ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΪΟΥ 17 ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ
ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΟΒΙΤ 19
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Α. Και ιδού σήμερα Μαΐου
17. η «Κυριακή κοντή γιορτή», που λέγαμε, «και δόξα τω Θεώ», και μεγάλη χαρά, οι Εκκλησίες άνοιξαν ! Φυσικά
κατά τα ορισμένα «πώς και τι» του δίδυμου
«Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή συν Απόφαση Κυβερνητική», αποδεκτά από την
Εκκλησία Συνοδικά, από τούτο διαβιβασμένα ως εντολή ποιμαντική της Ανωτάτης
Εκκλησιαστικής Αρχής, έτσι για να συνεννοούμαστε, και να λείπουν οι ανοησίες
των ανίδεων περί ήττας και υποταγής.
Και κοίταξα πρωί-πρωί-ΕΡΤ2-το
Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών, και είδα αραίωση καθισμάτων οδυνηρή, με επακόλουθο αρνητική
αίσθηση ευρέος κενού στο Ναό. Μετά είδα σε περίβολο Ναού καθίσματα ταξινομημένα
ως ορίζεται αραιά, αλλά και εγκατάσταση μεγαφωνική, και μεγάλη οθόνη για
μετάδοση εκ των έσω τηλεοπτική. Είδα ρεαλιστική των πραγμάτων αντιμετώπιση εκκλησιαστική
! Ελπίζω, λοιπόν, και να εύχομαι συνεχή αρμοδίως επανεξέταση των πραγμάτων βελτιωτική.
Διάβασα και το «Ευχαριστήριο Λόγο» της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου», για την καρτερική συμπόρευση των μελών της
Εκκλησίας-κληρικών και λαϊκών-στη δοκιμασία της Λειτουργικής αναστολής, Και την
ομόηχο «Ποιμαντορική Εγκύκλιο», επί του
προκειμένου του Μητροπολίτη Πατρών, είδα τα έτοιμα και εναρμονισμένα Λειτουργικά
προγράμματα των Ναών, στα οποία σήμερα
ανταποκρίθηκαν άριστα «όσοι πιστοί». Τώρα περιμένω να δω αν, οι διάφοροι «μπαχαλάκηδες» των πρότερων ημερών, εκκλησιαστικοί,
ευρύτερα θρησκευτικοί, ιδιαίτερα οι τολμητίες … «προγραφών» των Συνοδικών, ανώνυμοι-απρόσωποι
και ονομαστικοί ανακαλύψουν και δι
εαυτούς την ταπείνωση που συστήνουν στους άλλους ως από καθέδρας παπικής, και
αν κινήσουν το βηματισμό τους κατά κει !
Β. Και ιδού σήμερα Μαΐου 17. η «Κυριακή κοντή
γιορτή», που λέγαμε, «και δόξα τω Θεώ»,
και μεγάλη χαρά, οι Εκκλησίες άνοιξαν ! Και σε τι σπουδαία μέρα, «Κυριακή της
Σαμαρείτιδος», Κυριακή των μεγάλων διδαχών, εκπληκτικών, και απροσδόκητων αποκαλύψεων, για το τι εστίν όντως Εκκλησία,
Ορθοδοξία, Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Ο άνθρωπος συνάμα και επί της γης «ο Θεός αγάπη εστί», που έρχεται στη Σαμάρεια, την καρδιά της πιο
μισητής από την Ιουδαϊκή καθαρότητα αίρεσης-«ου
συγχρώνται Ιουδαίοι Σαμαρίταις», κι ακούει να του λέγεται κατά πρόσωπο. (1) Στην οποία φτάνοντας καταμεσήμερο
«κεκοπιακώς εκ της οδοιπορίας», στέκει να ξαποστάσει στην πηγή του Ιακώβ. Η Παράδοση
και ο σεβασμός της, συν το άνοιγμα προς τα μπρός είναι εδώ. (2) Κι εκεί πιάνει και συνομιλεί με γυναίκα,
ασυνήθιστο εκείνη την εποχή, ως δείχνει εμφανώς η έκπληξη, αλλά και η σεβαστική
