Ἡ
«ἐπίμαχη» ἐπιστολή τοῦ Πατριάρχου
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ὁ π. Κωνσταντίνος Μάρκοβιτς, καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας
Ἁγίας Πετρουπόλεως, δημοσίευσε ἄρθρο ( «Ρομφαία»13.8.21) μέ τίτλο « Ἀναγνωρίζουσα
εις το ακέραιον την επί του θέματος αποκλειστική αρμοδιότητα της Εκκλησίας της
Ρωσίας…». Ὁ τίτλος του εἶναι ἕνα ἀπόσπασμα ἀπό μιά ἐπιστολή
πού ἔστειλε (26.8.1992), ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης (ἐφεξῆς,
Φανάρι) στόν Πατριάρχη Ρωσσίας Ἀλέξιο, γιά τό ζήτημα τῆς Οὐκρανίας.
Περιληπτικῶς.
Τό Φανάρι, στή συγκεκριμένη ἐπιστολή, ἐπιδοκιμάζει τήν καθαίρεση τοῦ Μητροπολίτη Κιέβου Φιλαρέτου, ἀναγνωρίζοντας ταυτοχρόνως στό ἀκέραιο τό δικαίωμα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρωσσίας (ἐφεξῆς, Μόσχα) νά ἔχει ὑπό τήν ἐξουσία της τήν Οὐκρανία. Ὅμως, στή συνέχεια (2018) τό Φανάρι ἀνακάλεσε, αὐτό πού ξεκάθαρα ἔγραφε καί ὑπέγραφε στήν ἐπιστολή, δίδοντας ἔτσι στόν ἀρθρογράφο, π. Κων/νο Μάρκοβιτς, τήν ἀφορμή νά ἐπικρίνει τό Φανάρι.
Μέ τά δεδομένα τῆς ἐποχῆς
ἐκείνης (1992) καλῶς ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης στήριξε
τή Μόσχα σ'αὐτή τήν κρίσιμη στιγμή. Διαφορετικά, θά ἰσχυροποιοῦσε
τόν Φιλάρετο, μέ ὅ,τι αὐτό θά σήμαινε γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας.
Ὅμως, στή συνέχεια , καί στό ἴδιο ἔτος, 1992, τά δεδομένα ἄλλαξαν.
Ἡ Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας σχίσθηκε στά τρία. Καί φθάσαμε
στό 2018 μέ τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ νά σπαράζεται ἀκόμα ἀπό τά
σχίσματα!
Αὐτό ἀκριβῶς ἦταν πού ἀνάγκασε τό Φανάρι,
νά ἀλλάξει στάση ἐπί τοῦ θέματος. Καί τί νά ἔκανε; Νά παρέμενε ἁπλῶς
θεατής σ'αὐτό τό δρᾶμα; Νά ἔβλεπε τόν ἀσθενῆ τραυματισμένο
καί ματωμένο, καί νά στρέφει ἀλλοῦ τό πρόσωπό του; Μά ἡ Οὐκρανία
δέν ἦταν ὑπό τήν ἐξουσία του! Τό ἴδιο τό Φανάρι ἀναγνώρζε ἐγγράφως (στήν ἐπιστολή)
τό δικαίωμα τῆς Μόσχας νά διοικεῖ τήν Οὐκρανία!
Καί ποιός ἔδωσε στή Μόσχα αὐτό τό δικαίωμα; Τό Φανάρι! Ἔ, λοιπόν, ἦρθε
ἡ ὥρα νά τό ἀκυρώσει!
