι εκδρομές τα προγράμματα και τόσα άλλα για να κάνουν διακοπές σε σχολική περίοδο και όταν έρχονταν στο σχολείο λέγαν το ξερό και ανούσιο μάθημά τους για να περάσει η ώρα τους και να πληρωθούν μας εξέταζαν και όταν δεν απαντούσαμε μας λέγαν κάτσε κάτω χωρίς να μας πουν την σωστή απάντηση γιατί έπρεπε να την διαβάσου ως αγράμματοι και αυτοί δεν την γνώριζαν. Και μπήκα στο πανεπιστήμιο. Δεν έχει σημασία βαθμολογίας. Σημασία έχει ότι υπάρχουν σχολές για όλους τους ανθρώπους. Αν δεν πετύχεις τη μία, σε βάζουν στην άλλη και εκεί οι καθηγητές κοιτάνε στις σχολές που είναι δευτέρας κατηγορίας να σε ξεπετάξουν. Να σου δώσουνε το χαρτάκι σου για να φυγές. Όταν αγαπητέ εσύ που κατηγορείς και λες τόσα λες βγήκε μια υπουργός η οποία είπε ότι για να μπεις στο πανεπιστήμιο θα πρέπει να έχεις γράψει 10 στο μάθημα. Πέσατε πάνω να τη φάτε ανίκανοι καθηγητές και γονείς χωρίς να τους νοιάζει αν μαθαίναν τα παιδιά τους γράμματα. Όταν κάποιος άλλος υπουργός είπε ότι θα πρέπει οι καθηγητές να περνάτε από κάποιον έλεγχο, εάν είναι ικανοί ή ανίκανοι να μας μάθουν εμάς γράμματα πέσατε επάνω να τον φάτε. Λοιπόν μην κατηγορείς εμένα που δεν γνωρίζω να γράφω αλλά να πας και να κατηγορήσεις όλους τους δασκάλους, όλους τους καθηγητές Γυμνασίου λυκείου πανεπιστημίου. Και το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο από αμνημονεύτων ετών είναι τέτοιο ώστε να μας ξεπετάει όλους, να μας δίνει. Ένα πτυχίο και να μας ρίχνει στην ανεργία. Το ότι δεν μπορώ να γράψω καλά δεν σημαίνει ότι δεν έχω σκέψη, δεν έχω άποψη. Και δεν θα την γράφω. Δηλαδή είναι ικανοί από τα 17 τους να ψηφίζουν οι νέοι σήμερα για την Βουλή και εγώ να μην μπορώ να εκφράσω γνώμη επειδή δεν χρησιμοποιώ τα σημεία στίξης και όλα τα υπόλοιπα Όχι φίλε έχω άποψη και θα την λέω σου αρέσει. Δεν σου αρέσει. Είναι δικό σου δικαίωμα να κάνει και τη δικιά σου αυτοκριτική. Εγώ τη δικιά μου την έκανα. Για να είμαι δίκαιος εξαιρώ από τους 50 ας πούμε δασκάλους που είχα 3-4 που ήταν ευσυνείδητοι και τους χρωστώ πολλά. Οι υπόλοιποι είναι για τα μπάζα.
Να μάθεις λοιπόν να σέβεσαι και εσύ τους αγράμματους αναγνώστες. Και αυτούς οι οποίοι σχολιάζουν χωρίς να μπορούν να γράφουν. Γιατί με το σχόλιό σου δείχνεις ότι δεν ξέρεις να σέβεσαι τον άνθρωπο Να σέβεσαι τον διπλανό σου Τον Δυσλεκτικό. Ή τον Αγράμματο Ευτυχώς που δεν υπάρχουν πλέον τα κρεματόρια του Χίτλερ Γιατί εμάς που δεν μπορούμε να γράψουμε εκεί θα μας έριχνες εσύ

Ανώνυμος είπε...

Καύση των νεκρών στον Ορθόδοξο κόσμο δέν υπάρχει.
Υπό την επίδραση όμως της Νέας Τάξης Πραγμάτων, της εξάπλωσης των Ινδουιστικών αιρέσεων στην Ευρώπη καί της Παγκοσμιοποίησης, νομοθετήθηκε καί αυτή, όπως νομοθετήθηκε καί ο γάμος των ομοφυλοφίλων καί πολλά άλλα.
Η απόφαση της Ιεράς Συνόδου να μήν τελείται Κηδεία καί Μνημόσυνο στους καιόμενους, παρά μόνο τρισάγιο, εάν το επιτρέπει ο τοπικός Επίσκοπος, είναι σωστή καί αυτή πρέπει να εφαρμόζεται.