σιωπή των ελθόντων στο μεταξύ μαθητών. Και με τι γυναίκα συνομιλεί, με γυναίκα πολύγαμη -«πέντε γαρ άνδρας έσχες, και νυν
ον έχεις ουκ έστι σου ανήρ». Πράγμα που, ας είμαστε ειλικρινείς, μπορεί να μην
άρεσε και σε πολλούς από μας πολύ. Πράγμα το οποίο όμως γίνεται η σπίθα που ανασύρει από την άβυσσο αυτής της ταλαίπωρης ψυχής
ριζώματα ιερά. (3) «Κύριε, βλέπω ότι
είσαι προφήτης». Και όχι μόνο, αλλά προχωρεί και σε ερωτήματα θεολογικά, που
κάνουν το Χριστό να την τιμήσει με την αποκάλυψη μιας Αλήθειας μοναδικής. «Πνεύμα ο Θεός» ! Η οποία μαζί με την, «ο Θεός Αγάπη εστί» είναι οι δυο μόνες, μοναδικές αναφορές της Γραφής στην Ουσία του Τριαδικού Θεού. (4) Και όταν αυτή του λέει μετά. «Περιμένουμε
να έρθει ο Μεσσίας να μας τα εξηγήσει αυτά». Τότε, τότε ακούει να βγαίνει
από τα χείλη του Κυρίου «ως φωνή υδάτων
πολλών»-Αποκ.14,2-η κορυφαία, όσο
και απροσδόκητη για τη συγκεκριμένη περίπτωση αποκάλυψη. «Εγώ ειμί ο λαλών
σοι» ! (5) Πράγμα που την κάνει
να τρέχει, να διαλαλεί, να καλεί τους συμπατριώτες της να σπεύσουν να γνωρίσουν
το Μεσσία, «το Μέγα Φως» που λέει ο
προφήτης, που και ήρθε, και έχει την πατρίδα τους επισκεφτεί ! Ο Χριστός «έμεινεν εκεί δύο ημέρας,
και πολλώ πλείους επίστευσαν δια τον λόγον αυτού …». (6)
Και όλες αυτές οι θείες του
Χριστού δωρεές από μια Σαμαρείτισσα … «αιρετική»-«ου
συγχρώνται Ιουδαίοι Σαμαρίταις», και «πολύγαμη»-
«πέντε γαρ άνδρας έσχες, και νυν ον έχεις ουκ έστι σου ανήρ». Και τι θαύμα, ως παραδίδει
η Εκκλησία, είναι η μετά ταύτα Μεγαλομάρτυς Αγία Φωτεινή ! Σταθείτε για λίγο
σιωπηλοί μπρος σε όλα αυτά και στοχαστείτε. Και αναλογιστείτε, αν γνωρίζετε, και αν έχετε
μέσα σας αυτό το Χριστό, Γιατί αυτός είναι που λέει ο Απόστολος, «χθες και
σήμερον ο αυτός και εις τους αιώνας»-Εβρ.13.1. Κάνετε ευλαβικά ένα Σταυρό, και διαβάστε,
παρακαλώ, ήρεμα και προσεκτικά, Κατά
Ιωάννη 4, 4-30, και λίγο πιο κει, από το πρωτότυπο ή από μετάφραση. Μετά
κάνετε πάλι ευλαβικά ένα Σταυρό, βάλτε το νου σας μέσα στην καρδιά, ζητείστε
από το Χριστό κάτι να σας πει. Μην αμφιβάλλετε, δε θα το αρνηθεί !
Γ. Έρχομαι τώρα στις
αποκρίσεις σε ερωτήσεις που τέθηκαν απανωτά-αυθημερόν 11,16, 11.18-προσθέτω και
απαιτητικά στην τελευταία ανάρτηση. Ερωτήσεις θυμού, λίαν επιεικώς αφελείς, και
εν πολλοίς, «λίθοι τε και πλίνθοι και ξύλα και κέραμος ατάκτως ερριμένα», πολιτικής υφής, αναφοράς και κριτικής,
που μπορεί να έχει και να χαίρεται ο καθείς. Το θλιβερό με πλείστους και εδώ είναι
ότι συνήθως γράφουν χωρίς να έχουν διαβάσει τι γράφεις ποσώς ! Απλώς κατά το πώς σε έχουν σταμπάρει και
ταξινομήσει, «δυτικό», «παπικό», «οικουμενιστή», γενικά με ένα από τα … «άνθη
του κακού», που έχουν στη φαρέτρα τους …
«αιρετικό», παίρνουν μολύβι
και χαρτί, και γράφουν σε ύφος βέβαια Μεγάλου Ιεροεξεταστή ό,τι στο νου τους
κατεβεί !