Ὅταν
συντρέχει λόγος, ἡ Ἱ. Σύνοδος ἀκυρώνει ἀκόμα
καί τό Μυστήριο τῆς Ἀρχιερωσύνης, ἐπαναφέροντας τόν φορέα της στήν τάξη τῶν
λαϊκῶν! Καί ἡ Ἱ. Σύνοδος τοῦ Φαναρίου, προκειμένου νά φέρει τήν εἰρήνη στήν Οὐκρανία,
ἀκύρωσε τή συμφωνία, δηλ. τό προνόμιο πού ἡ ἴδια
Σύνοδος ἔδωσε στή Μόσχα (1686), γιά νά ἔχει (ἡ
Μόσχα) ὑπό τήν ἐξουσία της τήν Οὐκρανία, καί μάλιστα, ἄς μήν
τό ξεχνᾶμε, μέ ὅρο, πού Κίεβο καί Μόσχα δέν
τήρησαν! Καί μόνο γι' αὐτή τήν ἀθέτηση, τό Φανάρι, εἶχε κάθε λόγο νά ἀκυρώσει
τή συμφωνία! Ὅμως, ἔδειξε ἐπ΄αὐτοῦ μακροθυμία. Τώρα, μπρός σ'αὐτό τό δρᾶμα,
πού διαδραματίζεται στήν Οὐκρανία, ἔπρεπε νά ἀκυρωθεῖ ἡ συμφωνία, ὅπερ καί ἐγένετο.
Μέ τήν ἀκύρωση,λοιπόν, αὐτή,
ἡ Οὐκρανία ἐπανῆλθε στήν πλήρη δικαιδοσία τοῦ Φαναρίου, γι'αὐτό καί τό
Φανάρι ἐξέδωσε (2018) τό γνωστό «Ἑνωτικό Τόμο». Ἀπό ἐκείνη τή
στιγμή ἡ Μόσχα ἔπαψε πιά νά ἔχει δικαιώματα ἐπί τῆς Οὐκρανίας, ὅπως
ἐπίσης ἔπαψαν νά ἰσχύουν καί οἱ σχετικές της ἀποφάσεις γιά τό θέμα
τοῦ Φιλαρέτου καί λοιπῶν. Δέν πρόκειται, λοιπόν, γιά εἰσπήδηση τοῦ
Φαναρίου σέ ξένη δικαιοδοσία, ἀλλά γιά ἐξάσκηση ἑνός νομίμου δικαιώματός του.
Καί εἶναι ἀπορίας ἄξιον πώς μερικοί δέν κατανοοῦν οὔτε τά αὐτονόητα...!
Τό ὅτι, μετά ἀπ'αὐτή τήν κίνηση τοῦ Φαναρίου, τό πρόβλημα στήν Οὐκρανία
ἐπιδεινώθηκε, δέν φταίει τό Φανάρι, ἀλλά φταῖνε, ὅσοι, γιά διαφόρους (ὠφεμελιστικούς!)
λόγους, ἀντιστέκονται στήν κίνηση τοῦ Φαναρίου, ρίχνοντας ἐξ ὁλοκλήρου
τίς εὐθύνες στό Φανάρι! Μά ἄν συμφωνοῦσαν μαζί του, δέν
θά ὑπῆρχε πρόβλημα! Πῶς, λοιπόν, φταίει τό Φανάρι; Δηλαδή, ὅλοι αὐτοί,
εἶναι ἀθῶοι γιά τό «αἷμα» πού χύνεται στήν Οὐκρανία;!
Ἐπί τῇ εὐκαρίᾳ, τό Φανάρι, ὅταν
συντρέχει λόγος, μπορει νά ἀκυρώσει λ.χ. καί τό Πατριαρχεῖο τῆς Ρωσσίας,
πού τό ἴδιο παραχώρησε (1589) στή Ρωσσία, καί νά ἐπαναφέρει
τή Ρωσσία, ὑπό τήν πλήρη δικαιοδοσία του! Τό ἴδιο μπορεῖ νά κάνει
π.χ. καί στό Πατριαρχεῖο Σερβίας, ὅταν συντρέχει λόγος, νά τό ἀκυρώσει,
γιατί ἀκριβῶς χορογήθηκε ἀποκλειστικῶς ἀπό τό Φανάρι, καί νά ἐπαναφέρει
τήν τοπική Ἐκκλησία ὑπό τήν δικαιοδοσία του κ.λ.π.! (Εἴπαμε, ἀκυρώνεται ἀκόμα,
ὅταν συντρέχει λογος, καί τό μυστήριο τῆς Ἀρχιερωσύνης!). Ἐκτός βεβαίως ἀπό
τά Πατριαρχεῖα Ἀλεξανδρείας, Ἀντιοχείας, Ἱεροσολύμων, καί τῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας
τῆς Κύπρου, γιατί τά προνόμιά τους, δικαιώματά τους, εἶναι κατοχυρωμένα ἀπό Οίκουμενικές
Συνόδους! ( Η΄τῆς Γ΄καί ΛΣΤ'Πενθέκτης).