Εν πάση περιπτώσει, αποκρίνομαι
και λέω ότι έχω απαντήσει θεολογικά στις εξής οκτώ (8) αναρτήσεις.
«Θανατερή πανδημία δίχως άνω σχώμεν τας καρδίας ;»-24.03,20, «Τα ίσια και τα πιο ίσια ζώα της φάρμας»-30.03.20, «Τρία σχόλια στο προηγούμενο»-01.04.20, «Οικτρών φαντασιοκοπημάτων έλεγχος»-06.04.20, «Από Μ. Πέμπτη, Μ. Παρασκευή, στο υπέρ ευλογημένο Σάββατο»-18.04.20, «Πολλές φορές εφημερεύει ο ίδιος ο Θεός στοχειρουργείο και ζούμε την παρουσία του»-25.04.20, «Ουκ έστιν ο ποιών χρηστότητα, ουκ έστιν έως ενός»-06.05.20, και, «Στα απόνερα του Κόβιτ 19»- 15.05.20.
Για τα περί «γενικής … συνωμοσίας
Κόβιτ 19» φληναφήματα, παραπέμπω επί πλέον στο λίαν αγαπητό εκ του αδελφού π.
Νικοδήμου, π. Δανιήλ Αεράκη. Για τη γνωστή τους εμμονή, τι να πω. Ως διάβασα
κάπου, «και ο Ιησούς Χριστός να έρθει να τους μιλήσει, αυτοί θα επιμείνουν στο δικό
τους ίδιο και το αυτό. Για τα απειράριθμα σε παγκόσμια κλίμακα θύματα, θανάτους
εκ Κόβιτ 19, τους ταιριάζει το λαϊκό γνωμικό. «Ο κόσμος καίγεται και η γριά χτενίζεται».
Τέλος αναρωτιέμαι, αν μπορεί και το ακόλουθο Αγιορείτικο κάτι να τους
πει ! «Η Ιερά Κοινότης δεν είναι
αρνητική στα μέτρα κατά του κορονοϊού και σέβεται τις προσπάθειες των αρχών και
των επιστημόνων στις δομές υγείας για τον περιορισμό της πανδημίας. Πράττομεν,
συν Θεώ, το κατά άνθρωπον δυνατόν, και διά τούτο ελήφθησαν και τηρούνται μέχρι
σήμερον με προσοχήν και διάκρισιν ανάλογα μέτρα προστασίας και εις το ‘Αγιον
Όρος. Ωστόσο, κατ’ ουδένα τρόπον η πανδημία αυτή και η αντιμετώπισίς της δεν
πρέπει να συνδεθεί με την δυνατότητα συμμετοχής των πιστών εις τα άγια Μυστήρια
της Ορθοδόξου Εκκλησίας με αποτέλεσμα τον περιορισμό της θρησκευτικής
ελευθερίας και της χριστιανικής λατρείας».
Παρά ταύτα και δια ταύτα σύσταση-παράκληση
στον κ. Αναστάσιο Κωστόπουλο να κρατήσει σε ιδιαίτερο παράθυρο για αρκετό καιρό
τη ρεαλιστική και λίαν διδακτική Επιστολή
του Ρώσου Επίσκοπου, Πρύτανη της λαμπρής Θεολογικής Ακαδημίας Αγίας
Τριάδας-Αγίου Σεργίου του Ραντονέζ-Μόσχα- για τους βηματισμούς δοκιμασίας του
ίδιου και όλης της κοινότητος της Ακαδημίας εκ Κόβιτ 19, Όχι για τίποτε πιο
πολύ, παρά για να θυμίζει στους πολλούς το έτερο που διάβασα: «Δηλαδή, αν
μπορούσατε να γνωρίζετε ότι ένας ναός πρόκειται να καταρρεύσει, θα μένατε μέσα
να καταπλακωθείτε, επειδή είναι ναός::: Πάτε καλά μερικοί:::»
Γιατί βέβαια δεν πρόκειται μόνο
για λογική του παραλόγου εδώ. Πρόκειται πιο
πολύ για παράβαση του Αγιογραφικού Λόγου, «ουκ εκπειράσεις Κύριον τον Θεόν σου»-«Δεν πρέπει να βάλεις σε
δοκιμασία τον Κύριο, το Θεό σου»-Ματθ.4,7-που είναι και η αποστομωτική
απάντηση που έδωσε στο διάβολο ο Χριστός, όταν τον πήγε στην κορυφή του Ναού, και
του πρότεινε να πηδήξει στο κενό, αναφέροντας πονηρά έτερο Αγιογραφικό. «Τοις
αγγέλοις αυτού εντελείται περί σου, και επί των χειρών αρούσι σε, μήποτε
προσκόψης προς λίθον τον πόδα σου»-«Θα δώσει-ο Θεός- στους αγγέλους του εντολή και
θα σε σηκώσουν στα χέρια τους για να μη σκοντάψει σε πέτρα το πόδι
σου»-Ματθ.4,6.
Πράγματα που με πάνε τώρα εκόντα άκοντα σε Ντοστογιέφσκι,
και «Αδελφούς Καραμαζώφ», όπου το εκπληκτικού νοήματος-μηνύματος «περιστατικό» της Σεβίλης ανάμεσε σε Μέγα
Ιεροεξεταστή και Χριστό. Κατά το οποίο με δυο λόγια, κάποια μέρα βηματίζει στους
δρόμους της Σεβίλης ο Χριστός ! Τα πλήθη τον αναγνωρίζουν, τον προσκυνούν, με δάκρυα στα μάτια τον ακολουθούν …
ασπάζονται ακόμα και τα ίχνη των ποδιών του ! Ώσπου εμφανίζεται ο Μέγας
Ιεροεξεταστής, γέρος ξερακιανός στυγνός. Τα πλήθη παγώνουν, εξαφανίζονται, κι αυτός
ως προστάζει, συλλαμβάνουν το Χριστό, και τον κλείνουν φυλακή. Τη νύχτα πάει στο
κελί του αγέρωχος ο Μέγας Ιεροεξεταστής και του αραδιάζει πολλά τε και διάφορα για
ώρα πολλή, με κεντρικό θέμα, «εμείς
αλλάξαμε την ιστορία Σου», «γιατί
ήρθες να μας ενοχλήσεις», «αύριο θα
σε στείλω στην πυρά …». Ο Ιησούς Χριστός τον ακούει με άκρα υπομονή, και άκρα
σιωπή, και κάποια στιγμή του απαντά δίνοντάς του στο στόμα ένα φιλί …
Τα δυο αντίθετα εδώ, στη δική
μας περίπτωση, δεν είναι, Δύση-Μ. Ιεροεξεταστής, και Ανατολή-Ιησούς Χριστός.
Είναι «η ζήλον Θεού έχουσα, αλλ’ ου κατ’
επίγνωσιν», ανώνυμη «ορθόδοξη» απροσωπία, από τη μια, και η ορθόδοξη
πνευματική ωριμότητα και σταυρική ευθύνη από την άλλη … Καθένας διαλέγει και
ακολουθεί. Και, αυτό που λέει, γράφει, ενεργεί…είναι αψευδές δείγμα και συστατικό
του κόσμου που κουβαλά !
Γ. Κατά
τα άλλα διευκρινίζω. 1. Το Μητροπολίτη Πατρών Χρυσόστομο αγαπώ,
τιμώ και θαυμάζω από την εκλογή του και εξής, αν αυτό σημαίνει τίποτε, γιατί
δεν αισθάνθηκα ποτέ πως είμαι κάτι τι. Παραπέμπω σε δυο αναρτήσεις: α/ «Προς Μητροπολίτη Πατρών Χρυσόστομο εκ μέσης καρδίας θερμό και μεγάλο ευχαριστώ» για
το θαυμάσιο λόγο του κατά την εύσημη ημέρα της Κυριακής της
Ορθοδοξίας-19.03.19. β/ «Επίσκεψη του Μητροπολίτη Πατρών στο Φανάρι»-28.09.18. Αλλά
και γ/ Σε σχετική με τα του Κόβιτ 19 ανάρτηση, έχω επισημάνει την «αγία του διάκριση» σε συμβάντα
«εκκλησιαστικά» περί την πανδημία Κόβιτ 19.
2. Ότι υπάρχουν πολλοί και εξαίρετοι Πρωθιερείς στη
Μητρόπολη Πατρών το γνωρίζω, έχω γνωρίσει-σχετιστεί με δυο, Και τον π. Αναστάσιο
δεν εξαιρώ, πάλι «αν αυτό σημαίνει τίποτε, γιατί …», ούτε αλλάζω γνώμη, επειδή
έχω κριτικά διαφοροποιηθεί σε λόγια, γραπτά, έργα του.