Στή συνέχεια ὁ
καθηγητής π. Κων/νος Μάρκοβιτς, ἀμφισβητεῖ τό δικαίωμα τοῦ Φαναρίου
(οὐδέποτε τό ἀναφέρει ὡς Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο...!), νά ἀποφασίζει ἀπό
μόνο του, χωρίς τή συμμετοχή καί ἄλλων Προκαθημένων, γιά θέματα τοπικῶν
Ἐκκλησιῶν. Ἐφόσον, λοιπόν, ὑπάρχει ἐκ μέρους του αὐτή ἡ ἀμφισβήτηση,
θά πρέπει νά προβληματισθεῖ, κατά πόσο ἡ ἀνακήρυξη τῆς Ἐκκλησίας
του σέ Πατριαρχεῖο, εἶναι ἔγκυρη, γιατί ἀκριβῶς δόθηκε
μέ ἀποκλειστική ἀπόφαση τοῦ Φαναρίου!
Τό κίνητρο πρός ἐπίλυση τοῦ προβλήματος τῆς
χειμαζομένης Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, πρέπει νά εἶναι ἕνα καί μόνο ἕνα:
Παντί τρόπῳ, ἡ ἐξάλειψη τῶν σχισμάτων, καί ἡ ἑνότητα Ἐκκλησίας. «Ἕνα ( λέει
ὁ Μ. Βασίλειος) πρέπει νά εἶναι τό κύριο μέλημα, ὅσων ἐργάζονται
γιά τόν Κύριο γνησίως (!) καί ἀληθινῶς! Νά ἑνώσουν τίς Ἐκκλησίες,
πού εἶναι χωρισμένες!» ( Ἐπιστολή 114. P.G. 32:528).
Μερικοί πού διοικοῦν τήν Ἐκκλησία, ἀσκοῦν μέ τό παραμικρό οἰκονομία ἤ καί αὐθαιρεσία, ἀλλά, στό θέμα τῆς Οὐκρανίας, πού σκανδαλίζονται καί ἀπολύονται ψυχές, ἐπιμένουν στήν ἀκρίβεια...! Ἆρα γε γιατί; Ἀπό σεβασμό στίς ἐκκλησιαστικές διατάξεις ἤ γιά κάτι ἄλλο; Πάντως «Θεός οὐ μυκτηρίζεται» (Γαλ. 6:7).
19 σχόλια:
Στην Παραβολή του Σπορέως ο Κύριος είπε: «ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτω» στην Μόσχα από το βαρύτατο κρύο έχασαν την ακοή τους και δεν ακούνε ούτε την λογική ούτε την εκκλησιαστική ιστορία.
Εντυπωσιακά αφελής η ανάλυση, για να μην πούμε τίποτα άλλο.
Μετά την ακατανόητη απόφαση του Πατριαρχείου και την εξαιτίας της επιδείνωση της κατάστασης στην Ουκρανία, οι υποστηρικτές του Οικ. Πατριάρχη θα έπρεπε να εφαρμόζουν -και σε αυτή την περίπτωση- το σοφό παράγγελμα των αρχαίων: "κρείττον του λαλείν το σιγάν".
Μπαίνει το νερό στο αυλάκι για την κανονικότητα της Εκκλησιαστική στην Ουκρανία. Ο θαρραλέος Πατριάρχης Βαρθολομαίος με την παρουσία του στο Κίεβο δίνει την εγγύηση της ενότητας. Θα υπάρξουν αντιστάσεις, αντιδράσεις, πολιτικά ρωσικά συμφέροντα. Η Εκκλησία θα νικήσει. Το Πατριαρχείο το Οικουμενικό της Κωνσταντινουπόλεως τόλμησε. Οι τολμηροί νικούν. Η Ουκρανία θα βρήκε τον δρόμο της
Τα φερέφωνα της ρωσικής πολιτικής θα λένε τα δικά τους. Τόσους αιώνες προσπαθούν να καθυποτάξουν την ανεξάρτητη Ορθοδοξία οι πολιτικές δυνάμεις όπως έγινε στον Καθολικισμό. Η Ορθοδοξία δεν συμβιβάζεται με κανένα παρά με το Ευαγγέλιο, τους ιερούς Κανόνες και την ιερά παράδοση. Ας γίνει κατανοητό από το Κρεμλίνο ο Βαρθολομαίος και η περί αυτόν αγία και ιερά Σύνοδος θα μαρτυρούν την Αλήθεια.
ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ, ΜΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΉ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ ΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ.
ΤΩΡΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑ, ΟΤΙ Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΕΧΕΙ ΟΛΟ ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ.
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΕΙΛΗΣΕΙ ΚΑΙ ΤΗ ΡΩΣΣΙΑ ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ,ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ.
άλαλα τα χείλη των διαφωνούντων....
Συγχαρητήρια στον ιστολόγο κ. Αναστάση Κωστόπουλο που έχει την τόλμη να δημοσιεύει τέτοια τολμηρά και διαφωτιστικά κείμενα
Περιμένω να διαβάσω Ἰ. Ἀ. Ἠ. Την τεκμηριωμένη άποψή σου. Τελικά μάλλον εσύ είσαι ο αφελής που νομίζεις ότι με το να υποτιμάς χάνει την αξία του το άρθρο αυτό που δίνει απάντηση.
Συγχαίρω τον π. Βασίλειο γιατί με απλά λόγια έδωσε τις απαντήσεις επί ενός θέματος που απασχολεί μερίδα υψηλόβαθμων κληρικών. Για μας τον κόσμο έχει επιλυθεί με την πράξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Οι υψηλά ιστάμενοι βάζουν πάνω από την ενότητα και τον Χριστό τους χρυσούς τρούλους της Ρωσικής πολιτικής. Έχει γίνει κατανοητό ότι ο αγώνας κάποιων είναι για τα ρούβλια. Ως Κύπριος θα παράλλασα τα λόγια των αγωνιστών της ΕΟΚΑ με την Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και της Κύπρου και ας τρώμε και πέτρες. Όσο και να ελπίζουν ότι οι Ρώσοι θα τους κάνουν αρχιεπίσκοπους θα παραμείνουν πανιερώτατοι και μάλιστα περιφρονημένοι από τον Ορθόδοξο Κυπριακό Λαό.
Ξεκάθαρο το θέμα αυτό. Ο μόνος που μπορούσε να προσφέρει λύση ήταν το Οικ. Πατριαρχείο και αυτό σωστά το έκανε. Οι διασαφηνίσεις του λόγιου συγγραφέα π. Β.Μ. σημαντικές και ουσιαστικές. Το θέμα έχει λυθεί Μητροπολίτης Κιέβου είναι ο Επιφάνειος οι υπόλοιποι αντικανονικά όπως οι δεκάδες των ‘’αρχιεπισκόπων’’ Αθηνών των ΓΟΧ σφετερίζονται τον τίτλο. Ο Κύριλλος και ο Ονούφριος να συνετισθούν και να μετανοήσουν.
Τα γράφεις 9.49 στο ιστολόγιό σου αλλά δεν τα συνειδητοποιείς «Ἔβαλαν οἱ ἄνθρωποι μέσα τους τὸν «κόσμο» καὶ διώξανε ἀπὸ μέσα τους τὸν Χριστό.» τα λόγια του οσίου Παϊσίου οδηγούν στην άφρονα ψευτοεκκλησιαστική πολιτική των Ρώσων για να πατήσουν πόδι σε Ουκρανία, Αντιόχεια, Ιεροσόλυμα, Κύπρο και σε σλαβόφωνες χώρες. Σωστά το είπε κάποιος παραπάνω σε σχόλιο αυτό ταιριάζει στους Παπικούς που έγιναν υποτελείς των φράγκων και άλλων πολιτικών δυνάμεων. Η Εκκλησία δεν θα παραδοθεί στην παπική νοοτροπία των Μοσχοβιτών που είναι όργανα σήμερα του Πούτιν και παλαιότερα των Τσάρων.
Σεβαστέ π. Βασίλειε η υποδοχή του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου σήμερα στο Κίεβο την ώρα της Δοξολογίας που παρακολούθησα είναι η μεγάλη υπογραφή όσων σωστών μας γράψατε εδώ για το Ουκρανικό.
Ψιλά γράμματα...
Η ανάλυση του αρθρογράφου είναι ηθελημένα αφελής, επειδή συμπυκνώνεται στο δόγμα: σωστό είναι ό,τι αποφάσισε ο Οικ. Πατριάρχης. Και συνεπώς κανείς δεν έχει δικαίωμα να διαφωνήσει με τις αλάθητες αποφάσεις του.
Σας θυμίζει κάτι αυτό το δόγμα;
Για όσους ενδιαφέρονται ακόμα για την ουσία του ουκρανικού προβλήματος, υπάρχει η σχετική αλληλογραφία του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας με τον Οικ. Πατριάρχη, την οποία μπορεί να μελετήσουν.
Εκτός και αν δεχθούμε ότι και ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας εξυπηρετεί τα κοσμικά συμφέροντα της παπικής (sic) ρωσικής εκκλησιαστικής πολιτικής.
Αλλά ποιός ξέρει; Μπορεί και ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος να μην καταλαβαίνει τίποτα από κανονικό δίκαιο, κοινή λογική και εκκλησιαστική ιστορία.
Όλα να τα περιμένει κανείς σήμερα.
Οσο και άν αγαπούμε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, πρέπει να έχουμε υπ' όψιν μας, ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία περιλαμβάνει άλλα δέκα Πατριαρχεία και Αρχιεπισκοπές, τα οποία δέν συμφωνούν με την Αυτοκεφαλία των Ουκρανών.
Και μάλιστα η πλευρά που δέν συμφωνεί έχει την πλειοψηφία και σε αριθμό Προκαθημένων και σε αριθμό πιστών.
Αν γινόταν δηλαδή Σύνοδος, σύμφωνα με το Συνοδικό Σύστημα της Εκκλησίας, η απόφαση για τους Ουκρανούς θα ήταν αρνητική.
Ας βλέπουμε λοιπόν το θέμα σφαιρικά, και όχι μόνον από την μία πλευρά.
Τον συμφέρει για αυτό. Αυτά πιστεύει. Γνωστός φίλος Φαναρίου
Οι αντιδράσεις προσωρινές. Η ωφέλεια εν καιρώ σημαντική.
Αφελής είσαι ηθελιμενα εσύ 5.14. Ο Πατριάρχης δεν αποφασίζει μόνος του δεν είναι Πάπας. Αποφασίζει η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην οποία συμμετέχει με την ψήφο του και μόνο. Οι Ιεράρχες του Οικουμενικού Θρόνου έχουν λόγο και ο Βαρθολομαίος ακούει. Μάθε και μετά γράφε με πνευμα αφέλειας νομίζοντας πως θα παραπλανήσεις ή θα κλονίσεις με ανυπόστατες εξυπνάδες. Γιατί σε πείραξε αυτή η παρουσίαση; Μάλλον γιατί απαντά και τοποθετεί το ζήτημα της Ουκρανίας σε σωστή βάση.
Περαστικά σας.
Υπομονή. Νομίζω ότι στην ομιλία του στο Κίεβο ο Πατριάρχης θα μας πει πολλά. Μπορώ να υποθέσω ότι η ομιλία του θα εμπεριέχει πολλά από αυτά που γράφει εδώ ο γνωστός στο πανελλήνιο και το εξωτερικό από τα βιβλία του π. Βασίλειος Μπακογιάννης. Έχω την τιμή να τον πρωτογνωρίσω από το βιβλίο του Μετά Θάνατο και από τότε τον παρακολουθώ-διαβάζω και πάντα ωφελούμαι από τον πνευματικό θησαυρό που κατά καιρούς τυπώνει και μας κάνει μετόχους. Τους Έλληνες τους εκτιμούν στο εξωτερικό στην πατρίδα όχι και τόσο. Μόνιμο το παράπονο.
Παντελής Ταϊγανίδης
Αννόβερο Hannover
Δημοσίευση σχολίου