Έχω μιλήσει στη
«Χριστιανική Εστία», «Χριστιανική Στέγη» … εκκλησιαστεί στο παρεκκλήσι του Ευαγούς
Ιδρύματος «Αγία Σκέπη», το χέρι του π. Αθανασιάδη έχω ασπαστεί. Αφήστε τις
αναρτήσεις Πατρινών εκκλησιαστικών μορφών, «ο Αλύγιστος» -μακαριστός Αρχιμανδρίτης Γερβάσιος Παρασκευόπουλος-28.07.17, Αρχιεπίσκοπος Πατρών Ηλείας Ιερόθεος Μητρόπουλος, ιερέας Γαβριήλ Φραγκούλης …
Δ. Για
την ώρα τέλος εδώ. Κρατώ στα υπόψη μόνο την
ερώτηση. «Πώς ο ορθόδοξος Επίσκοπος Αυστρίας αποφασίζει μόνος του για την
καθιέρωση της Θ. Λειτουργίας του Αγίου Ιακώβου», για πιο εύθετο χρόνο.
Με «την αγάπην την πρώτην, ην ουκ αφήκα …»
Αθανάσιος Κοτταδάκης
6 σχόλια:
Σας ευγνωμονούμε κ. Κοτταδάκη για τα όσα διευκρινιστικά και διαφωτιστικά μας γράψατε.
π. Νεόφυτος
Ότι και να πεις στους εθελοτυφλούντες αυτοί μόνο την τύφλα τους θα δουν. Μην χάνεις τον χρόνο σου κ. Α.Κ. αυτοί συγχωρούνται λόγο νοημοσύνης και του ‘’γεροντισμού’’ που είναι πάνω και από τον Χριστό.
Προς 6:21: κατ αρχήν διόρθωσε την ορθογραφία σου.
Ό,τι, αντί για Ότι και λόγω αντί για λόγο.
Επί της ουσίας τώρα: αμφισβητείς, ελαφρά τη καρδία, και κατά τρόπο επιεικώς αήθη, τη νοημοσύνη σεβαστών επισκόπων, πανεπιστημιακών κληρικών, θεολόγων, ιατρών που κατέκριναν τα αντιεκκλησιαστικά μέτρα και τη χλιαρή στάση της "επίσημης" Εκκλησίας;
Ποιος είσαι συ που αποφαίνεσαι αξιωματικά και κατά τρόπο μειωτικό για την προσωπικότητα των προαναφερθέντων, για τη νοημοσύνη όσων διαφωνούν με τις σαθρές θέσεις του συντάκτη της ανάρτησης;
Την Κυριακή όλα πήγαν μια χαρά. Συμμορφώθηκαν όλοι οι ναοί. Βέβαια σε κάποιους μεγάλους ναούς θα μπορούσαν να μπουν περισσότεροι πιστοί. Οι ειδικοί γνωρίζουν.
Η αναφορά σας στην Ευαγγελική περικοπή υπέροχη με πολλαπλά μηνύματα προς όλους μας.
Τώρα στις αποκρίσεις σας στο γ σκέλος είναι χάσιμο χρόνου. Οι άνθρωποι αυτοί δεν γνωρίζουν να διαβάζουν. Εκτελούν διατεταγμένη υπηρεσία. Τα γράφουν γιατί έτσι τους έχουν πει.
Με ενδιαφέρον αναμένω τα περί της Θείας Λειτουργίας του Αγίου Ιακώβου.
Πάντα επίκαιρος και με ουσία στις απαντήσεις ο έγκριτος θεολόγος. Ως τώρα βλέπω σιωπή ιχθύος. Μακάρι να έβαλαν μυαλό και να σωφρονίσθηκαν όσοι έγραφαν τα άρρητα ρήματα.
Χωρίς να βγάζω έξω το εαυτό μου οι περισσότεροι είμαστε στην ομάδα του Μεγ. Ιεροεξεταστή «εμείς αλλάξαμε την ιστορία Σου», «γιατί ήρθες να μας ενοχλήσεις», «αύριο θα σε στείλω στην πυρά …».
Την Εκκλησία του Χριστού την κάναμε εθελοθρησκεία ανάλογα με του που η ομάδα μας καθοδηγεί και μας βολεύει. Στην σκέψη αυτή βάζω κλήρο και λαό.
Δημοσίευση σχολίου